Kyllä tumma parketti vaan
Korostaa makeesti kämppää hienojen huonekalujen kera, kun yks valitti että ei lattialla ole väliä, mun mielestä on.
Kommentit (63)
Pimeä, nuhjuinen, ankea, synkkä ja kamalan VÄSYTTÄVÄ. _Vaikuttaa fiiliksiin noin.
Tummassa näkyy pöly ja pinta harmaantuu ja näyttää vanhalta
Tumma tekee pimeän ja ahtaan vaikutelman
Eläköön heleät ja aurinkoiset sävyt Pohjolan pimeässä talvessa =)
Pimeä, nuhjuinen, ankea, synkkä ja kamalan VÄSYTTÄVÄ. _Vaikuttaa fiiliksiin noin.
minä just päinvastoin! Ja ei varmaan merbaun tai muun tumman lattian kanssa kukaan valitsekaan tummia huonekaluja, vaan ihania vaaleita, valoisia huonekaluja! On se paljon paremman näköistä niinpäin kuin vaalealla lattialla tummat huonekalut. Tummat huonekalut ne just on niitä nuhjuisia ja ankeita, ei tumma lattia, se on yksinkertaisesti kaunis :-). Se luo raamit koko huoneelle.
valinnanvara muun sisustuksen suhteen kapeutuu huomattavasti, jos laittaa tumman lattian. Mitä sitten kun kyllästyt valkeisiin huonekaluihin. Helpompi ja halvempi on uusia huonekalujen ja muun sisustuksen väriä kuin vaihtaa lattia. Jos lattian väri on neutraalimpi siihen sopii kaikenväriset huonekalut myös ne valkoiset.
valinnanvara muun sisustuksen suhteen kapeutuu huomattavasti, jos laittaa tumman lattian. Mitä sitten kun kyllästyt valkeisiin huonekaluihin. Helpompi ja halvempi on uusia huonekalujen ja muun sisustuksen väriä kuin vaihtaa lattia. Jos lattian väri on neutraalimpi siihen sopii kaikenväriset huonekalut myös ne valkoiset.
en ikimaailmassa laittaisi tummaa sohvaa jne. *puistatus*. Haluan valoisan sisustuksen, mutta jotta se näyttää hyvältä, on lattian oltava tumma :-). Mutta siis, vain jos on avarat tilat, pienissä tiloissa tumma lattia ei oikein toimi. Nythän tässä puhutaan koko ajan siitä, että mitä ITSE ajattelee, ei tässä mitään oikeaa vastausta ole :). Makuasioita.
Mulle on tullut usean vuden ajan pari ulkomaista sisustuslehteä, ja kyllä niissä näkyy tunnia parkettilattioita usein. Ja niin näkyy myös vaaleita, valkoiseksi maalattuja lautalattioita (gasp!), tummaksi maalattuja lautalattioita, laminaattia jne jne.
Se näyttääkö lattia hyvältä riippuu niin paljon muista materiaaleista ja sisustustyylistä että on ihan turha lähteä sanomaan että joku yksittäinen lattiamateriaali ei koskaan, missään ole sopiva ja hyvännäköinen.
Olen selaillut ulkomaisia sisustuslehtiä enkä ole niissä itseasiassa koskaan nähnyt kuvissa tummaa parkettilattiaa. Kaikkialla on vaaleaa ja sitten siihen yhdistellään tummia huonekaluja. Tai vaaleita.
Siksi olenkin ihmetellyt, että mikä ihme merbau-villitys Suomeen on iskenyt kun tuntuu että kaikkiin uusiin koteihin on laitettu tumma lattia. Mutta kukin tyylillään.
Mielestäni myös tumma lattia kaunis ja siihen voi näppärästi yhdistää esim. valkoiset huonekalut piristämään ilmettä. Kaunista esim. tumma pähkinä/merbau- lattia ja vaaleat seinät (ehkä yksi tehosteväriseinä). Tehosteväriseinää vasten valkea sohva ja lisäksi esim. valkea tv-taso ja kiva taulu, mikä tuo väriä valkeaan kalustukseen.
Meillä vaalea vaahteraparketti ja vaaleat seinät, koska pidämme todella valoisasta ilmeestä. Huonekalut taas puolestaan tummaa harmaata ja tummaa puuta, mitkä nousevat hienosti esiin vaaleista pinnoista. Lisäksi tehostejuttuja verhoin, tyynyin ja seinämaalauksin.
Kullakin siis oma makunsa!
Tämähän on meidän koti ja pääasia, että perheenjäsenet viihtyvät :) Meille sopii tumma parketti ja jollekin toiselle vaalea lattia, ihan sama..
nuoret eivät tiedä mitään kaameampaa kuin merbau-lattiat ja valkoiset huonekalut ja yksi seinä tehostevärinä. Se on vähän sama kuin nyt meillä tuottaa puistatuksia puhviverhot ja iost viuhkat seinillä aitoon kasatityyliin. Silloine ne oli hot ja kaikkien mielestä hienoja.
kyllä mä olen ainakin jo nyt (39v)... :). Ja, joo, nuoret voi olla mitä mieltä vaan sitten kun olen vanhus, mutta tumma lattia ja valkoiset sohvat on ja pysyy :D.
Silloinhan on jo korkea-aika vaihtaa lattiat meidän juuri muuttamaamme taloon :D
Korostaa makeesti kämppää hienojen huonekalujen kera, kun yks valitti että ei lattialla ole väliä, mun mielestä on.
Meilläkin on tumma lattia, tosin laminaattia tällä kertaa koska taloudessa on pieniä lapsia ja koira. Hyvännäköinen toi lattia on, mutta mä olen siihen jotenkin kyllästynyt ja vasta 2 vuotta ollaan tässä asuttu.
Mä olen jo miettinyt lattiaremppaa, laminaattia tulee olemaan edelleen sattuneista syistä, mutta väri ei ole enää tumma.
ja voi pojat kuika hyvä idea se olikaan...aina täynnä roskia ja imuroida saa joka päivä lapsikatraan kanssa. Näyttäâhän se tosi kivaslta joo huonekalujen kanssa, vaan ei kiva kun on aina roskaisen näköinen. Onneksi olohuoneen ja ruokahuoneen puolella on tammea..
joka oli aluksi kauniin vaalea, nyt kellertävä :(
Olisin alunperinkin halunnut lankkulattian, mutta ei kuulemma käynyt lattialämmityksen kanssa.
Tummat ei ole mun silmiini kauniita, eivät ole koskaan olleet. Meillä on kaikki aina vaaleeta.
Meillä oli ennen pähkinälaminaatti ja kyllästyttiin siihen pian. Aina kun kävi kylässä jossakin missä oli koivua tai vaahteraa ja muutenkin vaaleita värejä, harmitti tulla kotiin jossa oli selkeästi hämärämpää ja näytti jotenkin vanhalta vaikka talo oli vain viisi vuotta vanha. Kylppärin kosteusvauriorempan yhteydessä repäistiin ja vaihdettiin yleisiin tiloihin koivuparketti ja voi pojat miten yleisilme kirkastui. Meilläkin on valkeita huonekaluja, luonnonvalkoinen sohvakalusto ja kyllä ne näyttävät kauniilta vaaleita pintoja vasten etenkin kun tekstiilit ovat värikkäät.
Tumma väri on sinällään kaunis, mutta väsyin siihen vaikutelmaan minkä se teki suurena pintana imiessään kaiken valon ympäriltä. Kaikkein vähiten pidän sekaväreistä, esim. tammi on ikävän likainen sekoitus. Joko tummaa tai aivan vaaleaa, ei ainakaan tammea.
mutta itse kyllä tykkään enemmän tummista lattioista kuin vaaleista, mun silmään taas ne näyttää kauniilta :-)
en tiedä mitä puuta mutta todella kaunis ja laadukas, edellisen asukkaan laittama. Sellaista ruudukkoa, puussa viahteli tumman ja kullanpunaisen eri sävyt. Kaunis oli.
Mutta voi vitsi miten kamala pitää siistinä vauvaperheessä :( Kaikki puklut ja pölyt ja muut liat näkyi siinä heti. Piti imuroida päivittäin ja luututa monta kertaa viikossa ja silti oli aina likaisen näköistä.
Nyt on ihana valkoiseksi maalattu lautalattia, todella kaunis tämäkin, avarassa valoisassa kodissa näyttä aivan upealta. Ja hauskan erilaiselta sen tumman jälkeen. Eikä näy puklut heti (taas on vauva talossa)...
kyllä tumman pähkinälattian kanssa sopii myös tummat kalusteet, kunhan on vaaleet seinät, vaaleet matot ja vaaleita tekstiilejä muutenkin. Itse tykkään kovasti, eikä ole yhtään tunkkainen! Toki meillä on siis lattia pähkinä ja kalusteet wengeä, niin sävyero on silti iso, lattia huomattavsti ruskea ja kalusteet lähes mustan ruskeita, mutta paljon löytyy muhkeita valkoisia mattoja yms.
Tämä on puhtaasti sinun ja vain sinun mielipiteesi. Me joilla on tumma lattia olemme enemmän kuin tyytyväisiä. Kannataisi tulla katsomaan miten olemme muuten talomme sisustaneet. Ainakin me olemme saaneet kovasti kiitosta.
Muuten jos on valkoinen lattia tulee helposti tunne, että huonekalut "leijuvat ilmassa". T: meilä myös harmaat (eriasteisina) seinät ja hyvältä näyttää : )
enkä ole niissä itseasiassa koskaan nähnyt kuvissa tummaa parkettilattiaa. Kaikkialla on vaaleaa ja sitten siihen yhdistellään tummia huonekaluja. Tai vaaleita.
Siksi olenkin ihmetellyt, että mikä ihme merbau-villitys Suomeen on iskenyt kun tuntuu että kaikkiin uusiin koteihin on laitettu tumma lattia. Mutta kukin tyylillään.