Kyllä tumma parketti vaan
Korostaa makeesti kämppää hienojen huonekalujen kera, kun yks valitti että ei lattialla ole väliä, mun mielestä on.
Kommentit (63)
Ja minulle on aivan sama mitä muut ovat mieltä. Omasta mielestäni pliisu tammi on kaikken karmein vaihtoehto enkä tykkää mistään valkoiseksi käsitellyistä parketeista tms.
Meidän edellinen lattia oli koivuparkettia, ja mä en voinut sietää sitä, kaikenlisäksi oli vielä tosi huonossa kunnossa.
Mä en myöskään tykkäsin täysin valkoisesta lattiasta, oli se sitten mitä materiaalia vaan, niin sellaista en hankkisi.
Olin asentamassa upeaan valoisaan, isoon asuntoon tummaa parkettia. Lattia imi isojen ikkunoiden antaman valon ja asunnosta tuli tunkkainen, hämärä ja ahtaan tuntuinen.
Saa olla melkoinen Houdini joka kalusteilla tuo lattian surkastamat elementit takaisin.
Muutenkin on suurenosan vuodesta niin hämärää, pimeää ja ahdistavaa että itse ainakin haluan sisälle kaiken mahdollisen päivänvalon. Raikkaita auringon sävyjä, henkäys kevättä ja sipaus taivasta.
ja paras mahdollinen. Mutta myös ihan vaalea (vaikka saarni) tai tumma voi olla erittäin kaunis ja näyttävä, tiettyihin huonekaluihin ja tyyliin se kaikkein kaunein vaihtoehto, kysehän on vain siitä, millaista tunnelmaa ja tyyliä haluaa kotiinsa. Minusta niitä ei voi arvottaa keskenään, sillä ainakin omasta mielestäni on olemassa useita erittäin esteettisiä sisustustyylejä, joissa väriskaala ja tunnelma voivat olla hvyinkin erilaisia.
Ja sitä kyllä saa, mutta siitä pitää löytyä se joku tunnus, että on kaadettu lainmukaisesti tai jotenkin sinnepäin =)
ja tumma sen pitää ehdottomasti olla.
Ps: Merbau on nykyään kiellettyen puulajien listalla siis ei saa enää kaupoista. Eli me joilla Merbauta on ollaan aika onnekkaita
Ja meillä tulee korkea ja iso olohuone missä vaaleat seinät, joten emme edes miettineet vaaleaa lattiaa.
Edellisessä talossa oli yläkerrassa tammiparketti ja alhaalla merbauparketti(tosin eteisessä,keittiössä ja kylpyhyoneissa oli laatta) huomasi heti eron kumpaan lattiaan tuli enemmän naarmuja ja koloja vaikka alhaalla vietettiinkin enemmän aikaa. Eli siis juuri siihen tammeen tuli ne kolot ym. koska se on niin pehmeää puuta.
(pieniä lapsia), nyt meillä on valkoiset sohvat ja saisi koko ajan olla pesemässä.
Joten vaalea lattia tulee meille.
Makuasia. Itse pidän tosi monenlaisista lattiapinnoista. Riippuu esim. asunnon historiasta, tyylistä, sisustuksesta. Tärkeämpää hyvä fiilis.
ja on mun mielestä ajanut asiansa hyvin. Saa lapsetkin temmeltää rauhassa, ei tarvi kodin pintoja suojella kovin neuroottisesti. Ei välttämättä niin superesteettinen, mutta satsaan mielummin itseen kuin lattiaan ;)
Hienot:
- tummat: wenge, tumma pähkinä ym. tummat jotka ei liian "kirsikkaisia"
- laivankansilattiat
- vaaleat: valkoiset, valkokuullotetut
- koivu (ei sellainen vanha pissan värinen kiiltäväksi lakattu kuitenkaan)
- tammi ok (tulevaisuuden ällö-pyökki...)
Rumat:
- pyökki
- kirsikka
- mosaiikkiparketti
- punertavat muka-tummat lattiat (jotkut halvat merbau-jäljitelmä laminaatit esim.)
Ja hienojen listasta riippuu sitten tilasta ja muusta sisustukesta, mikä on paras... Pieniin ja mataliin huoneisiin ei ehkä kannata laittaa tummaa ainakaan jos haluaa värikkäät seinät ja on värikkäitä kalusteita.
Vaaleiden seinien ja kalusteiden kanssa, korkeassa huoneessa taas ihanaa kontrastia!
tosiaan tulee helposti vaikutelma että huonekalut "leijuu", jos on tummia kalusteita vaalealla lattialla... tai sitten pitää todella olla hyvä maku kokonaisuuden toteutuksessa, katsoa talon tyyliä, arkkitehtuuria jne. ...
Eli sikäli vähän tummempi (tai vaikka sitten se keskisävyinen tammi) on helpompia kuin vaalea lattia.
Mutta nämäkin ON makuasioista, henk.koht. tykkään vähän rikkoakin sääntöjä, eli voisin kuvitellakin laittavani ehkä esim. vaalean kuullotetun lattian ja tummat nahkasohvat tms. ...
Niin - ja kukaanhan EI pidä samanlaista sisustusta vuosikymmeniä. Olen minäkin sen kasariajan elänyt, mustat huonekalut ja viuhkat ja muut, ja muitakin vaiheita... mutta kyllä silloin tällöin pitää uudistaa kuitenkin!
54
Harvalla varmasti on enää tummaa puuta.
Meillä on omasta metsästä kaadetut 15cm mäntylankut, ja elämä näkyy.
Mutta ainakin tiedetään mistä on lattia kotoisin.
Valitsethan harkiten sitten tämän.
Kaverini laittoivat valkoöljytyn parketin, joka näytti kaupassa ja koelankussa hyvältä, mutta oli lattiassa kaamea kellertävä. Itku meinasi päästä meiltä molemmilta kun siivosimme ja kokonaisuus alkoi hahmottua. Öljysivät sen samantien uudestaan ja jotakin muutakin sille tehtiin, mutta en muista mitä. Ihan ok lopputulos, mutta kauhea homma!
Tämä valkoöljytty on just tän hetken hitti, kuten oli merbau jossain vaiheessa, mutta oikea sävy on vaikea ostaa - kuten merbaussakin.
Kummitädilläni on 80-luvulla ostetussa talossa tumma mosaikkiparketti, jonka säilyttivät. Silloin kaikki laittoivat koivua, saarnia tai vaahteraa. Ja just mosaikkia. Meillekin laitettiin remontissa.
Tykkäsin aina tuosta tätini lattiasta, juuri vitivalkoiseen sisustukseen yhdistettynä.
Vanhempieni kotona on parketti sittemmin hiottu kerran, olisiko ollut n. 10 vuotta sitten ja silti se on taas sellainen tosi keltainen (saarni). Kyllä nimittäin vaaleakin parketti muuttaa väriään hurjasti, se juuri nimenomaan kellastuu.
Tummaan parkettiin voi hyvin yhdistää vaikka valkoiset kalusteet mutta tammi/pyökki/saarni -parkettia vasten valkoinen on suorastaan aneeminen yhdistelmä. Tumma kestää kontrasteja paljon paremmin.
Ja mitä raikkauteen tulee, meillä on turkoosia, vihreää, keltaista esim yhdistetty tummaan lattiaan ja on todella raikasta ja valoisaa.
Olin asentamassa upeaan valoisaan, isoon asuntoon tummaa parkettia. Lattia imi isojen ikkunoiden antaman valon ja asunnosta tuli tunkkainen, hämärä ja ahtaan tuntuinen.
Saa olla melkoinen Houdini joka kalusteilla tuo lattian surkastamat elementit takaisin.
Muutenkin on suurenosan vuodesta niin hämärää, pimeää ja ahdistavaa että itse ainakin haluan sisälle kaiken mahdollisen päivänvalon. Raikkaita auringon sävyjä, henkäys kevättä ja sipaus taivasta.
Eli tämä ei ilmeisesti ollut omakotitalo? Meillä omakotitalo jossa iso olohuone/ruokailutila yhtenäistä tilaa missä korkeat ikkunat ja korkea katto ja ei todellakaan ole tunkkainen/ahtaan tuntuinen!
Ja tuosta kun sanoit, että suurenosan vuodesta on hämärää, niin onko kukaan koskaan kuullut päivänvalo lampuista??
Meillä on jokapaikassa päivänvalo lamput tai siis onko sen oikea nimi polttimot(en ole oikein näissä nimityksissä perillä:) ja on juuri samanlaiset kuin ulkoa tulisi se valo! Toisin kun katsoo naapuritaloja missä on näitä peruslamppuja ja sisältä näyttää ihan keltaiselta!
Ja senkin tiedän, että nämä päivänvalo polttimot ovat kalliimpia, mutta suosittelen todellakin vaihtamaan niihin!
Tummaan parkettiin voi hyvin yhdistää vaikka valkoiset kalusteet mutta tammi/pyökki/saarni -parkettia vasten valkoinen on suorastaan aneeminen yhdistelmä. Tumma kestää kontrasteja paljon paremmin.
Ja mitä raikkauteen tulee, meillä on turkoosia, vihreää, keltaista esim yhdistetty tummaan lattiaan ja on todella raikasta ja valoisaa.
Meillä nyt kevättä ja kesää kohti tehostevärinä on turkoosi. Viime keväänä se oli vihreä. Muuna aikana meilä on sisustuksessa aina ripaus punaista.
ja tumma sen pitää ehdottomasti olla.
Ps: Merbau on nykyään kiellettyen puulajien listalla siis ei saa enää kaupoista. Eli me joilla Merbauta on ollaan aika onnekkaita