Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

aloitin esimiehenä vuoden alusta, voinko nyt jo jäädä äitiyslomalle?

Vierailija
16.03.2009 |

En haluaisi väärää viestiä alaisille kuitenkaan..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eiköhän sun ole pakko jäädä sille äitiyslomalle????

Vierailija
2/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuta mitenkään äitiysloman pitämiseen. meille valittiin yksi esimies hänen ollessa perhevapaalla ja hänelle sijainen siksi aikaa kunnes palasi töihin ja siis esimieheksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muista asia sitten kun joku alaisistasi tulee raskaaksi heti paikan saatuaan

Vierailija
4/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana, mutta haluaisin kovasti olla. jätän ehkäisyn nyt pois

ap

Vierailija
5/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kannataa asiasta mahdollisimman pian työpaikalle kertoa, ihan siksi että saat perehdetettyä kunnolla sijaisesi:) Mutta jos ajatellaan ettö vaikkapa 3kk päästä testi näyttää plussaa ja raskauden ollessa 3+/kk kerrot siitä, niin AINAKIN 3kk sen jälkeen olet vielä töissä ---> työpaikalla on riirttävästi aikaa etsiä sinulle seuraaja. Työn kuvasta riippuu kuinka pitkään sijaistasi pitää perehdyttää, jossain riittää 1-2 viikkoa, jossain voi mennä 1-3 kuukautta.

...Ja vaikka tätä ei ole pakko kertoa, niin JOS tiedät kannattaisi ehkä työpaikkaa infota aiotko olla töistä pois vain vouden, vai ehkä 3 vuotta. Ja lapsistahan e kskaan voi tietää ---> saattaa olla ette voi ylipäätään saada lapsia, tai ehkä olet seuraavat 10 vuotta pois töistä koska haluat ja saat suurperheen ---> fiksu tyyppi kertoo hieman suunnitelmistaan työpaikalla "ajattelin olla lapsen kanssa kotona 2-vuotta ja vuoden töissä ja sen jälkeen koittaa 2. lasta", mutta mikään pako _ei_ _velvoita_ tuohon :)

Vierailija
6/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on myös se, että en ole vielä itse kunnolla perehtynyt. tiedän, että kun kerron asiasta (jos siis tärppää), pomo ajattelee, että heti kun nimitys tuli, niin näin käy. toisaalta jos mun eläkeikä on 65 niin ehtiipä tässä olla..

Vierailija
7/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisitko odttaa hetken aikaa? Siis en tarkoita vuosia, vaan vaikkapa 3-6kk (riippuen kauanko menee että opit työsi) ja vasta sitten lopettaa ehkäisyn?

On sekä sinun itsesi että työpaikan etu että OSAAT työsi...!

...Mieti tilannetta että tärppää heti ---> jäät pois töistä ennenkun edes opit töitäsi ---> joskus (ehkä vasta 3 tai 6 vuoden kuluttua!) palaat työhösi ja et osaa mitään. Se pätevä sijainen potkitaan pellolle/siirretään muihin tehtäviin ja sinä vasta opettelet töitä... Alaiset tuskin pitävät tilanteesta...

nro 6? (en varma muistanko oikein!:)

Vierailija
8/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän elämää voi aina suunnitella, eikä pidäkään, ja kyllähän se lapsensaanti aina on iloinen asia, mutta olen samaa mieltä että tuollainen 3-6 kk odottelu voisi olla asiallista, just noista syistä jotka 8 mainitsi. Jollet siis jo ole lähemmäs nelikymppinen siten, että odottelu ei oikein ole mahdollista, niin kannattaisiko vaikka miettiä että joskus vaikka kesälomalla ehkäisy pois?

Vierailija
9/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksu tyyppi kertoo hieman suunnitelmistaan työpaikalla "ajattelin olla lapsen kanssa kotona 2-vuotta ja vuoden töissä ja sen jälkeen koittaa 2. lasta", mutta mikään pako _ei_ _velvoita_ tuohon :)

Suunnitteleeko joku tosiaan näin selvät kuviot? Meillä on 3 lasta, jokaisen yrittämisestä on päätetty siinä kuussa, kun ehkäisy on jätetty pois. Nyt mietin parhaillaan palaisinko syyskuussa hoitovapaalta vai vasta seuraavan vuoden syyskuussa. Ilmoitan varmasti viime hetkellä töihin, koska aikaisemmin en tiedä.

Vierailija
10/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä totta. noin pelkään juuri käyvän, jos nyt heti jään pois. toisaalta ei jaksais odottaa yhtään.

ap

Vierailija
11/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas toi kasin viesti on täysin pöllö. Sinä et voi etukäteen tietää kuinka kauan kestää se, että tulet raskaaksi. Etkä voi tietää kuinka hyvin voit raskausaikana. Erittäin huonolla tuurilla jäät sairaslomalle rv 12. Toisaalta taas sulla voi ihan normaalistikin kestää raskaaksitulo vaikka 6 kk. Ja sitten saatat saada sinä aikana vielä paremman duunin, palkankorotuksen tms.

Sinun nimittäneet ihmiset osaavat ajatella. He varmastikin ovat tajunneet, että olet lapseton lisääntymisiässä oleva nainen. Ja ovat tajunneet mitä se tarkoittaa.

Johtaminen on sitä, että ratkaistaan eteentulevia asioita ja ongelmia. Jos tulet raskaaksi hyvin nopsaan, niin sitten sinun on helppo suunnitella perehdytys, koska olet itse juuri perehtynyt. Ja esimiehelläsi on sitten vain rekrytointi- ja nimitystehtävä.

Ja tietyllä tasolla ei ole enää mitään samaa työtä johon palataan. Jos jäät äitiyslomalle, niin tuo homma saattoi mennä, mutta kun pelaat korttisi hyvin, niin takaisin tullessa on vielä paremmat hommat odottamassa.

Itsekin johtajaäiti

Vierailija
12/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kuukausi on lyhyt aika, mutta sen odottamalla varmistat sen että olet vuoden työssäsi ennen äitiyslomalle jäämistä.

Ja kyllä, ei voi tiettä tärpääkö teillä heti vai vasta kolme vuoden kuluttua (ehkä ette koskaan saa biologisia lapsia!) En tiedä missä töissä edellä kirjoittanut on, mutta ainakaan minun töissäni ei töitä voi hetkessä oppia, vaan menee 1-2 vuotta ennen kun voi sanoa osaavansa työn. Toki riippuu alasta, jossakin työssä viikon perehdytys riittää!

Ja työstä voi myös saada "alennuksen", eli jos ei enää ole vastaavaa työtä tarjolla, niin et välttämättä pääse siihen ylempään virkaan van alempaan...

Vierailija
13/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyslomalle voi jäädä kun laskettuunaikaan on 50 päivää. ei se ole mikään äitiysloma jos et ole raskaana ja ei ole vauvaa vielä tulossa.

Mikä ihmeen "yritän raskaaksi"-lomaa oikein ajattelit?

Vierailija
14/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että heti vaan ehkäisy pois kun sopii teidän perheelle. Eihän työnantajakaan ole suhun sidottu- tuskin ajattelee sua tällä tasolla. Itse aloitin esimiehenä 04/08. Paikka tuli ns. talon sisältä. Tuli juuri tuolloin raskaaksi. Tuli keskenmeno. Uudestaan tulin raskaaksi 07/08. Kerroin raskaudesta vasta marraskuussa esimiehelle. Just jäin äitiyslomalle. Mulle nimettiin äitiysloman sijainen. Hänellä ihan paperit että on mun äitiyslomansijainen. Olen toki kertonut töissä suunnitelmista miten meidän perheessä aiotaan vanhempainvapaat ja muut käyttää. Mut fiksuina hekin ymmärtävät, että mitäänhän ei voi etukäteen varmaksi tietää. Ennenkuin lapsi edes syntyy. Voihan olla että mut "alennetaan" kun palaan töihin tms. Ensisijaisesti ajattelen kyllä siihen vaikuttavan miten teen työni-

Mielestäni liian lojaali ei kannata työnantajlle olla. Eipä munkaan sijaista niin hirveesti ehditty perehdyttää. Esimieheni murhe se on, oli lähes 4kk aikaa silloin kun kerroin.

Sekin tietysti vaikuttaa että olen ehtinyt työelässä jo olla, ikää reilusti plus 30, toinen lapsi. (mut eka tään työnantajan aikana)

Vierailija
15/15 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan puhua pomosi kanssa hieman pidenpään asiasta, jos sattuu käymään niin, että heti tärppää. Selitellä ei tarvitse, mutta kerro motiivisi, että haluat lasta oikein kovasti juuri nyt.

Minulle itselleni lapset ja niiden hankkiminen ja saaminen ovat aina menneet etusijalle, töitä ehtii aina tehdä.

t. entinen uraohjus, nyk. äiti jolla on oiken ok duuni nytkin.