Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~+?+~ PIKKUKAKKOSET vko 12 (16. - 22.03.2009) ~+?+~

16.03.2009 |

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä kukaan uskaltautunu viikonlopun jälkeen kuulumisia laittaa joten...

Täällä itse tätiä odotellessa ja toivoessa että tulisi viim.ke tai sitten antais mulle sen plussan:)

Törmäsin tässä sellaiseen asiaan kuin sukupuoleton kasvatus..Hieman kauhistuttaa..Onko kenelläkään minkäänlaista käsitystä?

Minulle on tulossa hoitoon sellainen Ruu.Jota olisi sitten kohdeltava/pidettävä sukupuolettomana. Hän on poika,mutta on vähän vaikea ajatella että välillä puen mekon päälle jos tahtoo ja jos joku kysyy että onkos tämä lapsi poika vai tyttö niin mitä hemmettiä niillekkin sanon?!!Otanko tän asian teistä jotenkin väärin?Mielestäni myös minulla pitäisi olla aikaa totutella...Lapsen vanhemmat ovat mies ja nainen mutta lapsi sanoo heitä ketuksi(isä) ja karhuksi(äiti)!!

kp31/30-52 yk 3

Lellu

Vierailija
2/32 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä luin just muutama päivä sitten Aamulehdestä. Onks sama juttu?

Itse en oikein tuota sukupuoletonta kasvatusta allekirjoita - monipuoliset roolimallit on paras, mutta se nyt vaan on jo ihan fyysinen fakta, että meillä on naisilla ja miehillä erilaiset kropat ja erilaiset hormonit jne. Me toimitaan niiden takia hiukan eri lailla eikä se ole paha asia, niin kauan kuin annetaan sekä naisten että miesten tasapuolisesti edetä työelämässä ja muuten. identiteetti kuitenkin tässä maailmassa rakentuu osin sen päälle, kumpaa sukupuolta on.

Tytön pitää antaa olla tyttö, ja pojan poika. Silti voi antaa tytön leikkiä niillä autoilla ja riehua ja remuta ja pojan tykätä hoitaa nukkea rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kerennyt lukemaan kunnolla viellä viimeviikon ketjua, mutta ainakin silmiin pisti Adaran plussa!!! Onnea kovasti!

Itellä oli tooosi paska viikko.Ekaksi mulla tulehtui suusta kolo josta oli revitty hammas veke... ihan sika kipee!! Ja sit saatiin koko perhe joku virus-peräinen ripuli/oksutauti. Tytön kanssa jouduttiin oikeen käymään sairaalassa ku se alko kuivumaan. Ite sen taudin jotenkin kestää, mutta lapselle se on ihan kauhee. Nyt mä oon varmaan kolme kiloo laihempi, kun koko suolisto on tyhjä =) Niin ja menkat alko ajallaan torstaina, mutta oli kovin niukat(?) Eli uuteen nousuun!

Oliko se nyt haleja88 kun oli aloittanut sillä sukupuolettomuus keskustelulla.. Itse en ymmärrä miten jotkut vanhemmat hurahtaa tollaseen?? Ei niinku mitään järkeä. Mun mielestä lapset saa leikkiä millä tahansa leluilla ja vaatteissa riittää että ovat puhtaat ja oikeaa kokoa. Mutta sellainen oikean sukupuolen "salailu" on naurettavaa. Mun mielestä täysin huomionhakuista puuhaa.

Älä suutu haleja88, mutta mun mielestä sä kirjoitit jotenkin hassusti tästä perheestä? Ootsä perhepäivähoitaja vai perhetuttu vai miks se tulee teille hoitoon? Jos olet palkallinen hoitaja, niin musta ei ole korrektia että sä puhut hoitolapsesta ja sen perheestä nimillä, vaikka ihmettelisit kuinka heidän toimiaan. Ja jos ne on sun ystäviä, niin ihmettelen edelleen miksi sä mainitset nimiä täällä ja toiseksikin tää perhe on varmaan pyytänyt/ olettanut että sä et kertoisi "Ruun" sukupuolta tällasella palstalla?

Ihan sama mistä tunnet nää heebot, niin sä varmaan tiedät myös, että niistä on ollut useassa lehdessä (mm. uusin perhelehti) juttua ja myöskin tuolla av-puolella monta ketjua keskustelua... Tää on vaan mun henkilökohtainen mielipide, enkä halua haastaa riitää, mutta jotenkin oudosti otit tämän "sukupuolettoman-perheen" puheeksi. Ja eikä ne vanhemmat olleet ainakaan lehden mukaan Kettu ja Karhu, vaan Kettu ja Susi =)

Plussatuulia teille ja kovaa. Ja anteeksi avautumisesta.

T: Mä kp5/28-30

Vierailija
4/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*HALEJA88*

Toivottavasti täti pysyy poissa ja teet keskiviikkona + testin!! =) En kommentoi tuota "Ruu-juttua", kun en ole semmoisesta aikaisemmin kuullut. =)

*SINISINI*

Mitkä on sun kp:t? Onko menossa piinaviikko? =)

*MASUNASU08*

Hyvä että on tauti hellittänyt. Joo, mikään ei oo niin kamalaa, kun nähdä oma lapsi huonossa kunnossa. Nyt vaan pupuiluintoa ja uuteen kiertoon! =) Toivottavasti meille se ihqu joululahja suotais! =)

*SOFFU*

Missä oot???!?!!? Eikö sun pitäny palata kuumeilemaan?? =) Ikävä!! =)

*OMA NAPA*

Ei mitään uutta tänne.. Pupuiltu ollaan viimeksi lauantaina, joten kaipa uusi "nuijapäiden istutus" on paikallaan tässä lähipäivinä, vaikka ovikseen onkin vielä aikaa.. Parempi pitää simpat virkeinä! =)

Pojalle nousi perjantai/lauantai välisenä yönä *TODELLA* korkea kuume ja sama olotila jatkui seuraavaan yöhön asti. Mutta sitten sunnuntai aamuna oli poika jo oma ittensä. Taisi kuume johtua siitä viime viikkosesta MPR-rokotteesta. Neuvolatäti siitä jo sillon varoitteli, kun pisti piikin. Ei auttanu just ollenkaan Panadol-lääke, vaan kuume oli koko ajan korkea!! No onnex siitä on nyt selvitty.

Jospa lähtis keitteleen kahvit ja sitten pikku hiljaa ulkoileen pojan kanssa..

*=) Lisbet, kp 9/31-44, yk 7.*

Vierailija
5/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haleja88: Onko täti ilmestynyt kylään? Tuohon Ruu-asiaan en osaa sanoa mitään, ihan uusi asia minulle.. Äkkiseltään sanoisin että kuulostaa oudolta.

Masunasu: Toivottavasti olette jo toipuneet kunnolla sairastelusta.

Lisbet: Jospa se täti tällä kierrolla ymmärtäisi pysyä poissa.. peukkuja!

ON: kp30 tänään, oireita ei suuntaan eikä toiseen.

tätiä odotellessa..

RokkiMami kp30/30 (?), yk2

Vierailija
6/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Lisbet: Mitä mieltä olet, pitäisikö tehdä kokonaan uusi esittelypino meille pikkukakkosille? lueskelin tuossa esittelyä ja mielestäni siellä on paljon sellaisia jotka kirjoittelevat Tonskat-pinoon ja paljon varmaan sellaisia jotka eivät pinoudu.

Vierailija
7/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi esittelypino laitettu "esille". Joten nyt kaikki päivittämään tietonsa sinne!! =)

*=) Lisbet, kp 9/31-44, yk 7.*

Vierailija
8/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois pitäny laittaa tuohon juttuu että niemet ei ole kenenkään nimiä vaan lainattu lehtikirjoituksista..eli tilanne on samankaltainen tässä sukupuoleton lapsi keskustelussa jonka aloitin. Tämä lapsi joka tulee hoitooni ei siis ole kovin tuttu minulle eikä myöskään kasvatusmalli. Nämä nimet Ruu, Kettu ja Karhu siis lainattuja,mutta sama periaate tässäkin..

Vielä ei ole tätiä näkynyt..nyt kuitenkin kova kiire,palaan myöhemmin asiaan..Piti vaan tulla selventää tuota aikaisempaa ettei kukaan pääse pahastumaan/vihastumaan/loukkaantumaan.Palailen:).

Vierailija
9/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haleja88: anteeksi jos kirjoitin jotenkin kärkkäästi, mä olin vähän väsynyt... ja tietysti ymmärsin tekstin jotenkin väärin. Luetun ymmärtäminen tosi vahva mulla=) Hyviä hermoja toivon sulle sen "ruun" vanhempien kanssa, omistuista se sukupuoleton kasvattaminen... Ja hyviä hermoja myös minun kanssa, sori!

Koskas sä rokkimami meinaat tehdä testin?? Lisää plussia!!

Mä tajusin tänään että mulla on ihan kaamee vauvakuume, siis ihan kauhee. Musta tuntuu että jokapaikka on täynnä pieniä vauvoja, isoja mahoja, ihania vauvanvaatteita...etc... Kiva kun oma tyttö on 10-kuukautta ja sehän on oikeesti ihan pieni vielä. No tää kuuluu varmaan kevääseen ja muistoihin, kun vuosi sitten olin maha pystyssä...plaah!

Mukavaa viikkoa toivoo: masunasu

Vierailija
10/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta länsirintamalla.

KP on 17 - menkat kun alkoi 1.3. Kätevästi tietää kalenterista kattomalla päivän :-)

Nyt pitäis ehkä vielä varmistella, mutta eiköhän se ovis jo ollut.

nyt plussatestejä kehiin piinaviikkolaisilta jooko? Mulla menee vielä se puoltoista viikkoa ennnekuin voi lähteä testailemaan... ajoissa pitää testata, koska munhan pitää mennä heti ultraan, jos plussan onnistun saamaan. Sitä ainokaista munanjohdinta kun ei parane menettää...

Meilläkin on tyttö kuumeessa. Toivottavasti ei samaa kuin kuukausi sitten kun meni viikko kuumelääketokkurassa raukalla.

Lisbet - toivottavasti oli teillä vain MPR-kuumetta?

t

sinisini kp 17/28-30

Vierailija
11/32 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisbetille kiitos uudesta esittelypinosta :)

Masunasu: Yritän nyt hillitä testailua kun tuo kierto on pakannu olemaan sekasin sen keskenmenon jälkeen. Saas nähä kauanko saan hillittyä itteeni :D Ei ole tuota kärsivällisyyttä suotu tähän päähän kovin paljoa :D

Sinisini: Pikaista parantumista teidän tyttöselle.

ON: täti poissa, ainakin vielä. pientä nipistelyä alavatsalla silloin tällöin, tiedä nyt sitten merkkaako se huonoja vai hyviä uutisia. Jos nyt ois onnistanut, niin LA menis kai tuonne marraskuun loppupuolelle. Yritän pitää ajatuksia pois asiasta... huom! yritän :D

RokkiMami

Vierailija
12/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisbet: huomasitko mitä kirjoittelin sulle tuonne viime viikon pinoon?

Piti vaan tulla tarkistamaan.. :)

Pitää tästä lähteä neuvolaan ja siellä lääkärin tökittäväksi, yöks.

Adele rv 15+1

Vierailija
13/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ROKKIMAMI*

Mikä tilanne? Vieläkö täti pysynyt poissa?? Testaile viikonlopun kunniax, jos ei menkat ala ennen sitä.. Jooko?? =)

*SINISINI*

Oli kuume siitä MPR-rokotteesta. Poika on ollu kunnossa kuumeen jälkeen. =) Toivottavasti teidän tyttö paranee pian! =)

*ADELE07*

Joo, huomasin että kirjoittelit. Unohdin vaan täysin sen sitten kuitenkin. =) En oo vielä ottanu ressiä asiasta, katsotaan nyt mitä lääkäri meinaa. Mulla ei nimittäin oo rahaa laittaa yksityiselle.. Mutta epäilen suuresti, että tekeekö asialle mitään, koska onhan meillä luomuna jo yksi lapsi. Vaikkakin mulla meni se 11kk, ennenku tärppi tuli. Katotaan.. Ihanaa odotusaikaa!! =)

*OMA NAPA*

Ei kommentoitavaa..

Ihana ilma tuolla pihalla!! =) Kävinkin poitsun kans ulkoilemassa heti aamusta n. 1½ tuntia. Nyt ruokailun jälkeen nukahti 5 minuutissa päikkäreille. Taidanpas itekin mennä pötkölle..

*Aurinkoisin terveisin,*

*Lisbet, kp 10/31-44, yk 7.*

Vierailija
14/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs on Rokkimamin ja Haleja88 tilanne?? Toivotaan plussia!!!! +++

Haleja88: Varmaan hankala tilanne tämä hoitolapsi asia. Tuleeko lapsi pitkäksi aikaa hoitoon sinulle? Ymmärrän kyllä vanhempien "pointin", mutta ajattelen ehkä itse, että tämä on taas niitä asioita, joissa mennään "vähän liian pitkälle". Olen sitä mieltä, että lapset voivat leikkiä millä leluilla tahansa, olla luonteeltaan juuri sellaisia kuin ovat. Meilläkin tyttö on varsinainen rämäpää ja naapurinpoika taas ihana herkkis. Enkä missään nimessä ala hyssyttelemään tätä rämäpäisyyttä, koska "tyttöjen nyt vain kuuluu olla kilttejä ja rauhallisia". Mutta jotenkin tuntuu, että tämmöinen "kapinointi sukupuolta vastaan" on aika hassua. Kun elämässä nyt on vain niin, että on tyttöjä ja poikia -eikä se tarkoita, että pitäisi kasvattaa sen mukaan, mutta että se pitäisi kokonaan unohtaa/jopa salata... Haasteita varmasti tulee olemaan!

Lisbet: oliko tuo MPR-rokote 1,5 vuotis tarkastuksessa annettava? Kauanko kuume teillä kesti? Meillä on 1,5 v. neuvola juuri torstaina ennen pääsiäistä ja lauantaina olisi tarkoitus lähteä sukulaisiin reissuun... Meille ei kyllä koskaan aiemmin rokotteet oo kuumetta nostaneet, mutta tietty just nyt tulee sitten!

Oma napa: Tein eilen negatiivisen testin. Taas jälleen.. Vaikka odotinkin, että nega sieltä tulee, niin petyin silti. Tietenkin. Huomenna on siis menkkojen alkamispäivä, mutta tein eilen tämmöisen herkän testin, jonka kyllä uskon näyttävän toteen. Tein sen vuoksi sen jo eilen, kun nämä kaksi seuraavaa päivää olisi olleet hankalat pettymysten sulatteluun... Halusin siis pettyä ennen näitä päiviä ;) Olipa hankalasti sanottu. Pitäisi saada jotain muuta ajateltavaa, mutta hankala se on jotenkin näin kotona ollessa... Matkallekaan ei uskalla vielä lähteä, kun ei ole varmuutta miehen työtilanteesta, puhuttiin just eilen, että varmaan kesä-heinäkuussa kyllä ampaistaan jonnekin!!

++++++++-tuulia kaikille kovasti täältä!!!

Kaisa4 kp 30/30, yk4

Vierailija
15/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuisiko tänne yksi pikkukakkosen haaveilija mukaan?

Esikoispoikamme on mallia 05/07 ja pikkukakkonen on ollut haaveissa 07/08 saakka. Yhdeksäs "huti" tuli viikonloppuna, joten väkisinkin on mieli hiukan alamaissa. Esikoinen tärppäsi aikoinaan eka kierrosta, joten kai sitä oli liiaksi asennoitunut siihen, että hethän se tulee toinenkin. Noh toisin kävi ja nyt yritän pitää malttia yllä. Vaikeata se kyllä on. Kuume on kova :) Mutta jahka se tästä taas mieli piristyisi. Olisi mukavata liittyä seuraanne :D

Vierailija
16/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elli-Nelli:

Tervetuloa vain kovasti! Kuumeillaan yhdessä. Ei se hedelmöittymiseen auta, mutta voipahan yhdessä iloita ja murehtia kaikista asioista :)

Kaisa4:

Olen kovin pahoillani negasta, mutta toivoahan on niin kauan kuin täti tulee (itseasiassa teoriassa myös senkin jälkeen). Pidän siltikin yhä peukkuja sinulle!

haleja88:

Oletko testannut jo? Peukkuja täältä db Onko epäsäännölliseen kiertoosi jokin tiedossa oleva syy vai onko se mysteeri? Oletko käynyt lääkärissä sen kans (nimim. epäsäännöllisen kierron uhri)? Kysymyksiä, kysymyksiä :)

masunasu:

Kokeilitko sitä paastoa? Tuossa kun lueskelin kirjoitustasi, niin sain käsityksen että olet pari päivää "paastonnut" tahtomattasi. Toivottavasti saatte nyt olla terveinä pitkän aikaa.

RokkiMami:

Testaa jo, joohan? Me täällä odotetaan kaikki jännittyneinä uutisia. Sitä kummallisesti alkaa samaistumaan periaatteessa tuntemattomien ihmisten asioihin ihan täysillä. Tai eihän me aivan tuntemattomia olla, mutta jos kadulla vastaan kävelisitte niin eihän sitä tietäisi... On tämä hienoa tämä nykyteknologia. Huraa vertaistuelle! Niin. Siis RokkiMami testailemaan, hophop.

Lisbet: Onnea kovasti uuteen yritykseen! Sulla on siis PCO? Mä olen aivan keltanokka näiden lapsettomuusvaivojen opiskelussa, mutta tiedonjano on valtava. Jos osaat (tai joku muu osaa) maallikkotermein kertoa mitä esim. PCO tarkoittaa ja onko siihen lääkitystä tms, niin olisin iloinen :)

Lyylikki81:

Kyllä se kierto siitä tasaantuu, varmasti. Voihan se olla ettei kroppa ole aivan vielä palautunut ja siksi ei ole vielä normaali kierto. Oliko sulla pitkä kierto ennen eka raskautta?

Irina77:

Tuo on tosi ikävää kun muut ei tiedä km:sta ja utelevat kovasti. Mulla kyllä omat vanhemmat tietävät ja appivanhemmat myös, mutta luonnollisestikaan tyttäreni (7v) ei tiedä. Sattuu kovasti kun tyttö on alkanut tosi usein kyselemään, että eikö hän saisi pikkusiskoa tai veljeä kaveriksi. En voi kertoa vaikeuksista vaikka haluaisinkin. Tällaiset asiat eivät kuulu pienen lapsen harteilla kannettavaksi. Ärsyttävintä ikinä oli itselläni se, kun tuttavapariskunnan mies naurusuin kyseli mun mieheltä (mä olin selkeästi kuuloetäisyydellä), että "eikö se pikkupojan teon aika jo ole? Sunhan piti sitä jo ens kesänä opettaa uistelemaan. Aikaa olla jo kiire että edes tämän vuosikymmenen sisällä pääset kalamestariksi jos tuota tahtia etenette." Ja aivan varmasti tiesi keskenmenosta :(

ON: Sain vihdoin ja viimein aikaiseksi soittaa lääkäriajan. Menen yksityiselle vaikka kirpaiseekin maksaa lasku. Mä haluan tietää, mikä tässä mättää kun kierto on nyt niinkin ihana, kuin 14-32 ja noita välivuotoja sun muita on. Tuon tupakanpolton haluan myös pois ja sen zyban-kuurin aion pyytää. Mä sain ajan ihan eri lääkärille kuin ennen ja toivon kovasti että hän olisi hyvä ja perinpohjaisesti tutkisi asiaa. Hän ei ole lääkärikeskuksen oma, vaan kunnalliselta puolelta tullut, joten huonolta näyttää siltä osin. Mun edellinen gyne olis ollut niin lottovoitto (sellainen boheemi mieslääkäri joka heitti huumoria koko ajan ja oli tosi aito ihminen ja hyvä työssään). Jospa tuolla alhaalla ei kovin olisi paikat remontin tarpeessa ja mä pärjäisin vaikka teroluteilla. Ja sit kun oon maksanut lääkärilaskun niin törsään viimeisetkin rahani niihin clearbluen digitaalisiin ovistesteihin. Tuleepahan ainakin rahat "tuhlattua" johonkin tärkeään ja kultaakin kalliimpaan asiaan!

Hyvää jatkoa hyvät siskot ja tsemppiä odotuksen odotukseen ja yritykseen.

OuMamma

yk 10? en jaksa laskea kp13/14-32

Vierailija
17/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oumamma, tässä "pieni" kopioitu katkelma pco:sta, josta valitettavasti neuvolat ja normaalit gynet ei tiedä juur mittään, nimimerkillä ikävää kokemusta on..

Itse olen syönyt noita metformiineja ja niillä molemmat raskaudet saatu aikaan, toimii ainakin mulla eikä ole keskenmenojakaan tullut.

Ja halpoja ovat kuin mitkä, paketillinen maksaa kela-korvauksen jälkeen muutaman euron.

"Munasarjojen monirakkulatauti on gynekologinen ja kokonaisterveyden riski.

Munasarjojen monirakkulataudin seuraukset ulottuvat kiusallisista kosmeettisista haitoista vakaviin gynekologisiin ongelmiin ja lapsettomuuteen saakka. Tauti kuormittaa naisen kokonaisterveyttä myös vakavana diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskitekijänä.

Monirakkulaisten munasarjojen eli polykystisten ovarioiden ( PCO:n) jäljille päästään useimmiten silloin, kun selvitetään raskaaksi tulemisen vaikeutta. PCO löytyy usein myös epäsäännöllisten, harvakseen tulevien kuukautisten ja välivuotojen takaa. Myös karvoittuminen, hiustenlähtö ja akne ovat voineet johtua siitä. Joskus tauti tulee ilmi gynekologisten rutiinitutkimusten hormonimäärityksissä.

- Useimmiten PCO-tauti todetaan gynekologin vastaanotolla, mutta sairauden laajojen riskien takia myös sisätauti- ja yleislääkärien tulisi olla siitä tietoisia, sanoo Felicitas-Klinikan ylilääkäri dosentti Aarne I. Koskimies.

Monirakkulaisuuden alkusyy on ainakin osalla potilaista se, että aivolisäke erittää liikaa munarakkulan puhkeamisessa ja keltarauhasen synnyssä tarvittavaa LH-hormonia. LH-hormoni lisää mieshormoni testosteronin tuotantoa, mikä saa aikaan muun muassa karvoittumista ja aknea.

Samaan oireistoon liittyy insuliiniherkkyyden heikentyminen eli insuliiniresistenssi - myös normaalipainoisilla. Kun elimistö ei pysty käyttämään insuliinia tehokkaasti, haima korvaa laadun määrällä eli tuottaa insuliinihormonia yhä enemmän.

Vyötärölihavuus ja heikentynyt insuliiniherkkyys kulkevat käsi kädessä, mutta insuliiniresistenssiä on myös normaalipainoisilla PCO-tautia sairastavilla naisilla. Puolet munasarjojen monirakkulaisuudesta kärsivistä naisista on kuitenkin lihavia. Insuliiniresistenssi, rasva-aineenvaihdunnan häiriöt ja vyötärölihavuus liittyvät sekä PCO-oireistoon että tyypin 2 diabetekseen.

Monirakkulatauti diagnosoidaan yleensä ultraäänellä. Kuvassa erottuu rakenteeltaan kookas munasarja ja siinä useiden rakkuloiden rivistö kuin helminauhana munasarjan kuoren alapuolella.

Potilaan oireiden ja ultraäänen perusteella tehty diagnoosi varmistetaan tutkimalla mahdollinen heikentynyt insuliiniherkkyys. Hormonimäärityksellä suljetaan pois muut kuukautiskierron häiriöitä sekä karvoitusta, aknea ja muita miehisiä piirteitä aiheuttavat syyt. Kaikkia munasarjojen sisäiseen säätelyyn liittyviä asioita ei tosin vielä tunneta.

Tilastojen mukaan munasarjojen monirakkulatautia sairastaa noin kuusi prosenttia suomalaisista naisista. Aarne I. Koskimies arvelee todellista määrää vielä suuremmaksi:

- Kaikki eivät missään elämänsä vaiheessa törmää selvitystä vaativiin oireisiin, jolloin tauti voi jäädä toteamatta, eikä taudin vaaratekijöihin tiedetä varautua, Koskimies sanoo.

Tautiin on tarjolla hoitokeinoja elintavoista lääkkeisiin, mutta ongelmat eivät lopu siihen. PCO-tautia sairastavilla esiintyy tavallista enemmän keskenmenoja ja raskaudenaikaista verenpaineen ja verensokerin kohoamista.

Myöhemmällä iällä PCO voi aiheuttaa kohdun limakalvon liikakasvua eli hyperplasiaa ja lisätä kohdunrungon syövän riskiä. Monet kohdunpoistot joudutaan tekemään PCO-oireyhtymän aikaansaamien vuotohäiriöiden takia.

Dosentti Aarne I. Koskimies on hoitanut Felicitas-Klinikalla eriasteisia PCO:n aiheuttamia ongelmia. Ensisijainen hoitokeino on painonhallinta. Isoa laihduttamista ei vaadita, usein jo 5-10 prosentin painonpudotus auttaa.

Viime vuosina PCO-potilaita on alettu hoitaa myös suun kautta otettavilla diabeteslääkkeillä. Samalla kun runsas insuliinin tuotanto palautuu normaaliksi, vähenevät monirakkulataudin oireet. Lupaavia tuloksia on saatu metmorfiinista.

- Metmorfiinin ja klomifeenin yhdistelmällä kannattaa hoitaa ainakin niitä potilaita, joilla on insuliiniresistenssi. Tuloksena voidaan paitsi palauttaa useimmille säännöllinen kuukautiskierto myös pienentää koko riskitekijöiden kasaumaa ja ehkäistä pitkäaikaisia seuraamuksia, Koskimies sanoo.

Lapsettomuushoidon aikana PCO-tauti voi aiheuttaa oireyhtymän, jossa munasarjat suurenevat ja vatsaan voi kertyä nestettä. Keskenmenot ensimmäisten kolmen raskauskuukauden aikana ovat PCO-tautia sairastavilla yleisempiä kuin muissa raskauksissa.

PCO-oireyhtymä lisää 2-5-kertaiseksi vaaran sairastua jo nuorena tyypin 2 diabetekseen ja 2-3-kertaiseksi vaaran sairastua verenpainetautiin myöhemmällä iällä. Usein potilaan lähisukulaisilla on keskimääräistä enemmän tyypin 2 diabetesta.

PCO-oireyhtymän arvellaan lisäävän vaaraa sairastua iskeemiseen sydäntautiin, joskaan asiaa ei ole vielä tutkimuksilla osoitettu."

Vierailija
18/32 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisa: Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Tee uusi testi parin pvn kuluttua jos ei täti porhalla paikalle. Niin kauan on toivoa kun ei tätiä näy. Tsemppiä!

Elli-Nelli: Tervetuloa joukkoomme :) Käyhän laittamassa tietosi esittelypinoon.

OuMamma: Koska sulla on aika lääkärille?

OmaNapanen: Ei muutoksia. Ei oireita mihinkään suuntaan vieläkään. Testin ostin tänään, mutta uskokaa tai älkää, se on edelleen kaapissa odottamassa :D Uskomatonta itsehillintää :D Taisin ottaa Lisbetistä mallia.

Käykäähän kaikki kakkoset laittamassa esittelypinoon tietonne, niin Lisbet-kiltti päivittelee sen sitten ajankohtaiseksi.

RokkiMami kp31/30(?) yk2

Vierailija
19/32 |
19.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt RokkiMami sitä testiä tekemään. Ethän sinä voi meitä jännityksessä pitää :) Ja mulla on aika 30. päivä. Tulen sitten kertomaan uutiset.

TOSI paljon kiitoksia adelelle! Tuo valotti asiaa paljon ja osaan nyt "vaatia" erityistä tarkkailua asian tiimoilta jos minulla samainen vaiva vaikka olisi.

Vierailija
20/32 |
20.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä alkaa piinailuviikko lähestymään, nyt kp 23/28-30. Tässä kierrossa yritys oli kyllä huipussaan. Mieskin alkanut kuumeilemaan entistä kovemmin, joten ottaa pupuilut ihan tosissaan =)

Haleja88 taidetaan testailla aikalailla samoina päivinä.. toivotan tärppiä! Samoin Rokkimami ja Sinisini, jännät paikat!

Haleja88: siihen sukupuolettomuusjuttuun... Mä en ymmärrä miksi nämä vanhemmat haluavat aiheuttaa lapselleen hämmennystä ja vaikeuksia isompana kasvattamalla häntä "sukupuolettomaksi". Ihmisen seksuaalisuus on niin monimutkainen ja koko elämään vaikuttava asia, miksi pitää tahallaan vielä sekoittaa lapsen pää? En ymmärrä.

Ihanaa kevättä, toivotaan että lähestyvä kesä saa plussatuulet puhaltamaan... =)

t. Irina