~(~(~TOUKOTOIVEET VKO 12~)~)~
Viime viikon pino oli pudonnut jo seuraavalle sivulle, joten aloitan tän uuden pinon jo nyt jos ette pahastu. Ollaanhan sitä jo maanantain puolella. :D
Linkki edelliseen:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (45)
täällä ei uni nyt jostain syystä maistunut tämän enempää,voipi olla että päivällä tulee nukuttua kun kävin 01maissa nukkumaan ja heräsin 05.30:P meni taas pyörimiseks ja asennon ettimiseen. Olen kuullut tuosta selälteen nukkumisesta,miksi sitä ei suositella? itsellä ainakin paikat puutuu kun aina vaan kyljeltään,väilä pakko olla selälteen!!
ihanaa,saan tänään vähän hemmottelua kun menen pitkästäaikaa kampaajalle.viimeeksi joulukkuussa ennen jouluaattoa käynyt! on kuontalokin sen näköinen..:D
Minä kävin viimeisen baarireissuni(toki ilman sitä ilolientä) uutenavuotena,maha pystyssä jotenkin hävetti olla kun ajatteli että tuntemattomat miettii että juopottelen holtittomasti ja olen raskaana,en tiedä mistä johtuu sellanen fiilis vaan oli,vaikkakin ihan kiva ilta. musiikin jyskettä ei vaan kovin kauaa jaksa kuunnella selvinpäin;D ja tosiaan hyvät naurut sai kun katseli humalaisten örvellystä,oli ihana herätä ilman krapulaa ja oikein nautin tilanteesta kun mies kärvisteli krapuloissaan aamulla:D jotain masokistin vikaa:D? sen jälkeen en ole enää jaksanut,eikä ole ollut tarvettakaan lähteä.
täälläkin supistelee,tosin kivuttomasti.
onko täällä muuten muita raskausdiabeetikkoja?
viikonalkuja! laakli ja mahanasukki 30+6:)
Vaikuttaa vähän siltä, että tässä pinossa alkaa olla enemmän ja vähemmän vaivaista väkeä, kun niin monella supistelee tai on sit muita vaivoja! Itse kuulun myös tähän kastiin, joilla niitä vaivoja riittää.
Eilen päivä oli ihan rauhallinen, kun poika oli mummolassa ja sain rauhassa lepäillä. Löhöilin sohvalla ristipistoja tehden ja siinä kun oli niin olo oli ihan ok mutta kun nousi ylös, niin heti maha kovaks ja saattoi kestää jonkun aikaa. Illalla myös kun nukkumaan aloin maha kovettui monta kertaa ja paineen tunne alas tuli myös...Koitin kääntää kyllkeä useampaan otteeseen, mutta ei oikein meinannut hyvää asentoa löytyä. Kaiken lisäks vauva melskas niin kauheasti mahassa, että sekin välillä teki epämiellyttävän olon. Viime viikolla joku sanoi, että vauva potkii jaloilla toiseen suuntaa ja venyttää samalla toiseen... Mulla sama homma. Eli jalat tuntuu tulevan oikealta puolelta kylkyiluista läpi ja samaan aikaan pylly nousee tuossa navan kohdalla ylöspäin ja edelleen pään ja käsien liikkeitä tuntuu alhaalla ja pään liikkeet ne kai siellä joskus saa niitä vihlaisuja aikaan.
Mulla ei oikeastaan ole sen kummemmin mitään, mistä oikein nauttisen kun synnytys on ohi. Ennen raskautta viikonloppuisin saatoin ottaa saunan jälkeen yhden tai kaks siideriä ja kipollisen poppareita...se oli hyvä rentoutuskeino, kun esikoisen oli saanut nukkumaan... Mutta tälle tielle en lähde kuitenkaan, jos imetys onnistuu. VIimeksikin otin ekat alkoholipitoiset juomat vasta, kun lopetin imetyksen eli poika oli 10 kk... Poika söi niin epäsäännöllisesti ja viimeiseksi taisi lopettaa yötissin, joten ei siinä paljon voinut siidereitä naukkailla. Ehkä se on sit kivaa, kun ei närästä syönnin jälkeen... Nytkään ei niin hirveästi ole, mutta kuitenkin jonkun verran.
Mulla on huomenna neuvola ja keskiviikkona äitipolikäynti, joten palailen viimeistään tuolloin ke...jos ei jo huomenna. Vähän kyllä hirvittää toi keskiviikko, että onko tuolla kohdunsuulla tapahtunut jotain...Kun olo kuitenkin vähän sellaisia vinkkejä antaa, että olis...
AngaT + Taistelija 33+2
Jos taas pitkästä aikaa nopeasti kirjoittaisi jotain. Enemmän on tullut kirjoiteltua monikko-onnea sivustolle, kun siellä muutkin ovat kaksosten odottajia.
Kaikkea vaivaa löytyy täältäkin, varsinkin öisin rasittavaa kun kyljellä täytyy nukkua niin lonkkaa alkaa särkeä ja sit kun käännyn niin hetken särkee koko jalkaa ja välillä molempia yhtäaikaa. Et öisin aika katsonaisia unet kun vessassakin saa käydä muutaman kerran.
Tuntuu et on jotenkain ruvennut paikat napsumaan, esim makoilessa kun kääntää kylkeä niin oikein napsahdus kuuluu ja tuntuu et se tulee jostain lantion seudulta. Olisiko et paikat löystyy niin alkaa napsua tai jotain sellaista.
Torstaina on sit taas polikäynti, kiva taas nähdä vauvat. Harmi vain ettei mies pääse mukaan ja itse en pysty enää ajaa sairaalalle asti matkaa n.80km. Jouduin sit pyytää appivanhemmat kuskeiksi kun sisareni eivät pääse eikä kukaan muukaan. No saavat käydä kaupoilla sillä välin kun olen sairaalalla.
Mitään kipeitä supistuksia mulla ei ole eikä kyllä hirveästi niitä kivuttomiakaan, tuntuu et ne olis vähentynyt, tosin en päivisin juurikaan mitään tee et aikarauhassa päivän oon. Vähän kuitenkin pelottaa et onko kohdunsuulla alkanut tapahtua muutoksia, mun tuurilla joudun jäädä sairaalaan to jos oikein on alkanut paikat aueta. Kakis viikkoa sitten tosin kaikki ok joten jospa olis nytkin.
Tänäänkin piti siivota kaappeja mut nyt oon tässä koneella istunut reilun tunnin kun yritän miettiä mitä pakkaisin sairaalakassiin ja laittaa siemeniä itämään ym. No en oo saanut vielä muuta tehtyä kun pyykit kaappiin ja koneeseen uudet. Ja kello on jo melko paljon joten taitaa jäädä kaappien siivous taas tältä päivältä.
Tässä istuessa tuli supistus ja koko maha ihan kivikova, mulla tulee supistusten yhteydessä ihan mieletön vessahätä, tuntuu et housuun pian lirahtaa, mut menee sit ohi kun supistus loppuu.
Mitähän minä teen kun vauvat on syntynyt. Ainakin nukun selälläni ja mahallani, en oo ikinä tykänny nukkua kyljellä. Eikä toivottavasti tarvi yöllä herätä närästykseen. Päivisinkin kyllä närästää, mutta öisin on inhottava kun on makuulla niin on pahempi vaikka nukkumaan mennessä ei olis mitään. Ei jaksais sit yöllä ruveta mitään rennietä imeskelemään kun meinaa sit nukahtaa se suuhun ja siitä jää inhottava maku suuhun jos ei juo vettä päälle.
Ja pystyy syödä kunnolla. Viikko sitten sain taas parina aamuna oksentaa ja siitä asti iltapäivisin kun syön ruuan niin meinaa tulla huono olo. Oikein tekee pahaa kun saa yhdenkään palan ruokaa suuhun ja tuntuu et oksennus tulee, mut ei onneksi tule. Nälkä kuitenkin on hirveä niin pakko sit väkisin syödä kun en mitenkään hirveästi kuitenkaan syö päivän mittaan, varmaan pitäisi syödä enemmän. Kuitenkin menee aina sellainen puoli tuntia et saan lautasen tyhjäksi.
Viimeksi kun käytiin polilla niin mentiin sen jälkeen syömään rossoon, nälkä oli kova, mut rupes vain ällöttämään niin kauheesti ettei voinut syödä kuin ihan pikkusen. Mies sit söi mun ruuan loppuun, mut tulin siihen tulokseen ettei kannattaa enää kalliiseen ravintolaan mennä kun ei pysty syömään menee rahat vain hukkaan.
Nyt alkaa selkää särkeä ja maha taas kovettuu joten täytyy lähteä sohvalle hetkeksi makoilemaan.
Tovi on vierähtänyt sitten viimekirjoituksen, lähes päivittäin käyn kuitenkin muiden kuulumiset lukaisemassa :O)!
Täällä alkaa totisesti olemaan jo aistitavissa yhtä sun toista krempaa siskoilla näin viikkojen karttuessa. Ajattelin aluksi, että mulla ei oikein mitään krempaa ole vielä ilmennyt, mutta jos yhtään tarkempaa asiaa mietin, niin kyllähän mulla närästys korventaa kurkkua lähes päivittäin ja öisin herään noin tuhat kertaa pissalle ja sitten vielä kaupanpäälisiksi nukun koiranunta aamuyöstä eteen päin. Onneksi viime viikko oli lomaa, jolloin unettomus ei niinkään aiheuttanut harmia, mutta tänään ekaa päivää töissä, huh, sanotaanko näin, että ihmishenkiä vaarassa, kun tämä muumio haahuilee täällä päättömästi vailla järjen häivää päässään... :O/!!
Heippa Rice, kiva kun muistelit minua :O)))!!! Tosissaan päädyttiin matka perumaan, kun harmittomat harjoitus-supistukset alkoi esiintymään, niistä ei siis huolta, mutta saivat pohtimaan entistä tarkemmin, että mitä jos jotain tapahtuisi matkalla ja vauvan kävisi huonosti... sitä olisi voinut samalta istumalta sitten hukuttautuakin mereen, ei sellaista olisi antanut kuuna päivänä itselleen anteeksi, kerkeehän sitä reissata. Itse asiassa suunnitteilla on jo matka kanadaan kesällä, mutta täysin vauvasta riippuen, jos osoittautuu että speksit kohdallaan hällä matkustamista varten ;O))!!
Mutta 6.3. tuli vaihdettua sivilisäätyä rouvaksi jota tämä neitsytmorsio juhlisti miehensä kera vain sukulaisten kesken, sitten kesälle 2010 suunnitteilla kunnolliset juhlat kirkkoineen päivineen :O))!! Mutta tulipas kuulkaa entistä aikuisempi ja yhtään liiottelematta, jollain määrittelemättömällä tavalla, erilainen olo vihkimisen jälkeen :O)))!!
Vauva se kasvaa masussa hurjaa tahtia, tuntuu kuin täyttäsi jo koko mahan, kauheasti ei tyhjää kohtaa tunnustelemalla löydy. Ja mahan hiplailua tekisi mieli harjoittakin aina kun siihen siunkaan on hetki aikaa, välillä täytyy oikeen malttaa mielensä ja tyytyä vain paijailemaan, sillä kai vauvakin häiriintyy, jos sitä alvariinsa tunnustelee ja tökkii, kuinka te muut maltatte pitää näppinne erossa, vai pidättekö :O)!!?? Toisaalta se tuntuu niin kovin konkreettiselta tuo otus, kun se selkeästi vastaa aina kevyeen töytäisyyn. Ihanin/hämmentävin kokemus oli kun kerran, ihan totta, leikittelin, ainakin omalta osaltani, vauvan kanssa tämän työntäessä jalkapohjaa vasten vatsanahkaani, sitä vasten kevyesti painaen liikuttelin sormea sen jalkapohjalla. Ei vetänyt vauva jalkaa pois, vaan liikutteli sekin koipeaan sormea vasten... tuntui niin kovin omalta ja tutulta tuo mamman poika sillä hetkellä :O))!
Jaah, mitä sitä tekee sitten synnytksen jälkeen jotain, mitä ei nyt raskauden aikana ole voinut; Nukun ainakin MAHALLANI!!! Ja sitten kiskon kyllä skumppaakin ihan hiprakkaan saakka (aika näyttäkööt milloin sille löytyy sitten sopiva hetki imettämisten ym. kannalta, mutta se on tilaus numero uno :O)!) Ja ah, sushiateria voisi kruunata palkinnonjakotilaisuuden (=synnytys)!!! ja voi sitä vapaata syömistä ilman pelkoa pepussa mahdollisesti vaanivista vaaroista vauvalle (t. kirjaimellisesti neuvolan ohjeita noudattanut ja pelkoa niistä lietsonut) :O)!!!
Olikos Marvik, joka sinne aasian suuntaan työmatkalle aikoi, toteutuiko matka, miten meni!??
Mitäkäs Riikalle kuulu, et ole tainut myöskään hetkeen kertoa kuulumisia :O)!??
Voidaanpa olosuhteisiin nähden hyvin siskot, loppurutistus vielä edessä :O))!!
T. Hyttynen ja Hunni 30+4
Tovi on vierähtänyt sitten viimekirjoituksen, lähes päivittäin käyn kuitenkin muiden kuulumiset lukaisemassa :O)!
Täällä alkaa totisesti olemaan jo aistitavissa yhtä sun toista krempaa siskoilla näin viikkojen karttuessa. Ajattelin aluksi, että mulla ei oikein mitään krempaa ole vielä ilmennyt, mutta jos yhtään tarkempaa asiaa mietin, niin kyllähän mulla närästys korventaa kurkkua lähes päivittäin ja öisin herään noin tuhat kertaa pissalle ja sitten vielä kaupanpäälisiksi nukun koiranunta aamuyöstä eteen päin. Onneksi viime viikko oli lomaa, jolloin unettomus ei niinkään aiheuttanut harmia, mutta tänään ekaa päivää töissä, huh, sanotaanko näin, että ihmishenkiä vaarassa, kun tämä muumio haahuilee täällä päättömästi vailla järjen häivää päässään... :O/!!
Heippa Rice, kiva kun muistelit minua :O)))!!! Tosissaan päädyttiin matka perumaan, kun harmittomat harjoitus-supistukset alkoi esiintymään, niistä ei siis huolta, mutta saivat pohtimaan entistä tarkemmin, että mitä jos jotain tapahtuisi matkalla ja vauvan kävisi huonosti... sitä olisi voinut samalta istumalta sitten hukuttautuakin mereen, ei sellaista olisi antanut kuuna päivänä itselleen anteeksi, kerkeehän sitä reissata. Itse asiassa suunnitteilla on jo matka kanadaan kesällä, mutta täysin vauvasta riippuen, jos osoittautuu että speksit kohdallaan hällä matkustamista varten ;O))!!
Mutta 6.3. tuli vaihdettua sivilisäätyä rouvaksi jota tämä neitsytmorsio juhlisti miehensä kera vain sukulaisten kesken, sitten kesälle 2010 suunnitteilla kunnolliset juhlat kirkkoineen päivineen :O))!! Mutta tulipas kuulkaa entistä aikuisempi ja yhtään liiottelematta, jollain määrittelemättömällä tavalla, erilainen olo vihkimisen jälkeen :O)))!!
Vauva se kasvaa masussa hurjaa tahtia, tuntuu kuin täyttäsi jo koko mahan, kauheasti ei tyhjää kohtaa tunnustelemalla löydy. Ja mahan hiplailua tekisi mieli harjoittakin aina kun siihen siunkaan on hetki aikaa, välillä täytyy oikeen malttaa mielensä ja tyytyä vain paijailemaan, sillä kai vauvakin häiriintyy, jos sitä alvariinsa tunnustelee ja tökkii, kuinka te muut maltatte pitää näppinne erossa, vai pidättekö :O)!!?? Toisaalta se tuntuu niin kovin konkreettiselta tuo otus, kun se selkeästi vastaa aina kevyeen töytäisyyn. Ihanin/hämmentävin kokemus oli kun kerran, ihan totta, leikittelin, ainakin omalta osaltani, vauvan kanssa tämän työntäessä jalkapohjaa vasten vatsanahkaani, sitä vasten kevyesti painaen liikuttelin sormea sen jalkapohjalla. Ei vetänyt vauva jalkaa pois, vaan liikutteli sekin koipeaan sormea vasten... tuntui niin kovin omalta ja tutulta tuo mamman poika sillä hetkellä :O))!
Jaah, mitä sitä tekee sitten synnytksen jälkeen jotain, mitä ei nyt raskauden aikana ole voinut; Nukun ainakin MAHALLANI!!! Ja sitten kiskon kyllä skumppaakin ihan hiprakkaan saakka (aika näyttäkööt milloin sille löytyy sitten sopiva hetki imettämisten ym. kannalta, mutta se on tilaus numero uno :O)!) Ja ah, sushiateria voisi kruunata palkinnonjakotilaisuuden (=synnytys)!!! ja voi sitä vapaata syömistä ilman pelkoa pepussa mahdollisesti vaanivista vaaroista vauvalle (t. kirjaimellisesti neuvolan ohjeita noudattanut ja pelkoa niistä lietsonut) :O)!!!
Olikos Marvik, joka sinne aasian suuntaan työmatkalle aikoi, toteutuiko matka, miten meni!??
Mitäkäs Riikalle kuulu, et ole tainut myöskään hetkeen kertoa kuulumisia :O)!??
Voidaanpa olosuhteisiin nähden hyvin siskot, loppurutistus vielä edessä :O))!!
T. Hyttynen ja Hunni 30+4
Mukava viikonloppu takana ja nyt sitten tosiaan aikas hassu olo, kun ei tarvinnut lähteä töihin aamulla! kaipa tähän sitten tottuu, mutta vielä sitä ei kyllä ymmärrä, ei sitten millään!
Aion tehdä samoin kuin rice ja keksiä kaikkea kivaa ajanviettoa päiviin, etten ihan mökkihöperöidy:) Kotoa löytyy tietty aina jotain pientä puuhaa, mutta kiva varmaan lähteä välillä kaupungillekin shoppailemaan ja kaffettelemaan kun aikaa on! Ja aattelin tosissani panostaa myös ruuanlaittoon ja leipomiseen, kahtotaan nyt sitten miten käy ;) Tää päivä on menny suurimmax osax vaan makoillessa ja lueskellessa, mutta mitäs siitä!
Kävin kattomassa bebesissä sitä imetystyynyä, oli tosi ihana, mutta en sit kuiteskaan raaskinut ostaa! Jos löytyis jostain muualta vähän halvemmalla.
Hmm..mitäs mä teen synnytyksen jälkeen..Varmaan menee kanssa syömisen ja juomisen puolelle! Toi sushi-ateria kuulosti tosi houkuttelevalta, en oo myöskään uskaltanut näin raskauden aikaan niitä syyä..ja sitten varmaan paaljon salmiakkia:) ja kunnon lenkki ilman supisteluja ja hidastelua tekis hyvää:)!
Ainiin, ja isot onnittelut Hyttyselle naimisiinmenon johdosta! :) Tosi hienoa:)
T: Myrsky 32+6
Moikka vaan kaikille pitkästä aikaan! En ole tässä pahemmin ehtinyt kirjoitella saati lueskella Teidän kuulumisia, on ollut sen verran hässäkkää tässä.
Muutto on nyt hoidettu ja kotia laitellaan rempan jäljiltä nyt sitten kondikseen. Hyvä tästä tulee, kunhan tavarat vaan löytää omat paikkansa ja saa hoidettua sisustuksen kontoon.
Sairaslomalle jäin tossa 25.2, eli noin kuukauden ennen äippäloman alkua. Ollut paikat sen verran turvoksissa ja selkä aivan tajuttoman kipeä. Supistukset myös ajoivat sitten saikulle. Kotona nyt sitten ollaan ja minusta se on ihan kiva olla kotoslalla, kun on ainakin tekemistä. Ehkä vähän liikaakin.
Täällä kyseltiin turvotuksesta. Mulla tosiaan tuota nestettä kerääntynyt nilkkoihin ja jalkoihin muutenkin todella paljon, sama koskee myös nyt sormia. Valitettvasti ei ole turvotus helpottanut, mutta ei kulemma ole ainakaan mitään hätää sen suhteen. Tänään neuvolassa just sanoivat, että häviää varmaan sit viimeistään synnytyksen jälkeen. Joten sitä sitten odotellessa.
Vauva ollut kääntyneenä oikein päin jo kauan aikaa ja nyt laskeutunut ihan hollille, että katsotaan kauan meinasi odottaa itseänsä. Kuunvaihteessa lerkurille, joten sitten arvioidaan miltä näyttää. Kätilö sanoi, että ei välttämättä anna kyllä odottaa vappuun asti, mutta katsotaan miten käy.
Nämä vaivat ovat kyllä jo aika sietämättömiä, mutta ei sille nyt mitään mahda. Oltiin tossa keikalla perjantaina ja huomasin itse baarissa, että ei jaksa enää kauan istua paikoillansa ja kyllä niitä katseita tulee jonkunverran. No, oli ihan kiva käydä tuulettumassa, vaikka tosiaan ilman sitä ilolientä. Täytyy kyllä tunnustaa, että kyllä jo hiukan tekisi mieli lähteä vähän tuulettumaan..mutta kyllä tässä taitaa vielä mennä tovi ennen kuin pääsee.
Sunnuntaina olisi tarkoitus mennä Jorviin tutustumiskäynnille, saas nähdä millainen paikka on. Vitsi, että aika on mennyt nopeasti.
Nyt kyllä ei tule enää oikein muuta mieleen. Sori tämä omanapainen viesti.
Palailen taas asiaan kun täältä rempan keskeltä ehdin.
Terkuin,
Murunen82 + vauveli
rv. 33+3
Onnittelut hyttyselle! Ja heti alkuun voimia kaikille "vaivaisille"!
Minulla ei onneksi ole tässä raskaudessa tullut minkäänlaista vaivaa, mutta onhan tässä vielä aikaa... Täytyy toivoa parasta!
En muista nyt enää, kuka siitä turvotuksesta kärsi, mutta jos on mahdollista, käy vyöhyketerapeutilla hakemassa apua. Itse kävin raskauden alkupuolella ihan muista syistä ja hän erikseen sanoi, että jos tulee lopuksi turvotusta, niin heti vaan aika sinne, hän osaa auttaa. Muistelen lukeneeni asiasta myös jostain odotuslehdestä syksyllä.
Gallupiin: Olen koko raskausajan himoinnut kylmäsavulohimössöstä ruisleivän tai uusien perunoiden kanssa. Joten sitä sitten synnytyksen jälkeen mansikkakuoharin kera! Ehkäpä myös hyvällä omalla tunnolla levy suklaata ja pari säkkiä irtareita heti synnytyssalista päästyäni. Mies on kyllä aina tuonut "vauvalahjaksi" mulle osastolle karkkipussin - kun ei ole tullut timantteja mieleen! :)
Oletteko jo laittaneet vauvan vaatteita kuntoon, varsinkin te onnelliset lomalaiset? Joku taisi silittämisestä muuten kirjoittaakin pari viikkoa sitten. Ekat vaatteet jaksan minäkin silittää, kun ne on niin nätisti sitten kaapissa, mutta kyllä sitten iskee laiskuus. Kotiintulovaatteita olen pähkäillyt (tärkeimmät asiat mielessä!), mutta en osaa millään päättää. Mieheni äiti lupasi kutoa vauvalle villatakin ja housut kotiintulovaatteiksi, vaikka kaiken maailman fleecehaalareita olisi kaapit täynnä. Mutta olisi se niin kiva, että olisi ihan omat kotiintulovaatteet eikä serkkujen tai sisarusten vanhoja. :)
Mukavaa viikkoa kaikille!
Kiskis 32+
Ja täältäkin oikein paljon onnea Hyttyselle!
Myrsky: ajattelinkin juuri kysellä kävitkö katsastamassa imetystyynyä kun puhelit siitä... mulla on myös tarkoitus mennä katsastamaan,vaikutti niin kivalta,mutta tosiaan hintaa on... mutta jos säilyis hyvänä vois siitä saada jotain ropposia kun myisi myöhemmin...:)
Mä en ole koskaan syönyt sushia mutta jostain kumman syystä tämän raskauden aikana mun on kovasti tehnyt sellaista mieli!
Näyttää niin ihanilta ne annokset lehdissä että!!... Joten olenkin jo miehelle sanonut että kun pikkuinen syntyy ja meidän isommat lapsukaiset lähtevät toukokuun lopussa mummin ja ukin kanssa Turkkiin niin otamme ja lähdemme vauvan kanssa maistelemaan sushia! Ihana ajatus:)
Liikuntaa tulee täällä myös varmasti taas aloitettua, odotan innolla kun pääsen taas tanssimaan. Tosiaan olo tuntuu melkoisen massiiviselta jo ja kun tuo kävelykin saa alavatsan kipeytymään niin kovasti että....
Olisi ihana vielä mammaloman alkaessa kokeilla äitiysjoogaa tms.. mutta täältä vantaalta en ole löytänyt sopivaa paikkaa sen harrastamiseen.
Tänään tuli pyykkejä laitellessa kova huimaus päälle ja oli pakko mennä makuulleen ja tuo närästys!! Inhottavaa kun kurkussa tuntuu jatkuvasti pala...
Siinä niitä valituksia täältä:))
Mukavaa viikonjatkoa kaikille! Vielä 15 päivää töitä...;)
-Ansku 31+2
itse olen vikonloppuisin kun on aikaa niin täällä roikkumassa ja lukemassa josko joku ois teksitä laitanut =)
supistuksia tulee edelleen, rauhottunut onneksi vähemmäksi. olo on edelleen outo ja etova, ei palautunut vieläkään ennalleen. jalkoväli tuntuu et halkee ja repee ja särkee, eihän sen vielä pitäs painaa siellä niin alla.eikös se kiinnity vasta myöhemmmin, tai sehän on niin yksilöllistä.
ERITEVAROITUS:
joku kyselikin miten voin, voin ja voin , vähän hulestuttaa itsellä kun veristä valikovuotoo, en keksi mitä muuta se on, mut verta tulee vessassa käydessä mutta ei niin et valuisi ja holahtaisi kunnolla vaan vähän kuin ois niukat kk.t. pikkuhousun suojia pitää käyttää ettei sotke housuja, tullu siis tätä viikonllopusta asti. tänään sit soittelin äippäpolille ja olivat ettei tarvii tulla ei kai siinnä mitään jos ei supistele vaikka sanoin niistä supisteluista. kysyin voiko olla jotain tulehdusta tai jotain? mut en saanu kiitettävää vastausta, sanoi et soitella huomenna neuvolaan ja käydä neuvolassa jos huolestuttaa jne..
eka kerta tuli olo et häh, eiks mun huolia kukaan kuuntele. no soitan sinne neuvolaan huomenna ja kuuntelen mitä ne siel sanoo.
sanoi äippäpolilla vaan sitä että jos on vasta tehty sisätutkimus tai yhdyntä niin ihan normaali et valuu verta, mut kun ei kumpaakaan.
itsellä kyl vähän huolettaa jo.
on niin kipeet paikat ja oikeesti tekee pahaa istua tai kävellä, tuntuu et repee.
mut jos ois viisaampi sit kun neuvolas käy.
liikkeistä: tämä kaveri liikkuu jonkun verran, ei selkeesti et aika rauhallinen on, välillä pitää ihan tökkii et jos jonkun liikkeenn tekis et tietää et kaikki ois liikkeiden puolesta ok.
imetysliiveistä: itse käyn taas ostaa parit liivit anttilasta niitä halvimpia joissa ei ole tukikaaria tai muutakaan, ihan kotiköyttöön, mulla kun aina maitoa tulee niin et mitkään livinsuojat ei pidä, joten pitää olla joustavat jotta esim pienen pyyhkeen tai harson saa taitettuu sinne sisälle, koska sitä oikeesti valuu niin ettei kannata kalliimpiin satsata mun, koska pesen niitä joak päivä kun haisee niin ihanalle lämpimälle (yök) maidolle kun valskaa joka paikkaan. sitten on yhet paremmat jos liikkuu jossain et on napakammat. mut tuota maitoa mul tulee niin ettei sitä tiedä millä suojais ettei paidat kastu. sitä onneks kestää sen pari kk ja sit tasaantuu.
halvat siksiin et parin kk päästä heitän ne roskikseen kun on niin paljon pestyt ja kuluneet ettei harmita edes vaan köytössä oleet tiuhaan.
MAIDONKERÄÄJÄ on yks mitä käytän, madollisemman isointa mallia =)
kun imettää toisesta aina valuu paljon maitoa, ja aikasemmin olen joutunu tekee niin et kun imetän on maidonkerääjä toisessa rinnassa ja jouduin monesti vaihtaa sen toiseen kun täyttyi kesken imetyksen ja yli vuoti.
päivisin monesti tuli kerta imetyksellä kerääjään noin40-70ml yhdellä syötöllä. mut kellekään meidän muksuille ei pakastettu maito ole koskaan kelvannu, joten se pakastaminen ollut aina turhaa, vaikka säilönyt aina olen. kai se maku on niin erilainen sit.
mut omaa napaa.
niin japitäs kai josku ajatella et ne auvan vaatteet hakis ja pesis varastosta ja viikais kaappiin. joo ja uusia harsoja pitää hankii nyt tuli mieleen.
korasa 30+2 ja paljon viikkoja toivoo lisää ainakin sen 8 vkoa vielä
vähän hulestuttaa itsellä kun veristä valikovuotoo, en keksi mitä muuta se on, mut verta tulee vessassa käydessä mutta ei niin et valuisi ja holahtaisi kunnolla vaan vähän kuin ois niukat kk.t. pikkuhousun suojia pitää käyttää ettei sotke housuja, tullu siis tätä viikonllopusta asti.
korasa 30+2 ja paljon viikkoja toivoo lisää ainakin sen 8 vkoa vielä
Minusta tuo voisi kuulostaa limatulpalta, joka tulee osissa...Itselläni ei kyllä ole limatulppa edes irronnut...Esikoisesta viikko-pari ennen synnytystä valkovuoto lisääntyi aika runsaasti ja tais muuttaa jotenkin koostumustaankin, mutta verta ei ollut mukana, mutta omassa tilanteessani tulkitsisin asian nuin... Eli jos eivät neuvolassa osaa sanoa sen kummempaa, niin soita uusiksi äitipolille ja pyydä päästä tarkistukselle.
AngaT + Taistelija 33+3
Ihan tässä hävettää,ku ei oo saanut aikaseen kirjotella. Lukemassa toki oon käyny paljonkin, mut jotenkin sit on ne kirjottelut jääny vähemmälle.
Täällä porukalla alkaa jo olemaan pientä tai vähän suurempaakin vaivaa, eli siitä se loppu alkaa pikkuhiljaa häämöttää! jotenkin alkaa olla jo sellanen olo,että kun vaan viikot menis pikkasen nopeampaa, vaikka tiedänkin,että kannattaa nauttia vielä kun voi, mutta mutta..
Jotain puhetta on ollut,että mitäs sitten ensimmäisenä tekee, kun pääsee vatsasta eroon. Mun kaikki suosikit on tullu esiin, niistä kaksi parasta: mahallaan nukkuminen ( vaikka se ei kyllä onnistu sit tissien takia :o/, mut heti ku vähän tasoittuu, niin..ah..). Nyt tosiaan kylkeä pitää kääntää useamman kerran yössä, ku alkaa lonkissa painamaan..ja sit se ihana vessassa ravaaminen! Meinas jo helpottaa sillä saralla, mut mitä vielä, viime yönä tuli vissiin se 4 kertaa vessassakäyntiä. Elikkä joudun =) tyytyä siihen toiseen vaihtoehtoon ensin: kalsarikänni mullekin, heh!! No juu, kai sekin joutuu sit tovin odottaa,mut se on kyllä mielessä. Eipä taida paljon tarvita siihenkään, muutama siideri, niin taitaa olla jo hyvä olo. Jaa-a, mies joi tuossa yks vkl minttukaakaota ja ah, kun se tuoksui hyvälle..mut toisaalta, kyllä oksennuskin lensi aamulla, että ihan hyvillä mielin ite, kun ei "tarvinnu" ku haistella.
Neuvola on perjantaina. Mulla on kaikki menny ihan ok, ei hirmu paljon kolotuksia. Toki välillä kiristää, vihloo,pistää ja supistelee, mut tosi vähän kuitenkin. Nyt on tullut etova olo takaisin, jouduin vkl yhtäkkiä oksentamaan, vaikka olo oli ihan ok sitä ennen. Eilen vielä oli samanlaista olotilaa ilmassa. POtkuja satelee ihan mielettömästi, mut sehän toki kuuluu asiaan. Eilen yritin käydä kävelyllä, niin takasin joutu palata, ku joka toisella askeleella tuli monoa navan kohdalle ihan kunnolla. Enpä sit kehdannut kävellä etunojassa vaan palasin takas.
No juu, mut nyt täytyy kiirehtiä töihin, vielä olis parisen viikkoa jäljellä. Sitä odotellessa päivät menee tosi hitaasti!
Uuniz ja räyhis 31+4???
Heippa kaikille!
Vieläkö joukkoonne mahtuisi yksi toukovauvaa odotteleva?
Toista odotellaan, LA olisi 21.5. ja tod.näk. poika olisi tulossa Kovasti on tämä odotus ollut täysin erilainen kuin ensimmäinen. Ekaa odotellessa ei ollut juurikaan mitään oireita, kun taas tässä tuntuu olevan kaiken maailman kolotukset, liitoskivut ja kaiken maailman muut kivut.
Toistaiseksi asutaan Helsingissä, mutta pääsiäisen jälkeen on muutto Haminaan edessä. Sekin hieman jännittää. Paikkakunta vaihtuu, eikä siellä lähistöllä asu ketään meidän tuttuja tai kavereita, mutta eiköhän kaikkeen totu.
Tinzu 30+5
TERVETULOA TINZU82!!
Hyttyselle paljon onnitteluja rouvaantumisesta!! Ihana juttu ja kyllähän te kerkiätte sen "hanimuunin" viettää sitten myöhemminkin. Onnea Onnea!! :)
Murunen siis kärsii edelleen turvotuksesta. Harmin paikka :( Minä myös kannustaisin käyntiä vyöhyketerapiassa, vaikkei itsellä kokemusta. Olen kuullut sen tehoavan ja jos se helpottaisi oloa edes hieman. Roppakaupalla myös onnea uuteen kotiin!!
Ankuliini: Mulla myös ajoittain tuota huimausta esiintyy. Voi huimata vaikka istuessa jos nostan katseen liian nopeasti. Johtuu kuitenkin alhaisesta hemoglobiinista, joten nyt sitä rautaa sitten popsinkin. Onko sulla ollut hb-arvot kohdillaan? Vois johtua kanssa niistä.
Korasa: Mulla tuli kanssa mieleen ekana se limatulppa, mutta ajattelin etten uskalla mainita kun enteilee usein synnytystä. Jos ne ei siellä neuvolassa noteeraa asiaa mitenkään, niin sitten työnnät itsesi väkisin sinne äippäpolille. Ei ne kehtaa tutkimatta sua sieltä pois ajaa.
Uunizin tapaan täällä myös vessailut öisin jatkuu. Mies on jo ihan hermoraunio kun herään useita kertoja yössä lorottamaan pöntölle. Reppana on niin herkkäuninen, että herää aina kun patja vähän heilahtaa. :)
Täällä saatiin siis pinnasänky vihdoin perjantaina kasaan ja eilen laitettiin hoitopöytä omalle paikalleen makkariin. Nyt on käynnissä kova vaaterumba kun yritän pinota pienet ja isommat pestävät. Eli Kiskissille vastaus tässä tulikin..vaatehulinaa siis tiedossa. Pesen kaikki nyt kerralla lakanoita myöten, mutta en laita niitä vielä sänkyyn. Onhan tässä aikaa vielä..(kuuluisia viimeisiä sanoja). Vaatteet pinoan nätisti hoitopöydän laatikoihin, mutta en taida niitä alkaa silittämään. Petivaatteet silitän, mutta vasta sitten sänkyä pedatessa. Ihanaa kun tavarat alkaa asettua paikoilleen. Näitä vauvajuttuja on kyllä ihana puuhailla.
Hankittavaa on vielä jonkun verran. Esim. hoitoalusta, pyyhkeitä, mobile ja verhotanko pinnikseen + muutama reunapehmuste, amme...siinäpä ne suurinpiirtein.
Mulla on neuvola taas ensi keskiviikkona ja sitten 7.4 onkin jo vuorossa viimeinen lääkäri..hui! Aika todella menee nopeasti....mutta ei kyllä haittaa pätkääkään!
Ihanaa tiistaita kaikille!
Terv. Rice+ pikkune rv 33+1
Taisi vierähtää pari viikkoa siitä kun viimeksi kirjoittelin.. Ensin alkuun onnittelut hyttyselle! Nyt ei tartte mennä isyyden tunnustukseenkaan joka olisi ollut vauvan synnyttyä. Me jouduttiin ekasta lapsesta, nyt ollaankin naimisissa joten vältytään siltä. : ) Olivat kyllä asiallisia, mutta ystäväni, joka kävi pari vuotta aiemmin miehensä kanssa, kokivat hieman erilaisen kohtelun.. Hyvä ettei kysytty missä asennossa lapsi sai alkunsa..
Täällä oli juttua imetystyynyistä. Minäkin hankin sellaisen perusmallin ekan kohdalla, olisko ollut joku pikku-piia tai jotain.. Varmaan prismasta.. Se oli ihan hyvä. Ajattelin ottaa sen taas ahkeraan käyttöön. Siinä on mukava lepuuttaa vauvaa imetyksen jälkeenkin, tykkää kölliä siinä. : )
Te joilla on ollut selkäkipuja, oletteko käyneet hierojalla tai vyöhyketerapeutilla? Kävin tänään hierojalla ja että tuntui hyvältä.. Tuntuu että sai varsinkin alaselän lihaksia tehokkaasti rentoutumaan.
Onko muuten kellään laskenut hemoglobiini niin että tarvitsee lisärautaa? Mulla oli 112 ja sain neuvolasta 100 mg obsidania ja hui että meni vatsa sekaisin. Valvoin seuraavan yön kauheissa poltteissa.. Tänään hain luontaistuotekaupasta nestemäistä rautaa, 19 mg/annos. Se on kuulemma turvallista myös raskausaikana. Toivotaan että vatsa kestäisi sen.
Nyt taas huilimaan sohvalle, ei paikat kestä pitkää istumista enää...
Puolukka 32+5
piti kommentoida, että kummasti maha siihen Obsidaniin tottuu, ja mulla ainakin vain se auttoi ekassa raskaudessa rauta-arvojen parantumiseen. Mutta tuskaa se alku on, välillä ihan kova maha, välillä sekaisin.
Persiljalla olen tämän raskauden ajan pärjännyt, ruukku tolkulla olen sitä kyllä syönytkin. Aina leivän päälle ja yleensä ruokienkin päälle tukku persiljaa! :)
Oi, itse en ole edes miettinyt, että mitä ihanaa sitä sitten tekisi kun vauva on syntynyt. Liikuntaa, liikuntaa ainakin ja ehkäpä olo ilman kaikkia näitä kolotuksia on jo odottamisen arvoinen.
Anga-T, mullakin ekan siideripullon korkkaaminen meni lähemmäksi pojan 1-vuotispäivää. Poika kun oli varsinainen yösyöppö ja jotenkin mua inhotti ajatus imettää, jos jotain olisin juonut, vaikkei yhdestä pullosta mitään vaaraa pitäisi ollakaan. Aamuyön tissi meilläkin vikana jäi pois ja pulloa kun ei enää isompana huolinut ollenkaan, niin eipä ollut paljon vaihtoehtoja tällä äidillä. ;)
Masulla nukkuminen olisi kyllä jo ihanaa, mutta mulla ainakin imetys esti masulla nukkumisen tosi pitkään, olivat meinaan tissit sen verran kipeät, ettei mahalla nukkumista voinut ajatellakaan..
Kiva oli kuulla HYTTYSEN kuulumisia, onkin jo pitkään pitänyt huhuilla sua, mutta aina se on jäänyt. Onnea kovasti rouvalle!! :)
Korasa, yhh sitä lämpimän maidon tuoksua. Mulla myös tuli maitoa ihan suihkuamalla ja sitä maitoa tosiaan oli sitten kaikkialla. Onneksi on maidonkerääjät keksitty, ilman niitä ei olisi kyllä tullut mistään mitään. :)
Rice, sulla on siis jo ensi viikolla viimeinen lääkärineuvola?! Ohoh, meneepä aika nopsasti tosiaan!! Mulla se onkin sitten tayssissa ja vasta n. 3 vkon päästä..
Nopsasti sitten omia kuulumisia, kohta on pakko mennä nukkumaan ja päätäkin jo särkee tämä valkoinen ruutu.. Tänään oli siis kontrolliultra ja kaikki vauvalla kunnossa. :) Painoarvio oli nyt 2180g eli ihan keskikäyrällä mennään, kaikki virtaukset ok ja vauva oli raivotarjonnassa!! Oonkin nyt muutaman päivän ihmetellyt kun potkut ovat vaihtaneet paikkaa, mutta en edes uskaltanut ajatella, että vauva olisi tosiaan kääntynyt oikeaan asentoon. :) En nyt vielä uskalla kuitenkaan hengähtää helpotuksesta, tuo kun on vielä niin ylhäällä, että saattaa kääntyä takaisin perätilaan.. Vähän kuitenkin toi toivoa tähän ahdistukseen tuo tieto. :) Sukupuolenkin kysäisin (eikös näillä viikoilla jo saakin antaa periksi uteliaisuudelle! ;)) ja pikkuveli on meille tulossa. <3 No, eipä tuo suuri yllätys ollut, kun vauva jo rakenneultran naamakuvassakin näytti ihan veljeltään. ;) Neuvola onkin taas jo perjantaina, ihan kivaa kyllä mennä moikkaamaan tuttua tätiä.
Nyt pyörii silmissä siihen malliin, että taidanpa mennä poikasen viereen nukkumaan. Tuo kun nukahti meidän sänkyyn kesken Innon. :)
Miimi, 33+2
Simmosta vaan, että mulla oli hemoglobiini edellisellä mittauksella 103 ja sain kanssa obsidan-kuurin. Vatsa meni aluksi sekaisin, mutta arvo nousi vähän yli viikossa 111:sta eli ainakin tepsii! Terveydenhoitaja sanoikin, että kannattaa ottaa aluksi, noin viikon ajan, lääke vaan joka toinen päivä, että vatsa ehtii tottumaan siihen. Mä alotin kuitenkin heti ottamaan joka päivä, koska olo oli niin väsynyt. Nyt jo paljon parempi ja pirteempi olo:)
Kauniita unia!
T:Myrsky, tasan 33
Minä aloitin viimeviikolla obsidanin syömisen. Vatsa pysynyt normaalina lukuunottamatta ekaa vuorokautta jolloin maha oli vähän sekaisin. Nyt kuitenkin ihan normaalit veskireissut ja olo on paljon pirteempi. Se, johtuuko pirteys obsidanista selviää ensi viikolla neuvolassa.
Miimi: Mulla ei vielä ensi viikolla viimeinen neuvolalääkäri vaan normaali th-neuvola, mutta sitten siitä seuraava käynti 7.4 on se vika neuvolalääkäri. Ilmeisesti siis samoihin aikoihin kuin sulla. Piti vielä onnitella hienoista ultrakuulumisista. Mukavan kokoinen pikkuveli siellä siis kasvaa ja vielä pää oikeaan suuntaan..vau! :)
Terv. Rice taas...
Kiskis: Kiitos lohdutuksen sanoista vauvan laskeutumiseen. Olen kyllä ihan varma, että täällä kärvistelen vielä rv 42+ ja kiroan kaikki ennusteet kankkulan kaivoon. :)
Korasa: Toivottavasti olet jo käynyt näyttäytymässä äippäpolilla?! Minulle juuri th sanoi, että heti näytille jos vähänkin supistukset tuntuu kipeiltä. Sinun tilanteessasi olisin varmasti jo lähtenyt. Todella ikävältä kuulostaa. :( Oletko ok?
Perseen myyminen sai myös täällä nauruhermot koetukselle :D
Galluppiin: Jotenkin olen onnistunut elämään niin normaalia elämää raskaudesta huolimatta, etten oikein tiedä miten "nauttisin" synnytyksen jälkeen. Hmm...graavilohtakin on tullut syötyä...noo ehkäpä vedän hirmuset kalsarikännit pari viikkoa synnytyksestä ja nollaan tilanteen :D Eipähän tule kesällä nolattua itseään niin roimasti häissä. ;) Liikuntaa, juu sitä myös täällä...paljon!
Myrsy: Yhtäkkinen kotiin jääminen voi tuntua aluksi todella oudolta ja minä jopa itse itkin välillä "yksinäisyyttäni" kun en kertakaikkiaan muka keksinyt tekemistä. Nyt on ihan eri ääni kellossa. Olen oppinut nauttimaan tästä...ulkoilua, ystävien kanssa kahvittelua, kaupungilla hengailua, köllöttelyä kotona....aah. Ja tuo romanttinen viikonloppu miehen kanssa...se on juuri oikea aloitustapa lomaan! :)
Laaklille onnea äippäloman alkamisesta!! :))
Minä myös huutelen täällä Hyttysen lomakuulumisia. Joko te siellä Thaimaassa kävitte? Sujuiko kaikki hyvin? Murunen82 oli myös mielessä...turvotuksesta olisin kysellyt. Onko jo helpottanut?
Lauantaina taisi olla sitten tämän mamman viimeinen baarireissu vietettynä. Olen käynyt välillä viettämässä ystävien ja miehen kanssa iltaa kuten ennenkin, mutta ilman sitä ilojuomaa. Lauantaina oli kuitenkin olo jo niin tukala baarissa istuskella, että päätin sen siihen jäävän. Kaiken kruunasi se kun tuntemattomat äidit hyökkäsivät aamuyön pikkutunneilla vessassa kimppuuni lässyttäen ihanasta vauvamahasta ja tunkivat kättä paidan alle. Voi morjes! Yritin korrektisti vetäytyä tilanteesta, mutta turhaan, aina oli uusi takiainen kimpussa. Miehet sentään osasivat jättää rauhaan, mistä lie johtui!? ;)
Tänään onkin sitten mennyt aika pienten supistusten merkeissä ja arvatkaa vaan onko nyt morkkis kun tuli sinne kapakkaan lähdettyä. No mukavaa oli loppuviimein ja sain monet hervottomat naurut seuratessani muiden toilailuja. Äsh..mulla oli jotain ihan asiaakin, mutta unohdin sen jo tässä turinoidessa. Taitaa nyt olla viisainta mennä tuulettamaan aivoja tyynynmutkaan ja katsoa huomenna uudelleen. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Terv. Rice + pikkune rv 33+0