voiko 6 vuotiaan jättää jo yksin kotiin jos käyn lähikaupassa ja itse haluaa jäädä??
Kommentit (21)
jättäisin tytön yksin, loistavaa harjoittelua ;)
Eka - tokaluokkalainen voi olla yksin.
Jos aika on esim vain noin vartti. Onko mahdollisuutta soittaa naapurin ovikelloa jos joku hätä tai ikävä iskisi, tai onko toista puhelinta josta soittaa sulle?
6-vuotiaallahan alkaa syksyllä koulu, jolloin on osattava olla omatoiminen ja pärjätä itsekseen. Enkä nyt tarkoita yksinolemista kotona aamuisin tai iltapäivisin, vaan ihan sitä kouluelämää: Koulumatkaa, suoriutumista yksi erilaisista asioista jne.
Meillä on siinä 6-vuotiaana oltu just jonkun Siwa-reissun ajan yksin ja mielellään ovat jääneet.
hmm.. en mä nyt tiedä uskallanko..
ja tosiaan hyvää harjoitusta. Puhelimet kummallakin siltä varalta jos yllätyksiä tulee.
Kesällä ajattelin alkaa harjoitella tuota ja yksin liikkumista tms.
Joidenkin naapurien lapset ovat loipottaneet yksinään paljon aikaisemmin, mutta minusta se on turhaa.
Kai nyt 6-vuotias voi 15 min olla kotona itsekseen. Missä ihmeen pumpulissa te kasvatatte? Miten tuollainen pärjää koulussa, kun pitää välitunnit sun muut olla ihan itsekseen ja kulkea kouluun itsekseen.
Kauheana shokkina tulee "itsenäistyminen" kouluun mennessä jos ei koskaan ole ollut itsekseen.
Siis osaa soittaa äidille tai hakea apua naapureilta (varmistaisin, että ovat kotona).
eikä ole kännykkää..mut en mäkää kyl ymmärrä miten ennen on muksut selvinneet jos vartin ajaks pitää tehd kauheet hätäsuunnitelmat..toisaalta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu..
Ilman muuta voi, ei todellakaan ole heitteillejättöä vaan hyvää harjoitusta tulevalle pikku koululaiselle. Itse tunnet lapsesi! Meillä ainakin toiminut, kaupassa olin n. puoli tuntia max tunnin. Nyt on kyllä jo iso tyttö.
Ja ainakaan meillä ei myöskään kulje yksinään, koska liikenne on liian vaarallinen.
Ei se itsenäistymiseen liity.
Ja ainakaan meillä ei myöskään kulje yksinään, koska liikenne on liian vaarallinen.
Ei se itsenäistymiseen liity.
Jos todella pystyt aina viemään ja hakemaan, niin voihan se lapsi sit vaikka yläasteelle surffailla äidin helmoissa.
Itselleni on kuitenkin ollut oikeastaan yllätys, kuinka paljon itsenäisyyttä kouluun siirtyminen vaatii verrattuna esim. eskariin, kun sellainen päivittäinen kontakti siihen aikuiseen, jonka kanssa lapsi päivät on, puuttuu. No, me olemmekin kyllä nornmaali työssäkäyvä perhe ja ekaluokkalainen siis lähtee aamuisin yksin kouluun (on kotona n. tunnin ennen lähtöä, koska koulu alkaa joka päivä 9.15), kulkee yksin iltapäiväkerhoon ja lähtee sieltä kotiin, jolloin on kotna 1½ h ennen kuin tulemme. Itse siis haluaa lähteä iltapäiväkerhosta ja olla yksin.
naapurin rouva jättää ihan surutta neljä vuotiaankin yksin kun lähtee kauppaan :O
eikä ole kännykkää..mut en mäkää kyl ymmärrä miten ennen on muksut selvinneet jos vartin ajaks pitää tehd kauheet hätäsuunnitelmat..toisaalta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu..
Voi mielestäni jo tuon lyhyen ajan olla hyvin yksin. Me olemme esim. käyneet lasten kanssa läpi miten toimia jos syttyy tulipalo, jos joku tuntematon soittaa ovikelloa jne. Samoin tuon ikäisenä on alkanut olla ulkoilussa enemmän itsenäinen, eli on saanut kavereiden kanssa mennä tässä lähialueella hiukan pidemmälle (meillä omakotitaloalue päättyvän kadun varrella, ei syvää vettä lähellä), esim. parin sadan metrin päässä olevalle koulun kentälle jne.
Meidän eskarissa muuten muutamat lapset tulevat yksin aamuisin eskariin. Siihen en itse olisi valmis :)
Olen myös jättänyt yksin hetkeksi kun olen pesutuvassa käynyt,alakerran varastossa, vienyt roskat ,käynyt auton laittamassa pistokeeseen.Tyttö on jäänyt lastenohjelmia katsomaan.Pakko jättää ei ole toista aikuista miedän perheessä.
Mutta kyse on pienistä hetkistä.Niin ja haukkukaa vaan....nopeemmin selvii kun käy yksin.
Meidän eskarissa muuten muutamat lapset tulevat yksin aamuisin eskariin. Siihen en itse olisi valmis :)
Meillä eskariin ei lasta saa laittaa yksin, vaan aina on oltava tuoja&hakija ellei lapsella ole taksikuljetusta.
Meillä eskariin ei lasta saa laittaa yksin, vaan aina on oltava tuoja&hakija ellei lapsella ole taksikuljetusta.
Onko tästä laki vai määrääkö rehtori, hih. T. yksi, jonka muksut mennyt eskariin ihan yksin... Toki matka oli suht turvallinen ja lyhyt. Tämä on taas tätä mustavalkoiskeskustelua.
Mitä jos käy jotain?