Sokerien raja-arvot??
Yritin etsiä keskustelua sokereista, mutta eipä ainakaan silmiin osnunut äkkiseltään, joten....
Sain neuvolasta kotiin mittarin jolla teen nyt 4pv seurantaa. (Sokerirasituksesta kieltäydyin erinäisien syiden vuoksi niinpä tämä seuranta.)
Neuvolan täti sanoi vain että paasto arvo ei saa ylittää 7, mutta miten muut arvot?
Ja pitääkö mitata sokeri myös silloin jos juon lasillisen esim fun-light mehua ynnä muuta sokeritonta juotavaa?
Kiitos kaunis mikäli joku muistaa noita arvoja ja viitsii ne mulle ilmoitella!!
Kommentit (7)
Mutta antamasi arvot tosiaankin ovat sokerirasituksen raja- arvot ja minä kaipailisin ihan niitä "perus-arvoja".
Niittaan sormesta verta n.6-12krt päivässä, aamulla ennen aamupalaa paastoarvo, heti ruokailun jälkeen uusi arvo.
Ja taas ennen seuraavaa ruokailua ja taas ruokailun jälkeen.
Eli löytyisikö raskaus ajan diabeteksesta kärsiviä??? Teille on varmaan kerrottu millä akselilla ne arvot saavat pyöriä?
Kiitos kaunis edelleen, jos joku jaksaa näppäillä vastauksia! =)
Luulin sun haluavan faktoja, mutta tässä mun omakohtaset tiedot :)
Mulla arvot kotimittauksessa oli oltava: paasto alle 5,5 ja tunti ateriasta 7.8. Mittasin niitä 6 krt/päivässä, 2 krt/viikossa eli ennen syömistä ja tunti syömisen jälkeen. Ja pysy arvojen alapuolella, paitsi joskus herkuttelun jälkeen "kostautui" yleensä aamulla paastoarvon ylityksellä ;)
Josko tämä nyt auttais..? :)
Auttaahan tuo!
Nimittäin nyt alan vahvasti epäillä, et mulle on sanottu mittaus ohjeet väärin tai tällä paikkakunnalla on taas joku aivan oma logiikka käytännössä...
Oot jo toinen joka sanoo et tunti syömisen jälkeen kuuluis se toinen arvo ottaa, ja mulle täti sanoi et nappaat vaan heti syömisen jälkeen....
Voi helvetin helvetti..... Huomenna siis puhelin käteen ja varmistamaan asia!
Nimittäin tää piikkikammoisen itse rei´ittämisen ongelmat alkaa nousta pintaan, enkä tosiaankaan halua tehdä tätä väärin vain sen takia ettei täti muistanu antaa kunnon ohjeita.... ja pahimmassa tapauksessa tehdä koko hommaa uudelleen!
Puuh.... Mutta kiitos A-J!
Eli rd:sta kärsin jo toista kertaa (kolmas lapsi). Ja mittailut olen sekä Radiel tutkimuksen että normaali hoidon takia. Paastosokeri (aamulla ennen aamupalaa 10-12 tuntia edellisestä ateriasta) pitäisi olla alle 5,5. Muut mittaukset otetaan 1-1,5 tuntia ruokailun jälkeen ja pitäisi olla alle 7,8. Rd:ssä harvemmin kai noita ennen ateriaa olevia arvoja tarvitaan, mun ei ole ainakaan niitä tarvinnut mittailla. Ja nämä ohjeet äitipolilta, sisätautilääkäriltä ja parilta diabeteshoitajalta. Kannattaa ehkä sitten kysyä paikkakunnana terveyskeskuksen tai vastaavan diabeteshoitajalta tarkemmat ohjeet, ei ehkä neuvolassa ole ihan perillä niistä. Tsemppiä!
t. Mirabella
Raja-arvoissa on eroavaisuuksia paikkakuntakohtaisesti, mutta tässä sulle pari netistä bongattua :)
http://www.pkssk.fi/syn/seurantak%C3%A4ynti.htm
Taulukko 2. Kahden tunnin sokerirasituksen raja-arvot (vastaavat 97.5:n persentiiliä).
Glukoosipitoisuus, mmol/l (
Laskimokokoveri
4.5
9.1
7.9
Kapillaarikokoveri
4.8
10.0
8.7
Laskimoplasma
4.8
10.0