Voiko spermalle olla allerginen? Mulle tulee seksin jälkeen poltteleva tunne ja on pakko
suihkutella pitkän aikaa paikkoja. Tunne on tosi ärhäkkä ja kipeä.
Kommentit (11)
mene aina pienille haavaumille.. Esim. karvoja voi olla välissä jotka hankaa..... Ja niinolleen kaikki kirvelee/kutittaa.....
Perhana sentään. Nyt käytössä on vain kondomi, enkä tiedä, miten voisi asian testata, kun raskaaksi en tahdo tulla. Haluaisimme siis eroon kondomista. -ap
Tässä wikipediasta:
"Sperma-allergia tai siemennesteallergia (engl. human seminal plasma allergy tai hypersensitivity) tarkoittaa allergista reaktiota siemennesteelle tai jollekin sen ainesosalle. Kyseessä on harvinainen allergia, joka raportoitiin ensimmäisen kerran vuonna 1958. Vuoteen 2005 mennessä tieteellisessä kirjallisuudessa oli kuvattu noin 80 allergiatapausta, mutta on arvioitu, että merkittävä osa tapauksista jää raportoimatta. Suurin osa naisista, joilla on todettu siemennesteallergia, on alle 40-vuotiaita ja heillä on suvussaan atopiataipumusta.[1]
Sperma-allergian oireet ovat samankaltaisia kuin muidenkin allergisten reaktioiden oireet.[2] Oireet ilmaantuvat joko välittömästi tai noin tunnin sisällä siemennesteelle altistumisesta. Paikallisia oireita ovat muun muassa kutina, kuumotus, turvotus, punoitus ja polttelu iholla ja sukupuolielinten alueella. Sisäisiä oireita voi myös ilmetä; niihin lukeutuvat tavallisesti hengenahdistus, nielemisvaikeus, sidekalvontulehdus, nuha, nokkosihottuma, ruoansulatuselimistön häiriöt ja herkistysihottuma. Harvinaisena mutta vaarallisena oireena voi ilmetä anafylaksia.[1] Allergiset oireet voivat ilmetä pitkään lievinä ennen pahenemistaan vakava-asteisiksi, eivätkä ne välttämättä liity vain tietyn henkilön siemennesteeseen.[3]
Siemennesteallergian diagnoosi tehdään potilaan oireiden pohjalta käyttämällä apuna ihotestejä ja osoittamalla potilaan seerumista spesifisiä IgE-luokan vasta-aineita siemennesteen proteiineille. Hoitona on tavallisesti allergeenin välttäminen esimerkiksi kondomien avulla. Siedätyshoitoa on myös mahdollista kokeilla.[1] Raskautta yritettäessä apuna voidaan käyttää koeputkihedelmöityshoitoja.[3]"
Itse saan spermasta allergisen reaktion jos menee iholle enkä välittömästi pese pois. Joskus ei persukaan auta. Iho alkaa punottaa ja kutista ja tulee näppylöitä.
iho-oireita ja ollut kans tollasia tunteita joskus yhdynnän jälkeen. Olen ajatellut, että mulla on jotenkin herkät limakalvot. Joskus yhdynnän jälkeen menee pari päivääkin niin, että ei ole kiva olla ja en harkitsisikaan hommia. Tuo pitkään suihkuttelu ei välttis ole kauheen hyväksi limakalvoille, saattaa järkyttää bakteeriflooraa. Osta Ceridalin intime -öljyä ja laita säännöllisesti aamuin illoin.
Limakalvoärsytys regoi myös kuvaamillasi oireilla. Se voi olla myös hiivan oire.
Sperma-allergia on äärimmäisen harvinaista. Tiedätkö olevasi allerginen jollekin ruoka-aineelle, esim. pähkinöille? Kaikista herkimmät voivat reagoida myös miehen syömiin ruoka-aineisiin. Tosin tällöin reagoisit todennäköisesti myös suun limakalvoilla (suuteleminen laukaisisi oireet).
Saatko oireita suuseksissä?
Allergiaa voit testata ihan ihokosketuksella, esim. hieromalla pienen määrän allergian aiheuttajaa kyynärtaipeeseen. Jos sinnekin tulee reaktiota, on sperma-allergia mahdollinen.
Mahdollisesta allergiasta kannattaa kysyä myös omalta lääkäriltä sillä diagnosointi on mahdollinen. saatko allergisia oireita muualle kuin limakalvoille. itselläni on hieman samoja oireita. lääkäri on määrännyt vaihdevuosi lääkkeitä kostuttamaan emättimen limakalvoja, ne saavat minut kuitenkin pahoinvoivaksi liian hormoni määrän vuoksi. kannattaa ottaa myös hiivakuuri. canesten kombi on hyvä kuuri ja ei aiheuta itsessään hiivaa vaikkei sitä olisikaan. hiiva kuurista ei siis ole mitään haittaa. kannattaa ottaa myös luultavammin yhteys lääkäriin jos oireet jatkuvat. syynä voi olla myös jotain muuta. osa ehkäisypilleritkin voi aiheuttaa limakalvon kuivumista jolloin yhdynnän jälkeen tuntee kuumotusta ja virtsatessaan kirvelyä.
Perhana sentään. Nyt käytössä on vain kondomi, enkä tiedä, miten voisi asian testata, kun raskaaksi en tahdo tulla. Haluaisimme siis eroon kondomista. -ap
Jos kortsu käytössä kuten yllä kerrot niin miten sitten törmäsit spermaan ?
Jos käytit kortsua niin todennäköisempää on että olet allerginen spermisidille (siittiöitä tappava aine) jolla kortsu käsitelty. Kokeile jotain muuta kortsumerkkiä (eri spermisidi) tai osta apteekista kortsuja joissa ei ole spermisidiä.
- on allerginen kumille (lateksi) eli sille kondomille
- on allerginen kondomin liukasteelle
- limakalvot on liian kuivat
- on hiiva tai joku muu tulehdus
Nämä on ne todennäköisimmät. Se sperma-allergia on viimeinen ja kaikkein harvinaisin. Noista edellä mainituista kumiallergia kortsun käyttäjillä ja kuivat limakalvot on ne yleisimmät.
Ja ennen kuin riemuissanne ryntäätte hakemaan hiivakuuria apteekista, suosittelen kokeilemaan seuraavaa:
Hanki Vivag female-intiimipesunestettä ja tee sillä alapesu kerran päivässä (on hyvin hapanta ja hoitaa siten limakalvoja). Pesunestettä saa apteekista. Lisäksi 7 päivän kuuri joko maitohappobakteereita (Gynophilus, Gyno-Caps tai vastaava) tai Lactal-emätingeeliä. Tarvittaessa Ceridal-öljyä limakalvojen kostuttamiseen pitkin päivää. Pikkuhousunsuojat pois. Ja aina liukkaria kehiin kun harrastaa seksiä. Jos oireita on silti, kannattaa kokeilla lateksittomia kondomeja (Durex Avanti tai RFSU Zenith).
Ja jos sitten on selkeitä hiivaoireita (kutina, turvonneet limakalvot JA runsas kokkareinen valkovuoto), se hiivakuuri ja sen perään edellä mainittua jatkohoidoksi.
Toki voi myös kokeilla, josko reseptivapaa antihistamiini auttaa oireisiin. Jos auttaa, silloin lienee kyse jostain allergiasta. Yleensä kyseessä on kuitenkin limakalvojen kuivuus ja emättimen väärä bakteeritasapaino.
Hei asiaa pähkiville. Miltä tämä kuulostaa: minut olisi voinut yhteenaikaan tappaa spermalla :)... Nykyään onneksi oireet ovat lieventyneet (heh saanut tarpeeksi siedätyshoitoa... olen jo aika vanha mummu...).
Olen atoopikko. Mistä milloinkin oireet tulevat, ei aina ennalta tiedä: millään kokeilla ei voi testata kaikkea...
Itselleni oli aika kauhukokemus, kun sperma ilmeisesti jonkin haavauman kautta pääsi veren kanssa tekemisiin: sain rankan turpoamiskohtauksen (Anafylaksia. Ensin tuli koko kehoon valtava kihelmöinti, sitten palelu ja HIRVITTÄVÄ KIPU (johtui paisumisen rajuudesta ja nopeudesta). Rajuinta paisuminen oli kasvoissa: lievempää paisumista oli ylävartalolla. Kyse oli jostakin minuuteista. Säntäsin kylpyhuoneeseen ja silminhavaittavan nopeasti kasvot muuntuivat muodottomaksi, kunnes en enää itse nähnyt mitään. Nenäkin siirtyi kuin toiselle poskelle: koska paisuminen oli epätasaista. Paisuminen oli kuin jostakin kauhufilmistä. Silmät menivät niin umpeen, ettei edes sormilla saanut luomia auki. Koska en todellakaan nähnyt enää mitään, kaverini kiidätti ja saatti kädestäpitäen minut eteenpäin: taksilla TYKS:n akuutille ja sitten mentiin. * Koko ylävartalolle tuli nokkosihottumaa myös. Paraneminen vei viikon verran.
Tuon tapahtuman jälkeen on sperma aiheuttanut minulle alapäähän kipua ja pistelyä sekä monen sentin palkomaisia turvotuksia. Vaikka oireet ovat vanhemmiten vähentyneet, vieläkin pesen itseni jokainen kerta yhdynnän jälkeen.
* Huom. spermalla ja spermalla on eroja. Nykyisen miesystäväni sperma ei aiheuta vakavia ongelmia (yhden seurustelun näin mahdottomaksi, koska yhdynnöistä ei kertakaikkiaan seurannut muuta kuin järkyttävä kutina js kipu, joka vei yöunet... ja tämä on tosi! * Oireeni olivat vaikeaa tasoa).
* Taidan vieläkin olla TYKS:n kuva-arkistoissa. Olen muuttanut monesti: TOSI ÄRSYTTÄVÄÄ, KUN OLEN JOSKUS MAININNUT TERVEYSKESKUKSESSA SPERMA-ALLERGIASTA JA LÄÄKÄRI ON KATSONUT VAIN MINUA VINOON KUIN VALEHTELISIN, PUHUISIN TÄYTTÄ POTASKAA.
* Tässä pari varoituksen sanaa: sperma-allergikon kannattaa varoa sperman joutumista silmiin, suuhun ja peräaukkoon, mikäli oireet ovat rajuja.
Kokeile seksiä kortsun kanssa ja tiedät sitten tulevatko samat oireet silloinkin. Ellet ole kumiallergikko, no sit on vielä lateksikortsujakin... vissiin