Hei töissäkäyvät eritysilasten vanhemmat, joilla viikottaisia kuntoutuskäyntejä tms! KYSYMYS!
Ovatko viikottaiset terapiakäyntinne (esim. puhe- toimintaterapia jne) verrattavissa omiin terveydenhoitokäynteihin työpaikallanne? Eli miten ne järjestätte, ja pitääkö näistä koituvat poissaloltunnit tehdä aina takaisin?
Aloitan pitkien hoitovapaiden jälkeen työelämässä, ja pojalla 2 krt/vk kuntoutuskäyntejä. Olen osittaisella hoitovapaalla, mutta en aina pysyty saamaan kiven alla olevia aikoja niille päiville. Miten teidän työpaikassanne asia hoituu?
Tosi kiitollisena vertailutiedoista olisin!
Kommentit (18)
Meillä käy 2krt viikossa päiväkodissa ja kesäaikaan kotona.
toimintaterapeutit eivät tee kotikäyntejä, yksityiset kyllä voivat tehdäkin.
Kun mieheni vielä työskenteli toimintaterapeuttina, kävi hän usein päiväkodeissa, koulussa ja joskus lasten kotonakin. Se lienee olisi kätevin systeemi. Toki joissakin terapioissa tarvitaan suuria laitteita tms. (kuten isot tasapainokeinut vai mitä ne nyt ovatkaan), joten silloin kotikäynnit ei onnistu.
Kun kuntouttaja tulee lapsen luokse niin kuluu 2 käyntikertaa eli lapsi menettää kuntoutus kerran matkojen takia.
sitten korvaat tunteina takaisin
t.koululaisen äiti
Meillä myös terapia 2 krt viikko.
Ei ole verrattavissa omiin terveydenhoitokäynteihin eikä niitä myöskään lueta akuuteiksi lapsen sairauspoissaoloihin. Eli sisään tehtäviä tai palkattomia.
Eli ei tietenkään alpsenkaan. meillä puheterapeutti tulee päiväkotiin. ja mies tekee viikonloppuisin töitä eli on arkisin vapaalla ja hoitaa silloin tarvittavia kuljetuksia. ja usein minä olen vuosilomalla kun on lääkärikäyntejä lapsella. Nytkin jo syksystä lähtien olen käyttänyt 15 lomapäivää pojan kontrollien aj sairastelujen takia. Eipä jää päiviä paljon kesälle=(
toimintaterapia. Eli käyntejä on yhteensä 4 viikossa.
Meidän perheessä tehdään niin, että vien itse kerran viikossa jomman kumman pojan terapiaan, mies hoitaa loput tai kaikki. Ja jos kumpikaan ei pysty, niin äitini hoitaa nuo kuljetukset ym.
Miehelläni on työnsä takia hirmu paljon vapaita (mieheni on palomies) ja sen takia hän pystyy kuljettamaan lapset terapiaan ym. Itse olen päiväkodissa töissä ja pystyisin kyllä kuljettamaan lapset terapiaan ym. mutta ongelmana on se, että meillä on muutenkin vajetta hoitajista (päiväkodin toinen lastentarhanope on hoitovapaalla heinäkuuhun asti ja meillä on pari erityislasta hoidossa) ja nuo terapiat ovat yleensä aamulla eli se on pienoinen ongelma omalta puolelta, EI päiväkodin johtajan puolelta. Eli yritetään sumplia noita työvuoroja niin, että "myöhästyisin" max puoli tuntia muiden kanssa, mutta ongelmana on se, että terapiat pidetään ihan toisella puolella kaupunkia kuin lasten päikkäri on eli matkoihin menee aikaa :(
Meidän lapset ovat nyt 4v ja 6v ja näin ollaan menty nyt viimeiset 5 vuotta. Äitini asuu naapurikaupungissa, mutta hän on meillä usein lastenvahtina tms. Terapeutit eivät voi tulla lasten päikkäriin, meidän kaupungissa nuo eivät taida tehdä kotikäyntejä/päikkärikäyntejä, en ole ainakaan kuullut, että tekisivät.
Se on laitonta jos jossain terapeutti veloittaa matka-ajalta terapiakäynnin!
Saatiin maksusitoumus tälle keväälle. 10 kuntoutuskertaa a 45min. Lisäksi 4 käyntikertaa yhteistapaamisiin tai kuntouttajan tullessa luokse.
eli 4-5 lasta ja kaksi kuntouttajaa kerääntyy samaan paikkaan - eli ymmärtänette, että paikka ei voi olla meidän lapsen koululla.
Kuljetan lasta ja teen tunnit sisään ennen tai myöhemmin takaisin. Voi olla, että saisin palkatonta nuo tunnit, mutta taloudellinen tappio olisi silloin liian suuri.
TOSIN kuntouttajien mukaan asiaan kuuluu, että "useimmat lapset itsenäistyvät tänä aikana sen verran, että voivat kulkea myös itse bussilla". Meilläkin lapsi kulkee joskus bussilla itse nuo matka. Aina ei kulje, koska ne tuottaa liikaa jännitystä ja muutostekijöitä as-lapsen päivään.
yleensä kela tai tk hoitaa asian niin, että oli sitten aika 45min tai 60min, taksa terapeutille on 50%. Ei todellakaan niin, että erityislapsi tästä kärsisi omassa ajassaan tai kertojen menetyksenä. Sinä joka näin kerroit olevan, ota selvää asiasta. Tuo menettely ei ole laillista!! t. alan ammattilainen
eli taksa maksetaan puolitoistakertaisena.
käy lapsi psykoterapiassa 2x vko. Onneksi ajat on illalla. Niihin ei mene työaikaa. Mutta on vanhempien tukikäynnit ja ne on aamulla tai päivällä ja ne tunnit pitää meillä aina tehdä takaisin töissä.
Näistäkään jutuista ei niin kamalasti yleisesti puhuta ja monikaan ei ehkä tule ajatelleeksi, millaisessa välikädessä vanhemmat on. Voimia teille!
Siitä ilmeisesti tuo erilainen käytäntö.
Viimeiset 2v neuropsykologisessakuntoutuksessa.
Minulta ei onnistu kuljetukset.
Miehelläni niin ihana työnantaja, että ymmärtää ja mieheni voi työajalla hoitaa.
Sairaalajaksojen kuljetuksetkaan eivät ole tuottaneet ongelmia.
Sairaalajakso kestää 2vk-3vk. Mieheni myöhästyy aina tunnin töistä ja joutuu lähtemään tunnin aikaisemmin.
Minulla vähennettäisiin palkasta ne tunnit jotka olisin poissa.
parisen vuotta niin, että pidin etätyöpäivän kerran viikossa terapiapäivänä. Muuten olisin ollut kerran viikossa poissa töistä kolme tuntia ja se olisi pitänyt tehdä ilman muuta takaisin, joten etätyöpäivä oli hyvä sillä tein tunnit takaisin saman päivän aikana illasta.
Ei lain eikä työehtosopimuksen mukaan tuollaisia käyntejä voi lukea työntekijän terveydenhoitokäynteihin. Eri asia sitten, jos työantaja siihen hyvää hyvyyttään suostuisi, mutta sitten pitäisi olla tasapuolinen kaikille työntekijöille erilaisissa vastaavanlaisissa tilanteissa.