Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vl-nainen

Vierailija
12.03.2009 |

Olen empaattinen, seurallinen ja mukava nainen, työntekijä ja äiti. Olen myös vl-uskossa. Tällä palstalla on puhuttu viimeaikoina paljonkin kipeistä, vaikeista ja mielenkiintoa herättävistä asioista, koskien uskomista. Osa keskusteluista on saanut myös voimakkaasti negatiivisia sävyjä (puoleen ja toiseen), jotka eivät ole mitenkään rakentavia tai suvaitsevaisia. Sen vuoksi kirjoitan tätä.

Suuri osa meistä on tavallisia mukavia immeisiä. Minulla on ystäväpiiri, johon kuuluu eritavalla uskovia, eri kirkkokuntiin ja kulttuureihin kuuluvia, kirkkoon kuulumattomia jne. Heillä kaikilla on yksi sellainen piirre, joka heitä erilaisuudesta huolimatta yhdistää. Tämä piirre on suvaitsevaisuus. Jokainen hyväksyy toisensa omina itsenään. Hyväksyminen ja ymmärtäminen ovat eri asioita. Ihmisen hyväksyminen ei tarkoita sitä, että hänen kaikkia ajatuksiaan tulisi ymmärtää saatika olla asioista samaa mieltä.

Täällä olleiden keskustelujen yhteydessä on useampaan otteeseen tullut esille se, että vl-t eivät halua keskustella uskostaan. Omalta osaltani voin sanoa, että koen uskoni hyvin henkilökohtaiseksi asiaksi. Syvällisemmin juttelen uskostani vasta, kun tutustun toiseen osapuoleen, joka uskostani kysyy, paremmin. Vasta, kun katson, että hän on minulle niin tärkeä, että hänen tulee tietää elämäntavastani, jotta ei tule ylimääräisiä ristiriitoja. Minulle uskosta kyseleminen on vähän sama asia kuin toisen ihmisen sairaskertomuksen tiedustelu. Tämä ei tarkoita sitä, että salaan uskoni, vaan sitä, että en halua keskustella uskoni perusolemuksesta ja sen vaikutuksesta itseeni minulle tuntemattomien tai puolituttujen kanssa. Juttelemme paljonkin ystävieni kanssa elämänkatsomuksistamme. Jutteleminen on rikastuttavaa, lähentävää ja hauskaa silloin, kun se on vapaata kaikesta hyväksymisen pelosta.

En itsekään enää muista, mitä tällä kirjoituksella oli tarkoitus sanoa :). Kaipa jotakin sen suuntaista, että ennakkoluuloton voi hyvinkin huomata, että uskoni ei tee minusta ihmisenä suurestikaan eri tavalla uskovia erilaisempaa. Uskoni ja mieheni ei alista minua.Uskoni ei tee minusta onnetonta. Uskoni ei estä minua olemasta ystävä ei-uskovan kanssa. Uskoni ei estä harrastamasta. Seuraavalla kerralla, kun kohtaamme, kokeilepa tutustua. Autan siinä omalta osaltani olemalla hymyilevä, suvaitsevainen ja helposti lähestyttävä.

:) nainen, joka tunnustaa myös vl-uskoa

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ateisiti nainen ja äiti ja ukkokin löytyy. Inhottavaa, kun yritätte täällä agitoida . Tämähän ei ole eka ketju, mut kai se kuluu teidän "uskoonne ja kultttuuriinne". Joo suvaitsevaisuutta mekin kannatetaan. Usko, Usko ja vielä kerran Usko. Plääh... joo ja suvaitsevaisuutta...Hih... Ja olen kohdannut "sinunlaisesi" ja tunnin jälkeen meni ahdistavaksi.

Vierailija
22/25 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei oleksää se joka harjottelee niitä sivistyssanoja akkosjärjestyksessä :)

Ite olen uskossa, eli uskon Jeesuksen sovitustyöhön jne. Mutta arvaas mitä, olen naimissa ateistin kanssa. heh.. Minusta uskominen on jokaisen henkilökohtainen valinta, siihen ei voida pakottaaketään. Päinvastoin pakottamalla loitonnetaan ihmiset pois, oli asia sitten vaikka raakojen valkosipuleitten syömisent uputtaminen.

Jos ihminen saa etsikkoaikansa niin silloin hänen tulee valita mitä tahtoo, ei sitä valitaa voi muut tehdä kenenkään puolesta.

itse en ehkäise ja annan lasten tulla niinkuin tulevat, mutta tervetuloa juttelmaan mun kanssa vaikka dildoista. Toki voin jutella raamatustakin ja uskosta, mutta vain jos itse asian siihen suuntaan viet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan sua, montako YH-lestistä? Tai montako lestamiestä on kotona ja äiti töissä, kertokaa... Ai niin, ja montako eroa (ai niin´se ei oo mahdollista), siis onnetonta avioliittoa ja pettämistä? T. ex-vl

Vierailija
24/25 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on joko eronnu tai leskeksi joutunut eikö? Jos on pakko niin taatusti pystyy elättämään :)

Vierailija
25/25 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi yksin elättää? Eikö sitä varten ole kaksi vanhempaa? Että toinen hoitaa ja toinen elättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän