Onko "elitististä paskaa" laittaa lapsi
Kommentit (29)
Ja se päiväkoti oli syynä...Olisiko teidän perhéessä jotain "muitakin" ongelmia, kun enkkupäiväkoti. Hih! onks tää provo?
musta on näin jälkikäteen hienoa että mun vanhemmat n 15 vuotta sitten pakotti mut englanninkieliseen kouluun (olisin halunnut liikunta / kuvataidekouluun tms)
Noh, mitä jäi käteen tästä on kielitaito ja kontaktit, niin pääsin mahdollisimman kauas suomesta. Niin, ja niitten vanhempien kanssa en ole missään tekemisissä nykyisin. Hienosti valitsit mutsi.
Ja hienoa että teistäkin niin moni kannattaa tätä kieltenopiskelua.
Päiväkodin taso on ehkä se tärkein kriteeri, eli onko kyseessä tosiaan hyvä päiväkoti vai joku keskivertopaikka. Toisekseen kun kirjoitat englantilaiseen päiväkotiin, niin on todella paljon lapsestakin kiinni. Monet englantilaiset päiväkodit ei tosiaan ole päiväkoteja vaan kouluja koulupukuineen, itse en lastani siksi englantilaiseen päiväkotiin laita. Myös hoitopäivän pituus vaikuttaa musta asiaan. Lapselle on todella rankkaa opetella uutta kieltä, tapoja jne ja jos täysiä päiviä joutuu hoidossa olemaan voi käydä liian raskaaksi.
Itse haeskelen parhaillani lapselle englanninkielistä päiväkotia. Muutamme ulkomaille ja haluan lapsen mieluumin englanninkieliseen kuin paikalliskieliseen hoitoon, koska suurella todennäköisyydellä tulemme muuttamaan muihinkin maihin. Juuri tuon koulumaisuuden ja pitkien päivien (ko. päiväkodissa pitää olla 9-15) takia en tahdo 4-v laittaa englantilaiseen päiväkotiin. Koitan löytää paremmin lapselle sopivan paikan, jossa voi olla vaikka vaan 3-4h päivässä ja välillä saa olla päivän tai kaksi kotona.
venäjänkielisessä päiväkodissa täällä suomessa ja jatkaneet siitä suoraan suomalais-venäläistä koulua.
Kieltä ovat oppineet sujuvasti, vaikkei perheessä sitä puhutakaan.
Ymmärrän kyllä, jos koti kaksikielinen tai aikomuksena muuttaa ulkomaille.
Muussa tapauksessa on kyllä elitistä ja sen takiahan se ipana sinne laitetaan, että vanhemmat voi ylpeänä sanoa, että meidän neiti/poju on siellä ja siellä...
.
Mistään muusta syystä EI VAIN VOI haluta laittaa lasta englantilaiseen päiväkotiin :D.
Niin miten helposti saa laitettua lapsensa englanninkieliseen paivakotiin (Espoossa)?
Eivatko kaikki sitten halua laittaa lapsensa naihin vieraskielisiin paivakoteihin?
Itse haeskelen parhaillani lapselle englanninkielistä päiväkotia. Muutamme ulkomaille ja haluan lapsen mieluumin englanninkieliseen kuin paikalliskieliseen hoitoon, koska suurella todennäköisyydellä tulemme muuttamaan muihinkin maihin. Juuri tuon koulumaisuuden ja pitkien päivien (ko. päiväkodissa pitää olla 9-15) takia en tahdo 4-v laittaa englantilaiseen päiväkotiin. Koitan löytää paremmin lapselle sopivan paikan, jossa voi olla vaikka vaan 3-4h päivässä ja välillä saa olla päivän tai kaksi kotona.
jossa olisi koulupuvut! Taikka mikään pakko pitää tiettynä kellonaikana.
Missä päin asut? Voin suositella Hki/Espoo loistavaa englantilaista päiväkotia.
Ainakin meidän nuorisolle on ihan sama puhutaanko suomea vai englantia. Me ollaan ihan tavallinen alempaa keskiluokkaa oleva perhe, jolla on ihan samanlaisia ystäviä.
Ihan tästä äkkiseltään luettelen: Meidän 20v on Australiassa, kummityttöni 19v Skotlannissa, naapurin 16v Amerikassa jne ainakin kymmenen aika läheistä nuorta/nuorta aikuista on pidemmällä reissulla/opiskelemassa ulkomailla, suurin osa englannin kielisessä maassa. Eli minä en ainakaan näe mitään elitismiä englannin kielisessä päiväkodissa, vaikka oma englantini ruostuu käytön puutteessa, lomilla kerran vuodessa ei paljon kielitaitoa kohenna.
Meilla kaksi kotikielta, lapset kayneet tarhan kolmannella, ihan hyvin ovat oppineet. Eri asia sitten jos on oikeasti joku kielen kehityksen hairio, mutta siina tilanteessa yksikin kieli voi olla jo liikaa.