Mitä minä pääsisin opiskelemaan?
Yo-tokari on, vuodelta 95, keskiarvo vähän alle 8. Työkokemus hoitoalalta, mutta ei Suomesta. Hoitoalan kursseja olen käynyt, ja olen käynyt täkäläisen lähihoitajakurssin. Ja pääsin opiskelemaan sh:ksikin täällä. Mutta Suomeen muutto edessä miehen kanssa... Huoliskohan minua mikään opinahjo enää, tän ikäisenä??
Kommentit (4)
sairaanhoitajaksin pääsee opiskelemaan ihan aikuisenakin... googleta hiukan sopivilla hakusanoilla. Koulutustarjontaa löytyy kyllä. Tosin monet ovat aika haluttuja linjoja, mutta työkokemus on aina plussaa.
Olen ollut Piramkiin yhteydessä, ja kehottivat hakemaan yhteishaussa, ensi kuussa. Voivat hyvittää kursseja, mutta vain jos ne vastaavat heidän opintokokonaisuuden kurssia. Ehkä harjoittelusta kuitenkin saa hyvitystä.
Aloin vain epäilemään tuota sisäänpääsyä, kun pisteet jotka saa aikaisemmasta koulutuksesta menee arvosanojen mukaan. Minun lähihoitajakurssissa ei ollut mitään arvosanoja vaan piti täyttää tietyt kriteerit, ja suorittaa riittävästi opintojaksoja tms. Sairaanhoitajaksi kyllä pääsin opiskelemaan ja olen saanut hyviä arvosanoja, yli 80 % järjestään. Haen sitten kuitenkin, ja katson miten suhtautuvat tällaiseen hakijaan. Motivaatio on kova tietysti, ja on paljon monipuolista työkokemusta.
esimerkiksi Ruotsin lähihoitajakoulutus on ihan eri kuin Suomen eikä siitä hyödy Suomessa mitään.
Noissa aikuislinjoissa työkokemus katsotaan aina eduksi. Toivottavasti pääset opiskelemaan!
-aikuisopiskelija
Ota suoraan yhteyttä tulevan paikkakuntasi oppilaitoksiin. Hakuajat on käynnissä. Mahdollisesti voit saada hyvitystä jo suorittamistasi sh opinnoista.