Vatsatauti lapsiperheessä - sairastuuko yleensä vanhemmatkin?
Meillä se iski tänään 4v. pojalle, muut ollaan vielä terveitä.
Kauhulla odotan mitä tuleman pitää... Onko yleistä että vanhemmat sairastuu myös vai onkohan toivoa?
Kommentit (17)
Että vähän vaihteleepi riippuen viruksesta tai bakteerista. Käsihygieniasta olemme pitäneet erittäin hyvää huolta, pesseet kädet joka välissä, käyttäneet käsidesiä, pesseet pöntöt ja lavuaarit kloriitilla, vaihtaneet usein pyyhkeitä, pesseet kädensijat ja ovet myös kloritella... Silti vatsatauti tarttunut eteenpäin, mutta ei kaikille perheenjäsenille.
Ensin yksi lapsista ja siitä sitten 1,5 vrk viiveellä minä ja toinen lapsi, seuraavana päivänä mieheni ja kuopus. Kyllä meillä on lähes joka kerta tarttunut kaikkiin, voimakkuus vain vaihtelee henkilöstä toiseen. On kyllä tosi ärhäkkää pöpöä nyt liikkeellä.
Kaikki neljä lasta ja mies kävi sitten taudin läpi. Meillä ollut tänä talvena jo neljästi. Joka kerta ei kaikki perheessä ole sairastaneet mutta ainakin jompi kumpi vanhemmista on sen saanut.
Ensin yksi lapsista ja siitä sitten 1,5 vrk viiveellä minä ja toinen lapsi, seuraavana päivänä mieheni ja kuopus. Kyllä meillä on lähes joka kerta tarttunut kaikkiin, voimakkuus vain vaihtelee henkilöstä toiseen. On kyllä tosi ärhäkkää pöpöä nyt liikkeellä.
Meilläkin 4-vuotias tyttö alkoi viime yönä oksentelemaan. Me muut olemme toistaiseksi terveitä.
Kestikö oksentelu kuinka kauan?
Meillä noi vattataudit yleensä noudattaa tuttua ja turvallista kaavaa. Eka lapsi kun sairastuu, niin seuraavana oon minä itte ja sitten vasta loput ja viimesenä mies. Onneks vuosien varrella jo oppinu ton, niin osaa heti varautua =) (se onkin ainut lohtu 6henkises perhees)
vatsatauti juuri päällä. Yksi lapsista on vielä toistaiseksi pysynyt terveenä, muut 5 perheenjäsentä olemme joko sairastaneet tai sairastavat parhaillaan.
minulla hyvin vahvana (mulla on joku superoksennusrefleksi, sorry kun sanoin..........)
Mulle harvemmin tulee vaikka lapsi ja mieskin siinä ollut pari kertaa. Mulla on ollut joskus lapsena viimeksi.
oksentelu kesti kolmella meistä noin 12 h, yhdellä 1,5vrk ja yhdellä vain kaksi oksennusta. Eli toivoa on ettei kaikilla mene pahimman mukaan. Mulla kesti sen 12h ja olin aivan veto pois vielä pari päivää sen jälkeen.
Eli lapset ja minä. Mieheen nyt ei yleensäkään tartu yhtään mikään. Meillä tauti ei ollut kovin raju, pisimmillään minä oksensin 12 tuntia. Tiedänpä kuitenkin lähipiiristä jopa tiputukseen joutuneen aikuisen. Tälle virukselle taitaakin olla ominaista se, että oireet vaihtelee tosi paljon. Paikallisen lehden mukaan osa viruksen levittäjistä voi olla itse täysin oireettomia, osa taas sairastaa useamman päivän tosi rajusti.
sama tauti yleensä tarttuu muihin jos on tarttuakseen? meillä mies oksensi viime yönä kaksi kertaa. nyt sitten kauhulla odotan onko meillä oksennustauti koko perheessä:/ En halua!!! ei oikein uskalla syödä mitään pureskeltavaa..
ovat hyvin tehokkaasti tarttuvia.
Ja ainakin parhaillaan meilläpäin jylläävä Noro-virus on huipputehokkaasti tarttuva. Meillä neljä kuudesta sairasti vatsataudin viime viikon lopun/viikonlopun aikana (kaksi lapsista olivat muualla reissussa) ja nyt näyttää sitten toinen muualla olleista ja siten terveinä pysyneistä saaneen tartunnan. Joten kyllä se viimeinenkin kahden päivän sisällä oksentaa!
Eli tottakai saman perheen sisällä se on sama virus yleensä kaikilla, kuinkas muutenkaan :) Tarkoitin lähinnä sitä, kun jengi täällä aina kyselee, että "missä päin on vatsatutia liikkeellä?" jne. Eli osa porukasta tuntuu kuvittelevan, että on vain yksi virus, joka koko kansaa sairastuttaa. Niitähän on vaikka kuinka monia, vaikka tautina ovatkin sitten suht samanlaisia.
me olemme 4-henkinen perhe ja pari kertaa on ollut sellainen vatsatauti, mikä on tarttunut rankasti koko perheeseen. Siten, että ollaan kaikki oksenneltu vuorotellen ja että me vanhemmat olemme olleet tosi huonossa kunnossa.
Mutta sitten on ollut myös paljon lievempiä tauteja. Esim. sellaisia, että lapsi on oksennellut päivän pari, toinen lapsista ehkä vain pari kertaa ja vanhemmat ovat kärsineet vain pienestä etovasta olosta. On ollut myös sellaisia tauteja, että toinen vanhemmista on oksentanut pari kertaa, toinen vanhemmista vain ripuloinut yhden illan ja lapsilla ollut yhden päivän kunnon vatsatauti. Eli ei se lapsen oksentaminen olen välttämättä aina ihan sellaisenaan meihin vanhempiin tarttunut.
Meillä 5-v potilas nyt kipeänä, isosisko ja minä olimme 2 viikkoa sitten paljon lievemmässä taudissa. Toivon että virus olisi kuitenkin sama eikä iskisi nyt koko perheeseen, mutta sen tietää sitten viikon kuluttua...