Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia narsistin kanssa elämisestä ja erositteko?

Vierailija
10.03.2009 |

Heips,

Olen eroamassa narsistisesta miehestäni ja olisi kiva kuulla mielipiteitä siitä että onko päätökseni erota oikea? voiko narsisti koskaan muuttua?

Mieheeni sopivat seuraavat narsistin tuntomerkiti:

- yrittää hyötyä muista

- vaatii jatkuvaa ihailua

- loukkaantuu helposti

- vaatii etuoikeutettua kohtelua

- ei halua kuulla kritiikkiä

- nauttii vallan käyttämisestä

- uskoo olevansa aina oikeassa

- harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillistakin väkivaltaa

- ei näe itsessään huonoja puolia

Edellämainittujen piirteiden lisäksi narsisti on usein myös älykäs, itsekäs, röyhkeä, hallitseva, vastuuton, ylimielinen, kateellinen, sosiaalinen, manipuloiva, epäluuloinen, impulsiivinen, itsekeskeinen, huomionkipeä, häikäilemätön, kostonhimoinen, mustasukkainen, lyhytjännitteinen ja tunteiltaan pinnallinen.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
19.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen loukkaukset ym kun on omaa tilaa oma elämä omaa rahaa

Vierailija
2/57 |
19.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia mutta:

-epäluuloinen

-haluaa hallita mua ja lapsia

-hallitsee seksillä

-käyttää henkistä ja fyysistä väkivaltaa

-ei pysty ottamaan vastaa kritiikkiä

syyttää kaikesta muita

ei kestä mun ja lasten tunnetiloja, itkua, suuttumista ja pahaa mieltä

kaikki pitäisi sujua hänen halujensa mukaan

huono stressinsietokyky

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
19.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Maria Jotunin kirja Huojuva talo.

Karmeaa luettavaa

Vierailija
4/57 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiltä- kun jotain huonoja puolia on kaikilla. Ja niitä heikkoja hetkiä.

Mutta.. millä aloilla nämä teidän"narrskunne" vaikuttavat? Tulee vaan mieleen että esim. myynti- ja vakuutusalalla törmää usein miehiin, joilla on aika pitkä lista noita piirteitä. Tuskin voivat työskennellä pitkäjännitteisesti esim. humanistisella alalla; hoitoalalla, tutkijoina tms?

Vierailija
5/57 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka suunnittelee eroa narsistisia piirteitä omaavasta miehestä. en siis sano että olisi narsisti tai sellaisen häiriön omaava ihminen,mutta selvästi piirteitä on, kuten myös isällään ja veljellään...

neuvolan tädin mielestä ei pahinta laatua

itseasiassa pelkään juuri sitä, että mustamaalaa minua lapsille -mitä on tehnyt ennenkin- tai satuttaa minua lasten kautta esim. ettei palauta sovittuun aikaan tms. en usko että lapsiaan ainakaan hylkäisi, sitä vaihtoehtoa en näe

Vierailija
6/57 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin ja oli elämäni paras ratkaisu. Vasta jälkeenpäin olen tajunnut, että miten suoraan sanottuna pelastin oman elämäni tuossa ratkaisussa. Suosittelen!

Vierailija
7/57 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuollainen skitso alkaa terrorisoida toisen ihmisen elämää käyttäen häikäilemättä hyväkseen työtään/asemaansa; ja sekoittaa toden ja sadun yrittäessään mustamaalata toista

Vierailija
8/57 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillista väkivaltaa" on ehdottoman hyvä syy erota. Plus muut narsistin piirteet vielä päälle. Eroa ennen kuin itse olet mielenterveytesi menettänyt...

Vierailija
9/57 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain mennyt pahempaan suuntaan vuosien aikana. Läheisiään kohtelee huonosti, mutta ulospäin esittää mahtavan sydämellistä ihmistä. Ainoa keino selvitä järjissäni on ollut katkaista välit häneen. Sitä ennen yritin 10 vuotta sietää, olla suututtamatta, ajattelin, että vanhetessa viisastuu. Uskokaa, narsisti ei parane. Erotkaa, myös henkisesti.

Vierailija
10/57 |
12.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta.. millä aloilla nämä teidän"narrskunne" vaikuttavat? Tulee vaan mieleen että esim. myynti- ja vakuutusalalla törmää usein miehiin, joilla on aika pitkä lista noita piirteitä. Tuskin voivat työskennellä pitkäjännitteisesti esim. humanistisella alalla; hoitoalalla, tutkijoina tms?

Minun exäni toimii juuri tutkijana ja hänellä oli selkeästi paljon erittäin ikäviä narsistisia piirteitä. Mitään persoonallisuushäiriödiagnoosia ei kai ole enkä tiedä saisikokaan hän sellaista, jos menisi tutkittavaksi, mutta juuri noita piirteitä oli paljon. Hänellä oli mm. erittäin herttaisia kaikkitietävyyden kuvitelmia. Jos puhuin asioista, joista hän ei ollut kuullut, puhuin tietenkin täyttä soopaa ja LISÄKSI olin tasapainoton. Koska eihän täyspäinen ihminen puhu sellaista mistä kyseinen friikki ei ole kuullut.

Vierailija
11/57 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä olette tehneet, jos narsisti käyttää työpaikkaansa "kostoretkeensä"?

Vierailija
12/57 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa, että miten toimia narsistisen työkaverin kanssa. Hän on yksikkömme vastaava. En oikein tiedä kuinka hänen kanssaan parhaiten tulee toimeen. Olen koittanut vähän mielistellä ja sitten sanoa varsinaisen asian, mutta mieluiten välttelen koko ihmistä;)

Vierailija
13/57 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli mielenkiitoinen lista. Seurustelin aikanaan henkilön kanssa jolla oli diagnooseja, ADD, pakko-oireinen häiriö, kaksisuuntainen mielialahäriö sekä rajatilapersoonallisuus. Hyvin monta noista kuvailemistasi piirteistä sopii häneen.

Miedän suhdetta tuli kuitenkin eniten varjostamaan, vainoharhainen mustasukkaisuus, käsittämättömät raivarit jotka johtuivat siitä että asiat eivät tapahtuneet hänen haluamallaan tavalla, sekä täysi vastuuntunnottomuus.

Vierailija
14/57 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus meni pieleen. Pitis siis lainata tuota vierialijan kirjoittamaa listaa noista ominaisuuksista.

Vierailija
15/57 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kärsinyt kaksi vuotta vanhemman veljeni narsismin uhrina lapsesta saakka. Katkaisin välit häneen 7 vuotta sitten. Vaikka näen häntä aika säännöllisesti, kun hän asuu edelleen vanhempieni luona, olemme toisillemme kuin ilmaa. Monet tutut ovat vuosien mittaan kyselleet, mikä teitä vaivaa ja mistä on kyse. En ole osannut vastata koska tajusin hänen olevan narsisti vasta hiljattain. Kun Salkkareihin tuli Aaro, alkoi Eeron kohtalo tuntua jotenkin tutulta ja aloin hakea netistä tietoa. Pikkuhiljaa palaset vaan alkoivat loksahtaa kohdalleen. En voi edelleenkään antaa kenellekään rehellistä vastausta kysymykseen, koska minut luultavasti leimattaisiin mielisairaaksi. Veljeni on pienellä paikkakunnalla lähes kaikkien ihailema menestyvä yrityksen johtaja ja se "loistava tyyppi" joka kertoo parhaimmat jutut ja on vaan niin hyvä tyyppi. En itsekään uskoisi hänestä jos joku tulisi kertomaan ellen olisi itse kokenut. Ei auta muu kuin niellä tuska ja katkeruus hiljaa.

N25

Vierailija
16/57 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mikä siinä on, että te teette kanssaihmisistä itse lääketieteellisiä tuloksia mimmosia ne on?

Jokasessa meissä on narsistia! Ja jos eroaa, niin ei todellakaan ole mitään oikeutta alkaa solvaamaan toista.. Se jos joku kuulostaa sairaalta! :D

Jos joku katselee SALKKAREITA ja alkaa tekeen päätelmiä niitten perusteella että joku on nyt narsisti niin huhhahhei!! Luoetteko lääkärikirjojakin, pieni flunssa voikin olla syöpää.. Älkää menkö ominnokkinenne sanomaan että joku on narsisti: käsittääkseni toi on rikoslaissa tuomittavaa!

Vierailija
17/57 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosiaan, että ihmiset tosta noin vaan jonkun leimaa narsistiksi? Kyllä moni lukee nettiä, tutkii aiheesta kirjoitettuja artikkeleita ja kuuntelee muiden kokemuksia. Käy sinäkin vaikka vain narsistientuki sivuilla tutustumassa aiheeseen. Huomaat, että narsismiakin on eri tasoista. Hyvähän se on, että tästäkin nykyään puhutaan ja kirjoitetaan, niin uhrit osaavat toimia, hakevat apua ja ymmärtävät paremmin elämäntilannettaan. Ole onnellinen, jos tiellesi ei ole osunut narsistia.

Vierailija
18/57 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

#59, joka ei ole #57.

Vierailija
19/57 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muotia leimata itsekäs, vittumainen ja omahyväinen ihminen narsistiksi. Tietysti oikeasti narsistisiakin ihmisiä on, on aina ollut ja heistä kannattaa pysyä erossa. Mutta en millään jaksa uskoa, että se on ellainen kansansairau kuin täällä annetaan ymmärtää.

Mutta tuohon ominaisuuksien listaan: minua oikeastaan hätkähdytti sen laajuus. Ja myös se, että vaikka löysin siitä monta mieheeni sopivaa piirrettä, löysin mielestäni myös itseäni ja monta muuta tuttavaa koskevaa piirrettä. AUTS. Olemmeko siis kaikki tyynni narsisteja? Vai löytyykö itse kustakin meistä ihmisistä jokin noista piirteistä?

Yleensäkin (erityisesti näiden lievähköjen psyykkisten häiriöiden tms) oirelistat on sellaisia, että useiden kohtien pitää täyttyä ennen diagnoosia. Pikkutarkkuus ja epäsosiaalisuus ei ole aina aspergeria eikä tunnekylmyys ja alistava käytös narsismia. "Terveiden" joukossa luonne-erot ovat niin isot, että rajanveto on aika hankalaa. Yksi kriteeri on, että jos käytös alkaa haitata lähimmäisiä ja normaalielämää, ollaan usein rajan yli.

Vierailija
20/57 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tarina mutta narsisti on vaimoni eli nainen. Taitaa se olla niin, että narsisti tuhoaa itsensä ja ympäristönsä.

Valitettavaa on että vaimoni taitaa saada automaattisesti erossamme lasten huoltajuudet joten siinä menee myös lasten elämä piloille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi