Kokemuksia narsistin kanssa elämisestä ja erositteko?
Heips,
Olen eroamassa narsistisesta miehestäni ja olisi kiva kuulla mielipiteitä siitä että onko päätökseni erota oikea? voiko narsisti koskaan muuttua?
Mieheeni sopivat seuraavat narsistin tuntomerkiti:
- yrittää hyötyä muista
- vaatii jatkuvaa ihailua
- loukkaantuu helposti
- vaatii etuoikeutettua kohtelua
- ei halua kuulla kritiikkiä
- nauttii vallan käyttämisestä
- uskoo olevansa aina oikeassa
- harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillistakin väkivaltaa
- ei näe itsessään huonoja puolia
Edellämainittujen piirteiden lisäksi narsisti on usein myös älykäs, itsekäs, röyhkeä, hallitseva, vastuuton, ylimielinen, kateellinen, sosiaalinen, manipuloiva, epäluuloinen, impulsiivinen, itsekeskeinen, huomionkipeä, häikäilemätön, kostonhimoinen, mustasukkainen, lyhytjännitteinen ja tunteiltaan pinnallinen.
Kommentit (57)
Mutta se avioliitto jäi varsin lyhyeksi, koska en jaksanut enempää. Eli melkein 3kk jaksoin ja lähdin sitten pois ja pistin avioeron vireille ja sitä lopullista erotuomiota tässä nyt odotellaan.
Tämä mies oli:
- omia etujaan ajava
- hermostui helposti
- manipuloi
- selitteli kaikki asiat mieleisekseen
- kyttäsi mun menemisiä ja tekemisiä
- yritti kontrolloida
- valehteli
- varasti
- harjoitti henkistä ja fyysistä väkivaltaa
- salaili asioita
Näiden lisäksi ei omannut käytöstapoja ja nolasi mut monta kertaa julkisesti.
Ja sitten hän tuhoavat. Alistavaa, yrittävää savustaa ihmisiä ulos. Lyö lyttyyn. No tietysti ylistää hänelle suotuisia ihmisiä ylimpään taivaaseen. Uskottelee salaliittoteorioista häntä vastaan. Hän kehittelee tarinan, jonka mukaan kaikki häntä epäilevät ihmiset ovat pahoja, ja heihin ei pidä luottaa.
Ihmisiä, joita on niin vaikeaa saada kuriin, ja jotka luikertelevat pios syytöksistä näyttelijäntaidoillaan jne.
Kuvailit täysin tuossa edellä tuntemaani narsistia. En itse tunne seurakunnissa häslääviä narsisteja, mutta heitä on varmasti ihan kotitarpeiksi niissäkin. Erinomainen pelikenttä tuontyyppiselle ihmiselle, ja se pyhimyksen esittäminenhän kuuluu varmasti jokaisen narsistin suosikkiasioihin.
naapuruston naista. Hän selkeästi on ystävä ihmisten kanssa joista hyötyy jotenkin, saa esim. polttopuita tai muuta apua. Hänen hymynsä on selvästi sellainen että sen taakse piiloutuu taka-ajatuksia ja itsekeskeinen ihminen. Hänelle hänen ulkonäkönsä on erittäin tärkeä asia. Hän esittää empaattista ja mukavaa mutta haukkuu ihmisiä selän takana. Hän on kasvattanut myös lapsistaan samanlaisia oman edun tavoittelijoita. Ja voitteko kuvitella, hän on sosiaalialalla...
ehkä en kuitenkaan diagnoosia saisi, koska tiedostan ne ja yritän kovasti tehdä töitä itseni kanssa. Ymmärrän kuitenkin, etten todellakaan ole helppo kumppani, ymmärrän miehen väsymyksen, yritykset pyristellä suhteesta pois ja toisaalta ristiriitaiset tunteet siitä, että kun on ihanaa niin on tosi ihanaa, kunnes...
Ex-mieheni oli alkuaikoina täys narsisti. Hänessä ei koskaan ollut vikaa, hän oli täydellinen. Häneltä puuttui empatia ja jos erehtyi arvostelemaan sai hän raivarit. Hänestä oli täysin normaalia, että:
- Hän sai päättää pukeutumiseni ja että minun piti hyväksyttää vaateostokseni hänellä
- Etten kävisi baareissa lasten syntymän jälkeen, koska en enään etsinyt miestä, hän kun oli mies oli se eriasia.
- ettei hänen ystävillään voinut olla raskaampaa työtä tai he eivät voineet olla väsyneitä.
- että hän sai tulla keskellä viikkoa kävnissä kotiin ja ettei hänen tarvinut ilmoittaa missä oli
- että teen yöllä hönelle uuden ruuan, kun hän palasi reissuiltaan, sillä mikroruoka oli pahaa.
- että synnytyssairaalassa hän häpesi minua, koska minulla oli sairaala vaatteet eikä halunut näyttäytyä kanssani.
- että hänen äitinsä kuori hänen perunansa (raivosi niin pitkään, että näin tehtiin)
- kun menimme ennenaikaisten supistusten takia sairaalaan haukkui ja mitätöi ja olis itä mieltä, että keksin koko jutun, ettei saisi olla kavereiden kanssa (sairaalassa sain estolääkityksen)
- että olin hänen kiusaksensa keksinyt sen, ettei synnytysaliin saa kännissä tulla.
- haukkui minua ystäviensä ja sukulaisten edessä
- tehtäväni sängyssä oli tyydyttää hänet aina kun hän halusi, mutta minulla ei ollut väliä, sillä naisille sellainen ei ole tärkeää ja että olen frigidi kun ajattelin toisin.
- Kun hänen sukulaisensa teki minua kohtaan rikoksen, en olisi saanut tehdä asialle mitään vaan minun olisi pitänyt ajatella hänen läheisiään ja miten kurjaa heillä oli.
- kun jotain kamalaa tapahtui (mm. kun veljeni teki itsemurhan) lähti hän kavereiden kanssa reissuun ja pyysi äitinsä meille.
- jos autosta meni jokin rikki, olin minä rikkonut auton/vaihtanut kanavan/tehnyt jotain, vaikka en olisi viikkokausiin koko rotiskoon koskenut.
- Jos lähdin johonkin lasten kanssa soitti hän 10-15min välein ja vaati kotiin, kun tulin lähti hän samoin tein jne.
Mies oli tosi itsekeskeinen paskiainen, joka olisi halunut että ryhdyn kasvisyöjäksi etten lihoa, kun hän inhoaa lihavia, blondaan hiukseni kun hän tykkää blondeista jne. Hän saattoi suuttua siitä, että kalsarit oli väärinpäin vaatekaapissa jne. Ja itse löysin sitten netistä narsistin kuvauksen ja luin jokaisen kohdan ja joka kohta osui ja upposi. Kaikkivoipaisuus, suuret kuvitelmat itsestään ja vikojen etsiminen muista.
Ainoa vain, että minä en, en, EN suostunut siihen. Hakkasin päätäni miehen kanssa seinään, pistin vastaan yhtä lujasti. En lepytellyt, en suostunut niitä solvauksia kuulemaan. Ja jotkut jutut olivat ihan sairaita vailla päätä ja häntää. Tuolloin, n. 7-6-vuotta sitten, jos olisin hänestä eronnut, olisin vienyt lapset mukanani ja pyrkinyt valvottuihin tapaamisiin, jotta olisin voinut varmistaa lasten turvallisuuden (isä itsessään ei ollut vaaraksi vaan hänen tekemät päätökset).
Tilanne on tänäpäivänä se, että olemme hiljattain eronneet. Ja hyvissä väleissä. Hänellä on lastemme lähihuolto, vaikka olemmekin viikko-viikko periaatteella. Hän on todella empaattinen ja hyvä isä, vastuuntuntoinen, hellä ja jollekkin naiselle unelma mies.
Mutta se, että pääsimme tähän vaati todellista nuoralla tanssia, kielikeskellä suuta. Jokainen loukkaus tai epäkohta piti ottaa esiin varovasti
" Rakas, mä rakastan sua paljon ja ymmärrän..että..jotenkin mulle vaan tuli..ja tiedän että susta tuntuu näin ja se on ok. musta se taas tuntui.."
Jatkuvasti toitotin, että rakastan, etten koskaan hylkää, että hän on perhettä ja kaikki kaikessa. Silloinkin kun olisi vaan tehnyt mieli kuristaa mies tai ainakin lähettää timbuktuun, pysähdyin ja vedin henkeä, kerroin miten paljon rakastin ja sitten otin asian käsittelyyn, varovasti. Heitin myös puoleksivuodeksi ulkoruokintaan, mutta sinäkin aikana käytiin asioita läpi, nähtiin joka päivä. Takaisin ottamiseen vaadin todellista näyttöä ja kun niitä sain, niin sitten palattiin yhteen.
Valitettavasti meidät eroitti omat ongelmani sekä se, että itse lakkasin rakastamasta enää miestäni. Mikä tuntuu niin hullulta, koska rakastin häntä silloin kun hän oli täys paska, mutta kun hän oli ollut jo 6-7 vuotta "unelma" mies, tajusin etten häntä rakasta ja että en hänen kanssaan aio vanhuuttani viettää sillä toiveemme ovat niin erinlaiset elämän suhteen.
Mutta tietyissä tilanteissa narsismista pääsee eroon. En kuitenkaan MISSÄÄN MILLOINKAAN kehoita luottamaans iihen, että vaikka minulla kävi näin, että sinulla voisi myös. Vaatii todella paksun nahan, kirkkaan mielen, että selviää siitä sotkusta, jossa mies vääntää kaiken ja yrittää saada väänettyä totuuden ihan päälaelleen. Missä ei muista itse mitään ja sinä olet se joka keksii jne. se on todella hämmentävää ja jopa sairasta, jossa aioittain alkaa epäilemään jo omaa mielenterveyttään, että onko sitä itse hullu. Mutta se on mahdollista, yhtä mahdollista on myös se, että ei toimi ja kun suhteesta lähdet, niin hän on vienyt ihmisyytesi kokonaan.
ÄLKÄÄ lähtekö siihen leikkiin mukaan, TEHKÄÄ rajat ja selväksi, että niiden yli EI ole menemistä.
Narsisti on kuin pieni lapsi, jolla ei ole mitään käsitystä oikeasta ja väärästä ja joka raivoaa silloinkin vaikka itse on tehnyt jotain kiellettyä. Itse sovelsin mieheeni samanlaisia käytöstapoja, kuin alle 3-vuotiaaseen lapseen ja meillä se toimi. Ja hän on todella hyvä mies ja ilmeisesti hänen käytöksensä johtui huonosta itsetunnosta sekä pelosta ettei hän riitä ja ole hyvä, joten haki sitä paremmuus tunnetta polkemalla muita, jopa parhaita ystäviään.
Pitäkää huoli itsestänne, ennen kaikkea itsestänne, vasta sitten voitte yrittää pitää huolta toisesta.
On olemassa useampi mielenterveyshäiriö, johon kuuluu myös mm. tietynlainen itsekkyys ja huikea mielialojen vaihtelu. Oireet täsmäävät jossain määrin narsismin kanssa, mutta kyse ei ole kuitenkaan samoista sairauksista. Toin tämän esille sillä tämä tuppaa unohtumaan ja leimataan helposti kaikki narsisteiksi, joilta löytyy yksikin piirre tuolta listalta.
On olemassa useampi mielenterveyshäiriö, johon kuuluu myös mm. tietynlainen itsekkyys ja huikea mielialojen vaihtelu. Oireet täsmäävät jossain määrin narsismin kanssa, mutta kyse ei ole kuitenkaan samoista sairauksista. Toin tämän esille sillä tämä tuppaa unohtumaan ja leimataan helposti kaikki narsisteiksi, joilta löytyy yksikin piirre tuolta listalta.
Ja hän ainoastaan koittaa hyötyä toisista.
Se on hyvä tuntomerkki, ja ainakin omalla kohdallani erottaa tuntemani narsistit muista mielenhäiriöisistä. Uskon kyllä, että narsistilla saattaa olla muitakin mielenterveysongelmia, mutta pidemmän rinnakkaiselon aikana kyllä huomaa, jos ihminen on sisältä pelkkää tyhjää ja pahaa ja kaikkea motivoi ainoastaan narsistisen maailmankuvan pönkittäminen.
tai mikä minä olen neuvomaan, itse painin saman ongelman kanssa!
Auttaa usein suhteuttamaan yleistä narsismia ja narsismia merkityksessä narsistinen persoonallisuushäiriö.
Narsistisesta puolisosta. MInulla ainakain itsetunto meni vuosiksi ja aloin itse tuntea olevani"hullu".
Jo tämän pitäisi kertoa sinulle itsellesikin että olet oikeassa:
- harjoittaa henkistä ja joskus ruumiillistakin väkivaltaa
vaan eroon en ole päässyt kun meillä kaksi yhteistä pientä lasta. Joudun siis elämään narsistin kanssa loppuelämäni. Onneksi ei tarvitse välittää enää hänen oikkuiluistaan ja runsaasta alkoholin käytöstä (jota itse ei tietenkään myönnä).
Huoltajuusasiat mennyt suht hyvin, koska tiedän miten miestä pitää käsitellä. Itse olen masennukse jälkeen taas oma itseni. Paitsi välillä ottaa aivoon ja kovaa!!
ihmeellisellä tavalla narsku saa kumppanin tuntemaan itsensä huonommaksi, joten ajan mittaan terveimmänkin henkilön itsetunto on koetuksella. Narsku pyrkii manipuloimaan toista, valitsemaan ne henkilöt joiden kanssa ollaan tekemisissä ja katkomaan välit niihin, jotka kokee uhaksi itselleeen.
Paha vaan, jos on yhteisiä lapsia; aito narsisti koettaa eronkin jälkeen hallita toista ja käyttää häikäilemättä omia lapsiaankin tässä hyväksi...
Enpä ole tiennytkään että vain miehet voivat olla narsisteja...
esti aikoinaan yrittäjien/ asiakkaiden tulon messuille lastenvaunujen kanssa.
Tai siitä vaunuissa uinuvasta vauvasta piti maksaa täysi hinta :D
mieheni sai töistä potkut,ja syytti pomoaan.Haukkui pomon päin naamaan..ei noudattanut työaikoja esim.työt loppui 12.oo niin lähti vasta 14aikaan kun oli niin korvaamaton..pomo sanoi että täytyy lähteä kun työ loppuu niin ei..äijä vaan oli aina ylitöissä ja vaati palkkaa..sai lopulta potkut.
Empatiakyvyn puute..pitkän aikaan ruikutin omaa pahaa oloani hänelle,kunnes tajusin että ei hän oikeesti osaa asettua toisen asemaan.
Myöhästyi joka paikasta..monesti odottelin miestä milloin missäkin että saapuisi paikalle,mutta tuli sitten kun itse halusi..
listan ominaisuudet sopivat täysin minuun muutamassa edellisessä "suhteessani". Jostain käsittämättömästä syystä miehet jäivät roikkumaan perääni. Tein heille asian selväksi, että asenteeni heitä kohtaan on "ihan sama" eli voin joskus olla heille kiva, mutta teen mitä haluan, eikä minua liikuta vähääkään mitä he siitä ajattelevat.
Kun sitten joskus tajusivat lopettaa yhteydenoton, niin se suhde oli siinä! Itse olin molemmilla kerroilla lähinnä helpottunut.
Nyt olen onnellisesti naimisissa, enkä koskaan kohtelisi miestäni noin - vaan päinvastoin, koska en missään nimessä halua eroon miehestäni!
hanki lastenhoitoapua ettet uuvu- naristi jättäå sinut yksin
Tuossa alla on lista ominaisuuksista, jotka olivat melko hätkähdyttävät.
Tulin seuraamaan tätä ketjua oikeastaan vahingossa.
En usko eläväni narsistin kanssa.
Mutta silti tuntuu siltä, että omat tarpeet tulevat hyvin hyvin harvoin otetuiksi huomioon.
Sillä avioliitossamme on oikeastaan vain "yksi totuus" ja se on miehen totuus.
Ja tuon "miehen tarpeiden ja toiveiden mukaisesti eläminen" oli melkeinpä syödä minut.
Kunnes repäisin itseni siitä irti ja aloin elää omaa elämääni.
Pari vuotta oli tosi helvetillistä, kun mies yritti vähätellä ratkaisujani.
Mutta kun hän näki, että joko saan elää omalla tavallani tai lähden, on hän alkanut pehmentyä.
Silti olen koko ajan varpaillani.
Sillä pelkään tietenkin, että sama vanha kuvio alkaa toistua taas heti, jos vähänkään alan myöntyä liikaa...
Mutta tuohon ominaisuuksien listaan: minua oikeastaan hätkähdytti sen laajuus. Ja myös se, että vaikka löysin siitä monta mieheeni sopivaa piirrettä, löysin mielestäni myös itseäni ja monta muuta tuttavaa koskevaa piirrettä. AUTS. Olemmeko siis kaikki tyynni narsisteja? Vai löytyykö itse kustakin meistä ihmisistä jokin noista piirteistä?
Kertokaa te, jotka olette pohtineet asiaa pidempään ja kenties käsitelleet niitä ammattilaisten kanssa,
pyydän minä, joka olen melko päästä pyörällä asian suhteen
Narsistien ominaisuuksia
Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
Ei piittaa tekojensa seurauksista.
Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
Omatunto vajavainen tai olematon.
Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
Piintynyt valehtelu.
Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
Ilmaisee harvoin arvostusta.
Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
Hyvin ristiriitainen.
Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
Kätkee todellisen itsensä. Aina " päällä" .
Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
Jatkuva " Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi" .
Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
Ei kuuntele koska ei välitä.
Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.
Olen itse kuullut ja nähnyt narsismia myös kristillisissä seurakuntapiireissä. Piireissä, joissa narsisti soluttautuu seuraan, jossa arvostetaan rakkautta, anteeksiantoa, nöyryyttä ja muita pehmeitä arvoja. Ja sitä narsisti sitten käyttää hyväkseen: muut pyytelevät anteeksi, yrittävät ymmärtää jnejne. Ja seurakunnissa annetaan anteeksi ja annetaan narsistin tehdä tuhojaan ja käyttää valtaa.
Hän teeskentelee tunteita. Suuria tunteita, liikutusta, kyyneliä, hervotonta iloa. Hänessä roikutaan ja häneen tukeudutaan. Hän antaa monelle inspiraatiota ja turvallisuuden tunnetta. On joku joka pitää huolen ja on karismaattinen.
Ja sitten hän tuhoavat. Alistavaa, yrittävää savustaa ihmisiä ulos. Lyö lyttyyn. No tietysti ylistää hänelle suotuisia ihmisiä ylimpään taivaaseen. Uskottelee salaliittoteorioista häntä vastaan. Hän kehittelee tarinan, jonka mukaan kaikki häntä epäilevät ihmiset ovat pahoja, ja heihin ei pidä luottaa.
Narsistit käyttävät näissä piireissä hyväntahtoisuutta hyväkseen. He opettelevat Raamatun hyvin, ja käyttävät sieltä niitä kohtia, jotka hyödyttävät heitä ja heidän vallankäyttöään. Myös lempeän ja nöyrän Jeesuksen he näkevät ja julistavat loistavaksi johtajaksi, joka myös kiivastui. Korostavat tietysti vahvuutta ja kiivautta. Nöyryys ja lempeys tosin tuntuvat unohtuvan heiltä...
Onko muilla kokemuksia?