Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Omituisinta, mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?

Vierailija
10.03.2009 |

.

Kommentit (676)

Vierailija
481/676 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehu tuo on. Ihan oikeasti. Meidän umpihämäläis-pirkanmaalainen suku saattaa sanoa ruoasta perheen kesken, että "ei tämä ihan heti ylös pyri" ja se tarkoittaa, että se on HYVÄÄ.

kun ei kehdata suoraan sanoa, että hyvää on. Sanotaan, että kyllä tätä syö mieluummin kuin selekäänsä ottaa. Ihan yleinen sanonta ja tarkoitata kehumista.

Ainakin täällä Tampereella se niminomaan tarkoittaa, että on tosi pahaa ruokaa.

Eli selkokielellä; mieluummin sen ällötyksen syö kuin joutuu hakatuksi.

Tai toisinpäin; jos et syö tuota ällötystä sinut hakataan.

Äitini käyttää tätä sanontaa paljon ja se on peräisin hänen kotiseudultaan. Eli vanhat ihmiset saattavat sanoa näin kun haluavat kehua jotain ruokaa. Olet kyllä aika ihmeellinen kun tuon jälkeen pelkän kahvin olet tarjonnut. On vanhempi pariskunta mahtanut olla ihmeissään kun on juuri kehunut sinun ostokakkuasi. Nyt kun itsekään en enää ole niin nuori, huomaan käyttäväni huomaamattani näitä vanhoja sanontoja. Varmaan joku kaverini on sitten vetänyt herneet nenäänsä :(

Meillä käy vanhempi pariskunta, toinen heistä lähisukua. Voivat möläytellä mitä vain, esim. mulle "oletpas lihonu!" olin vasta synnyttänyt ja laitokselle jäi 10kg:-). Kerran tarjosin kahvin kanssa kaupan pakastekakkua, kuulin että "kyllä tätä syö ennemmin kuin selkäänsä ottaa". Kauan sen jälkeen tarjosin pelkät kahvit ettei tarvi ottaa selkäänsä...

Vierailija
482/676 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kehuhan tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/676 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä käytän tuota 'kyllä tätä syö ennenku turpaansa ottaa'-sanontaa siinä tilanteessa kun olen itse tehnyt jotain syötävää joka ei ole kovin kummoista eli ei ole hyvää. Totean siis itse tuolla sanonnalla, että siitä nyt tuli vähän pahaa mutta kaipa tätä syö.

Jos joku toinen sanois noin mun pöydässä mun tekemästä ruoasta, en todellakaan ottais sitä kehuna, ruoka olisi siis pahaa.

Että näin täällä Rovaniemellä.

Vierailija
484/676 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä kutsui minut vartavasten luokseen loman viettoon toiselle puolelle Suomea, vaikka sanoin suoraan ettei nyt ole varaa matkustella. Ystävä tarjoutui maksamaan matkat ja lainaamaan käyttörahaa jos halusin ostaa jotain.

Saavuin sitten asemalle kantamuksineni ja tähyilin ystävää, joka oli luvannut tulla vastaan. Aikani odotettuani, soitin ystävälleni, joka oli vasta lähdössä kotoa. Neuvoi puhelimessa kävelyohjeet ja lähdin kävelemään vastaan. Ei aiettakaan että ystävä olisi tarjoutunut kantamaan osan painavista laukuistani. Piti suunnata kauppaan kun ystävä ei kuulemma ollut ehtinyt käydä ruokaostoksilla kun oli mennyt siivotessa koko päivä. Ok, ajattelin, ompahan kiva mennä siistiin taloon - heillä kun eläimiä oli paljonkin ja karvaa/pölyä joka paikassa.

Pääsimme sitten perille ja huomasin ettei asunto ollut kovin siisti siivouksesta huolimatta. Lattialla vilisi pölypalloja, puruja ja heinää. Nälkäkin alkoi olla, kun en ollut raaskinut junassa ostaa mitään. Ystävän mies siinä itselleen keitteli puuroa ja ystävä kysymään josko mekin saisimme siitä osan. Noh, puuro oli kuulemma tarkoitettu miehelle ja söimme sitten ystäväni kanssa pelkkää voideltua leipää.

Myöhemmin lähdimme kaupungille ja kysyin josko kävisimme syömässä jossain. Ystäväni ei halunnut lähteä kanssani hampurilaispaikkaan, vaan meni omille teilleen johonkin erikoisravintolaan syömään. Häntä kuulemma oksetti se rasvan haju eikä voinut käsittää miten joku haluaa syödä sellaista paskaa. Kuljeskelimme sitten kaupungilla ja löysin erään muutaman euron hintaisen tavaran, jonka ajattelin ostaa kun ystäväni kerran oli tarjotutunut lainaamaan rahaa jos jotain löydän. Ilmeisesti mieli oli muuttunut sinä aikana, koska rahan lainaaminen olikin yhtäkkiä kovin nuivaa. Sanoin ettei se ole välttämätöntä, johon ystäväni tuumasi, että jos se nyt on pakko saada, niin kai hän voi lainata.

Illalla kysyin olisiko pyyhettä lainata, että menisin suihkuun. Ei ollut kuulemma puhtaana, joten ystävä tarjosi omaa kerran käytettyä pyyhettään. Kuivasin sitten siihen kun en halunnut olla kokonaan suihkuttakaan. Aloin olla väsynyt ja kysyin missä voisin nukkua. Ystävä sitten kantamaan pelkkää jumppa-alustaa ja makuupussia. Hieno oli siinä sitten nukkua kovalla lattialla pölyn seassa.

Seuraava päivä vaan istuttiin neljän seinän sisällä, koska ystäväni ei enää halunnut lähteä kaupungille, koska siellä on saastetta niin paljon. Istuimme sitten tietokoneella lopun aikaa ja katselin kun ystävä leikki lemmikkiensä kanssa. Odotin vain että pääsen lähtemään kotiin, nukkumaan omaan sänkyyn ja syömään kunnon ruokaa. Koko vajaan viikon vierailun aikana en saanut kertaakaan lämmintä ruokaa, ainoat tarjottavata oli paljas leipä, omenat ja kahvi. Myöhemmin ystäväni vielä kehtasi arvostella rahantuhlaustani sinne hampurilaisravintolaan, ja että olisi kuulemma niillä rahoilla pitänyt ostaa ruokaa heidän talouteensa. Kaiken lisäksi parin kuukauden päästä tämä tyyppi soitti ja kysyi voisinko maksaa matkarahat takaisin, hänelle kun sattui tulemaan ylimääräisiä menoja joita ei osannut odottaa. Maksoin puolet ja sen jälkeen yhteydenpito on hiipunut minimiin.

Vierailija
485/676 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata. Vieras poistui vessaan ja tuli ulos jonkun ajan kuluttua housut nilkoissa esitellen uutta esinahkalävistystään, jonka oli pistänyt minun hakaneulallani piilossa.

Vierailija
486/676 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli lapsensa kanssa muutamaksi yöksi kylään, kun olin viimeisilläni raskaana mutta se ei heitä hidastanut. Halusivat ehdottomasti tulla lauantaina, vaikka meille sopi vasta sunnuntai. Saavuimme nimittäin itse lomalta kotiin lauantai-iltana, ja sanoinkin ystävälleni, että tulisi liian kiire koska meidän pitäisi reissumme jälkeen paitsi juosta ruokakauppaan myös raivata romuvarastona ollut vierashuone ja sitä paitsi olisi mahotonta ehtiä laittaa illallisvastaanottoa.

He antoivat ymmärtää ettei mikään muu vierailupäivä käy, oletin johtuvan siitä että heidän lomansa Suomessa oli päättymäisillään. No, me tultiin kotiin kiireellä, haettiin ruoat ja minä suuren vauvamahani kanssa raahasin kanoja vierashuoneesta - miehellä oli pakollinen meno joten hän ei voinut auttaa joskin kielsi minua rehkimästä. Siivosin hiki päässä ja sain kovia supistuksia. Vieraiden piti tulla yhdeksältä illalla mutta heitä ei kuulunut vielä kymmeneltäkään, jolloin sain kämpän kuntoon. Ystäväni oli unohtanut ilmoittaa, että tulevet myöhässä! Ja hän tiesi, että meillä on raivokiire heidän vierailunsa takia. Tulivat sitten puoliltaöin. En peitellyt raivoani ja sanoin että tässä on vauvakin vaarassa. Ystäväni pyysi anteeksi, ja se puhdisti ilmaa muttei kunnolla. Ilta oli ok, valvoimme ja nauroimme.

Seuraavana aamuna heräsimme heidän lapsensa tohinoihin. Olin väsynyt parin tunnin unista, maha oli valvottanut, mutta nousin seurustelemaan aamupalalle. Kaikki muut olivat

hereillä, mutta vierasperheen äiti nukkui yhteen. Olimme luulleet, että heillä oli kiire heti aamusta päästä nähtävyyksiä katsomaan ja että sen takia heidän oli ollut pakko meille tulla meille huonona päivänä. Odottelimme vielä kahdelta kauniina kesäpäivänä, että ystäväni saa meikit naamaansa ja päästään ulos. Ei hänellä ollut kiire, koska hän oli lomalla. Mieheni kilahti niin että lähti eikä tullut kotiin ennen kuin pariskunta parin päivän päästä oli lähtenyt.

Minulle tuli siivoamisesta niin pahat supistukset, etten päässyt sohvalta ylös moneen päivään. Tästä huolimatta ystäväni sanoi ulos lähtiessään heidän palaavan illalla, jolloin ruoka voisi olla valmis. Ilmoitin kyllä, etten ole siinä kunnossa, että ruokia laittaisin mutta ei hän ihmeemmin ollut pahoillaan.

Illalla ystäväni mies haki meille pitsat. Seuraavana päivänä ystäväni tuli kuitin kanssa perimään rahaa minun pitsasta. Tarviiko sanoa, että meillä on ruokaa ja juomaa heille kyllä tarjottu aina vaikka kuinka. Maksoin pitsan ihan piruuttani.

Eniten ihmettelen, kuinka hän itsekin äitinä ei ymmärtänyt antaa minun olla rauhassa mahani kanssa. Itse en tajunnut hidastaa, esikoistani kun odotin.

Puhuin vieraideni kanssa, miksi mieheni oli suuttunut heidän touhuihinsa. He ymmärsivät sen verran, että olisi pitänyt huomata ilmoittaa että tulevat kolme tuntia myöhässä.

En tiedä, miten jatkossa tapaamme. Mieheni ei heitä suostu enää tapaamaan. Minä olen hänelle aina sanonut suoraan adioista, jotka hänen käytöksessään ärsyttävät, mutta ei se auta. Ystäväni on itsekäs eikä ymmärrä hienovaraisia käytöstapoja. Huoh.

k

Siis anteeks mitä? Sun mies jätti sut, viimeisillään raskaana olevan vaimonsa yksin hoitamaan kämppää ja vieraana olevaa lapsiperhettä, kun sulla oli kovia supistuksia ja olit muutenkin huonossa jamassa?! Minne se mies lähti? Missä se oli yötä?

Kuulostaapa...hmm.

Vierailija
487/676 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuruisessa soluhuoneessa. Ystäväni toiselta paikkakunnalta oli tulossa pääsykokeisiin opiskelupaikkakunnalleni ja kysyi, voisiko hän majoittua luonani ennen kokeita. Hänen tarkoituksensa oli viettää kaikki liikenevä aika kirjaston lukusalissa, joten kyse oli vain nukkumisesta. Koska lattialle juuri ja juuri mahtui patja, lupasin majoituksen.

Ystävä sitten tuli ja vietti muutaman päivän huoneessani poistumatta sieltä minnekään, joten käytännössä minä olin vieraana kämpässäni. Pistäydyin siellä välillä katsomassa, kuinka ystäväni istui työpöytäni ääressä kirjojensa kanssa. Kysyin pari kertaa, haluaisiko hän lähteä lukusalille. Ei halunnut, koska huoneessani oli kuulemma "tosi rauhallista". Olihan siellä, koska minä olin joko poissa tai sitten istuin hipihiljaa sängylläni voimatta tehdä yhtään mitään. Puhelutkin piti mennä puhumaan solun ulkopuolelle.

Lopulta kyllästyin ja lähdin erään kaverini luo yöksi. En kehdannut sanoa todellista syytä eikä ystäväni kuulemma loukkaantunut ollenkaan. Hän sanoi viihtyvänsä joka tapauksessa kirjojensa parissa...

Pääsykokeiden jälkeen ystäväni poistui paikkakunnalta.

Terv. vastahakoinen majatalon pitäjä

Vierailija
488/676 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumatta. Vaikka kuin on koitettu sanoa että meillois muuta tekemistä.

Ei kait ne muuten mitään niin ihmeitä oo tehneet. Ai niin, kerran yks kaveri oli niin kännissä ettei osannut avata vessan ovea. Oli kysynyt vaimoltaan apua. Ihan tavallinen laakaovi tavallisella kahvalla on meillä ovena...

Vierailija
489/676 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, varmaan esikouluikäinen, minulla oli hamsteri. Kerran meille tuli kylään joku tuttavaperhe jolla ihan hirveä adhd-lapsi, taisi olla ala-asteikäinen. Tyttö juoksi ympäri kotiamme, kiljui ja otti käteensä vuorotellen jokaisen esineen jota halusi kommentoida: painavia maljakoita, ruukkukasveja, koriste-esineitä jne. Vanhempansa eivät tehneet elettäkään lapsen rauhoittamiseksi ja näin miten äitini oli hädissään kun ei olisi kehdannut kieltää toisten lasta.

Sitten kun tälle tytölle valkeni, että minulla on hamsteri, hän oikein ryntäsi huoneeseeni ja meni suoraan avaamaan häkkiä. Minä olin ihan järkyttynyt ja yritin sanoa, että hamsteri pelkää jos vieras yhtäkkiä yrittää sen ottaa käteen. Tyttö oli kuitenkin niin nopea liikkeissään, ettemme minä tai äitini ehtineet tehdä mitään kun hän jo kädet häkissä jahtasi hamsteria, joka säntäili hädissään karkuun pikku häkissään. Ei mennyt montaa sekuntia, kun hamsteri puraisi lasta sormeen. Lapsi alkoi karjua täyttä kurkkua ja meni äitinsä syliin huutamaan pitkäksi aikaa. Sen jälkeen kun rauhoittui, olikin sitten vähän normaalimpi eikä riehunut yhtä paljoa. Minä olin tyytyväinen että oli tullut puraistuksi. :)

Vierailija
490/676 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin ýökylään hieman oudompien ystävien luo eka kertaa.Normaali iltaohjelma, hyvää ruokaa, juomaa ja sauna ja yöhön valvomista vielä yöruokaa ja lisää juomaa.

Meille oli tehty peti olohuoneen lattialle. Olohuone jatkui ruokalutilana ja sitten keittiö siinä seinän takana.

Mieheni on loistavaa juhlaseuraa ja viihtyy aina pitkään hereillä. Eli siis nukkuu pisimpään aina.

Nukkuu myös nakuna aina.

Aamun tunteina, kun muut jo syö aamupalaa tuhisee mies semmoista känninsekaista unta siinä lattialla. Potkii koko ajan peittoa pois ärtyneen oloisena,kun yritän laittaa sitä sen päälle.

Luovutan sitten, että olkoot. Ukko jatkaa unta, selällään, alasti ja pitää tukevasti kiinni meisselistä koko ajan. Muut istuu ruokailutilan puolella ja yrittää syödä aamiasta ilma että pitäis nähdä mun miestä siinä parin metrin päässä...

Meidän lapset ei olleet meillä mukana ja tällä parilla ei silloin vielä lapsia ollutkaan, että jotain hyviäki puolia tässä.

Ei ole tullut toista kertaa kutsua.

Vierailija
491/676 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella mulla kävi äidin kutsumana kylässä sellainen tyttö, joka jokaisen lelun ja tavaran kohdalla kysyi: "Saanko ottaa tämän?"

Pidin omista tavaroistani kiinni ja jokaisen kohdalla kielsin häntä ottamasta. Lopulta tyttö alkoi valittaa, kun ei saanut mitään, joten annoin hänelle osittain järsityn ja lyhyeksi teroitetun lyijykynän.

Tän muistan yhä erittäin rasittavana vierailuna. En muutenkaan juuri pitänyt tytöstä, hän oli yksinkertaisen sekä ikäistään lapsellisemman oloinen. Äidin mielestä taas tyttö olis ollut minulle hyvää seuraa kun tuli uskovaisesta perheestä ja siksi äiti aina kutsui tytön meille minun puolestani.

Onneksi nykyään sentään saan itse päättää vieraani. :D

Vierailija
492/676 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten seurustelin kundin kanssa, josta kaveripiirini ei tykännyt yhtään. Olin silloin nuori ja hölmö ja ihan arvostelukyvytön. Oltiin sitten iltaa istumassa muutamien muiden kavereiden kanssa yhden ystäväpariskunnan luona, joilla sattui olemaan vesisänky siinä huoneessa, jossa porukalla hengailtiin.

Poikaystäväni veti minut siihen sänkyyn kellimään ja alkoi käpälöidä ihan tosi teolla (noloa). Kaverini olivat aika vaivautuneita.

Poikaystäväni ei kai ollut koskaan ennen ollut vesisängyssä ja rupesi sitten kauheasti minulta kinuamaan (puoliääneen, olen varma että kaikki kyllä kuuli ja tajusi) että jäätäisiin hetkeksi jälkeen kun muut ovat poistuneet (meidän oli kai tarkoitus mennä siitä porukalla jonnekin) ja naitaisiin sitten siinä sängyssä. Siis kavereideni sängyssä!

Olin ihan hölmistynyt, ja poikaystäväni vaan supatti että eihän siinä mitään outoa ole. Että sanottaisiin isäntäväelle että menkää te vaan edeltä, me jäädään vähäks aikaa tänne teidän kotiin kahdestaan, tähän teidän omaan sänkyynne kutemaan!

Kundi oli tosi nyreänä kun sanoin että ei tule kesää.

Vierailija
493/676 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieras vei kerran rahaa ja alkoi samalla kertaa kaivelemaan persettään mun hammasharjalla,älkää naurako,ei ollut mukavaa,yllätin itse teossa:(

Vierailija
494/676 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan tuosta menkkavuodosta mieleen....ärsyttävää,mun mies on bussikuski ja hänelle on eräs naismatkustaja aina tehnyt tiliään "kukkiksistaan" (näin hän niitä nimittää) onko ne tullut tai ei ja kuinka oli aina toivonut lasta oman miehensä kanssa, mutta ei olleet saaneet.

Se oli sellainen naismatkustaja, joka (kerran näin kun olin mieheni kyydissä) jäi pois pysäkillä, heilutti somasti kädellään miehelleni vielä pysäkiltä.

Joo, ei siinä mitään jos matkustajien kanssa keskustelee, ihan kiva juttu...mutta kuukautisista!!! Minä itse en puhu niistä mieheniu kanssa tai edes kerro, milloin ne välttämättä on, se on henk.koht. asia...:/

Meni ehkä asian viereen,mutta kuitenkin...

Vierailija
495/676 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieras vei kerran rahaa ja alkoi samalla kertaa kaivelemaan persettään mun hammasharjalla,älkää naurako,ei ollut mukavaa,yllätin itse teossa:(

Vierailija
496/676 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että häntä alkoi kutittamaan,mutta ei halunnut liata uusia manikyyrejään.Teki mieli sillon repi hänen manikyyrinsä yksitellen pois:@

Vierailija
497/676 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta oli kun tämä sisko alkoi lukemaan magneeteilla jääkaapin ovessa olevien postikorttien takaa että keneltä ne on ja mitä niissä lukee!

Ei minusta kuulu lainkaan hänelle.

Mä teen tätä tylsyyspäissäni usein :) En oo koskaan ajatellu, että ne on jotenkin hirveen salaisia, jos ne siinä ovessa on, mutta täällä av:lla oppii näköjään kaikenlaista.

Vierailija
498/676 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin ýökylään hieman oudompien ystävien luo eka kertaa.Normaali iltaohjelma, hyvää ruokaa, juomaa ja sauna ja yöhön valvomista vielä yöruokaa ja lisää juomaa.

Meille oli tehty peti olohuoneen lattialle. Olohuone jatkui ruokalutilana ja sitten keittiö siinä seinän takana.

Mieheni on loistavaa juhlaseuraa ja viihtyy aina pitkään hereillä. Eli siis nukkuu pisimpään aina.

Nukkuu myös nakuna aina.

Aamun tunteina, kun muut jo syö aamupalaa tuhisee mies semmoista känninsekaista unta siinä lattialla. Potkii koko ajan peittoa pois ärtyneen oloisena,kun yritän laittaa sitä sen päälle.

Luovutan sitten, että olkoot. Ukko jatkaa unta, selällään, alasti ja pitää tukevasti kiinni meisselistä koko ajan. Muut istuu ruokailutilan puolella ja yrittää syödä aamiasta ilma että pitäis nähdä mun miestä siinä parin metrin päässä...

Meidän lapset ei olleet meillä mukana ja tällä parilla ei silloin vielä lapsia ollutkaan, että jotain hyviäki puolia tässä.

Ei ole tullut toista kertaa kutsua.

Jos mun mies käyttäytyis noin idioottimaisesti, mä itse tekiin jotain.

Kai miestäsi hävetti kun tajus mitä on tehnyt.

Ja sä et voi pakottaa miestäs pitää kalsareita yöllä ja et saa hereille kun muut herää. Häpeä !

Vierailija
499/676 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri tuli kylään uuden miesystävänsä kanssa kesken kahvien mies nousi ja meni kaverin kassille. Kaveri neuvoi, mistä lokerosta etsiä, mies ei löytänyt. kysyin mitä hän etsii. pikkupyyhettä. sanoin että vessassamme on kyllä. "Ei viitti alapyyhettä lainata" mies vastasi. kaveri tyhjensi kassinsa lattialle ja siellä tosiaan oli pieni rätti jonka kanssa mies sitten lähti kohti vessaamme. olin ilmeisesti niin kysyvän näköinen että hän tarkensi: "hyvä tehdä ulostamisen jälkeen alapesut kun mulla ei ole esinahkaa".

Vierailija
500/676 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kävi usein kylässä perhe, jonka vanhemmista kumpikaan ei jutellut juuri mitään vierailun aikana. Istua tönöttivät monta tuntia mutta eivät oma-aloitteisesti jutelleet mitään; yksisanaisesti vastaisivat meidän keskusteluyrityksiin. Heillä oli yksi pieni lapsi, jonka kanssa kävivät tosi usein. Siitä lapsesta onneksi riitti juttua jonkin verran mutta eivät esim. kertoneet mitään juttuja siitä, mitä lapsi on oppinut tai tehnyt.

Aluksi toki kutsuttiinkin kylään mutta tulivat myös kutsumatta. Myöhemmin lapsia tuli lisää (kaksoset, joiden kanssa kävivät jokusen kerran ja neljättä ja viidettä lasta en ole nähnyt) ja vierailut onneksi harveni ja loppui kokonaan.

Tosi vaivautunut tunnelma, kun ei toiset juttele mitään, istuvat vain. Periaatteessa en pidä tv:tä auki silloin kun on vieraita mutta heidän ollessaan kylässä avasin usein tv:n.

Ketju on lukittu.