Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä yksityisellä lääk.asemalla tutkitaan,jos 7kk vauva 2vkoa räkäinen,yskäinen,ärtyinen..

Vierailija
09.03.2009 |

Mitä yksityisellä lääkäriasemalla tutkitaan 7kk vauvalta? Ollut 2 vkoa flunssassa, kuumetta, yskää, nuhaa, todella ärtyisyyttä, röhinää keuhkoissa, varsinkin yöllä, yöt risaisia.. kuume ei superkorkea, mutta kuitenkin pientä kuumetta.

Kävin juuri tk'ssa, jossa lääkäri katsoi korvat ja kuunteli keuhkot. Ei moitetta ainakaan nyt.

Mietin että onko järkeä lähteä kaupunkiin lääkäriasemalle käyttämään kaveria, vai odotetaanko vain että menee ohi. Panadolia on käytetty, samoin sänky yläasennossa, raakaa sipulia sängyn lähellä auttaa nenän tukkoisuuteen.

Kertokaa te joilla on kokemusta-------

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkataan suuhun, kuunnellaan kehkojen rohinat. Noin pienellä korvatulehdusta ei välttämättä huomaa kuin kokenut lääkäri(näin sanoi korvalääkärimme). Muutenkin minulla on parikin kokemusta, että tk-lääkäri ei uskalla diagnosoida korvatulehdusta ja pediatri sitten toteaa rajun korvatulehduksen.

Vierailija
2/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut lääkäri määrää kyllä sen aika helposti... ja sitten myös osaa kuunnella keuhkot paremmin! Ja tosiaan ei tk-lääkärit osaa aina sanoa pienistä korvista mitään... mutta yleisvointihan ratkaisee, jos lapsi on hyväkuntoinen, tuskin on aihetta huoleen

t. 7 lapsen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat erikoistuneet hoitamaan juuri sellaisia potilaita ja heillä on välineet esim korvatulehduksen toteamiseen aivan toista luokkaa kuin esim lastenlääkäreillä. (mikroskooppi vs korvalamppu)

Vierailija
4/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesi voi toki olla juuri näin totta, mutta itse olen ymmärtänyt, että korvatulehdus voi syntyä/ pahentua myös hyvin nopeasti tyyliin edellisenä iltana ei ole vielä selvää tulehdusta ja seuraavana aamuna on ja todennäköisesti se ärhäköitynyt sinä väliyönä, joten vaikutelma on se, että vasta toinen lääkäri osasi sen pätevästi diagnosoida. Näin minulle on ainakin useampikin lääkäri selittänyt ja ainakin yksityisellä puolella, jolla käymme, kehotetaan tulemaan uudelleen vaikka seuraavana päivänä, jos arvioi tilanteen muuttuneen. (Useamman lapsen kokemuksesta oppii erottamaan helpommin, milloin pienelläkin kipuitku muuttuu "tuskastuneesta" nenä tukossa, paha olla -itkusta viiltävän kivun itkuksi. Ainakin itselläni arviointikyky kehittyi vain käytännön kautta. Tosin vikatikkejäkin matkaan mahtuu: olen vienyt toisen lapsen lääkäriin epäillen hänellä korvatulehdusta ja sitä ei löydy, mutta kappas, löytyykin mukana tulleelta oireettomalta (ei kuumetta, ei kipua) sisarukselta. Joten jos erehtyvät lääkärit, voimme me täydelliset vanhemmatkin mennä joskus pahasti vipuun...

Muutenkin minulla on parikin kokemusta, että tk-lääkäri ei uskalla diagnosoida korvatulehdusta ja pediatri sitten toteaa rajun korvatulehduksen.

Vierailija
5/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut lastenlääkäri tai muukaan lastenlääkäri ei kyllä tuollaiselta lapselta mitenkään HELPOSTI mitään tulehduslabroja määrää. Ihan statustamalla eli lapsen tutkimalla voi jo päätellä onko kyse antibioottihoitoa vaativa tauti vai itsekseen parantuva flunssa, onko lapsella obstruktiota (hengitysäänten vinkunaa) ja siihen lääkityksen tarvetta jne. Jos lapsi on jotenkin selvästi huono, sen näkee viidessä sekunnissa ja sitten heilahtaa tulehduslabrat. Muuten ei. Tosin yksityisellä niitä otetaan rahastus- ja vanhempien rauhoitusmielessä turhaankin, mutta siitä nyt ei kenellekään haittaa ole (paitsi lapselle pistohetken ajan).

Noita pieniä räkijöitä on maailma täynnä. Jos äiti on huolissaan, kannattaa käyttää lääkärillä, vaikka sitten lastenlääkärillä. Sen takia me ollaan olemassa. Yksityisellä saa tutkimuksiakin kerjäämättä, kun äiskä ihan itse maksaa eikä yhteiskunta. Joskus turhiakin sellaisia. Mutta äidin mielenrauha on myös lapsen kannalta tärkeä asia.

T. lastenlääkäri

Vierailija
6/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei lastenlääkärin urani aikana KOSKAAN ole tullut vastaan tapausta, jossa tk-lääkäri olisi pitänyt korvia terveinä ja sitten samana päivänä meillä lastentaudeilla olisi todettu korvatulehdus. Toki sellaisia tapauksia on, joissa tk-lääkäri ei ole nähnyt korviin kunnolla vaikun tms takia ja sieltä löytyy sitten meillä korvatulehdus, mutta se on aina rehellisesti kirjattu lähetteeseen ja kerrottu vanhemmille.

Näitä edellisenä päivänä tk:ssa käyneitä ja seuraavana päivänä meille tulevia korvatulehduksia kyllä on välillä, mutta korvatulehdushan kehittyy muutamassa tunnissa jos on kehittyäkseen, joten korvat ovat hyvin voineetkin olla edellisenä päivänä terveet.

T. lastenlääkäri nro jotain

Vierailija
7/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP ei välttämättä kerro pienen lapsen infektioista mitään. Se voi olla matala, vaikka lapsella olisi verenmyrkytys. Sikäli turha tutkimus. Kun kerran pistetään, pitäisi ottaa kunnon labrat, ainakin verenkuva.

T. lastenlääkäri taas

Vierailija
8/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tk:ssa otetaan aina pika-crp jos kuume on kestänyt useamman päivän! Ja uskokaa pois, olen käyttänyt korvakierrelapsiani siellä m o n t a kertaa. Yksityisellä ei ole otettu, lastenlääkärit ja kokeneemmat yleislääkärit ja tietty korvalääkärit osaa varmaan arvioida tilanteen paremmin. Myös keskussairaalan päivystyksessä pika-crp otetaan aina pieniltä, jos selvää korvatulehdusta ei löydy. Ainakin täällä Oulun seudulla. Ja minulla kokemusta on paljon.

Vierailija
9/9 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan pienet vauvat kannattaa tuoda aina korvalääkärille, koska tulehduksen löytäminen vaatii taitoa, jota terveyskeskuslääkärillä ei ole.