Kysymyksiä sinulle joka valitsit pelon takia sektion (ja olit aiemmin synnyttänyt alakautta).
Olitko tyytyväinen päätökseesi sektion jälkeenkin? Koitko valinneesi oikein?
Itse olen kahden vaiheilla. Takana kaksi vaikeaa imukuppisynnytystä, enkä tiedä mitä nyt teen. Pelkään, että jos valitsen sektion, syytänkö sitten itseäni sen jälkeen kun en uskaltanut yrittää alakautta? Todella vaikea asia päättää.
Kommentit (2)
toipuminen paljon, paljon hitaampaa.
Vaakakupissa minulla oli kuitenkin vauvan hyvinvointi, kyseessä rask.diabeetikon vauva, joka painoi syntyessään 500g enemmän kuin pari tuntia aikaisemmin tehty ultra-arvio. En tiedä, olisiko tullut vaivatta alakautta, mutten halunnut ottaa riskiä. Sektiohan on vauvalle NÄISSÄ tilanteissa turvallisempi, joten ajattelin, että pienimmän mukaan mennään.
En ole katunut, ja sektio ei ole vähentänyt äitiyttäni, päinvastoin se rakentuu ihan muusta. Sektiossa ei loppujen lopuksi ole kyse muusta kuin kivusta ja hitaasta toipumisesta, vauvan mahdoll. vammautumisessa ja kuolemassa taas ihan muusta.
Nämä on niin henkilökohtaisia juttuja, että vaikea toisen kokemukseen nojata.
ONko sulla ajatuksena vielä lisää lapsia tämän kolmannen jälkeen? Jos ei ole, niin itse varmaan valitsisin sektion. Jos taas ajatuksena vielä useampi lapsi, harkitsisin tarkemmin. Sektiot kun ovat riski lähinnä seuraaville lapsille ja raskauksille.
Mutta mihinkään äitiyteen liittyvään mä en näe sektion vaikuttavan. Miksi ihmeessä vaikuttaisi?
JA mulla oli itsellä todella vaikea raskaus kolmas raskaus ( siinä kävi onnettomuus, sairaalaseurantaa, lepuutusta, verenvuotoja jne) ja olin menossa sektioon. Lapsi kuitenkin alkoi syntyä jo viikolla 36, ja koska oli tuolloin alta 3-kiloinen, synnytys oli kaiken kaikkiaan todella korjaava kokemus edelliseen verrattuna, kaikin puolin varsin helppo, eikä mitään ommeltavaa edes tullut.
Sektiossa on tietysti se, että se ei voi ikinä olla yhtä helppo kuin hyvin mennyt alatiesynnytys. Siinä leikataan 7 kerrosta kudoksia, ja se on tällä hetkellä yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista ( muissa tekniikka on kehittynyt, ja päästään pienemmillä haavoilla). Alatiestä voi päästä ilman tikin tikkiä, sektiossa se ei ikinä ole mahdollista. Alatien jälkeen voi olla saman tien tolpillaan ja kykenevä hoitamaan lapsia saman tien, sektion jälkeen ei ikinä.
Eli hanakalia päätöksiä...