Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihan väsynyt lapsen painon "kyttäämiseen". :/

Vierailija
06.03.2009 |

Pituutta tulee lisää ja paino laahaa perässä. Tai sitten vaan innostettava poika johonkin energiaa kuluttavaan harrastukseen. Isovanhempien kanssa on puhuttava asia selväksi. Ja kieltäkää pullien osto, luvatkaa vaikka joku iso bonus jos säästää rahansa eikä osta karkkia tms.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotias poikani on ollut vauvasta asti pyöreä, ja alle kouluiästä asti olen myös yrittänyt pitää pojan painoa kurissa. Nyt ei saisi päästää tilannetta pahenemaan, mutta kun en tahdo enää jaksaa taistella tuulimyllyjä vastaan. Kotona tilanne on vielä ihan ok, mutta ei tarvitse mennä kuin isovanhemmille, niin eteen kannetaan karkkia, sipsiä, limsaa, mikropizzaa... Kaveritkin käyvät ostamassa koulun jälkeen energiajuomia, karkkeja ja pullia, ja ovat kyllä totta puhuen sen näköisiäkin.

Pojan mitat ovat tällä hetkellä suunnilleen luokkaa 140 cm ja 45 kg, eli ei ihan hirveän huonot, mutta ei painoa saisi päästää nousemaankaan.

Meillä syödään vain täysjyväleipää, -riisiä ja -pastaa, täytetään lautanen lautasmallin mukaisesti, syödään säännöllisesti pöydän ääressä, pidetään huoli riittävästä proteiinista ja järkevästä rasvankäytöstä, herkutellaan hyvin kohtuullisesti, poika kulkee kouluun ja harrastuksiin fillarilla, ulkoilee iltaisin, ruutuaikaa rajoitetaan tietääkseni enemmän kuin kavereiden perheessä, mennään sänkyyn iltaisin ajoissa jne. Ja takutaan näistä asioista joka päivä.

Terveydenhoitajalta tuli jo noottia painokäyrän hivuttautumisesta ylöspäin. Mitä ihmettä minä vielä keksisin tuon pojan auttamiseksi?

Vierailija
2/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna en olis kovinkaan huolissani noilla mitoilla!

tiedän 5v. pojan joka painaa samanverran..kauheeta,mutta totta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama homma samassa iässä,ennen kasvupyrähdystä pyöristyin!Suosittelen että hankitte aktiviteetteja kodin ulkopuolelta,menkää koko perhe ulos touhaamaan,luistelemaan,hiihtämään,käykää uimassa yms mutta pääasia että teette yhdessä (unohtakaa hetkeksi tv:t ja tietsikat).Rajoittakaa pojan koneella oloa esim.15-30min päivässä!!

Vierailija
4/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla sama juttu. En jaksaisi/haluaisi olla aina seuraamassa mitä poika syö.

Nyt muutaman vuoden aikana paino noussut 10kg vuosi. Puolivuotta meni kivasti. Joulu ja synttärit selvittiin kunnialla, mutta taas pienessä ajassa tuli 2,5kg lisää. En tiedä missä käy herkuttelemassa. Itse ei käy kaupassa, koska kauppa kaukana(yli 10km) kotona ei herkkuja. Itse olen kotona joten tiedän mitä kotona syö. ollut toki nyt kipee että liikkuminen jäänyt vähemmälle, mutta ei kuitenkaan niin vähälle että nuon paljon vaikuttais. Poika nyt 9v 140 cm ja 47kg.

Muut perheessä laihoja/hoikkia joten tuntuu pahalta rajottaa yhden lapsen syömisiä

Vierailija
5/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisin jotain uutta kivaa liikunnallista harrastusta. Miten olisi vaikka kamppailulajit?

Vierailija
6/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho vain kerää massaa kasvua varten. Meidän pojalla oli hurjat vatsamakkarat, mutta ne hävisivät vuoden sisällä kun poika venähti.

Vierailija
7/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 11 v, jo murrosiässä , kasvupyrähdys ehkä jo ollut eikä se ole auttanut painoon. tuntuu että yhä vain pyöristyy... Pituus oli 154 ja paino jotain 60. Itselläni säälittää tytön muodokkuus, häntä itseään se ei tunnu isommin häiritsevän.

Jotenkin ei jaksa olla kokoajan kyttäämässä tytön syömisiä, vaikka ne melko tarkkaan tiedänkin kun olen kotiäiti. Meilläkin muut hoikkia niin ei haluaisi yhdeltä kieltää tiettyjä syötäviä. Meillä tyttö vielä on tosi innostunut leipomisesta ja haluaisi tehdä leipomuksia usein. On ollut pakko hillitä sitäkin intoa ettei tulisi liikaa herkkuja. Itse olen voinut syödä koko elämäni ihan mitä sattuu eikä se painossa ole näkynyt. Siksikään en jaksa kytätä tytön syömisiä niin tarkkaan.

Ruoka ja syömiset on meilläkin terveellisiä ja normaaleja, tytön liikkuminen on vain vähäistä (koulumatkat kävellen tai pyöräillen yht. 3 km) eikä olla saatu häntä enemmän liikkumaan. Karkkipäivä on kerran viikossa eikä läheskään joka päivä syödä makeaa. Hampurilaiset ja pitsat ovat erikoisherkkua, noin pari kertaa kuussa eikä muutakaan roskaruokaa harrasteta. Tuntuu ihan hassulta että toinen perheemme tyttö on ihan normaalipainoinen vaikka syö täsmälleen samalla lailla ja liikkuu yhtä vahän.

Vierailija
8/8 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen lihava.

Pienetkin asiat ratkaisevat. Toinen syö 1 leivän ja toinen kaksi, samalla menee pari siivua enemmän juustoa ja enemmän margariinia. Tavallista kotiruokaakin voi syödä liikaa, toinen ottaa 2 perunaa ja toinen 1, toisella on vähän enemmän kastikketta jne. Todella pienikin ero joka aterialla tuo ison eron koko päivän kaloreihin. Lisäksi toinen saattaa juoda maitoa ruuan kanssa 1 lasillisen ja toinen 3.

Jos oikeasti haluatte pitää huolta lastenne painosta niin korvatkaa aterioita kasviksilla. Joka aterialle hedelmää/ kasvista.

Aamu-, väli- ja iltapalalla esim. leipä ja hedelmää.

Välipalaksi pelkkiä kasviksia (porkkanatikkuja, hedelmää, kurkkua, salaattia, hedelmäsalaattia jne.).

Ruuan kanssa aina puoli lautasellista salaattia tai kasviksia. Täytyy myös pitää huoli, että ruokalautasen koko ei kasva sen vuoksi, että mukana on kasviksia. On ihan tutkittua, että annoskoon kasvaessa lapsi syö enemmän. Eli sitä normi kotiruokaa kannattaa laittaa tooosi vähän ja täydentää lautanen kasviksilla.

Ja jos lapsi haluaa lisää ruokaa niin tarjotkaa pelkkää salaattia tai muita kasviksia.