Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kihomadoista kärsimeille pari kysymystä!!!??

Vierailija
10.12.2008 |

tai oikeastaan aika monta :)

Esikoinen toi nämä iloiset matoset meille kotiin ja nyt olen viime perjantaista jynssännyt ja puunannut koko taloa lähes kokoajan. Lakoanoita ollaan vaihdettu pariin otteeseen ja vaatteita pestään kokoajan. Suihkussa ollaan käyty 2kertaa/päivä ja käsiä pestään "kokoajan". Lelut olen pessyt tai pistänyt karanteeniin.

Mitä muuta voisi vielä tehdä? tai olenko jo nyt tehnyt kaiken tarvittavan? Kuinka kauan te muut olette pesseet päivittäin lattiat ja vessat? Onko enää tarvetta käydä niin usein suihkussa, ehkä jo nyt riitäisi kerran päivässä iltaisin.

Kuinka usein pitäisi vaihtaa vuodevaatteet? Tuuletitteko niinä päivinä vuodevaatteet kun niitä ei vaihdettu? Koska mä oikeen uskallan antaa lelut takaisin lapsille? (kaikkia en todellakaan anna enää, ihanan väljää nyt ja siivous paljon helpompaa;))

Riittäisikö vähempikin jynssäys tai jatkanko yhtä "hysteeriseen" malliin edelleen?

Auttakaa ja vastatkaa, koska mulla on ihan kauhee kammo toita matoja kohtaan!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse samassa tilanteessa joitain vuosia sitten, kun vanhimmalla pojalla oli matoja. Ihan kauhee puunaaminen. Muilla perheen jäsenillä ei koskaan matoja ilmennyt, toki mekin kuurit söimme. Pojalla on ollut matoja nyt noin 10 kertaa ja aina ollaan haettu resptillä lääke lääkäristä, apteekin resptivapaat ei auta. Lääkäri nimenomaan totesi, että turha puunaaminen ei auta yhtään. Riittää kun kuurista seuraavana päivänä vaihtaa lakanat ja pesuu oven kahvat, katkaisijat ys. Siinä se. Turha ottaa niistä stressiä, tärkeää on kuitenkin kertoa lapsen kaikille kavereille joiden kanssa on ollut tekemisissä, matojahan on siis voinut olla joa päivä kaksi ennen oireiden ilmestymistä. Tsemppiä!

Vierailija
2/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olethan antanut lääkkeen kaikkille perheenjäsenille, tuo Pyrvin tuhoaa madot, ei munia, lääke jää kahdeksi viikoksi vaikuttamaan suoleen ja apteekista neuvottiin minulle aikoinaan että noin 10 pv kohdalla otettaisiin uusi annos. Pesin vuodevaatteet huolella ekana pv sitten kahden päivän välein ja uuden kuuriin loputtua pesin vielä 2 pv välein 2 kertaa. Munat saattavat pysyä elossa useita viikkoja, joten suosittelen että laitat ne pakastimeen tai saunaan 80 muutamaksi tunniksi niin kuolevat pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Ollaan otettu kuurit (kaikille ja meitä on 5), siis se reseptillä oleva kun satuin kuulemaan siitä joskus aiemmin.

Itse olen kotona keskimmäisen ja kuopuksen kanssa. Eskarilainen sen toi sen siis meille. Eskarissa jollakin lapsella oli ollut se, mutta kun isä vie aamuisin ja minä käyn päivällä hakemassa ja silloi he ovat ulkoilemassa, en siis silloin ole nähnyt varoitusta. Isä kun ei ollut huomannut varoitusta, joten on ollut osannut varautua. Eikä opetkaan olleet siitä mulle maininneet, vaikka usein jään juttelemaan heidän kanssaan pihalle.

Ehkä tää puunaaminen saa nyt jäädä pienemmälle.

Vierailija
4/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä unohtaisin päivällä ja illalla suihkuttelut ja siirtyisin aamuiseen pyllypesuun. Koska pyllystä munat leviää ja madot käyt munimassa YÖLLÄ. Aamulla siis niitä munia on peräaukolla, jos on. Meillä edelleen (madoista vuosi) pestään lasten pyllyt joka ikinen aamu ja vaihdetaan puhtaat pikkuhousut. Lakanat vaihdan kerran vko.

Vierailija
5/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viimeisellä kerralla vaihdoin lakanat vuorokausi lääkkenannon jälkeen. ulkoilutin pehmolelut ja pesin kaikki pinnat. Pyyhin kirjat yms. Erityisen tärkeänä pidin sitä, että valokatkaisijat, pöntön nupit yms. pestiin huolella. Päivittäin vaihdettiin tietty pikkarit. Muuten jatkettiin entiseen malliin. Viikosiivous ja lakanta vaihtoon joka 2. viikko. Madot hävisivät sen tien.

Vierailija
6/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille käy kuten meille, ette pääse enää ikuna irti madoista. Meille tuli ensi kerran viisi vuotta sitten ja aina vähän väliä niitä jonkun pepusta mönkii. Se on pirun sitkeä loinen.

Vierailija
7/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä varmaankin olet tehnyt:

- kynnet lyhyiksi

- makkarin lattian imuroiminen aamuisin

- unikaverit pesuun 60 asteeseen

- lääkkeen tehostusannos kahden viikon päästä (ainakin Pyrvinissä)

Koko lapsen suihkutus 2 kertaa päivässä on turhaa. Peppupesu aamulla ja käsienpesu vessassakäynnin jälkeen ja ennen ruokailua riittää. Kannattaa välttää "sormiruokaa", niin ei ainakaan munia joudu suuhun. Meillä lelut olivat karanteenissa kuukauden. Jos tulisi kunnon pakkanen, voisi jättää tavaraa sinnekin puhdistumaan. Saunotuksellakin taisi olla jotain tehoa? Muistelen anakin niin lukeneeni, meillä ei ole saunaa, niin ei tullut kokeiltua.

Muistaakseni lääke tehosi tosiaan niin, että se tappoi suolistosta ne madot, muttei munia. Siksi olisi syytä ottaa se tehostuslääke 10-14 päivän päästä, kun munista on kasvanut matoja, mutta ne eivät vielä ole kypsiä munimaan.

Meillä kihomadot lähtivät ensimmäisellä yrityksellä!

Vierailija
8/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löydöstä meillä oli siis esikolla ja kuopuksella. Äsken kun vaihdoin vaippaa kuopuksella, niin löysin elävän/eläviä matoja kakassa. Nyt kysynkin kuinka kauan niitä voi löytyä. Mielestäni eläviä ei ollut maanantaina ja sunnuntaina, nytkö jo on tullut lisää eläviä ja kuuraus jatkuu...... ties kuinka kauan :(

Vierailija
9/9 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi