Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko kohta 3v lapsesta näkee kumpi kätinen on? Ruokailee vallan vasemmalla kädellä

Vierailija
06.03.2009 |

piirtää välillä molemmilla. Ei kai ole vasuri tulossa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tuon ikäinen söi vasemmalla ja piirsi molemmilla ja vasta lähemmäs kuusivuotiaana vakiintui oikeakätiseksi. Ei vasenkätisyys kai kenenkään elämää ratkaisevasti hankaloita, kai?

Vierailija
2/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. toinen vasuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanottiin, että ei voi vielä nähdä, mutta kun poika teki kaiken vasemmalla, niin näkihän sen. Ja vasuri hänestä tuli. Eipä tuosta haittaa ole ollut muualla kuin armeijassa, jossa kuulemma rynkyn käsittely oli vähän hankalampaa kuin oikeakätisillä.

Vierailija
4/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin söi vasemmalla, ja kun yritin tarjota lusikkaa oik käteen niin ei ottanut, tai jos otti niin itse vaihtoi lusikan vasempaan käteen

nyt on 4v ja ei tee mitään oikealla kädellä, piirtää maalaa, syö ihan kaiken vas kädellä

en kyllä usko et enää muuttuu

ja kyllä minusta se hankaloittaa, puuhakirjoissa yms tehtäviä tehdesssä aina käsi on edessä tai hankalassa asennossa tms

en osaa neuvoa miten pitäisi laittaa käsi

samoin kirjoitus, tyttö harjooittelee nyt numeroita ja kirjaimia kirjoittamaan esim omaa nimeään ja taas on edessä käsi, miten siis ohjaaan tai odotanko et lapsi itse löyttää miten kätensä laittaa kirjoittaessa

onko kokemusta ?

Vierailija
5/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta kätisyys voi vakiintua vasta myöhemmin.

Lapsemme muuten kirjoittaa erittäin siististi, joten eivät kaikki vasurit suttaa tekstiään.

Vierailija
6/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan neuvon älkää yrittäkö tehdä lapsesta oikeakätistä.

Vasenkätinen pärjää hyvin ja asiasta ei kannata tehdä suurta numeroa. Vasenkätisyys on vasenkätiselle yhtä luontevaa kuin oikeakätiselle oikeakätisyys.

Nykyään ei ole enää mustepulloja ja kärkikynää jotka oli silloin kun kävin koulua ja suttuakin tuli.

Tue lastasi olipa hän kumpikätinen tahansa.

Vasenkätisten saksia on joten sellaiset voi hankkia mutta suuri osa saksista on sellaisia että käy molempiin käsiin.

Hankalimmat asiat oli aikanaan opetella käyttämään purkinavaajaa ja kaupassa töissä ollessani makkaransiivutuskonetta niin ja se mustepullohässäkkä kouluaikaan. Toki neulomaan opettelu ja virkkaaminen toi omat haasteensa ja ne opetti siskoni joka on minua vanhempi oikeakätinen ja opetteli vasurilla tekemään - opettaja ei osannut tai edes halunnut opettaa minua.

Ekalla luokalla opettaja yritti tehdä minusta oikeakätisen ja isäni puuttui asiaan ja sanoi että tyttö on vasenkätinen ja piste. Koulu vaihtui muuton myötä kolmosella ja niinpä opettaja yritti sielläkin tehdä minusta oikeakätisen ja sama juttu toistui. Tuolloin kolmosella jo virkattiin ja neulottiin ja yritettiin tehdä jälleen oikeakätistä.

Vierailija
7/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tarvitse olla vakiintunut. Viisivuotisneuvolassa lapsi pannaan jatkotutkimuksiin ja mahd. toimintaterapeutin arvioon, jos kätisyys ei ole vielä siihen mennessä vakiintunut.

Mutta kolmivuotiaalla asia voidaan vielä neuvolassa vain todeta. JOS haluat, voit yrittää tarkkailla, kumpi käsistä on tarkempi ja vahvempi ja muistutella esim. ruokaillessa, että kumpikos käsi se sinulla taas olikaan se tarkempi? Mutta älä tosiaan ala väkisin tehdä lapsesta oikeakätistä...

Osa aikuisistakin on melko molempikätisiä eli se kätisyys ei ole kaikilla kovin ehdotonta ja selvää.

Vierailija
8/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näet esim. missä kädessä lapsi pitää mielellään lusikkaa.

Vierailija
9/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä meillä poikaa mihinkään tutkimuksiin laitettu 5-v neuvolasta. Vaikka käyttää pääasiassa vasenta kättä, mutta oikeaakin kyllä. Eli ei ole vakiintunut täysin mutta vahvasti vaikuttaa siltä, että vasenkätinen on.

Ympyrän leikkasi yhtä hyvin molempikätisillä saksilla ja välillä piirtää ja kirjoittaa oikeallakin eli ota nyt sit selvää tästäkin.

Itse oon kuullut, että eskarissa tai silloin kun aletaan opettelemaan kirjoitttamista, pitäisi kätisyys olla ns. selvillä.

Vierailija
10/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita vasureita ei perheessämme ole (kolme muuta lasta).

Vierailija
11/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkee jo selvästi että on oikeakätinen. vasemmalla selvästi välillä vaikeuksia tehdä asioita ja oikealla taas helpompaa.

Vierailija
12/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset käyttävät vallan vasenta. Toiset sujuvasti jopa kirjoittavat molemilla käsillä.

Kaverini kirjoittaa vasurilla, mutta esim syö oikealla kädellä.

Vierailija
13/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaili vasemmalla kädellä, piirsi molemmilla.

Nyt kouluikäisenä kirjoittaa ja piirtää oikealla kädellä ja syökin oikealla.

Ilmeisesti on kuitenkin vähän molempikätinen kuten itsekin olen.

Neuvolassakin sanoivat, että saattaa tulla vasenkätinen, mutta sen vasta kun täyttänyt 5v.

Nuorempi on aina ollut selvästi oikea kätinen.

Vierailija
14/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan neuvon älkää yrittäkö tehdä lapsesta oikeakätistä.

Vasenkätinen pärjää hyvin ja asiasta ei kannata tehdä suurta numeroa. Vasenkätisyys on vasenkätiselle yhtä luontevaa kuin oikeakätiselle oikeakätisyys.

Tätini reilu 60-v antoi neuvon, että kannattaa ehdottomasti tukea lasta käyttämään oikeaa kättä. Hän on itse vasuri ja hänen lapsistaan useampi on vasuri myös. Ei sillä etteikö vasenkätinen pärjäisi siinä missä oikeakätinenkin, vaan sillä että maailma on suunniteltu oikeakätisille. Kaikki koneet yms. ovat oikeakätisille.

Tyttäremme ( hieman vajaa 3 vuotta ) on käyttänyt alusta asti molempia käsiä syödessään, piirtäessään... Aivan pienestä pitäen oli nähtävissä, että tytöstä on selkeästi tulossa vasenkätinen ( tai molempikätinen ). Isosiskonsa ei ole koskaan käyttänyt vasenta kättä samalla tavoin kuin pienempi. Väkisin emme ala neidistä oikeakätistä tekemään, mutta kannustamme käyttämään oikeata kättä mahdollisimman paljon. Jos neidistä vasuri tulee, niin ei kai se auta muu kuin opetella itse neulomaan ja virkkaamaan vasenkätisesti, jotta voi ne taidot tytölle opettaa.

Vierailija
15/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasempaa ehkä pikkusen paremmin.

ja 1½v taas selvästi käyttää oikeeta kättä, jos lusikka menee vasempaan niin usein vaihtaa sen itse oikeaan, eli kai se jo aika pienestä näkee.

Vierailija
16/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5-v on aivan varmasti vasuri ja asiaa epäilin jo hänen ollessa 1-vuotias. Varma asiasta olin kun hän oli 2 v. Poika tekee kaiken muun tarkan homman vasemmalla kädellä paitsi tietokoneen hiirtä käyttää oikeakätisesti, mikä on mielestäni ihan kätevää tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
17/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vahva vasuri näkyy selkeästi jo vauvana. Esikoinen on puhdas vasuri.

Kun taas se, että on vähän kumpikin kätinen ja etsii kättään, ilmenee vasta myöhemmin. Tyttö vielä 3 vuotiaana käytti kumpaakin kättä yhtä varmasti ja oikea vakiintui sitten 4 vuotiaana.

Vierailija
18/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana piti saksia vasurissa ja piirsi välillä oikealla, välillä vasurilla. Nyt ikää on tytöllä 4,5 vuotta ja selkeästi oikeakätinen on. Ja itse asiassa vielä perheen ainoa oikeakätinen-

Vierailija
19/22 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojasta näki jo alle 1-vuotiaana :)

Piirä itse jotain, ja laita kynä "tarjolle", anna lapsen ottaa se itse käteen, kumpaan sitten ottaakin.

Vierailija
20/22 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä pahaa vasuriudessa on...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi