Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin tosta alkoa jouluna-ketjusta kuinka erilainen joulu meillä on. (ei alkoholiin liittyen)

Vierailija
10.12.2008 |

tuosta ketjusta tuli sellainen mielikuva, että suurin osa viettää joulua perhettä suuremmalla porukalla hienosti pukeutuneena ja lapset sliipattuna saparoilla ja ruseteilla. Sitten juodaan glögiä ja sherryä ja viiniä ja puhutaan sivistyneitä.

Meillä puolestaan joulu menee näin: Nukutaan aamulla kaikki myöhään, syödään riisipuuroa. Lähtedään koiran kanssa koko perhe pitkälle lenkille. Lenkiltä suoraan saunaan, jossa kynttilöitä ja hajusteita, saunassa ollaan kauan.

Saunan jälkeen pyjamat päälle ja fiilistellään joulua: minä teen jouluruokaa, lapset katsovat telkkarista jouluohjelmia,leipovat pipareita, mitä milloinkin haluavat.

Sitten syödään kauan ja hartaasti, moneen kertaan. Ruoan jälkeen on joulutorttuja ja kahvia/kaakota, ja sitten avataan lahjat. Loppu ilta tiehdäänmillon mitäkin, jutellaan, kokeillaan lahjaksi saatuja pelejä ja pidetään hauskaa.

Tämä siis pelkästään ihan ydinperheen kesken, mahdolisimman rennosti ja ilman alkoholia..Ollaanko me outoja, vai onko muita samanlaisia perheitä?

Muutenkin jollain on vähän erikoisempi tapa vettää joulua, niin kertokaa ihmeessä:)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä kukan nuku koskaan pyjamissa vaan alasti/pikkareissa/yöpaidalla. pyjamat on ihan vaan oloasuja, ja essu on sitä varten ettei pyjamasuttaannu:)

ap

Vierailija
2/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä kukan nuku koskaan pyjamissa vaan alasti/pikkareissa/yöpaidalla. pyjamat on ihan vaan oloasuja, ja essu on sitä varten ettei pyjamasuttaannu:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joulusaunan (aamulla) jälkeen pukeudutaan hienosti, minä ja tytär mekkoihin/hameeseen ja mies ja poika suoriin housuihin, kauluspaitaan ja krakaan. Jotenkin vain koetaan tuo kivaksi asiaksi, olisi jotenkin hassu olo syödä juhla-ateria hienoksi kateulta pöydältä pyjamat päällä.

Illalla kun lahjat on jaettu vaihdetaan juhlavaatteet joululahjapyjamiin :)

Vierailija
4/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juuri siltä kuin yleensä meidän viikonloput. Ymmärrän kyllä, jos yhteinen aika on harvinaista herkkua, niin silloin viettäisin minäkin juuri noin, kuten me normaalina viikonloppuna.

Meillä joulua kuten muutakin juhlaa juhlistetaan tosissaan niillä paremmilla vaatteilla, ei nyt kuitenkaan iltapuvuilla. Kyseessähän on Jeesuksen syntymäpäivä, joten meillä lapset pukeutuvat niin omille kuin vieraidenkin synttäreille hieman normaalia nätimmin. Syödään vähän hienommin ja runsaammin ja viini kuuluu meidän joulupöytään. Saunominen kuuluu niin aamuun ja iltaan sekä ehdottomasti kirkossa ja hautuumaalla käynti ja kirkkokahvit ja konjakit ovat meidän joulussa. Lapset vielä sen ikäisiä, että pukkia vasta alkavat odotella, joten pukki on kyllä oltava. Mukavaa, rauhallista ja harrasta yhdessä oloa ja meidänlaista joulua! Kynttilöiden täyttämää pihaa ja tunnelmaa sisätiloihin: joululauluja radiosta. Joulupäivän vietämme samaan tyyliin ja lisäksi käymme isovanhempia ja muita vanhempia sukulaisia moikkaamassa heidän luonaan. Tapanina yleensä meille tulee ystäviä kylään, vaikka samoissa merkeissä jatkamma joulua tuolloinkin.

Vierailija
5/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meistä on nimenomaan mukavaa, kun on hyviä syitä käyttää juhlavaatteita. Iltapuku ei kuulu kotona järjestettävään päiväjuhlaan, mutta tytöillä siistit hameet ja silitetyt paidat kyllä.

Meille juhlinta keskittyy nimenomaan aattoon. Tunnelma on ihan erilainen kun voi laittautua nätiksi. Joulupäivänä saa sitten notkua pyjamassa vaikka koko päivän jos haluaa.

Mutta muuten olen sitä mieltä, että jokainen perhe luokoon omat perinteensä - ne ovat sitten niitä ainoita oikeita juuri sille perheelle. Niitä on ihana odottaa joka vuosi.

Vierailija
6/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoo outo asia tossa oli se, että laitatte heti saunan jälkeen pyjamat päälle. Ootteko siis koko päivän pyjamassa, kun saunaan meette heti aamupäivästä?

Vierailija
7/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin saunotaan vasta myöhään illalla ja siihen asti hengataan verkkareissa:D

Vierailija
8/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin laitetaan koristeet ja syödään oman perheen kesken juhla-ateria (ei perinteisiä jouluruokia). Joulu vietetään sitten lapsuudenperheiden kanssa, aattona yhdessä paikassa ja joulupäivänä toisessa. Lahjat jaetaan kummassakin mummolassa.

Vierailija
9/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli kyllä eksoottista!

Vierailija
10/26 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvä ilma ja lunta lapset on ulkona valoisan ajan ja se koira käytetään pitkällä metsälenkillä.

Riisipuuroa tosiaan aamupalaksi.

Pipareita ei enää aattona leivota. Aatonaattona leivotaan tortut ja piparit lasten kanssa tai lapset saa omat piparitaikinat ja leipovat nykyään itse piparit.

Ihan oman perheen kanssa löhötään kotona.

Lahjojen jakoa ei jätetä iltamyöhään vaan siinä 17-18 aikoihin jaetaan ne, jotta lapset kerkeää leikkiä niillä vielä aattona. Sitä ennen saunotaan ja syödään. Ja sitten syödään herkkuja loppuilta.

Vierailija
11/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ruoan kanssa nautitaan viiniä. Mutta ei todellakaan pukeuduta vimpan päälle.

Vierailija
12/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenperhe on kolmihenkinen ja minä siis ainut lapsi. Meillä oli tapana kerätä sukua ympärille, kun muuten vietettiin niin paljon aikaa keskenämme kotosalla.

Tämä tapa on sitten juurtunut minuun niin, etten voisi kuvitella viettäväni joulua pelkästään oman perheen kesken. Rakastan sitä hälinää ja vilskettä jouluna, sillä muuten ollaan tosi paljon kotona oman perheen kesken. Minä en ole töissä, joten niitä rentoja ja kiireettömiä hetkiä perheen kesken on joka viikonloppu, kun ei tarvitse silloin käydä kaupoilla tai siivota.

Jokainen tyylillään :)

Vierailija
13/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä vietetään kolmessa paikassa kolmena päivän ihan koko repertuaarilla lahjoineen päivineen (pukkia ei missään). Eli yhtenä päivänä minun vanhemmat, toisena miehen isä, kolmantena miehen äiti. Välillä on vielä neljäntenä päivänäkin käyty miehen isällä tai minun vanhemmilla jos sinne on tullut perhetuttuja. Meillä aamut alkaa hitaalla aamiaisella (kahtena päivänä riisipuuroa), sitten oleillaan, syödään jotain pientä ja lähdetään kyläilemään (joissa tuo juhlavampi tarjoilu mutta rento meininki muuten). Illalla kotiin, lapsi nukkumaan ja lahjakirjat käteen :)

Vierailija
14/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhet lahjat ostetaan, mutta muuten mitään joulujuttuja ei ole. Syödään tavallista ruokaa: perunaaja lihakastiketta, kanaa ja riisiä, spagettia tai jotain, ei ole kuusta eikä muuta

Vierailija
15/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen söpö on minusta tuo ajatus teistä kaikista pyjamat päällä. :)

Meillä ollaan ihan tavallisissa, mukavissa ja siisteissä vaatteissa, ei siis kiikuta korkkareissa sentään.

Ruoka ei ole perinteistä, vaan mitä milloinkin päätetään tehdä. Tai siis aamuisin croissantteja tai vastaavaa, lounaaksi riisipuuro, iltaruoka sitten vaihtelee. Pari vuotta sitten kun lapsilla oli oikein kranttu yök-en-syö-vaihe päällä, tehtiin yhdessä oikein mahtavaa joulupizzaa. :D

Ai niin, kuusi koristellaan meillä vasta jouluaamuna, se on se lasten ohjelmanumero. Sitten alkuillasta jaetaan lahjat. Ei tule joulupukkia meille.

Vierailija
16/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän sotkeentuu siinä kumminkin ja tuoksut nyt ainakin tarttuu. Kiva sitten mennä sellaisessa sänkyyn.

Vierailija
17/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käydään aattoaamuna saunassa, lienee melko normaalia, mutta lapsista edelleen tosi eksoottista vaikka isoin jo koululainen. =) Poikkeaa kuitenkin normaalirutiineista. Aattona iltapäivää asti rauhallista, sitten alkaa porukkaa lappaa meille. JOka joulu tulee isovanhemmat meille aatoksi, tänä vuonna saadaan taas sisarukset perheineen meille kun ovat kaikki pitkästä aikaa Suomessa. Yleensä porukkaa jää yöksi, aikuiset pelaa lautapelejä tai muuten vaan viettää aikaa. Joskus on käyty aattoillan (yön) kirkossa, siinä on oikein kunnon joulutunnelmaa vaikkei muuten kirkossa juuri tulekaan käytyä.

Vierailija
18/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme silloisen vielä tulevan mieheni isovanhemmilla toivottamassa aattoaamuna hyvät joulut. Sinne eksyi samaan aikaan mieheni veli vaimoineen. He olivat pukeutuneet iltapukuun! Aattoaamuna, kimalteet ja kiharat tukassa ja kaikki. Olin niin pöllämystynyt, että en puhunut koko vierailulla sanaakaan. Nyt olen oppinut, että tässä perheessä juhlitaan näin ja meillä syödään riisipuuroa savikupeista sekametelisopan kera.

Vierailija
19/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi kun ollaan asuttu ulkomailla, niin saunan sijaan ollaan sullouduttu porukalla kylpyammeeseen.

Nyt mennään mun lapsuudenkotiin ja vietetään siis isompaa joulua (7 aikuista ja 2 lasta). Tosin mitään sliippausta, hienostelua, saatikka sherryä ei jouluumme kuulu. Pyjamat päällä istutaan joulupöytään :).

Mies oli aikanaan ekana jouluna ihmeissään kun meillä oli (hänen kotona "hienostellaan"). Mutta jahka omia jouluja alettiin viettää ja omaa tapaa hakea, ensimmäisenä ilmoitti, että minun lapsuuden kodin casual tyyli tulee meidän perheen joulutyyliksi ;).

Vierailija
20/26 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juodaan sitä punaviintä, mutta mitään hienostelua ei harrasteta.

Kyllä aatto kuluu pääosin lasten kanssa touhutessa, pelatessa, katsellaan telkusta kivoja ohjelmia ja jutellaan. Ja syödään tietysti jouluherkkuja :)

Vaatetus on vapaa, eli jotain mikä ei kiristä ja on mukava olla, se on pääasia. Ulkoilukaan ei onnistu jos on hienot vetimet päällä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi