Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 11-vuotiaalle syöttää e-pillereitä?

Vierailija
06.03.2009 |

Tytölläni alkoivat kuukautiset jo 11-vuotiaana (kuten minullakin aikoinaan).

Tyttö on melko suunniltaan asiasta. Hän ei ole tottunut asiaan yli puolessa vuodessa. Muistan itsekin miten kamalaa oli kulkea side housuissa ja yrittää lintsata jumppatunnilta ettei asia paljastuisi.

Nykyään kun on mahdollista syödä e-pillereitä monta levyä putkeen ja pitää siten kuukautiset poissa kolmekin kuukautta putkeen niin olisikohan niiden syöminen miltei 12-vuotiaana mahdollista? Olisi suuri helpotus jos kuukautiset tulisivat vain neljästi vuodessa ja silloinkin ennalta tiedettynä ajankohtana.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin mistähän meinasit löytää lääkärin joka kirjoittaa 11-vuotiaalle e-pilleri reseptin ihan vain sen takia että olisi kätevää kun menkkoja voi siirtää ja tietäisi koska ne tulee.. ja itse ajattelet että kun se olisi niin kätevää niin sekoitetaan tytön luonnollinen hormonitoiminta ja kuukautiskierto jo 11-vuotiaana, mieti vähän..

jos lääkäri kirjoittaa 11-vuotiaalle tytölle e-pilleri reseptin ilman painavaa lääketieteellistä syytä tai ehkäisyn tarvetta (sitä kai ei toivottavasti ole) niin se on kyllä ammattitaidoton lääkäri..

Vierailija
22/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti myös ap:n äidillä on ollut pipo aika kireällä.

Ei nykyään tytöillä enää kuukautiset ole mikään häpeän aihe, meidän tytön kaverit ainakin puhuvat niistä ihan avoimesti. Eikä kuukautisten alkaminen 11-vuotiaana ole mitenkään erikoista. Mitä häpeämistä niissä muutenkaan on? Olisikohan ap:n itsensä kannattanut jo aiemmin tarkistaa asennettaan omaan kehoonsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsiraukan ahdistus on vain lisääntynyt ja lisääntynyt. Vika on nyt ap:n korvien välissä. Ennenmaailmassa kun me olimme pieniä, monessa perheessä nämä asiat olivat ihan tabuja. Nykyään eivät ole, tytöt kyllä puhuvat kuukautisistaan, lukuunottamatta niitä lysyssä laahustavia nörttejä, joiden flanellipaita-niskaponnariäidit punastuvat jo omasta peilikuvastaankin.

Vierailija
24/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillain on jo alkanut, ja kyllä niitä ihan yhdessä tytöt manailevat. Tyttö lähinnä kyselee, että koska hänellä alkaa kun sillä ja silläkin on alkanut, ja tamponit ja siteet on käyty yhdessä läpi sataan kertaan. Ei tule olemaan kyllä häpeän paikka meillä kun kuukautiset ilmaantuvat. Olen jo luvannut että asian kunniaksi ostetaan kasa karkkia.

Vierailija
25/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen voi vallan mainiosti yleensä käyttää minikokoisia tamponeja, itsekin käytin liikunassa, uidessa jne. Paras kaverini oli minulle kade menkoista, tämä on jäänyt mieleen.

Ja tämä oli siis 80-luvun puolessavälissä - nykyäänhän menkat alkavat vielä useimmilla aikaisin eli ei tosiaankaan mikään ihmeellinen asia kyseessä.

Vierailija
26/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täysjärkinen äiti ei halua syöttää tyttärelleen tarpeettomia hormoneja. Ne menkat on ihan yhtä pahat, vaikka ne alkais 15-vuotiaana, ennen kuin niihin tottuu.

Vierailija
27/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo luvannut että asian kunniaksi ostetaan kasa karkkia.

[/quote]

TOSI IHANA LUPAUS=)

Teillä niitä osataan arvostaa ja hyvä niin..<33

Vierailija
28/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani ollut todella vaikeaa lasten saanti, sitten kun se on tullut ajankohtaiseksi.

Pillereitä popsittu 15-16 v. lähtien 10-15 vuotta (sama serkullani). Oma hormonitoiminta ihan lamassa pillereiden taustalla. Lapset eivät ole tulleet enää "normisti", kun lapsia halusimme kolmikymppisenä. Tosin kärsimme tietyistä ennenaikaisten vaihdevuosien oireista, mutta todellakaan en suosittele kenellekään pillereitä MUUHUN KUIN RASKAUDEN EHKÄISYYN VAKITUISESSA SUHTEESSA.

Lääkäri on sitten eri asia mielipiteineen tapauskohtaisesti.

Anna tyttäresi kehittyä ja löydä hänelle sopivat ratkaisut. Ota vaikka yhteys kouluterveydenhoitajaan ja opeen, heillä varmasti löytyy apukeinoja arkisen koulupäivän oheen.

Mutta ei mitään korvikejuttuja!

Vierailija
29/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää tuon pilleriasian sikseen niin minusta on ihmeellistä miten kaikki olisat täällä jo lapsesta saakka ah niin LUONNOLLISIA oman kehonsa kanssa. Ihme supernaisia!!!! Mua ainakin hämmensi, sattui kiukutti ja luonnollisuus oli kyllä viimeinen asia mitä mietin. Ehkä tämän palstan lukijat sitten avnnovat LUONNOLLISUUDEN nimeen vrt. sosiaalinen konstruktivismi. Vai tekisikö se naisesta epänaisen jos ei tykkäisi omista kuukautisistaan?

Mene ja tiedä.

Vierailija
30/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna olen miettinyt itsekin, että onneksi nykyajan tyttöjen ei tarvitse olla ihan niin luonnon armoilla kuin olin itsekin aikoinani.

En minä mitenkään erityisesti vihaa olla nainen, mutta kyllä on ollut hetkiä elämässä jolloin olen toivonut, että ihan vielä ei tarvitsisi menkkojen alkaa. Eikä se pienestä tytöstä kovin mieltä ylentävää ollut. Toivonkin, että tyttäreni saisi vielä viettää monta huoletonta vuotta. Kyllä ne menkat ehtivät. Juuri tajusin, että tässä on mennyt 30 vuotta tätä naisen ah! niin auvoisaa kuukautiselämää viettäessä. Laskujeni mukaan olen siis menstruoinnut 1800 päivää elämästäni, lähennellään jo viidettä vuotta. Ihan rehellisesti ja suoraan voin sanoa, että puoletkin tuosta määrästä olisi piisannut. No, kymmenisen vuotta vielä jäljellä, n. 600 päivää eli pari vuotta....

Aplle toivotan kaikkea hyvää. Kiva kun otit aiheen puheeksi. Et sinä ole tyhmä, kuten täällä moni tuntuu miettivän. Ei meistä kaikista vain ole erityisen naisellista ja ihanaa, kun menkat sotkevat harrastukset, romanssit, lakanat ja housut.

Vierailija
31/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artvatkaa kuinka paljon se vituttaa kun on esimerkiksi kesä ja haluaa leikkiä kavereiden kanssa ja mennä uimaretkille ja jatkaa huoletonta lapsen elämää niin yhtäkkiä alkaa kuukautiset ja vatsa kivut ja siteiden vaihtaminen ja sen varominen, ettei ne kesäiset vaaleat shortsit sotkeennu vereen!

Ymmärrän ap:n huolen aivan täysin!!!

Ei tässä mistään häpeämisestä ole kyse.

Vierailija
32/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotkohan nyt liian suuria paineita tyttärellesi?

Mitä jos ne kuukautiset eivät tulekaan? :D Pettyykö äiti sitten kovastikin?

Vierailija
33/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kas ku et käske ostamaan kossua alkosta...

Vierailija
34/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä vieläkään voi sanoa niitä riemulla tervehtiväni.

Kumma miten tässä ketjussa kaikki rakastavat kuukautisiaan ja niiden alkaminen on niin ihkua että juhlia pitää. Ja toisessa ketjussa kehutaan miten ihanaa on kun hormonikierukka on pitänyt kuukautiset poissa.

Että miten se nyt sitten oikein on?

Vierailija
35/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuukautisten rakastaminen sikseen, aiheenahan oli 11-vuotias tyttö ja e-pillerit ja kyllä se on edelleen tyhmä ajatus vaikka kuukautisista toki vaivaa ja haittaa on..

en usko että löydät mistään lääkäriä joka kirjoittaisi 11v tytöllesi e-pilleri reseptin vain sen takia että kuukautiset on ikävät noin nuorella (kuten myös vanhemmalla).. järki käteen ap, e-pillerit eivät ole tilanteeseen mikään ratkaisu.. ja täällä joku linkitti että e-pillereitä käytetään epäsäännöllisiin kuukautisiin, niin toki, mutta se onkin lääketieteellinen peruste.. ja vanhemmalla iällä tyttö voi sitten itse käydä hakemassa itselleen pillerireseptin ja popsia niitä sitten syystä tai kymmenestä kuten nykyään on tapana.. mutta ei vielä 11-vuotiaana!

Vierailija
36/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuukautisten rakastaminen sikseen, aiheenahan oli 11-vuotias tyttö ja e-pillerit ja kyllä se on edelleen tyhmä ajatus vaikka kuukautisista toki vaivaa ja haittaa on..

en usko että löydät mistään lääkäriä joka kirjoittaisi 11v tytöllesi e-pilleri reseptin vain sen takia että kuukautiset on ikävät noin nuorella (kuten myös vanhemmalla).. järki käteen ap, e-pillerit eivät ole tilanteeseen mikään ratkaisu.. ja täällä joku linkitti että e-pillereitä käytetään epäsäännöllisiin kuukautisiin, niin toki, mutta se onkin lääketieteellinen peruste.. ja vanhemmalla iällä tyttö voi sitten itse käydä hakemassa itselleen pillerireseptin ja popsia niitä sitten syystä tai kymmenestä kuten nykyään on tapana.. mutta ei vielä 11-vuotiaana!

Minusta se nyt on ihan selvää että lääkäri asiasta päätää, ei tämä ketju. Ja on ihan mielenkiintoista pohtia miten täällä ollaan niin naisellisia ja luonnollisia jo 11-vuotiaina ja juhlitaan. Kivaa, vaan ei välttämätöntä naiseuden kannalta. Koen olevani ihan oikea nainen vaikka en menkoista tykkääkään.

Vierailija
37/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan niistä menkoista hekumoi erityisemmin, kaikille ne on enemmän tai vähemmän riesa. Mutta kyse onkin siitä, mitä ne menkat _symboloivat_. Menkkojen alkamiseenhan liittyy tytön kehittyminen naiseksi muinkin tavoin, karvat alkaa kasvaa ja rinnat, lapsen saamisen mahdollisuus jne. Lisäksi em. asian korostaminen tytölle kertoo hänelle myös sen, että naisena on kiva olla, naiseus on ihanaa, kaikkine riesoineenkin. Mitään häpeällistä menkoissa ei pitäisi olla!

Kumma, miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on menkkojen alkamisesta. Itselläni alkoivat menkat myös 11-vuotiaana. Muistan kyllä bulkkisiteet ja sen miten runsaimpina päivinä piti vahtia, että vuotaako jo yli. Nykyään onneksi siteet ja tamponit ovat huikeasti parempia! Mutta mä en muista, että siteet olisivat olleet mulle itsessään erityisen tuskan ja häpeän aihe, tai että ne olisivat rajoittaneet mun elämääni millään merkittävällä tavalla.

Mulla on itsetunto ollut aina kohdillaan, enkä ole ollut moksiskaan esim. poikien irvailuista. Ainahan ne jotain keksivät sanomista! Enemmänkin pojat ovat olleet hämmentyneitä, kun olen muina naisina kaivanut välitunnilla repusta siteen ja kävellyt sen kanssa vessaan. ;)

enkä kyllä vieläkään voi sanoa niitä riemulla tervehtiväni.

Kumma miten tässä ketjussa kaikki rakastavat kuukautisiaan ja niiden alkaminen on niin ihkua että juhlia pitää. Ja toisessa ketjussa kehutaan miten ihanaa on kun hormonikierukka on pitänyt kuukautiset poissa.

Että miten se nyt sitten oikein on?

Vierailija
38/47 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rinnat kasvoivat ja lantio levisi, kun niiden myötä sai nauttia poikien "huomiosta" vaikka oli vielä ihan lapsi henkisesti. Silti, kyse on sopeutumisesta, joka tapahtuu ajan myötä.

Ei menkat ole mikään sairaus mikä on eliminoitava, vaikka lääketiede sen mahdollistaisikin. 11-vuotias on kuitenkin ihan eri asia kun parikymppinen joka on jo täysikasvuinen ja hormonitoiminta vakiintunut. Eikä teitä pillerien puolustajia muka yhtään hirvitä riskit ja sivuoireet?

Vierailija
39/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkäisypillereillä kuukautiskierto saadaan säännölliseksi tytön / naisen näin halutessaan, ellei niiden käytölle ole muuta estettä "

Löytyy täältä: http://www.nuortenlaturi.fi/tietoaarkeen/ihmissuhteet/naiseksimieheksi

Eli kyllä nuorille tytöille käytetään e-pillereitä ihan vain menkkojen säännöllistämiseksi vaikkei ehkäisyntarvetta olisikaan.

Vierailija
40/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna samalla viinaa ja tupakkaakin