Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 11-vuotiaalle syöttää e-pillereitä?

Vierailija
06.03.2009 |

Tytölläni alkoivat kuukautiset jo 11-vuotiaana (kuten minullakin aikoinaan).

Tyttö on melko suunniltaan asiasta. Hän ei ole tottunut asiaan yli puolessa vuodessa. Muistan itsekin miten kamalaa oli kulkea side housuissa ja yrittää lintsata jumppatunnilta ettei asia paljastuisi.

Nykyään kun on mahdollista syödä e-pillereitä monta levyä putkeen ja pitää siten kuukautiset poissa kolmekin kuukautta putkeen niin olisikohan niiden syöminen miltei 12-vuotiaana mahdollista? Olisi suuri helpotus jos kuukautiset tulisivat vain neljästi vuodessa ja silloinkin ennalta tiedettynä ajankohtana.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäiselle. Miten olisi vaikka kuukuppi, tyhjennys ainakin minulla aamulla ja illalla ja päivän ja yön aikana ei edes huomaa kupin olemassa oloa.

Vierailija
2/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osaa olla mauton provo... keksi jotain parempaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän menee tytön hormonitoiminta aivan sekaisin, millä voi olla hyvinkin pitkäaikaisia vaikutuksia esim. syöpäalttiuteen, lastensaantiin, seksielämään (ainakin itselläni e-pillerit aiheuttivat haluttomuutta, ja luulin vuosia olevani frigidi :( ) jne. Jos ongelma on tytön päässä, niin hoidat sitä puolta etkä tuppaa tyttöä täyteen hormoneja!

Itselläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, ja se oli ylpeyden eikä häpeän aihe. Miten teillä muuten suhtaudutaan naiseuteen ja sen erityispiirteisiin? Onko tytön mielestä kiva olla tyttö ja tuleva nainen? Yritä korostaa tyttösi kanssa sitä, miksi kuukautiset tulevat (jotta hän saisi myöhemmin lapsia) ja että se on hieno asia.

Vierailija
4/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää mitään hauskoja, älykkäitä vaan näitä tympeitä viikosta toiseen...

Vierailija
5/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse miten kamalaa oli kuukautiset ala-asteikäisellä, siksi mietin onko mitään keinoa helpoittaa tyttäreni elämää.

Kuukuppi nyt on ihan poissuljettu vaihtoehto. En itsekään saanut edes tamponia sisään ennen kuin 17-vuotiaana, enkä aio edes ehdottaa että lapsi yrittäisi tunkea jotain kuukupin kokoista sisälleen.

Tyttö siis on ihan lapsi vielä, ja mielestäni kuukupin käyttö vaati aikuiseltakin naiselta aluksi aika "roisia" asennetta omaa alapäätä kohtaan. Omasta kokemuksestani siis puhun.

Vierailija
6/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos opettaisit tyttösi käyttämään tamponeja? Ja muutenkin puhuisit hänen kanssaan siitä, että kuukautiset ovat luonnollinen asia, jota ei tarvitse hävetä ja niiden kanssa on vain opittava elämään.

Vierailija
7/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että 11-vuotiaalla on kuukautiset? Vai sekö että hän kärsii niistä? Vaiko ehkä se että äiti haluaisi helpottaa asiaa?

Teilläkö kaikilla on alkanut kuukautiset vasta ylä-asteella ja olette iloinneet niistä? Minulle ne olivat KÄRSIMYS.

Vierailija
8/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin 11 v tyttö ja itselläni alkaneet menkat 11 v. Tytölläni ei vielä menkkoja, mutta halusinkin kysyä sulta millaisia muita murrosikän merkkejä sun tytöllä oli ennen menkkojen alkamista?

Vierailija
9/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön rinnat alkoivat ihan vähän kasvaa (sellaiset kovat nappulat vaan ihon alla) ja tukka rasvoittua. Karvoitusta en muista vielä olleen kuukautisten alkaessa.

Vierailija
10/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautisten kanssa on vain opittava elämään, ehkä oma positiivisempi asenteesi ja luonnollisempi suhtautumisesi tähän LUONNOLLISEEN asiaan voisi auttaa tyttöäsi hyväksymään paremmin tämän naiseksi kasvamisen merkin..

tiedätkö yhtään minkälaisia sivuvaikutuksia e-pillereillä voi olla?? veritulppariski, pitkäaikainen käyttö lisää riskiä mm. kohdunkaulansyöpään, tiputteluvuoto, mielialanvaihtelut ym.. minulle pillerit eivät sopineet ja hyvä niin, nykyään en haluaisikaan elimistöäni turhilla hormoneilla rasittaa, sitäpaitsi raskauduin heti kun halusin, kun taas yllättävän monet e-pilleristi ystäväni joutuivat odottelemaan pitkiäkin aikoja raskaaksi tuloa..

Vierailija
11/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan hän osais parhaiten neuvoa..

mut sit toisaalta se antais ehkä semmosen signaalin, et kuukautiset on vaiva josta pitää päästä eroon... voisitko ehkä vahvistaa tytön asennetta.. mulla alkoi 11veenä ja pärjäsin ihan hyvin. muut tytöt kadehti.

Vierailija
12/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on hankala, mutta valitettavasti sen kanssa on opittava elämään. Lapsi tarvitsee tukeasi ja rohkaisuasi. Oikea osoite voisi sinulle olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan ja kysyä häneltä vinkkejä ja apua asian käsittelyyn. Tärkeää olisi myös miettiä, miten koulu on valmentanut oppilaat tähän todellisuuteen eli siitä voisit olla yhteydessä opettajaan. Pelkkä biologian selitys kun ei tässä asiassa riitä, kuukautisia on syytä pohtia niin poikien kuin tyttöjenkin kanssa erikseen.

Tsemppiä ja voimia - omat lapset ei ihan vielä tuossa iässä ole, mutta oletettavasti vaihe ei ole ollenkaan HELPPO, vaikka tapahtuma sinällään onkin luonnollinen.

Vierailija
13/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan sääli, että ap on tartuttanut ongelmansa lapselleen nii nettä nyt viaton lapsikin kärsii kuukautisista. Muutenhan niistä nimittäin ei kärsi, kuin siksi jos tyttö on opetettu häpeämään ruumistaan ja seksuaalisuuttaan. Ja tämän sanon ihmisenä, jonka kuukautiskivut olivat murrosiässä sitä luokkaa, että oksensin kylppärin lattialla sen ekan päivän - mutta kipuihin on lääkkeitä, kunhan löytää lääkärin joka uskoo niihin. Senteeseen ei ole. Sääli, ettei ap saanut käsiteltyä omaa traumaansa ajoissa, mutta teillä on nyt yhdessä tilaisuus ottaa härkää sarvista (tai miten se olis, lehmää munasarjoista) ja rentoutua suhteessa omiin ruumiisiinne.

Ne kuukupit ja tampoonitkin mahtuu sisään ilman ongelmia kun asennekieys helpottaa. Meinaan immenkalvo ei ole ihan alhaalla...

Vierailija
14/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- niin pidin itsekin kun olin 11v ja kuukautiset alkoivat.

Totuin niihin kuitenkin ajan myötä ja sitten kun olin 13v ja minulla oli 14-16-vuotiaita kavereita, olin ylpeä, että "mulla oli kans" ja olin melkein kuin he.

Naisten vaivoihin kasvattaminen kasvattaa luonnetta ja kärsivällisyyttä, mitä nainen tarvitsee. Satun olemaan jostain syystä tätä mieltä.

Vakavasti ottaen: Koska e-pillereiden pitkällisen syömisen vaikutuksia ei kasvavalla lapselle tunneta, en kehottaisi edes "henkisen hyvinvoinnin" nimissä antamaan hormonilääkitystä noin pienelle.

Vierailija
15/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulta asenteen kuukautisia kohtaan ja naisena olemista kohtaan yleensäkin. Kyllä 11 v on ihan tavallinen kuukautisten alkamisikä ja ei yhtä vaikeaa/helppoa se on jokaiselle. Ympärillä olevat ihmiset voivat tehdä asioista vaikeampia, kuin nuori (lapsi) itse. Eli kuten joku muukin sanoi, kannattaa miettia omaa suhtautumistapaasi. Kun pidät kuukautisia hienona ja täysin luonnollisena asiana, tyttäresikin pitää. Eikä kk ole mikään syy lintsata liikuntatunnilta- siellä on monta muutakin tyttöä jolla on jo kuukautiset. Eli älä lähde tuollaiselle linjalle.

Tamponin käyttö on hyvä idea ja paras tähän mennessä esitetyistä.

t. alan ihminen

Vierailija
16/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tulisi mieleenkään tuon ikäisen kohdalla! Itselläni alkoi aikoinaan kuukautiset 10v:na, eikä se mukavaa ollut, mutta kaikilla tytöillä ne kyllä alkaa, ennemmin tai myöhemmin! Miten luulet että tyttö edes oppii normaalisti elämään koko asian kanssa jos sinäkin äitinä olet tekemässä suunnilleen kakkesi ettei kuukautisia tulisi?! Asia kannattaisi mielestäni käydä läpi aivan muilla tavoilla.

Vierailija
17/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tytön menkat siis säännölliset vai epäsäännölliset? Onhan se kurjaa jos koko ajan joutuu miettimään ja pelkäämään. Itselläni alkoivat 12-vuotiaina seiskaluokan alussa ja tottumattomana ohivuotoja sattui -> jouduin joskus poikien kiusaamaksi aiheesta. Ei ollut kivaa ei. Mua olisi myös ahdistanut äidin "nyt olet nainen"-puheet, koska niitä ei aikaisemmin ollut. Jotenkin asiaan vaan tottui, lähinnä kun kavereidenkin kuukautiset alkoi. Oli kurjaa olla yksin :( Onko tytölläsi kavereita samassa tilanteessa jo?

Vierailija
18/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä asenne, että menkkoja ei saisi vihata. Mulla ne alko 13-vuotiaana ja en ole koskaan niistä pitänyt. Kyllä niistä menkoista on aina HAITTAA ollut, en voi sanoa, että olisin koskaan nauttinut menkkapäivistä enemmän kuin menkattomista päivistä. 11-vuotias ei myöskään osaa vielä olla siitä tyytyväinen, että voi menkkojen ansiosta joskus 15-20 vuoden päästä saada lapsia.

En tietenkään aio tulevaisuudessa omille mahdollisille tyttärille haukkua menkkoja vaan selitän asiat asiallisesti ilman suurempia kauhukuvia. Mutta kyllä mä ainakin inhoan menkkoja, vaikka mulla ne nyt on niukat ja muutenkin varmasti moniin verrattuna helpoimmasta päästä. Mutta osaatteko te arvon rouvat asettua 11-vuotiaan asemaan? Kertokaapa mitä ihanaa on menkoissa 11-vuotiaalle? Ei mitään, ei voi lähteä kesällä menkkojen aikaan uimaan ja muutenkin se hirvee paniikki tuleeko läpi jne. ennen kuin oppii ne menkkansa kunnolla. Tai sitten kivut...kyllä mieluummin olisi ilman kipuja.

11-vuotiaalle en suosittele kuukuppia. Itse olen vastikään alkanut kupittelijaksi ja se on tosi kätevä, mutta neitsyelle ja nuorelle tytölle muutenkin niin ei niin hyvä juttu. Ja se kupinlaitto ja ennen kaikkea poisto sattuu melkein kaikille vähäsen, saati sitten tytöllä, joka neitsyt jne. Saahan nyt neitsyetkin sen kupin laitettua yleensä, mutta useimmille se on aikamoista taistelua.

Mutta siis viestini pääpointti oli se, että ärsyttää suunnattomasti tuo asenne, että heti haukutaan naisellisuuden vihaajaksi jos uskaltaa sanoa ääneen, ettei nauti menkoista. Mun naisellisuus ei ainakaan tule menkoista! Päinvastoin tunnen itseni paljon naisellisemmaksi silloin kun ei tarvitse huolehtia alapään verivuodoista!

Vierailija
19/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitää e-pillereitä alkaa tarjoamaan jo noin pienille.

Itselläni alkoi myös 11-vuotiaana, ja minulla on sen verran fiksu äiti ollut, että asia oli luonnollinen (kertoi kuukautisista riittävän ajoissa) eikä minun tarvinnut asiaa kauhistella tai hävetä. Ja olipa vielä runsaat ja kivuliaat, joten äiti antoi olla pois koulusta kuukautisten ensimmäisen päivän jos oli tarvetta.

Ja eiköhän ne siteet ole parempi vaihtoehto noin nuorelle kuin tamponit tai kuukupit.

Vierailija
20/47 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALOO! Se on kodin tehtävä - mutta myös koulun kasvatustehtävän mukainen. Eli MYÖS tässä asiassa koulun kasvatustehtävä tukee kodin kasvatustehtävää. Koulussa voi puhua asiasta koko ikäluokan / koulukavereiden kanssa yhtäaikaa, varmistaa että olla samalla tiedon tasolla. Hyvä opettaja voi onnistuessaan saada aikaan vaikka mitä. En siis ollut työntämässä vastuuta asiasta koululle yksin, mutta tukea sieltä suunnalta voi odottaa!