Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tukea ujoa lasta??

Vierailija
06.03.2009 |

4-vuotias tyttäreni on aivan hirvittävän ujo ja tuntuu että mitä enemmän ikää tulee, sitä ujommaksi käy. Erityisesti ujostelee vieraita aikuisia. Ei kuitenkaan ihan kaikkia, tuntuu olevan joku mystinen "kemia"-juttu. Joillekin saattaa puhua ihan reippaastikin, mutta sitten joidenkin kohdalla menee aivan lukkoon. Toisia lapsiakin ujostelee jonkin verran, mutta menee kuitenkin leikkeihin mukaan, ei vain itse tee ikinä aloitteita ja on sellainen "myötäilijä".

Tyttö on reilun vuoden verran käynyt seurakunnan päiväkerhossa 3xviikossa. Tytöllä on kerhossa muutama tosi tärkeä kaveri ja mielellään on yleensä mennyt ja iloisena kerhon tapahtumia kertoillen tullut pois. Kuitenkin, edelleen, tyttö pelkää/ujostelee/arastelee aivan hirveästi kerhon vetäjiä, stressaa usein ennen kerhoa aivan hirveästi etukäteen että mitä jos tädit puhuvat jotain hänelle (no kai nyt puhuvat!), ei suostu laittamaan nauhallisia kenkiä kerhoon ettei joutuisi pyytämään apua tädeiltä jne. aivan itkua väänsi tänäänkin, kun oltiin vähän myöhässä ja näin ollen joutui tavallaan ylimääräisen "valokeilaan" kun tuli viimeisenä ja muut oli jo istumassa.

Itse olen sitä mieltä että lapsi saa olla ujo ja on ihana juuri omana ujona itsenään. Kaikkien lasten ei todellakaan tarvitse olla samanlaisia tättähääriä kuin esim. kuopuksemme (2v7kk) on. En tiedä onko tuossa kerhon vetäjien aristelemisessa vähän taustalla sitäkin kun vetäjät mielestäni hyvin selkeästi "suosivat" reippaampia lapsia, tosin toisaalta tyttö itsehän juuri haluaa jäädä taustalle, mutta ehkä kuitenkin pieni kahdenkeskinen huomiointi silloin tällöin voisi auttaa...?

Haluaisin kuitenkin jotenkin auttaa/tukea/rohkaista lastani, ettei tarvitsisi itkeä ja surra ja pelätä tilanteita, joissa ollaan ilman äitiä. Päiväkotiinkin ollaan syksyllä menossa... Vinkkejä/ajatuksia kaipaan erityisesti muilta ujojen lasten vanhemmilta. Erityisesti teiltä joilla on vähän vanhempia lapsia, onko mennyt jossain isässä ohi/helpottanut yms.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

josko jollain löytyis jotain sanottavaa...?

Vierailija
2/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. oma esikoiseni. Takertui alla kouluikäisenä minuun iilimadon lailla. Nyt on vähän liiankin itsenäinen teini.

2. kaverin esikoinen. Oli lapsena "normaalin" ujo. Nyt teini-ikäisenä takana on masennusta, lääkitystä, terapiaa, kesken jäänyt koulu, mutismi-diagnoosi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pienenä ihan samanlainen ja isompana kanssa. Nyt aikuisena en enää ole yhtä ujo, mutta esim. koulussa en koskaan halunnut viitata, musta se oli hirvittävä ajatuskin... Nyt olen itse aikuisopettaja eli ihan hyvin pystyn puhumaan ihmisjoukon edessä.

Mä jotenkin pienenä luulin, että kaikki muut osaa tai tietää sosiaalisesta käyttäytymisestä paljon enemmän kuin minä. Musta tuntui siltä, että mulle oli jäänyt kertomatta jotain tosi oleellista ja siksi tunsin oloni niin oudoksi seurassa. Vasta paljon, paljon myöhemmin olen tajunnut olevani ihan yhtä hyvä kuin kaikki muutkin ja osaavani tehdä ja sanoa asiat vähintään yhtä hyvin kuin muut. Jotenkin tätä on aika vaikea selittää, enkä oikein tiedä mitä voisit tyttösi hyväksi tehdä. Mulle ehkä olisi tehnyt hyvää se, että joku aikuinen ihan reippaasti ottaa asian puheeksi kanssani, kysyy siis mikä mua pelottaa ja kertoo sitten tosiaan että kaikki ihmiset on erilaisia ja kaikki oppii joka tilanteesta uutta, että mitään "oikeita" tapoja tehdä asioita ei ole, vaan jokaisen ihmisen tapa on oikea kunhan se ei satuta muita. Jotain tämmöstä. Nyt itselläni on lapsi ja yritän aina selittää hänelle mitä me tehdään, mitä tapahtuu jne., koska tunnen lapsena kaivanneeni näitä selityksiä. Sen sijaan mun äiti piti mua aina lapsena, joka seuraa aikuista ja jolle ei tarvitse selittää asioita oikeesti. En tiedä onko tyttäresi samanlainen, mutta voit ainakin koittaa puhua hänelle kuin vertaisellesi.

Vierailija
4/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsistamme yksi on ollut erityisen ujo, nyttemmin 21-vuotias nuorukainen omaa laajan kaveripiirin, soittaa bändissä ja ujoudesta ei ole tietoakaan.

Tärkeintä varmaankin on se, että hyväksyt lapsesi sellaisena kuin hän on.

Lasta voi kehua onnistumisista : kerhosta iloisena tulevaa lasta voi kehua siitä, että uskalsi mennä sinne, vaikka pelottikin - pelosta huolimatta toimiminenhan on erittäin rohkeaa.

Muistelen, että poikamme ujous alkoi oikein todenteolla hellittää vasta yläkoulussa. Kerhon aloitus oli sitä, että olin ensin mukana ja komannella kerralla jätin itkevän lapsen kerhoon. Musiikkiopistoon pääsykokeessa lapsi naputti pöydän alla rytmikokeen, eikä katsonut kertaakaan raatia silmiin. Myöhemmin musiikkiopiston teoriakokeesta tultiin itkien ulos ja isän syntymäpäivillä poika (silloin 10v.) soitti pensaassa, katseilta piilossa.

Poika oli kyllä joutunut esiintymään musiikkiopiston pakollisissa konserteissa ja sillä tavalla harjoitellut "esilläolemista", vaikka ei missään tapauksessa halunnut koskaan herättää huomiota tai poiketa muista. Koskaan en muista, että olisimme vaatineet lasta olemaan toisenlainen, vaikka tietysti mielessämme toivoimme ujouden hellittävän.

Vierailija
5/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkakin omaa äitiäni kukat ahdistivat suunnattomasti isäni kuoltua. Pari viikkoa kuoleman jälkeen tullut adressi aiheutti pahan mielen "Mitä ne nyt enää näitäkin lähettelee...".

Vierailija
6/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana aloitti kerhon 2-3 krt viikossa. Innolla odotti parin kivan kaverin näkemistä (ensimmäiset "itse valitut" kaverit eli ei perhetuttuja tai naapureita), mutta aivan selkeästi jännitti. Ensimmäisen puoli vuotta jopa itki jäädessään, vaikka itse sinne halusi. Sinnikkäästi vein kerhoon tätien kannustuksesta, vaikka joskus iski itselläkin epätoivo. LTOt kertoivat, ettei tyttö osallistu yleensä laululeikkeihin tai muuhun ohjattuun leikkiin. Mutta koska suurin osa ajasta on vapaata leikkiä, ei asia ollut ongelma kenellekään. LTOt olivat ihanan ymmärtäväisiä ja ottivat lapsen persoonan huomioon, eivätkä painostaneet tai ihmetelleet asiaa. Jossain 4,5 vuoden tietämillä lapsi pyysi aloittaa toivomansa harrastuksen. Epäilin aluksi uskaltaako hän jäädä sinne yksin, mutta jännityksestä huolimatta harrastui sujui alusta alkaen hienosti, vaikkei sieltä ketään tuntenutkaan. En tiedä aiheuttiko tämä itsensä ylittäminen jonkun rohkaistumisen, mutta niillä main myös kerhon väki ja tuttavaperheemme huomasivat eron. Ujo tyttö on vieläkin, mutta tutut tilanteet sujuvat hienosti ja joskus oikein pirteänä ollessaan vähän erilaisemmatkin. Uskaltaa jo tavallaan olla oma itsensä kerhossa ja muuallakin. Osallistuu jopa niihin ohjattuihin leikkeihin.

Joskus minua itseäni harmitti tytön ujous. Ei vastannut, kun joku kysyi jotain jne. mutta eihän kertään voi pakottaa olemaan rohkea tai sosiaalinen. Luulen, että esim. puheen kehitys vaikuttaa osittain asiaan. Meillä ei siinä ole ollut ongelmaa, mutta onhan se selvää, että ujompi ei tahdo puhua, jos on väärinkäsityksen vaara.

Mitään neuvoa en osaa tietystikään antaa ja voiko sitä nyt neuvoakaan, jos kyse on luonteenpiirteistä eikä esim. huonosta itsetunnosta. Mutta jospa vertaistuki auttaisi :)

Vierailija
7/7 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ujous on vain muuttanut muotoaan, osaa olla reipaskin, mut uudet asiat tuppaa silti jännittämään vähän liiankin kanssa. vieraita lapsia ja aikuisia ujostelee myös, ja liimautuu kainaloon kiinni tarkkailemaan tilannetta ennen kuin menee toisten mukaan. olen itse myös aika antisosiaalinen ja viihdyn todella hyvin yksin, et ehkä ihan siitä syystä en ole lapsestani huolissaan. hän on kuitenkin onnellinen lapsi sellaisena kuin on!