Mielipiteitä nimen kirjoitusasusta
Meillä alkaa nimi olla lähes päätetty, mutta nimen kirjoitusasu yhä mietityttää. Itse kun puhumme tytöstä ääntäen Miriam, mutta tiedossa on, että suurin osa lähipiiristä ääntää nimen melko varmasti Mirjamina kirjoitusasusta huolimatta. Pitäiskö siis kuitenkin antaa nimeksi Mirjami, tuota Miriam nimen kirjoitusasua joutuu varmasti myös sanomaan miten kirjoitetaan.
Kommentit (7)
Eli valitsette sen mikä teistä tuntuu oikealta!!
Miriam on kauniimpi! :)
mä tykkään enemmän suomalaisesta Mirjamista. Mutta jos itse olette jo omaksuneet Miriam-muodon ja pidätte siitä enemmän, niin lähipiiri ja muutkin saavat sitten luvan opetella siihen! :)
Sitä paitsi on mahdollista ellei jopa todennäköistä, että kumman tahansa kirjoitus/ääntämistavan valitsette, niin se kuitenkin lyhenee joksikin lempinimeksi tuttujen kesken :)
xix, ollaanko me tuttuja sieltä toiselta palstalta? :)
Jos ei olla, niin anteeksi tämä häiriö! :)
Juu, kyllä me ollaan tuttuja toisaalta :)
Siitä on jo reilusti yli vuosi, kun mä tänne eksyin miettimään vauvalle nimeä ja tänne mä sit jämähdin mietiskelemään muiden vauvojen nimiä, kun itselle ei enää lisää tule :)
tietyt nimet, jotka olet täällä tuonut esiin, saivat mulla kellot soimaan... että hetkinen, missäs muualla olenkaan nämä kuullut... :)
Mä olen synnynnäinen nimifriikki, mutta vasta alle kk sitten löysin tänne. Meille parikin lasta olisi enemmän kuin tervetulleita, mutta ei taida olla meidän käsissä nämä asiat :/
Siis kyllä varsinkin tytön läheisten täytyy vaivautua lausumaan nimi oikein!! Asun ulkomailla ja täällä huomaa selvästi, että ihmisen nimi ja nimenomaan miten se oikeasti lausutaan, on hyvin tärkeää. Suomessa vissiin ainoastaan olen tavannut ihmisiä, jotka ihan pokkana puhuvat Pirkitasta kun nimi on Birgitta. Ja mua se suoraan sanottuna kiukuttaa!! Jos ja kun vanhemmat ovat valinneet lapsukaiselleen sen kauneimman nimen, niin millä oikeudella joku muu alkaa sitä vääntämään??
Anteeksi nyt tämä purkaus, mutta tää asia on tosiaan mun sydäntä lähellä. Eilen viimeksi tapasin uusia ihmisiä, jotka oikein ottivat hetken aikaa oppiakseen sanomaan mun nimen oikein. Nimeni on kansainvälinen, mutta suomalaisella kirjoitusasulla ja r lausutaan suomeksi eri tavalla kuin esim englanniksi, joten vähän piti harjoitella. Mutta nytpä tietävät. En minä kovasti pahastuisi vaikka sanoisivat sen englanniksikin, mutta tuntuu tosi kivalta, että he halusivat sanoa nimeni niinkuin se oikein on. Siinä tulee heti jotenkin kunnioittava suhde uuteen ihmiseen.
Vielä palatakseni alkuperäiseen kysymykseen: Miriam on paljon paljon kauniimpi nimi kuin Mirjami, joten pitäkää ehdottomasti se kirjoitusmuoto!!
Ihana Miriam <3
Jos tyttö on teidän mielestä Miriam, niin sitten se on. Kyllä se lähipiirikin siihen tottuu. Ainakin mun korvissa Miriam ja Mirjami ovat ihan eri nimet ja niistä tulee ihan eri mielikuvat. Tykkään kyllä kummastakin, Miriamista enemmän.
Mulla on itsellä nimi, jota vieraille joutuu aina tavaamaan ja eihän se mua haittaa, kun en paremmasta tiedä :D Enkä mä kyl usko, että Miriamia tarvitsee aina tavata, jos sen vaan selkeästi lausuu.