Lapsi leikkii sotaa, miten suhtautuisit?
Ovatko sotaleikit vain leikki muiden joukossa, vai pitäisikö puuttua siihen, mistä asiassa oikeasti on kyse.
Kommentit (9)
tuo vaan kuuluu niiden normaaliin kasvuun ja leikkeihin. ja silti niistä voi tulla vaikka pasifisteja isompina ;)
entä pitääkö puuttua jos tyttö leikkii prinsessaa tai koiraa, ei kai se kuvittele vaan että siitä tulee isona kunkaallinen tai koira?
Lapsi haluaa tietää millaista olisi olla sotilas. Ei hänestä silti välttämättä sotilasta isona tule. Voi hyvinkin tulla sivari.
mutta kertoisin, mistä sodassa on kyse ja mitä se oikeasti aiheuttaa niille, jotka sen jaloissa elävät. Ja en ostaisi (ja en ostakaan) mitään leikkipyssyjä, mutta jos lapsi itse jonkun kepin keksii pyssyksi, niin antaisin leikkiä sillä.
jotain rajaa voi toki laittaa. Olen ohjannut ampumaan näkymättömiä mörköjä ja pahiksia, en pdä siitä, että minua tai taaperoikäistä pikkuveikkaa osoitellaan aseella edes leikisti.
Toisaalta aika hankala puuttua lasten keskinäiseeen leikkiin, siellä se toisten ampuminen kuuluu kyllä siihen kuvioon niin oleellisesti, jos jotain taistelua leikitään. En edes yritä noissa tilanteissa.
mutta kertoisin, mistä sodassa on kyse ja mitä se oikeasti aiheuttaa niille, jotka sen jaloissa elävät. Ja en ostaisi (ja en ostakaan) mitään leikkipyssyjä, mutta jos lapsi itse jonkun kepin keksii pyssyksi, niin antaisin leikkiä sillä.
lapsen leikkeihin liittyen. Oikeaa sotsaa ja leikkiä ei pidä sekoittaa. Jos lapsen sotaleikit keksittyy kovasti siihen, että joku kuolee ja tapetaan tai esim. kovasti mässäillään sillä, miten päät lentää ja veri roiskuu, puuttuisin asiaan (ja rajoittaisin tv:tä ja pelaamista). Samoin olen kieltänyt itseni ampumisen :-) ja sanonut että vain niitä jotka on mukana leikissä saa osoitella. Tavallinen bang bang -leikki on ok.
mennä kiiressti kertomaan, että vauvoja ei sitten kannata tehdä ilman isää, ja odota että olet oikeasti ainakin 25 vuotta ja synnyttäminen sattuu, eikä vauvat nukahda heti kun ne laittaa sänkyynsä. Ja voi tulla synnytksenjälkeinen masennus, ja kaikki ei saa vauvaa vaikka haluaisi, ja usein ne on paljon rumempia kuin tuo nukke...
Eiköhän asioista kuitenkin kerrota lapsen ikä huomioiden... Ei tarvitse varmasti niin yksityiskohtaisesti kaikkea kertoa, että lapsi menettää yöunensa. Kyllä oma 4-vuotiaani jo tietää, että jossain päin maailmaa on maita, joissa soditaan ja se on tosi kurjaa niille, jotka siellä asuvat.