kuntouttavan päivähoidon maksuttomuus??
Hei
meillä pojalla neurologin määräys kuntouttavasta päivähoidosta. ja olen kuullut että sen pitää olla ilmaista perheelle?!
no kuntapa laittoi laskun, josta nyt olis tarkoitus valittaa. Mistä löydän sen lakipykälän jossa näin sanotaan?????
kaikki ovat just nyt lomalla ja en saa yhteyttä esim. kuntoutusohjaajaan.
Osaako kukaan auttaa????
t minna
Kommentit (5)
ainakin Tampere on rajannut maksuttomuuden koskemaan vain niitä lapsia joilla on kehitysvammadiagnoosi. Kehitysvammalakia voi selata mutta se ei auta jos sitä diagnoosia ei ole. Sinun ei valituksessa tarvitse osoittaa mitään lakipykälää vaan vaadi maksuttomuutta ja virkamiesten homma on sitten kaivaa esiin lakipykälä johon he itse vetoavat. Meidän tytöstä meni koko päiväkotiajan maksu koska hän sai kehitysvammadiagnoosin vasta 6-vuotiaana. Mietin sitäkin viivytettiinkö keva-diagnoosia tahallaan monta vuotta koska kuntoutuminen ei ollut kovinkaan huomattavaa koko seuranta-aikana
.Kuntapäätöksen laillisuutta on vaikea tavallisen tallaajan mennä arvioimaan, kehitysvammaliitosta varmasti saa tietoa jos sinne ottaa yhteyttä.
Kuntoutusohjaajalta saa sitten aikanaan enemmän tietoa asiasta, itse ainakin sain ison nipun papereita jossa perusteltiin maksullisuutta. Itselläni ei ainakaan ollut siinä vaiheessa voimia vängätä maksuttomuudesta. Mutta ainahan voi teettää koneistolla töitä ja testata miten kunta lakeja soveltaa.
Kyseinen lakipykälä kuuluu kehitysvamma lakiin. Meillä poika sai kehitysvamma diagnoosin ollessaan 5v. Saatiin vähän takautuvasti takaisin, kun joku vanhempi oli vienyt asian oikeuteen.
Ilmeisesti meidän poika on ollut kehitysvammainen vasta täytettyään 4v.
Lisäksi toisen vanhemman pitää olla kotona, koska hoidon tarvetta on lapsella muutenkin, jos vanhemmat ovat töissä kummatkin.
Toiset kunnat voivat tehdä poikkeuksen, niin halutessaan. Asutaan Tampereella.
kertoi että riittää kun on lääkärin määräys kuntouttavasta päivähoidosta, ja oli kuulemma lakimieheltä kysynyt että onko väliä onko vanhemmat töissä vai ei, niin ei väliä, kuntouttava on se pääasia siinä.
saa nähä miten käy.
kehitysvammadiagnoosia ei ole, vasta laaja-alainen kehitysviive.
katellaan kuin käypi
Pelkkä lääkärin antama lausunto kuntouttavasta ei oikeuta maksuttomaan automaattisesti. Vain kehitysvammaisuus oikeuttaa.
Se riippuu kunnasta, siis osassa maksaa ja osassa ei.Näin ainakin mulle sanottiin kun selvittelin asiaa muutama vuosi sitten...Meidän neiti oli tavallisessa päiväkodissa pienryhmässä kahden lapsen paikalla.Suuren avun saimmekin, ja koulun alkaessa viime syksynä asiat olivat paljon paremmalla tolalla kuin ikinä olisin uskonutkaan.