Olen tehnyt kaksi aborttia, saako mieheni tietää niistä?
Kommentit (24)
....kuinka mones raskaus tämä on. Voit toki valehdella että ensimmäinen...
Eli sulla para 0 gravida 3 eli 0 synnytystä, mutta kolmas raskaus. Ja niihin neuvolakortteihin siis merkitään keskeytyksetkin.
Mutta miksi miehesi ei saisi tietää syytä abortteihin, onko ne tehty siksi, että sikiö on ollut vaikeasti sairas? Ilmeisesti ei, koska et ole kertonut.
Vaikka miehesi tulisi vasta toiselle käynnille niin äitiysneuvolakorttiin tulee merkintä monesko raskaus on. Sen mukaan mitä olet sanonut.
ja sano ettet halua miehesi tietävän niistä. NEuvolakortissa lukee edellisten raskausten ja synnytysten määrä, mutta ei meillä ainakaan mies ole neuvolakortteja tutkinut, on sellainen perusmies, eikä välttämättä ymmästäisi niitä merkitöjä edes. mutta miehjiäkin on erilaisia. Jos siis sulla on takana kaksi aborttia eikä yhtään synnystystä niin lukee sitten G3 P0 eli kolmas raskaus menossa.
Meillä ekassa neuvolassa mies käskettiin eri huoneeseen ja terkka kysyi onko mitään mitä haluan kertoa ilman että mies kuulee.. ei ollut mutta lienee ihan yleistä ettei mies tiedä kaikkia naisensa asioita.
Eli sulla para 0 gravida 3 eli 0 synnytystä, mutta kolmas raskaus. Ja niihin neuvolakortteihin siis merkitään keskeytyksetkin.
Mutta miksi miehesi ei saisi tietää syytä abortteihin, onko ne tehty siksi, että sikiö on ollut vaikeasti sairas? Ilmeisesti ei, koska et ole kertonut.
Toisen siksi, että mun elämäntilanteeni oli muuten niin kamalan ahdistava ja onneton.
En ole miehelleni halunnut puhua aborteista, sillä mielestäni ne on mun yksityisasioita. Mieheni ei todellakaan ollut kummankaan sikiön isä.
Mä en siis voi ottaa miestäni mukaan ekalla käynnille. Harmillista.
ap
aborttia.
Sanot vaan reippaasti, että ensimmäinen.
Jos sinulla olisi rhesus-tekijä niin varmasti muistaisit sen. (kerrotaan 1. raskauden/ keskeytyksen yhteydessä)
Ei kuulosta luottamukselliselta ja läheiseltä suhteenne.
en kyllä tuossa asiassa lähtisi valehtelemaan, kyseessä on muutakin kuin äidin tunteet. Tärkein kuintenkin on sen pienen hyvinvointi. Tuosta aborteista saattaa olla hyvä kertoa mahdollisten "oireiden" vuoksi. Itse en kyllä salaisi.
Multa kysyttiin haluanko, että se merkitään neuvolakorttiin..Ei ole pakko näkyä siinä!
Sinne neuvolakorttiinhan nimittäin merkitään kuinka mones raskaus on kyseessä.
Kaksi vaihtoehtoa:
1. kerrot nlassa että kyseessä on kolmas raskaus --> merkintä tulee neuvolakorttiin ja mies huomaa sen jossain vaiheessa (tai joku sukulainen tms. joka haluaa katsoa korttia...)
2. sanot neuvolassa että kyseessä on eka raskaus (oli mies sitten mukana tai ei)
1. kerrot nlassa että kyseessä on kolmas raskaus --> merkintä tulee neuvolakorttiin ja mies huomaa sen jossain vaiheessa (tai joku sukulainen tms. joka haluaa katsoa korttia...)
Eikö naisella ole mitään oikeutta yksityisyyteen?! Mä en todellakaan aio näyttää neuvolakorttiani kellekään.
En oo ikinä tajunnut niitä äitejä, jotka itkee kun miehet ei saa vapaata töistä neuvolakäyntejä varten. Hei haloo! Miksi edes pitäisi? Onhan se äärettömän turhauttavaa katella vierestä kun äidiltä kysellään vointeja ja otetaan verikokeita jne.
...mutta kun tuo raskaus päättyi yllättäen rv26 kohtukuolemaan (tavallinen nla-käynti jossa ei pitänyt olla kuin perustsekkaukset mutta sykettä ei löytynytkään vaikka olin aamulla tuntenut liikkeet) niin seuraavissa raskauksissa oli itsestään selvyys että mies tulee aina mukaan. Toista kertaa en olisi halunnut soittaa suru-uutista miehelle töihin (tosin enpä soittanut ekalla kertaakaan...tai soitin mutta en pystynyt puhumaan mitään vaan nla-täti otta luurin kädestäni kun vaan itkin).
Valehtelua ei kannata harrastaa varsinkaan mikäli keskeytykset on tehty kaavinnalla (jossa kohdunkaulaa on laajennettu...kuten aina on...). Sillä voi olla vaikutusta kohdunkaulan kestävyyteen tämän raskautesi aikana ja asia olisi hyvä olla tiedossa.
Jos et halua kertoa abortista niin suosittelisin edes valehtelemaan nlassa että sinulla on ollut kaksi aikaisempaa raskautta jotka ovat menneet kesken mutta eivät ole vuotaneet itsestään pois --> oli pakko kaapia.
En oo ikinä tajunnut niitä äitejä, jotka itkee kun miehet ei saa vapaata töistä neuvolakäyntejä varten. Hei haloo! Miksi edes pitäisi? Onhan se äärettömän turhauttavaa katella vierestä kun äidiltä kysellään vointeja ja otetaan verikokeita jne.
Mun mies, joka on ihana tyyppi, kysyi, että haluanko hänen tulevan mukaan äitiysneuvolaan. Minusta oli aivan turha miehen sinne tulla minun punnituksia katsomaan kesken työpäivän, joten hän tuli vaan lääkärikäynneille, koska meidän neuvolassa ultrattiin aina silloin. Minusta miehen läsnäolo olisi ollut vähän turhaa - osasin itsekin kertoa kuulumiset hänelle.
Eikö naisella ole mitään oikeutta yksityisyyteen?! Mä en todellakaan aio näyttää neuvolakorttiani kellekään.
....sitten kun suvussa tms. on muitakin raskauksia (varsinkin jos sattumalta olisi samaanaikaan) niin äideillä on usein kiinnostusta verrata sitä että "meidän tyttö oli senjasen pituinen/painoinen siinä ja siinä ultrassa - ai jaa joo meidän tulevalle lapselle tuli muuten ihan samat mitat kun oltin eilen ultrassa!". Pelottaako se painolukema??? ;)
Sitä ei ole pakko merkata korttiin!!
En minä ainakaan esittele omaani missään tai kellekään enkä voisi kuvitella että haluaisin sen kummemmin nähdä esimerkiksi jonkun kaverini korttia. Mieskään ei ole siitä millään tavalla kiinnostunut, tuskin edes ymmärtäisi mitään sen merkinnöistä.
1. kerrot nlassa että kyseessä on kolmas raskaus --> merkintä tulee neuvolakorttiin ja mies huomaa sen jossain vaiheessa (tai joku sukulainen tms. joka haluaa katsoa korttia...))
Meillä nimittäin kyllä sisarusten kesken tutkailtiin toistemme neuvolakortteja oikein urakalla. ;)
Odotan nyt ekaa yhteistä lastamme. Mieheni haluaa tulla mukaan jo ekaan neuvolaan. Ei kai terkka möläytä siellä noista aborteista? Tuleeko ne missään vaiheessa ilmi? Abortit on tehty eri paikkakunnalla kuin missä on neuvola.