Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5v ja puheen tuottaminen ja artikulaatio, kertoisitteko ammatti ihmiset...!

Vierailija
02.03.2009 |

Meillä lapsella tulossa 5v täyteen ja pk:n kuvaus lapsesta oli ihan samanlainen mitä kotona oltiin täytetty tai tarkoitan, että samoihin kohti olimme rasteja laittaneet.

Yhtä asiaa jäin miettimään kun puheen tuottaminen ja artikulaatio oli laitettu kehittymässä. Mitä sillä tarkoitetaan? :)

Puheessa lapsella jää R pois kaikki muut kirjaimet tulee ja puhuu kuin papupata yleensä.

Mitä yleensä on artikulaatio?

Onko mulla jäänyt huomaamatta jokin puheen viivästymä lapsessa vai mitä voisi olla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ei ole ihan täysin kehittynyt, jos esim. se r-kirjain puuttuu.

Vierailija
2/4 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsi siis tuottaa puhetta ikätasoisesti. Pystyy siis kertomaan asioista oma-aloitteisesti ja ymmärrettävästi, niin että vieraskin ymmärtää.

Artikulaatio taas siis on sitä että artikuloi sanat selkeästi, ei esim. nielaise sanan loppuja tai muuten lyhentele sanoja. Tuo r-kirjaimen puuttuminen ainakin vaikuttaa artikulointiin, eli vieraan voi olla vaikea ymmärtää kaikkea lapsen puhetta. Onko puhe rytmiltään normaalia, onko lauserakenteet normaaleja jne. Näitä kaikkia asioitaan seurataan kun seurataan lapsen puheen kehitystä.

t. Lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun pian puheterapeutiksi ja voin yrittää vastata kysymykseesi.

En tiedä, millainen käytäntö päiväkodissanne on ja millaisia arviointimenetelmiä siellä käytetään. Artikulaatiolla tarkoitetaan useimmiten tällaisissa yhteyksissä sitä, että lapsi ääntää äänteet "aikuismallin" mukaisesti eli lapsella ei ole äännevirheitä. Luulen, että tuo "kehittymässä" tulee juuri puuttuvan ärrän takia. Jos lapsella olisi puheen tuottamisen ongelmia, niin hänet olisi varmaan lähetetty puheterapeutille.

Äännevirhe on tietyllä tavalla puheen viivästymä, mutta viisivuotiaalla äännevirheet ovat vielä hyvin tavallisia - muistaakseni viidesosalla eskarilaisista on ainakin yksi äännevirhe, useimmiten juuri r tai s.

Ja vielä yksi huomio: Kannattaa suhtautua terveen kriittisesti päiväkodinkin arvioihin. Vaikka lto:t ovat varhaiskasvatuksen asiantuntijoita, heillä ei ehkä ole parasta mahdollista kykyä arvioida lasten kielenkehitystä.

t. pian valmistuva puheterapeutti

Vierailija
4/4 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selventyi kovasti minulle ja itse en osaa olla huolissani vielä ainakaan.

Lapsi puhuu ja ymmärtää mielestäni kaiken kuitenkin vaikka koira on koila :)

Kiitos vielä kaikille, jotka vastasitte!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän