Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin lattian lämpötila 14 astetta, ilma lähelle kahtakymmentä. ONGELMIA..

Vierailija
02.03.2009 |

Mies käskee pukea vällyä ylle ja muu perhe jäätyy. Muutettiin viime kesänä vanhaan rintamamiestaloon, ei odotettu lämmintä talvea, mutta pieniä yllätysiä on riittänyt ja olen niin kyllästynyt jatkuvaan sairasteluun ja viiteen vaatekertaan. Miehen mielestä kaikki on ok ja odotusten mukaisesti ja remontoidaan "kun keretään", liika valittaminen pois vaan kuulema. Perheessä on kaksi alle 5-vuotiasta lasta. Miten sen äijän päähän saan järkeä, että tästä ei tule mitään?! Pahimmillaan nurkissa just hätäisesti plussan puolella, kun ulkona -5.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollasen lämmittämiseen menee ihan sikana sähköä, ellei teillä ole varaavia tulisijoja? ja jos teillä on parketit lattioissa, pelottaa edes ajatella millä systeemillä on tehty se parketin pohja. jos talo vetää joka nurkasta, niinkuin miehesi sanoo, ja sinne on laitettu hengittämättömiä materiaaleja (höyrynsulkumuovia, askelääneneristysmuoveja jne) niin siinä on teillä valmis homeloukku muutaman vuoden päästä. hyvin tehty rintsikka ei ole kylmä, eikä vedä! meillä on lankkulattiat, eikä kylmiä lattioita ole ollut koskaan, vaikkei lattialämmitystä olekkaan.

Vierailija
2/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvun alun talo meilläkin. Siihen joko tottuu, muuttaa pois tai ongelman hoitaa remontoimalla. Uuneilla saa lämmintä, mutta nurkat ja ikkunanvieret ovat kylmät. Meillä ei kyllä ole sairasteltu, tuollainen enemmänkin karaisee.

Homeongelma ei sinänsä liity lämpötilaan, vaikka tiivistymiskosteutta voi tulla, jos kosteussulku on väärin asennettu.

Pari nopeaa ja edullista vinkkiä: Tiivistäkää sisäikkunat, niissä on usein pahoja lämpövuotoja. Ja hyödyntäkää lumi eristeenä, eli lapioikaa pakkaslunta mahdollisimman paksu kerros talon sokkelia ja seinää vasten. Se sulaa pois sitten, kun alkaisi olla liian kosteaa seinän kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvessa sähköstä itsemme kipeiksi. Mies kyllä tietää mitä talolle pitäis tehdä, mutta kun ei näe asiassa suurempaa ongelmaa. Mä näen, koska olen ollut lähes koko talven veke töistä sen takia, kun joko itse tai jompikumpi tai molemmat lapset kipeinä.

Vierailija
4/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lattiat auki sisäpuolelta ja lisäeristettä.

Vierailija
5/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäeristystä on suunnitteilla, ilmalämpöpumppua jne... mutta ongelma piilee siinä, että mies on meillä nyt tekijä, jonka mielestä em. seikat eivät ole kiireellisiä. Olen itse sitä mieltä jo nyt, että kehnot kaupat tuli tehtyä ja kaduttaa tällä hetkellä koko lato... johtuen ehkä miehen ylimielisestä asenteesta.

t. ap, joka joutuu lähtee koneelta

Vierailija
6/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin vaan sitä ilmalämpöpumppua nopeana apuna. Asentajalta menee sen laittamiseen 1 työpäivä ja hintaa laite mukaan lukien n. 1500-2000 euroa. Jos on teillä on sähkölämmitys, niin näkyy heti sähkölaskussa. Tietty jos öljylämmitys, niin joku muu voi olla parempi vaihtoehto.

Vierailija
7/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulema ole vielä sen hetki. AAAAAARGH.

ap

Vierailija
8/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitettua eristysnauhaa ja pane joka ikkunaan ja ulko-oveen. Muista jättää ikkunoihin tuuletusta varten pari viiden sentin katkosta.

Etsi sitten muut kohdat, joista erityisesti tuntuu kylmä huokuvan. Voit täksi talveksi laittaa kyseisiin kohtiin vaikka paksun maton tai seinää vasten kaapin, jonka taakse panet eristyslevynpalasen tai vaikka patjan.

Veto nimittäin viilentää ihan järjettömästi verrattuna sellaiseen "yleiseen kylmyyteen".

Aloittakaa sitten ensi kesänä miehesi kanssa kunnon järkevä remontti, jolla saatte talon hyvällä tavalla tiiviimmäksi.

Minäkin epäilen, johtuuko lastesi sairastaminen kylmyydestä. Ehkä jostain muusta?

Vierailija
9/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme aikoinaan rivarista 20-luvun taloon. Alkujärkytys oli suuri, varsinkin kun muutto osui helmikuulle.Rivarin lämpötila oli varmaan +25 ja kuljimme t-paidassa. uusi kotimme oli taas pakastin ja vauva oli kolmikuinen...Ekana yönä oli 15 astetta lämmintä. No, nyt kun ollaan asuttu 10 vuotta on aika hyvin totuttu viileyteen. Ei meillä nyt 15 asteista ole mutta ei kovin kuumaakaan. talo on rempattu ja lattiat yms eristetty, silti tykkäämme nykyään olla viileässä. Jotenkin tähän on niin tottunut, että kyläillessä liiallinen lämpö "ahdistaa" ja hikoiluttaa. Itse olen nukkunut viileässä tosi hyvin ja olemme olleet terveitä. Lapset osaavat vetää villasukkaa jalkaan jos paleltaa...Kannattaa myös vuorata lattiaa matoilla ja tarvittaessa pitää väliovia kiinni. Meillä sai lämmön pysymään kun sulki eteiseen menevät ovet. On leikitty myös paljon sängyssä ja rakennettu majoja...

Miehet tunnetusti "tekevät kun ehtivät". Ehkä remonttia voi nopeuttaa myös pukeutumalla villahousuihin ja laamapaitoihin yms lämpimiin vaatekertoihin ;)

Vierailija
10/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisällä oleva lämpimämpi ja kosteampi ilma pääsee rakenteisiin ja törmää ulkoa tulevaan kylmään ilmaan seinärakenteiden sisällä ja siellä seinässä on jokin kerros, joka ei läpäise kosteutta, lämpimän ilman sisältämä kosteus härmistyy tähän kerrokseen ja kosteusvaurio/homevaurio voi syntyä. Vetoisuus johtuu siitä, että rakenne on harva joistakin kohdista ts. eristys on riittämätön ja sillähän ei ole mitään tekemistä rakennuksen ilmanvaihdon saati rakenteiden toimivuuden kanssa.

Onko teillä kummallisia hajuja tms? Jatkuva sairastelu ei ole normaalia eikä johdu pelkästä vedosta/kylmästä. Kylmä kyllä alentaa vastustuskykyä, mutta jos olette jatkuvasti sairaana epäilisin kyllä vahvasti homevaurion mahdollisuutta.

Vierailija
11/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti kosteus- ja homevaurioisesta kodista kokemusta ja sairastelukierrettä sen johdosta. Joka nurkasta veti.

Meidän mielestä asunnossa oli vikaa ja vuokranantajantaho isännöitsijän suulla kielsi ongelmia olevankaan.

Lapset sairasteli samoin itsekin, flunssakierre jonka seurauksena suurin osa talvesta meni sairastellessa. Hengitystieongelmia, nuhaa, tukkoisuutta, yskää, silmien kirvelyä, lopulta astmaa ja iho-oireita.

Sitkeän taistelun jälkeen saimme tutkimukset kotiin ja tutkimusten valmistuttua meille osoitettiin toinen asunto ja muuttomme jälkeen sairastelukierre pysähtyi kuin seinään. Homeallergia todettiin muuttomme jälkeen toisella lapsella.

Jos vähääkään epäilet että olisi sisäilmaongelmia niin toimi. Kaikki tutkimuksia tekevät tahot eivät ole todellakaan ammattilaisia. Jos katsoit homeloukku ohjelmaa niin siinähän myytiin paskaa paketissa vaikka tutkimus oli muka tehty.

Minä ja tyttäreni sairastuttiin pysyvästi astmaan joten sisäilmaongelmat eivät ole leikin asia. Sairastuminen vaikuttaa loppuelämään ja lisäksi tyttäreni ammatinvalintaan tulevaisuudessa. Olen katkera ja etenkin surullinen lapseni kohtalosta itsestäni ei niin suurta väliä.

Meillä mitattiin lattianrajasta + 8 - + 14 asteen lämpötiloja pakkaskausilla.

Meidän koti oli rakennusvirheitä täynnä ja onneksi ei oma ja se onkin ainoa positiivinen asia koko sotkussa. Pois muutto auttoi muttei tuo terveyttä takaisin.

Olen pahoillani että olette ostaneet omaksi ongelmatalon. Asiaa ei paranna se että miehesi asenne on noin kehno. Mielestäni teillä on oikeus kaupan purkuun jos osoittautuu että teitä on johdettu harhaan. Ota asioista selvää ja toimi ennen kuin se on liian myöhäistä.

Vierailija
12/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti kosteus- ja homevaurioisesta kodista kokemusta ja sairastelukierrettä sen johdosta. Joka nurkasta veti.

Meidän mielestä asunnossa oli vikaa ja vuokranantajantaho isännöitsijän suulla kielsi ongelmia olevankaan.

Lapset sairasteli samoin itsekin, flunssakierre jonka seurauksena suurin osa talvesta meni sairastellessa. Hengitystieongelmia, nuhaa, tukkoisuutta, yskää, silmien kirvelyä, lopulta astmaa ja iho-oireita.

Sitkeän taistelun jälkeen saimme tutkimukset kotiin ja tutkimusten valmistuttua meille osoitettiin toinen asunto ja muuttomme jälkeen sairastelukierre pysähtyi kuin seinään. Homeallergia todettiin muuttomme jälkeen toisella lapsella.

Jos vähääkään epäilet että olisi sisäilmaongelmia niin toimi. Kaikki tutkimuksia tekevät tahot eivät ole todellakaan ammattilaisia. Jos katsoit homeloukku ohjelmaa niin siinähän myytiin paskaa paketissa vaikka tutkimus oli muka tehty.

Minä ja tyttäreni sairastuttiin pysyvästi astmaan joten sisäilmaongelmat eivät ole leikin asia. Sairastuminen vaikuttaa loppuelämään ja lisäksi tyttäreni ammatinvalintaan tulevaisuudessa. Olen katkera ja etenkin surullinen lapseni kohtalosta itsestäni ei niin suurta väliä.

Meillä mitattiin lattianrajasta + 8 - + 14 asteen lämpötiloja pakkaskausilla.

Meidän koti oli rakennusvirheitä täynnä ja onneksi ei oma ja se onkin ainoa positiivinen asia koko sotkussa. Pois muutto auttoi muttei tuo terveyttä takaisin.

Olen pahoillani että olette ostaneet omaksi ongelmatalon. Asiaa ei paranna se että miehesi asenne on noin kehno. Mielestäni teillä on oikeus kaupan purkuun jos osoittautuu että teitä on johdettu harhaan. Ota asioista selvää ja toimi ennen kuin se on liian myöhäistä.

Vierailija
13/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku asioista tietävä osaisi vastata...

Onko mahdollista, että kylmä ja kostea ilma voi aiheuttaa rakenteisiin esim. homevaurioita. Miehen mielestä homeen mahdollisuutta ei voi olla, koska talo vetää joka suunnasta ts. "ilmastointi" ainakin pelaa. Mutta miten on?

Vierailija
14/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä teen tyhmän kysymyksen: miten mitataan lattian lämpötila?

Vierailija
15/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä pintalämpömittari. Semmoinen elektroninen pyssyn näköinen hässäkkä

ap

Vierailija
16/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh hee, ei ole kylla hometta nakynyt niin paljon vetaa. Parkettilattiat ja ei mitaan lattialammityksia, sisa lampotilavaihtelee 12-18C, riippuen miten paljon patterit paahtaa...

Vierailija
17/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin vertailin mielessäni Englantiin... tosin enkuissa voi välttää nää mukavat pakkaset ;-)

ap

Vierailija
18/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmalämpöpumpulla saisitte ehkä nopeasti osan ongelmaa korjattua. Poistaa kosteutta, lämmittää ilmaa ja puhaltaa lattiallekin lämmintä.

Sitten pidemmällä aikajänteellä isommat korjaukset.

Kyllähän se kylmyys ja kosteus toki homeelle altistaa. Hyvä tuuletus tietysti vähentää riskiä.

Vierailija
19/20 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kerran joka lävestä vetää.

Kannattaisi varmasti käydä läpi koko talo jonkun asiantuntijan kanssa. Tietäisitte miten kannattaisi eristää, jotta lämpö pysyisi sisällä.

Vierailija
20/20 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enää koko tönö pystyssä? Ja jos on niin vieläkö vetää, terv. Taappaus Tyrväältä