Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään kuka käyttää vauvaviittomia?

Vierailija
01.03.2009 |

Olisi mukava vaihtaa ajatuksia...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan tukiviittomia joita normaali lapsi ei tarvitse. Tukiviitomia sen sijaan tarvitsee useatkin erityislapset. Kenellekkään niistä ei ole haittaa mutta normaali lapsi ei niitä tarvitse!!!

Vierailija
2/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kielen tukena jokaiselle lapselle. Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta ap nyt vaan kysyi käyttääkö joku niitä. Itse voisin hyvinkin käyttää, kunhan tämä oma syntyisi. :) Olen lto ja käytän viittomia työssä kaikkien lasten kanssa. Se auttaa lasta keskittymään, ja ymmärtämään pitkiäkin ohjeita usealla aistikanavalla. Tarvitsemisesta huuteleminen on minusta vähän hassua.. monestakin kehitystä tukevasta asiasta voisi huutaa ettei sitä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi toki käyttää normaalilla lapsellakin. Kuten jo sanoinkin että ei niistä haittaa ole. Jokainen toki saa niitä käyttää jos haluaa. Ne toki auttavat puheen ymmärtämisessä jne. Kuitenkin normaali lapsen puheenkehitys ei niitä vaadi, normaali lapsi oppii ymmärtämään asioita ilman viittomiakin. Nyt vain tuntuu olevan "villitys" että viittomilla lapsi oppisi nopeammmin puhumaan tai ymmärtämään puhetta. Normaali lapsen kohdalla tilanne ei ihan noin kuitenkaan ole.

Terveisin nro kaksi joka käyttää viittomia omalle kahdelle erityislapselle

Vierailija
4/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän muutamaa tukiviittomaa 1-vuotiaalla tytölläni, työssäni käytin niitä päivittäin joten tulee edelleenkin ihan automaattisesti välillä niitä käytettyä. Enkä tosiaan usko niistä mitään haittaakaan olevan :) Ihan perusjuttuja esim kun tyttö pitäis saada istumaan eikä kuuntele ollenkaan mitä puhun niin saatan näyttää sormilla että istumaan jne.

Vierailija
5/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes tajunnut, että kyse on jostain vauvaviittomista. Mä olen jotenkin intuitiivisesti osoittanut lapselle syöttötuolia tai eteisen pikkujakkaraa, kun kehotan häntä istumaan siihen. Luulen, että elehdin muutenkin käsilläni normaalia enemmän. Ja ihan Itä-Suomesta olen enkä mikään eteläeurooppalainen...

Sitä en kyllä tiedä, onko se mitenkään vaikuttanut lapsen kielelliseen kehitykseen, koska mulla ei ole vertailupohjaa. Lapsi kuitenkin on kehittynyt ihan normaalisti.

Vierailija
6/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viittoo tuon istumisen, viittoma tehdään molempien käsien etu- ja keskisormilla.

Mä en ole edes tajunnut, että kyse on jostain vauvaviittomista. Mä olen jotenkin intuitiivisesti osoittanut lapselle syöttötuolia tai eteisen pikkujakkaraa, kun kehotan häntä istumaan siihen.

Vierailija
7/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten kun tuo vauvaeli vaan syntyy.

eihän sitä välttämättä "tarvitse", mutta olen opettanut tukiviittomia isommallekin lapsellemme, joten lienee luontevaa jatkaa nuoremmankin kanssa.

useimmiten lapsi kommunikoi viittoen aikaisemmin kuin puheella. eli lapset, jotka ovat viitomakielisessä ympäristössä aloittavat kommunikoinnin yleensä aikaisemmin kuin (pelkällä) puheella komminikoivat lapset

Vierailija
8/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vähän outoa opettaa lapselle viittomia jos hän ei niitä tarvitse. sitten hän käyttää näitä tukiviittomia läpielämän ja tulee väärinkäsitykisä että hän ei kuule tms. mitä järkeä??:D

Vierailija
9/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap luki juuri kirjan vauva viittomista ja se ei todellakaan hidasta lapsen kehitystä, päin vastoin!

Jos on asiasta kiinnostunut niin kannattaa perehtyä. Pieni vauva joka ei osaa puhua voi osata viittoa asiansa. Itku ja muu turhautuminen vähenee huomattavasti. Mutta ilmeisesti täällä ei ole asiaan perehtyneitä ihmisiä.

ap

Vierailija
10/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyssä iässä, niin on tarkotettu. MIks täytyy tässäkin asiassa kiirehtiä jollain viittomilla. Eri juttu sitte erityislapset, jotka tarvitsee tätä tukea, kun ei se puhe tai ymmärrys ole normaalia. Ihan sama kun pitää tunkea vauva kävelytuoliin, ettei se vaan turhaudu ja kitise, kun ei vielä ole valmiuksia itsenäiseen kävelyyn.

Vierailija
11/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos vauvalla on jano hän voi kertoa siitä vaikkei osaa puhua...

ajattelin vaan jos täällä on asiasta kiinostuneita, mutta ilmeisesti täällä on vaan ihmisiä, jotka kasvattavat lapsensa niin kuin kaikki muut eivätkä kyseenalaista mitään...

ap

Vierailija
12/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetty viittomia kahden "normaalin" lapsen kanssa. Se oli aivan mahtavaa!! En voi muuta kuin suositella kaikille!

Aluksi itsekin ihmettelin, miksi kuulevan/puhekykyisen lapsen pitäisi viittoa, mutta kun käytännössä mäin, miten homma toimii, ymmärsin heti mistä on kyse.

Viittomista on ihan todellista apua, vauva on vähemmän itkuinen, kun hän tietää, miten voi kertoa mistä itku johtuu, usein siis ei tarvitse edes itkeä. Kaikki siis hyötyvät: Vauva ei turhaudu, kun äiti ei ymmärrä missä vika on ja vanhemmat ei turhaudu kun vauva vaan itkee itkee ja itkee eikä mikään auta. Tietenkään kaikkea itkuisuutta ei viittomien käyttö poista, eikä olekaan se mitä tässä haetaan.

Minä itse nautin siitä kun vauvan kanssa luettiin esim. kirjaa tai oltiin ulkona ja hän pystyi kertomaan mitä kaikkea näkee, esim. lentokone, vene, hauva jne. Sai ikään kuin ikkunan sinne pieneen päähän, mitä kaikkea siellä liikkuukaan. Ja huomasi miten paljon vauva itse-asiassa tekeekään huomioita ymäristöstään.

Ruokailutilanteessa viittomien avulla lapsi kertoi mitä haluaa, maitoa, vettä vai ruokaa, lisää vai oliko ja masu täynna. Oliko ruoka hyvää tms. Liikuttava hetki oli esim. kun olimme syömässä ja lapsi ensimmäisen kerran viittoi oma-aloitteisesti merkin "hyvää" maistettuaan tekemääni ruokaa.

Vauva pystyy siis kertomaan mielipiteitään viittomien avulla.

Jos perheessä on vaikka koira, on kokemuksia, että lapsi voi kommunikoida koirankin kanssa viitomilla. Tämä tapahtuu yleensä ihan itsestään, mitään koulutusta ei tarvita. Lapsi ja koira ovat molemmat älykkäitä!

Viittomien opettaminen ei ole mitään sparrausta. Varmasti ihan joka-ikinen äiti ja isä opettavat lapselleen ainakin yhden viittoman: "hei hei". (ja mikä ilo onkaan kun lapsi sen opii, sitä kyllä näytetään koko kylälle!) Loput eivät ole yhtään se monimutkaismpia "opettaa" ja ilo ja hyöty on kaikille valtava!

Lisähyöty, jota en ajatellut viittomia käyttäessämme, oli se, että lasten puheen kehitys oli todella nopeaa. Toinen puhui alle vuoden ikäisenä kahta kieltä sekä käytti viitomia. Hän oppi todella nopeasti puhumaan, viittomat jäivät automaatisesti pois käytöstä kun opii sanomaan sanat molemmilla kielillä. Vaikeasti lausuttavien sanojen kohdalla käytti viittomia pidempään. Noin 2 vuotiaana ei käyttänyt enää ollenkaan viittomia, koska puhe sujui jo niin hyvin.

Pienemmän sisruksen synnyttyä aloitti taas hänen kanssaan viittomien käytön, mutta muille puhui tietenkin ihan "normaalisti".

Mutta siis lämpimät suositteluni jokaisen vauvan vanhemmalle, käyttäkää vauva viittomia! Lue kirja aiheesta tai etsi netistä tietoa! Saat todella ison lahjan lapseltasi kun ymmärrät hänen maailmaa vielä pikkuisen paremmin!

Vierailija
13/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten tässä epäilyttää se miten saada koko vauvan lähipiiri mukaan ja se, että ihmettelevätkö ulkopuoliset viittomia.

Viiton vauvalle ja tuntuu, että joku voi luulla lastani kuuroksi vaikkei hän ole.

Olen lukenut vauva viittomakirjan.

Meillä eka viittoma oli koira kun vauva oli 10,5kk :)

ap

Vierailija
14/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso-vanhemmat oli aivan innoissan viittomista ja "ylpeitä", että lapset "puhuvat kolmea kieltä". Aina jos sanoin, että lapset ovat kaksikielisiä, vaari korjasi, että ei, vaan kolme! Se oli söpöä!

Kannattaa muuten opettaa merkki "loppu" (esim time-out-käsimerkki). Se oli todella kätevä monessa kohtaa. Käytetään sitä vieläkin välillä jos kuusivuotiaalle ei pelkkä puhe tehoa, yllättävää kyllä, se tuo sanoille lisäpainoa yhä!

Sen haluaisin vielä sanoa näille jotka vähättelevät viittomia, että niitä voi verrata siihen, että eihän lapsi kävelemäänkään opi heti. Ensin ryömitään, kontataan jne. Harva vanhempi, jonka lapsi oppii kontaamaan, on huolissan siitä miten nyt käy kävelemisen kun lapsi pystyy konttamman joka paikkaan! Ei, kyllä se on vaan väli-aikaista, kun kävelyn oppii, konttaminen jää. (ainakin periaatteesa)

Samoin viitomat ovat kuin konttaus-vaihe, kun puhe alkaa sujua, viitomat jäävät pois. Meillä lapsi ei ottanut joitakin viittomia lainkaan käyttöön, esim. "auto"-viittomaa ei käytetty koskaan, sillä hän oppi sanomaan sanan heti.

Meillä ensimmäinen viittoma oli niinkin aikaisin, kuin 7 tai 8kk iässä, lamppu. Enimmillän viitomia oli käytössä kuutisen kymmentä. Aktiivisn aika niille oli siinä 11kk-18kk iässä. Toisella lapsella viittomat oli käytössä vähän pitempään, koska puheen kehitys ei ollut niin (uskomattoman) nopeaa kuin esikoisella.

Nyt esikoinen on saanut eskarissa palautetta: kielellisesti äärettömän lahjakas! Ja muutenkin erittäin älukäs lapsi. Sekös lämmittää äidin sydäntä!

Mutta edelleen haluan korostaa sitä, että suurin ilo viittomien käytössä on se, miten voi kommunikoida pienekin vauvan kanssa ja saada niitä pienen pään ajatuksia tietoonsa.

Mitään haittapuolia viittomiin liittyen en osaa kertoa.

Vierailija
15/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisähyöty, jota en ajatellut viittomia käyttäessämme, oli se, että lasten puheen kehitys oli todella nopeaa. Toinen puhui alle vuoden ikäisenä kahta kieltä sekä käytti viitomia. Hän oppi todella nopeasti puhumaan, viittomat jäivät automaatisesti pois käytöstä kun opii sanomaan sanat molemmilla kielillä. Vaikeasti lausuttavien sanojen kohdalla käytti viittomia pidempään. Noin 2 vuotiaana ei käyttänyt enää ollenkaan viittomia, koska puhe sujui jo niin hyvin."

Itse olen ajatellut tulevalle vauvalle viittoa, ihan vain pitääkseni kielitaitoa yllä äitiysloman aikana, mutta hieman on tullut pohdittua tuota 2 kielisyyttä, että mitenköhän pahasti lapsen pää menee sekaisin siitä :) Vaikka eipähän se sitten viittomia rekisteröi, jos ne tuntuu liikaa olevan..

Ja ap:lle, mä olen ainakin kuullut kavereilta paljon positiivista palautetta, varsinkin sellaiset viittomat kuin vaippa, vessa, nälkä ja sattuu on tosi käteviä. ei tarvi aina arvailla mikä lapsella on hätänä.

Ja mitä väliä sillä taas on jos ihmiset katsoo vähän hassusti? antaa katsoa! meillä mies ainakin on ihan innoissaan kun siinä sivussa oppii itse vähän niinkuin vahingossa viittomia. ja kun nyt miettii tuolaista 10kk ikäistä lasta, joka osaisi jo viittoa niin kyllä mua harmittais odottaa vielä puolisen vuotta sitä puhetta. kyllähän se lapsikin jo hermostuu kun äiti ei ymmärrä eikä itse osaa kertoa, mitä haluaa..

Vierailija
16/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joku väittikin että vaikkei osaa puhu niin voi osata viittoa. Toki helppoja koira tms. voipi lapsi osatakin ennen varsinaisen puheen tulemista, mutta kyllä normaalilla lapsella ennemmin puhetta alkaa tulemaan kuin viittomia. Erityislapset ovat sitten eri asia, kun ikää lapsella on enemmän niin motorisesti viittomat onnistuvat paremmin.

Vierailija
17/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vauva oppii käyttämään käsiään paljon ennen kuin kieltään!

Ja nyt puhutaan VAUVAviittomista, otapa selvaa mitä ne ovat.

Eivät todellakaan verrattavissa "oikeaan" viittomakieleen.

Vaikka joku väittikin että vaikkei osaa puhu niin voi osata viittoa. Toki helppoja koira tms. voipi lapsi osatakin ennen varsinaisen puheen tulemista, mutta kyllä normaalilla lapsella ennemmin puhetta alkaa tulemaan kuin viittomia. Erityislapset ovat sitten eri asia, kun ikää lapsella on enemmän niin motorisesti viittomat onnistuvat paremmin.

Vierailija
18/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noista voi olla kommunikoinnissa hyötyäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa sekin, että ihan sillä itkullakin ja muulla ääntelyllä lapsi osaa kertoa montaa asiaa, jos vaan malttaa herkistyä lapselle.

Kannattaa varoa sitä, että tuosta ei tule uutta must-juttua, jota jokaisen "hyvän äidin" on tehtävä lastensa kanssa. Monelle esikoisen äidille se vauva-arjen erilaisuus on jo itsessään niin mullistavaa, että saattaa tulla lannistusta jos ei jaksakaan lähteä tuohon asiaan mukaan. Olen siis sitä mieltä, että etukäteen ei kannata tuossakaan asiassa päättää, että minä varmasti tulen tekemään näin.

Vierailija
20/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi viittoa...