Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö onko kukaan ONNISTUNUT elämäntapamuutos-remontissa? ov

Vierailija
28.02.2009 |

Meillä näin: Äiti 164cm pitkä painaa 93kiloa, isä normaalipainoinen, mutta vähän liian korkeat verenpaineet ja nukkuu liian vähän, ajoitain 4-5 tuntia yössä. Lapset normaalipainoisia, mutta herkut maistuu. Meillä syödään sipsejä noin kerran viikossa. Hampurilaisella käydään ehkä noin kerran viikossa. Muuten syödään myös ulkona ravintolassa kerran viikossa. Äiti on suklaaholisti, syö vaikka salaa ja saa vieroitusoireita jos ei päivittäin sitä syö. Lapset söis herkkuja päivittäin, yritetään kuitenkin pitää heidän karkkipäivästään kiinni. Syy miksi käydään ulkona syömässä, on se että ei tuu tehtyä ajoissa ruokaa ja sitten ku nälkä on kova niin helpoin tie on lähteä ulos syömään. Muuten ulkoilua harrastetaan liian vähän.

No mutta jotain on tehtävä, ennenkuin vanhemmilla terveys pettää ja lapsetkin alkavat lihota. Aina puhutaan siitä kuinka pitää tehdä remonttia elämäntapojen suhteen, mutta onnistuuko perheet siinä oikeasti? Vai onko se vaan löpinää, että pitäs ja pitäs... Onko näitä muuttuneita perheitä? Tiedän, että on terveellisesti eläviä perheitä, mutta onko näitä jotka eivät aina olisi eläny terveellisesti ja saanu tehtyä muutoksen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne kuin teillä.Mut elämäntaparemontti tehtiin meillä n. 2 v. sitten:juotiin ennen lähes joka päivää kaljaa, vaikka liikuttiinkin jo silloin paljon, mut rannalle mentiin aina mäyräkoiran kesäisin tai metsään juomaan kaljaa,ym.Sit ruoaksi oli aina helppoja ranskalaisia ja kananuggetteja tai grillimakkaraa ja ranskalaisia.Ei jaksettu silloin satsata ruoan terveellisyyteen niin paljon.Sitä syötiin sit mikä äkkiä saatiin laitettua.

No me tehtiin ruoka-ja liikuntaremontti sekä kalja pois lähes kokonaan.

nykyään syödään se 500 g vähintään hed,marjoja ja kasviksia päivässä.Mitään eineksiä ei osteta,vaan kaikki tehdään itse huolella ja nautiskellen.Puuroa syödään aamuisin marjojen kera:miehelläkin verenpaineet ja kolesterolit laskeneet.Paino molemmilla ollut sama jo 3 vuotta.Molemmilla painoindeksi alle 25,mulla 23 ja miehellä 23,5.liikutaan ulkona pari tuntia päivässä.

Makeaa syödään sen verran et jäätelöt vedetään päiväkahvin kanssa ja välillä joku suklaalevy puoliksi:paino pysynyt samana ku liikutaan niin paljon.

kyl siihen remonttiin pystyy jos haluaa.Elämänarvot vaan uusiksi.

Vierailija
2/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sinä :(

Meillä tuo jo kerran melkein onnistui, oltiin 5kk todella terveellisillä elämäntavoilla kaikin puolin. Tuloksena todella onnellinen ja tyytyväinen äiti, -15kg minulla ja -9kg miehellä.

Sitten.... en tiedä mitä tapahtui, mutta pikkuhiljaa alkoi lipsuminen. Mies on pitänyt painonsa, mulle on kaikki nuo kilot tullu takaisin pari korkokilon kanssa.

Joka aamu aion taas aloittaa... kunnes huomaan taaaas mussuttavani suklaat sohvan nurkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa ensinnäkin haukuttais meidät lyttyyn ja sitten löytyis niitä onnistuneita ihmisiä, mutta nyt tuntuu, että se remontti on tosiaan niin vaikea, että siinä ei oikeasti onnistu ketään. ap

Vierailija
4/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa, kyllastytte vaan helpommin. vaihda alkuun vaikka yksi juttu, olkoon nyt vaikka hampurilaiset tai joku muu juttu viikossa, johonkin terveellisempaan. tai sitten ravintolassa valitsette jotain vahemman rasvasta sielta listalta.

ostat enemman hedelmia ym ja laitat ruokapoydalle kivaan astiaan, esim. jalkiruoaksi aina hedelma koko perheelle (taa on meilla kaytossa)

Vierailija
5/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii oman innostuksen, se kantaa sen ekan kolme-neljä viikkoa, jonka jälkeen liikkuminen ja ruoka-asioiden parempi suunnittelu onkin jo rutiinia.

Roiku netissä, hae tietoa. Keräile helppoja ja terveellisiä ruokaohjeita, tee listoja, käytä bmi- ym. laskureita. Sitten alat toteuttaa :-)

Puoli tuntia joka päivä ulkoilua ensialkuun. Ruokia valmiiksi pakkaseen niin ei tule paniikki-mäkkärikeikkoja. Suklaasen itsellekin rajoituksia, vaikka pala tummaa suklaata illalla kun lapset nukkuu.

Vierailija
6/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa lähti noin 15-20kg, samoin jäi tupakka.

Nykyään on hoikka, harrastaa kovasti liikuntaa ja syö todella terveellisesti. Tätä on jatkunut jo monta vuotta, joten kyse ei ole mistään hetken mielijohteesta.

Vielä kun itse pystyisin samaan. Tällä hetkellä painoa tippunut 10kg, painoindeksi on 24. Puolen vuoden aikana olen pikkuhiljaa lisännyt liikuntaa ja muuttanut ruokailutottumuksia terveellisempään suuntaan. Kyllä toivoa aina on : )

Vierailija
7/21 |
28.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä menossa noin 4 vuosi elämäntaparemonttia. Mieskin yrittää, mutta liikuntaa hänellä on vieläkin todella vähän kuvioissa, kun sai lonkkamurtuman.

Itsellä ei ylipainoa ollut hirveästi mutta paino on kuitenkin pysyvästi tippunut 7kg

näiden vuosien aikana.

Itse aloitin jättämällä ruokavaliosta liikoja valkoisista vehnäjauhoista tehtyjä tuotteita pois eli makaroonit ja pastat + leivonnaiset on nykyään minimissä.

Korvasin makaronin ja pastan kasviksilla lihan kanssa ja vähensin myös leivän syöntiä. Mulla tepsi nämä heti ja paino alkoi tippua ja turvotus väheni.

Pikaruokana meillä toimii esim. einespinaattiletut perunasalaatin kera tai mannavelli mehukeiton kanssa.Nämä on tosi nopeita lämmittää ja tehdä jos ei jaksa ruokaa "laittaa".

Herkut korvaan usein esim. makeilla hedelmillä tai purkkihedelmillä. Esim. coctailhedelmistä hedelmäsalaatti ja päälle kinuskikastiketta tai vaniljakastiketta purkista.Makeasta ei varmaan voi kerralla luopua, joten voisit ensin vähentää syömäsi suklaan määrää ja sen jälkeen vähentää syöntikertoja viikossa. Tällä tavalla et ehkä saisi vierotusoireita. Makeat siemenettömät viiirypäleet on myös hyviä karkkien korvikkeita, kannattaa kokeilla.

Liikuntaa aloitin itse harrastamaan joogalla kerran viikossa. Nyt en käy enää joogaamassa mutta aloitin sauvakävelyn, joka on lempeää nivelille. Liikunnan kanssakin kannattaa ottaa alkuun rennosti ja tehdä ehkäpä alkuun vaan pari kertaa viikossa pikku lenkki, huomaat kyllä kun kroppa alkaa vaatia lisää ;) Eli hitaasti kannattaa aloittaa ja pienin muutoksin, tällä tavalla hyvät tavat jäävät pysyvimmiksi.Tsemppiä!

Tsemppiä koko perheelle!

Vierailija
8/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme mieheni kanssa melkoisia pötkäleitä (painoindeksi yli 30) kolme vuotta sitten. Aloitimme pikku hiljaa kävelylenkit, jätimme ruokavaliostamme enimmät sokerit pois, lopetimme tupakan polton, emmekä ole enää juoneet kotona iltakaljoja. Liikunta on tullut jäädäkseen elämäämme ja se on paras tapa pysyä kunnossa. Molempien painoindeksi on nyt normaali, kunto erinomainen (testienkin mukaan) ja näytetään ihan pirun hyvältä!

Vierailija
9/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osittain olen onnistunut.

Karppaus sai painonpudotuksen onnistumaan ja suklaa ja makeariippuvuden häviämään. Liikuntaa ei ole tullut lisää ja siltä osin olen epäonnistunut, kun ei vaan huvita liikkua kovinkaan paljon.

Käyn lenkillä pari kertaa viikossa niin kuin aiemminkin mutta määrän voisi tuplata. Toki aina kauppareissut teen kävellen mutta en pidä sitä varsinaisena liikuntana kun kauppaan on matkaa 5 korttelia.

Tuohon ruokajuttuun on minulla lääke, valmistat jatkossa isompia annoksia ja pakastat aterioita. Täytyy ennakoida. Lisäksi paistat jauhelihaa+sipulia+mausteet ja pakastat sitä niin saat nopsaan kastikkeen tai keiton.

Lisäksi kotona voi olla jemmassa muutama hernekeittopurkki laiskoihin hetkiin.

Tonnikalapasta tulee nopeasti, vain makaronien keittoaika. Toki karpille ei pasta käy mutta lapset sillä voi ruokkia. Jos karppaa ei tule sellaista näläntunnetta kuin aiemmin tuli.

Väitän että nopeammin on kotona jo syöty kuin että lähdettäisi nälkäisinä ulos joka ottaa pukemisajan, siirtymäajan ravintolaan ja odottelua kunnes annokset ovat edessä.

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=South_Beach_Diet

Yli vuosi on tällä menty ja painoa on tippunut 28 kg.

Vierailija
10/21 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut tokan raskauden jälkeen kokonaan liikkumatta (jäi päälle kun piti supistusten takia olla vuodelevossa) lisäksi en ole oikein koskaan syönyt hedelmiä tai vihanneksia. Lapsille niitä laitan, mutta jostain syystä en itse syö.

No, tammikuussa aloitin salillakäynnit (3-4 krt/vko) ja piristyin jo kuukaudessa tosi paljon (olen ollut koko ajan väsynyt). PAino ei kuiteskaan pudonnut koska en muuttanut ruokailutottumuksia. Nyt sitten olen pari viikkoa ollut ilman herkkuja, vain jätskin sallin itselleni kahvin kanssa ja heti lähtii painokin putoamaan. Siis syön pullaa/munkkeja/wienerietä yms tavallisesti aina kahvin kanssa.

Katsotaan mitä seuraavaksi, tämä asia kerrallaan sopii minulle. Onneksi perusruoka on meillä ollutkin terveellistä, en käytä eineksiä, enkä tykkää hampurilaisista yms, niin ei tarvitse kaikkea muuttaa. Nyt vain lisään pikku hiljaa salaattien ja vihannesten määrää....

tsemppiä ap!!

Vierailija
11/21 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen onnistunut elämäntaparemontissa montakin kertaa (ja syy miksi monta, on että olen mennyt liian pitkälle: olen ollut myös ortoreksikko, josta on myös aika ponnisteleminen takaisin normaalielämään)

Ei se edellytä kuin tiukan päätöksen, jos ei sitten enää lipsuta - tai sitten tämä on juuri se tie ortoreksiaan.

Mutta sitä en ole keksinyt, millä minun motivaationi ja päätökseni pitäisi myös miehen ja murrosikäisten lasten kohdalla. Jos he eivät koe asiaa yhtä tärkeäksi tai päätökstä yhtä vakaaksi, he jatkavat kuten ennenkin - salaa ja ep'äsovussa, jos tarve heidän kannaltaan vaatii...

Vierailija
12/21 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asettaa itselleen välitavoitteet, eli päätä että syötte 4kk terveellisesti, niin samaa elämäntapaa jatkaa koska vointi on paljon parempi sen 4kk jälkeen...!:)

Helppo tapa on lisätä kasvisten käyttöä. Eli jos teet vaikkapa ihan tavallisen keiton, laita siihen enemmän kasviksia mitä ennen.

Pakasteena saatavat kasvikset ovat hyviä, ja nopeita valmistaa. Eli tee vaikkapa maustamattomista kanasuikaleista kevyt kastike ja lisukkeena kasviksia pakkasesta.

Kevyt ruoka ei tarkoita että se olisi mautonta, mutta koska moni epäterveellisesti syövä syö liikaa rasvaa ja suolaa, se terveellinen ruoka ei uppoa niin hyvin.

Eli älä missään nimessä ala kamalalle kuntorääkille ja samaan aika popsi pelkkää porkkanaa, vaan tee maistuvaa mutta kevyempää ruokaa, unohda turhat herkut eli sipsit, suklaa, pullat, jne.

Esim. Valiolla on juustolla maustettuja ruokakermoja joissa vain 10% rasvaa, saat helposti ja nopeasti tehtyä esim. maistuvan kasvisgratiinin noista, lisukkeeksi hieman riisiä.

Ota tavaksi että lisäät arkiliikuntaa, eli auto hieman kauemmas parkkiin kauppareissulla, älä käytä hissiä vaan mene portaita jne.

Tuon lisäksi ota jokin HELPPO tavoite lisäksi, vaikkapa että kolmena päivänä viikossa teet 30-60 minuutin lenkin. Tuo minimi eli 1,5h viikossa likuntaa on vähän, mutta sen taatusti saavutat:) Jos teet joka päivä tunnin lenkki-suunnitelmia tmv. niin ne usein kaatuvat jo aikapulaan:(

Kannattaa myös pitää varalla jotakin kevyttä herkkua, vaikkapa sokerittomia mehukeittoja, hedelmiä jne. Kiinitä tarjoiluun huomiota, sillä kauniisti katettu ateria jossa vaikkapa pala lohta, hieman muusia ja puoli lautasellista jotakin kasvilisuketta (vaikka ihan pakasteita) näyttää HYVÄLTÄ verrattuna raskalaisiin ja nugetteihin joiden päällä loraus ketsuppia.

Itse en ole karppi, mutta suosittelen vähentämään pastan käyttöä ja leivän syömistä, moni syö niitä liikaa. Eli seuraavan kerran kun teet vaikkapa pastaa, niin älä anna sen pastan olla pääosassa, vaan pikkiriikkisen vain.

Ja paras juttu on se, että joka ruokailulla ihan rehellisesti täytät puolet lautasesta kasviksilla (en suosittele salaatinlehteä, vaan paprikaa, porkkanaa, kukka- ja parsakaalia jne. jne.) ja jos teet vaikkapa keittoa, niin laitat lihaa/kalaa 1/4 perunaa max 1/4 ja väh. 2/4 kasviksia =lautasellasi on puolet kasviksia.

Vierailija
13/21 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloitin elämäntaparemontin jo ihan esikoisenkin takia. Painoa on tippunut minulta 28 kiloa ja mieheltä 26 kiloa.

Liikuntaa olen vasta nyt alkanut harrastamaan.

Pienillä muutoksilla tämäkin alkoi. Pahinta onkin yrittää muuttaa kaikki kerralla. Nyt alkaa olla ruokapuoli hallussa ja paino sen verran että voi alkaa liikuntaan panostamaan.

Vuosien mittaanhan sen näkee miten tässä sitten käy.

Vierailija
14/21 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni jojotellut painoni kanssa, -10kg, +15kg jne...

Seurasin englantilaista sarjaa "you are, what you eat" ja päätin tilata sen kirjana.

Gillian on aivan mahtava persoona! Sellainen pitäisi saada jokaiseen kotiin, jossa ruoka/liikunta/hyvä olo ei ole kohdallaan. Kaikki eivät liho, mutta monet elävät epäterveellisesti.

Kirja on englannin kielinen, mutta ei minusta tarvitse kovin loistavaa englannin taitoa, että osaa suomentaa, kun kerran minäkin osaan!

Sitä kirjaa jos jaksan lukea ja ruokaohjeita noudattaa, onnistun 100%

Suosittelen kaikille lämpimästi!

Vierailija
15/21 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen allergiat ajoivat muutokseen!

Herkkuja ei juuri lainkaan ja eineksiä ei ollenkaan! Tutustu tuotteiden sisältöihin. Ei tee kauan mieli syöttää sellasta moskaa lapsilleen mitä esim nakeissa ja lihapullissa on....kamaraa yms!!!

Ei tämä yhtään enää hankalaa!!! Ja mä painan nyt 55kg ja 173cm!

Vierailija
16/21 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae vahvistusta sille mielipiteelle että "ei kukaan koskaan voi onnistua" eli haluat uskoa, ettei kannata edes yrittää elämäntaparemonttia ja voit hyvällä omallatunnolla jatkaa mässäilyä.

Helppoahan se ei ole, mutta ehdottomasti kannattaa, ja pienetkin muutokset antavat sinulle onnistumisen elämyksiä ja hyvää oloa!

Netissä on paljon hyviä sivustoja jotka on tätä varten suunniteltu, Kiloklubi, Kalorilaskuri ja Keventäjät vaikka. Liity rohkeasti niihin ja aloita sieltä!

Vierailija
17/21 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi siihen ainoaan moottoriinsa tunkee kaikenlaista paskaa. Jos on tuoreita vihanneksia aina kaapissa niin niistä saa hyvin nopeasti itselleen terveellisen aterian silloinkin kun se nälkä on jo yllättänyt. Ottakaa tavaksi täyttää jääkaappi vain terveellisillä tuotteilla. Pakastimesta pois kaikki nugetit ja ranskalaiset ja wokkivihanneksia, naturell -lihaa tai kalaa ja pakastemarjoja tilalle.

Jos kerran syötte perunalastuja kerran viikossa, hampurilaisaterian kerran viikossa ja ravintolassa syötte kerran viikossa, teillä on elimistössä ihan liikaa suolaa ja kovaa rasvaa. Tuollainen ruokavalio tuntunee myös lompakossa, kalliiksi tulee.

Vierailija
18/21 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin pari vuotta raskaaksi tuleminen tulisi huomattavasti helpommaksi, jos laihtuisit. Olin pari kk dietillä lääkärin valvonnassa ja laihduin kivasti, liikuin jne ja sitten tulin toukokuussa raskaaksi.

Nyt homma menee näin, laihdutan alkuvuodesta sen verran että pääsen samaan painoon kuin edellisenäkin tammikuuna ja sitten en anna heti repsahtaa, mutta tiedän jos syön sipsejä, on kovempi rääkki edessä. Kilot tulee takaisin vuoden sisällä, mutta ei tule elopainoa yhtään lisää.

Sen verran siperia opettaa, että sipsejä syön max kerran puolessa vuodessa, en itse osta, syön kun joku tulee kylään, avaa pussin ja tarjoaa. Siitä olen tosi onnellinen.

Suklaata en ole syönyt tänä vuonna, on ollut TOSI vaikea juttu, mutta syön esim suklaakakkua, eli kiertotiet olen löytänyt.

Ja porkkanoita. Jos on nälkä, syön ruokaa ja jälkkäriksi syön makeeta .

tsemppiä

Vierailija
19/21 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaatii sellasen vuoden ainakin ennen kuin pystyy elää niin ilman tarkkaa suunnittelua. Kalorilaskuria käytän päivittäin itse ja saan sieltä motivaatiota mm. blogia pitämällä. Lapsille ostan luomua jonkin verran, ehkä 1/4 ruuasta on luomua. Tarkistan leivistä kuitumäärät ja olen vähentänyt lihan käyttöä (lihaa saisi syödä päivässä vain 50g, siis aikuinen!). Esim. kastikeeseen laitan saman määrän kuin ennen mutta syömme siitä kaksi kertaa entisen yhden kerran sijaan ja teen joko kastikkeesta paksumpaa tai sitten jatkan sitä esim. maissilla tai porkkanalle. Suosin myös vaaleaa lihaa. Annoskoot olen pienentänyt ja jäätelöä tms. saa syödä vain lauantaisin. Itseltä olen karsinut reippaasti kaloreita, lapsien kohdalla taas satsannut laatuun. Mies... mies hemmetti puputtaa sipsejä ja karkkia edelleen mutta tajuaa tehdä sen sentään salaa. Miehen terveydestä olen huolissani. Toivottavasti ei saa sydäriä nelikymppisenä ja kuole :(. Suututtaa ettei hän voi edes yrittää edes lasten takia.

Vierailija
20/21 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos oli nopea ja kertakaikkinen ja tapahtui noin vuosi sitten. Siirryimme vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, ja se on niin hyvän tuntuinen, energiaa antava ja vei makeanhimonkin pois, että sillä on ollut helppo ja suorastaan ihana olla. Aion syödä vähähiilihydraattisesti elämäni loppuun asti, se on selvä. Vanhempien painosta on kummallakin tippunut kymmenisen kiloa. Ja nälkää ei ole nähty.