Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kpl 21-trisomi Mitä tehdä?

Vierailija
27.02.2009 |

Mitä tässä pitäisi tehdä, kävin istukka tutkimuskessa ja siinä ilmeni että laspsella on kolme 21-trisomia eli on down lapsi.

Olen viikolla 14. Kyllä tämä ottaa aivoon.

Onko kellekkään muulle käynyt näin?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta abortoidulle lapselle ei tule enää uutta elämää.

Vierailija
2/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keskeyttäisin raskauden vastaavanlaisessa tilanteessa. En jaksaisi vammaista lasta kannatella läpi elämän. Terveissäkin on työtä yllin kyllin ja kaikenlaisia elämänhaasteita tulee koko ajan eteen. Vammaisen kanssa varmasti triplaantuisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en tiennyt lapsistani mitään ennen heidän syntymäänsä. Ajattelen, että niin käy kuin on tarkoituskin. Eihän elämässä muutenkaan voi varautua kaikkeen mahdolliseen ja eliminoida kaikki ei-niin-kivat jutut, aina voi sattua jotain yllättävää. Nykyään kyllä tuntuu, että ihmiset kuvittelevat, että he voivat hallita täysin elämäänsä ja suojautua kaikelta pahalta ja suojata lapsensakin...

Vierailija
4/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä löydät down-lasten vanhempia, joilla on oikeaa kokemusta. Nämä mutu- tyypit eivät tiedä mitään...

Vierailija
5/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä löydät down-lasten vanhempia, joilla on oikeaa kokemusta. Nämä mutu- tyypit eivät tiedä mitään...

sanoo että jos olisi toinen tulossa, niin keskeytykseen vaan.

t: 3

Vierailija
6/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sieltä saa ainakin realistista kokemustietoa asioista!

Onneksi oman erityislapseni sairautta ei ollut mahdollista seuloa sikiöaikana!

(Tosin jätin alkuraskauden ultrat väliin, koska en halunnut törmätä vaikeisiin valintoihin)

Vierailija
7/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa kokemusta ei ole asiasta, mutta muista et teet päätöksen minkä tahansa, se on oikein, jatkat tai jäät tähän, kukaan ei ole oikea ihminen sanomaan mitä tehdä ja mikä on oikein, sinä päätät sen mitä haluat ja mikä parasta teille.

Vierailija
8/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei siis ole ja siksi onkin helppo sanoa että tekisin abortin.

Vierailija
9/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juuri maanantaina keskeytyksessä tuon diagnoosin jälkeen, viiikoja 18 ja oli elämäni kauhein kokemus, josta tuskin toivun koskaan. Mutta tähän elämäntilanteeseen se oli meille paras ratkaisu.

Yritän toipua henkisesti ja fyysisesti ja yrittää uudelleen. Tsemppiä sulle!

Enkelinkosketus niminen foorumi, sinne kannattaa tulla keskustelemaan. Siellä on muita samassa tilanteessa olleita.

Otan osaa!

Vierailija
10/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mieti tarkkaan miehesi kanssa yhdessä mihin voimavaranne riittävätja minkälaisen loppuelämän haluatte.

Vierailija
11/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko tosissasi?minkä ikäinen olet?

Vierailija
12/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntyy sellainen 150 down lasta vuodessa. Varmaan saman verran keskeytetään ellei enemmänkin.

Eli se mitä sinun pitäisi tehdä on ihan sinun mietittävä. Jaksaisitko kehitysvammaisen lapsen kanssa? Downeja on kovin erioireisia. Jotkut ovat niitä kotona asuvia elämän ilopillereitä, toiset täysin laitoksissa eläviä ja osalla on niin pahat liitännäisvammat (sydänsairaudet yms) että sikiö kuolee itsestään jo ennen täysiaikaisuutta.

Vierailija
13/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se ole ihan inhimillinen tunne että ottaa aivoon. Ketä ei ottaisi.

Omakohtaista kokemusta ei ole, en tiedä mitä tekisimme. Ystäväperheellä on down-lapsi, nyt jo aikuinen. Hänen kanssaan oli ihan normaali vauva-aika jne, mutta ongelmat oli pahoja siinä vaiheessa kun hän oli yli 10-vuotias. Isokokoinen ja väkivaltainen, vaati aina 2 aikuista ihmistä seurakseen, ei voinut kuljettaa autossa ilman erikoisvarusteita (kun meinasi käydä kuskin kimppuun jne), ihan hirveätä aikaa. Nyt lapsi asuu jo omassa tukiasunnossaan ja elämä on normaalimpaa.

Vierailija
14/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaisia he ovat aniharvoin. Yleensä he ovat tavallista pienikokoisempia. Joten luulen, että tuossa yhdessä viestissä kerrottu kv ei ole down vaan jotain muuta.

Vierailija
15/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaisia he ovat aniharvoin. Yleensä he ovat tavallista pienikokoisempia. Joten luulen, että tuossa yhdessä viestissä kerrottu kv ei ole down vaan jotain muuta.

Herkkyys masentua vakavasti on downilla 2-3 kertainen verrattuna muihin kehitysvammaisiin ja muillakin kehitysvammaisilla se on huomattavan korkea verrattuna terveisiin. Masentuminen johtaa väkivaltaan koska masentumista ei osata käsitellä muullakaan tavalla (ts. "perinteisesti" = vetää kännit tms). Lisäksi downeista 10% on autistisia piirteitä jotka myös aiheuttavat tarpeen hyvin kontrolloituun ympäristöön ja mikäli ympäristö ei "toimikaan" juuri niin kuin hän haluaa on seurauksena raivonpurskaus.

Downhan myös altistaa Alzheimerin tautiin jo aikaisella aikuisiällä ja Alzheimerin tauti aiheuttaa kantajalleen agressiivista käyttäytymistä.

Vierailija
16/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä keskeyttäisin. (mutta se on vaion oma mielipiteeni)

Mutta te sen päätöksen teette.

Etukäteen ei kukaan lääkäri tai mitkään testit voi sanoa minkätyyppinen down on teille tulossa.

Useimilla downeilla saattaa olla lisäksi vielä sydänvikaa, epilepsiaa ym sivusairauksia.

Ne selviää sitten ajan myötä.

Toisilla saattaa olla helppo normaali down, toisilla vaikeammasta päästä.

Joten, teette mitä teette, jaksamista joka tilanteeseen.

Vierailija
18/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen voi olla myös muillakin kuin downeilla ja on yleensä korjattavissa leikkauksella. Epilepsia on kuulemma hieman yleisempää downeilla, mutta ilmeisesti ei merkittävästä yleisempää kuin muillakaan. Suurin osa downeista on keskiasteisesti kehitysvammaisia.

Vierailija
19/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai myös downeissa saattaa ilmetä monenkinlaista haastavaa käytöstä, väkivaltaakin. Toki se ei ole mikään sääntö tai erityisen yleistä, mutta kuitenkin täysin mahdollista.

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, siihen ei liene mitään oikeaa vastausta, tai jos onkin, ei sitä voi kukaan ulkopuolinen teille tarjota. Itse olen tehnyt vuosikausia töitä kehitysvammaisten parissa ja tehnyt tiiviisti töitä perheiden kanssa. Koskaan en ole tavannut kehitysvammaista jonka elämällä en olisi ajatellut olevan tarkoitusta. Mutta olen kyllä toisaalta nähnyt täysin rikkipoikkihajalla olevia perheitä, joille on tottavie annettu enemmän kuin nämä jaksaisivat kantaa. Että mene ja tiedä.

Voimia teille päätökseenne, oli se mikä tahansa. Ja kaikkea hyvää elämässä.

Vierailija
20/47 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta em viestissä se kerrottiin siihen tyyliin, kuin se olisi downeille tyypillistä. Ainakin asiasta tietämätön saisi siitä sellaisen kuvan. Minäkin hoidan kehitysvammaisia, enkä ikimaailmassa voisi abortoida omaa lastani kehitysvamman takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan