Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko maito pastöroitua Keski-Euroopassa?

Vierailija
27.02.2009 |

Olen odottava mamma viikolla 27 ja parin viikon päästä suuntaan pikkulomalle Hollantiin. Tuli vain mieleen tuo ruokapuoli, eli uskallanko koskea paikallisiin juustoihin ja jugurtteihin.

Tietääkö kukaan, pastöroidaanko maito sielläkin suunnassa ja voiko jotain perusjuustoja syödä huoletta?

nim. masun kanssa matkaan

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jugurtit on usein myös uht-tuotteita. Juustot - no - eikä ne tuore- ja homejuustot ole niitä, joita pitäisi välttää.

Vierailija
2/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä täällä on maito ja maitotuotteet ovat joko pastöroituja tai UHT (joka on siis vielä enemmän pöpöjä tappavaa kuin pastörointi). Pehmeitä juustoja tyyliin Camembert, Brie en ole itse syönyt täällä raskaana mutta esim. Gouda (hollantilainen juusto) on kai lähes aina pastöroitua, ja sitä ja monia muita olen syönyt ihan huoletta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko raskauden ajan syöny goudaa, fetaa, gorgonzolaa ym juustoja, jugurttia ja juonu UHT-maitoa onkohan mulla listeria hehe

miten voit kuvitella että ainoastaan niiiiinkin kehittyneessä maassa kuin suomi voi huoletta juoda maitoa kun on raskaana, ei elämä.

Vierailija
4/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

ap

Vierailija
5/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ap, että Keski-Euroopassa eletään kuin keskiajalla, jossa maito kannetaan ruokakauppoihin suoraan navetasta ja sieltä nopeimmat sitten ostavat, jos ehtivät?

Vierailija
6/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai luullaanko ihan yleisesti, että suomalainen olisi tämän systeemin kehittänyt?

Vierailija
7/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavaa on "verse melk". Siis sellaista, jota pitää säilyttää kylmässä ja säilyy sen muutaman päivän. Yleisemmin käytössä on UHT-maito, jota säilytetään ennen avaamista lämpimässä vaikka parikin kuukautta. molempia voi juoda ihan huoletta raskaana ollessa. Samoin jugurtteja ja jäätelöitä ja muita maitotuotteita voi syödä. Noita samoja juustoja (brie yms.) joita Suomessakin tulee raskauden aikana välttää ovat tietenkin täälläkin vältettäviä. Goudaa, Edamia yms. voi syödä normaalisti.

Vierailija
8/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain pienmeijereistä voi saada pastöroimattomia tuotteita. Sen sijaan homogenointia ei hirveästi harrasteta muualla kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi