Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain potkut raskaana sairaslomalla, laki apua?

Vierailija
09.12.2008 |

Olen siis raskaana ja olin määräaikaisessa työsuhteessa. 1.11-31.12.

Jouduin 2 viikoksi sairaslomalle anemian takia ja tänään soitin pomolle että sairasloma on jäljellä vielä huominen ja hb noussut eli voin palata töihin. Sanottiin ihan suoraan että työpaikkani on annettu toiselle. Kun sanoin ettei sairasloman takia voi irtisanoa tarjottiin toista työtä, mutta siinä on huonompi palkka ja epäsäännöllisemmät työajat.

Suora lainaus työsopimuksestani:

Työsuhteen arvioitu päättymisaika 31.12.

Työntekijän työsuhde voi päättyä ennen arvioitua päättysajankohtaa, mikäli käyttäjäyrityksen työntekijää koskeva tilaus päättyy.

Eikös se nyt mene niin että minulle on oltava töitä joulukuun loppuun asti tai minulle on maksettava palkka tuolta ajalta?

Työtuntien määrä on myös tarkkaan määritelty. Eli ma-pe 4h/vrk, virka-aikana

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin keskiverto av-mamma...

Vierailija
2/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni saisi irtisanoa tai siirtää toisiin tehtäviin tuon vuoksi. Mutta liiton lakimieheen kannattaa ottaa yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on puolellasi. Itse olen kokenut sen, että työsuhde päätetään raskauden takia ja sain aikas mojovat korvaukset -tosin taistelu oli pitkä ja uuvuttava.

Lyhyesti sanottuna sulle pitäs olla töitä sopimuksen mukaan joulukuun loppuun tai ainakin palkka tulee maksaa jos näin on sovittu. Ota yhteyttä liiton lakimieheen jos liittoon kuulut tai sitten esim ilmaiseen lakineuvontaan, jota järkkää esim asianajajaliitto, katso alta.

http://www.asianajajaliitto.fi/asp/empty.asp?P=428&VID=default&SID=8664…

Tsemppiä, kovasti, toivotaan, että saat asiat selvitettyä!

T kolmen lapsen yrittäjä-äiti

Vierailija
4/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsuojelupiiri käsittelee ko. asioita.

Minusta tuossa on selkeästi tapahtunut virhe. koska määräaikainen koskee tiettyä työtehtävää ja sen tulee kestää ennalta sovitun ajan, etenkin kun nyt ei tilaus ole päättynyt.

Pistä asia nopeasti vireille.

Vierailija
5/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle hyvä on että työnantaja on myöntänyt että tehtäväsi on annettu toiselle eikä tilaus ole päättynyt, ainakaan vielä.

Käytännössä työnantajallasi ei ole varmaan paljon ollut mahdollisuuksia, jos asiakasyritys on ollut tyytymätön työntekoosi, he luultavasti menettäisivät koko asiakkaan jos eivät hanki tilallesi toista.

Sinulle miinusta on jos kieltäydyt muista töistä. Työstä kieltäytyminen näyttää aina huonolta kiistatapauksissa. Jos työnantaja kokee ettet ole suoriutunut edellisistä tehtävistäsi on luonnollista tarjota sinulle rajatumpaa työtä.

Se mitä on vastaavaa työtä on vaikeampi määrittelykysymys. Esim. vastaanotto, toimisto, tallennus, sihteerityöt voivat olla nimikkeestä huolimatta vaativuudeltaan vastaavia.

Vierailija
7/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti olet ollut vuokratyössä. Onko sinulle ilmoitettu, että käyttäjäyrityksen (vuokratyövoiman tilaajayritys) työvoiman tilaus olisi päättynyt? Siinä tapauksessa sopimuksen päättäminen ei ole laitonta.

Huom! Näyttötaakka työn päättymisen laillisuudesta on työantajalla (tämä siis suojaa sinua).

Vierailija
8/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin sairaslomalle oli puhe sijaisesta, joka ilmeisesti jos silloin palkattiin joulukuun loppuun asti.

Minulle ei missään vaiheessa mainittu että en pääse takaisin töihin enää. Tänään vasta kun tiedustelin töihin paluustani.

Minulla on kyllä mielestäni ihan pätevät syyt kieltäytä tuosta tilalle tarjotusta työstä. Siinä siis tosiaan huonompi palkka, 9.40/h kun aiemmassa oli 10.77e/h eli ihan tuntuva ero. Päivät olisivat 8-16 eikä työpäiviä tiedä kuin päivän etukäteen, eli lastenhoito ja toisen työni hoitaminen olisi mahdoonta järjestää.

ap

Vierailija
9/9 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin, sain todella paljon kehuja ja positiivista palautetta kaikilta. Mukaanlukien työnantaja.

ap