Maitoallergia tai joku muu?
Minulla on siis melkein 6kk poika jolla nyt neuvolassa epäilivät maitoallergiaa. Syy tähän on poskiin ja leukaan ilmestyvä tuli punainen nokkosihottuma.Ihomottuma alue on kuuma.Missään muualla ei ole ihottumaa ei ole ripulia ei huutoja öisin yms. Tosin heräilee kyllä yö unien aikan useasti mutta tyytyy tuttiin ja pari kertaa syö tissiä.Imetän siis vielä. Ja missä yhteydessä sitte tätä ihottumaa tulee:Kokeilimme Nannia niin kun sitä maitoa valuu poskille ja naamaan niin tulee ihottumaan, Piltti puurosta(jauhe)sisältää maitojauhetta ja välillä tuntuu että tulee imetyksen jälkeenkin. Iho rauhoittuu kyllä aika nopeasti tai ainakin aamuisin on ihan hyvä .Kuiva kyllä ja poskissa on ollut jo usemman kuukauden kuivaa ja vähän näppyä. Lääkärille kunnalliseen sain ajan vasta kehen viikon päähän.Ja nyt mietinkin pitäisikö yksityiselle varata aikaa että pääsisi testeihin.Koska kyseessähän voi olla jokin muu ruokaine-allergia koska poika syö aika paljon kaikkea. Kiitos etukäteen jos joku osaisi auttaa edes vähän.
Kommentit (7)
Tänään oli lääkäri ja ei se lääkäri ainakaan mistään mitään tiennyt.Lähetteen sain sairaalaan minne voi joutua odottamaan 2kk! Nyt aloitan sen maidottoman dietin ite.Poikahan ei ole saanut mitään maito juttuja suoraan ite pitkään aikaan. Ainostaan minun maidon välityksellä.Joten nyt siis ite rupean dietille. Huvittavinta tässä on se ettei lääkäri sanonut minulle mitään maidottomasta ruokavaliosta. Sanoi vain ettei lapselle mitään mutta ei käskenyt minun olla syömättä/juomatta. Joten oma toimisesti tässä nyt sitten kokeillaan auttaako mitään. Varmaan vien yksityiselle testeihin.En jaksa odottaa kunnalliselle. Neuvola viikon päästä saa nähdä mitä täti tuumaa. itse jotenkin luulen että kyseessä on joku muu kuin maito.Ei auta kuin kokeilla.
Meidän alueella ei pystynyt tekemään testejä yksityisellä vaan mekin jouduimme usean kuukauden ajan jonoon. Maitoa alettiin epäillä todella myöhään, mutta sairaalaan päästyämme saimme Almiron Peptiä testattavaksi joka sopi lapsellemme. Koska lapsemme allergia oli suolistoperäistä, niin sitä oli todella hankala todeta. Teillä oireet tulevat jo iholle näkyviin. Hän joi sitä tosin vain muutaman kuukauden ajan (maku ja haju oli aika kaamea ja kieltäytyi totaalisesti lopulta) ja sen jälkeen kokeilimme ensin luomumaitoa. Luomumaito sopi pojallemme ja sen jälkeen ennen hoitoon menoa testasimme vielä tavallisen maidon, joka sekin alkoi sopia. Maitoallergia saattaa olla hyvin lyhytaikainen riesa. Lapsemme juomamäärät ovat niin alhaisia, että ravitsemusterapeutti neuvoi antamaan kalkkitabletteja, joita poikamme syö tälläkin hetkellä.
Kannattaa pitää päiväkirjaa ruokailuista ja niistä mahdollisista oireista, koska allergian toteaminen noin pienellä lapsella saattaa olla hyvinkin haastavaa. Vältä nyt itse viikon tai parin ajan kaikkia maitotuotteita, jotta pystyt toteamaan auttaako se tilannetta.
Odottavan aika on pitkä, mutta tsemppiä sinne.
Näitä lääkäreitähän löytyy joka lähtöön...tosin, jos teillä oireet eivät ole "tuon pahempia", moni lääkäri voi jättää asian sikseen ihan oireiden vähyyden takia. Mutta tylsää tuollainen suhtautuminen on. Tsemppiä selvitystyöhön!
Jos asia askarruttaa niin vilkaise kaksplussan allergikkojen keskustelua (mukaankin mahtuu!), sieltä löytyy vinkkejä, jos maito ei ole (ainoa) syyllinen.
Ja pienillä tosiaan allergiat voivat tulla ja mennä ja lisäksi jokin hyväksi havaittu ruoka voikin muuttua ongelmaksi.
Elikkäs "tuomioksi" tuli maitoalllergia altistuksessa. Nyt kokeilussa Nutrilon Soija.Itse vielä imetän ja olen maidoton/munaton dieetillä. Prikit tehtiin myös ja niissä tuloksena: Kananmuna 5, Maito 3, Peruna 5, Banaani 2 ja Tomaatti 2. Että sellasta onneksi selvisi ja toivotaan että yötkin alkaisi sujumaan paremmin. Pojalta ihottuma ja näpyt hävinnyt naamasta mutta nyt parina iltana kuitenkin punoittanut naama välillä. Tällä hetkellä ruoka aineita mitä ollaa syöty on: Bataatti,kesäkurpitsa,sipuli,nauta,possu.broileri,maissinaksu,kaurapuuro,luumu,mustikka,vadelma,päärynä.En sitten osaa sanoa että mikä olisi oireet aiheuttanu.Välillä tuntuu että olisi ollut maissinaksu ja välillä ehkä kesäkurpitsa mutta kun saattaa tuo naama punottaa välillä vaikka ei olisi juuri edes mitään syönyt. Soija maidon jälkeen ei ole vielä ainakaan punoittanut mutta enimmillään saanut 200ml vuorokaudessa. Loppuviikosta soittaa lääkärille että miten on viikko mennyt ja sopiiko maito.
Millaisia kokemuksia teillä muilla on soija maidosta? Omaan suuhun ja nenään tuntuu voimakkaalta mutta pojalle maistuu jotenkin.
Terv.Sweety ja poika ihan kohta 7kk
todennäköisimpiä oireiden aiheuttajia ovat naudanliha ja broileri, sillä monet maitoallergiset reagoivat naudan proteiineille ja kananmuna-allergiset broilerille. Toki mikä tahansa jota itse syöt, voi aiheuttaa oireita imetyksen kautta... Mutta hienoa, että tilanne on lähtenyt selviämään:)
Nopeasti luin aloittamasi ketjun. Ja hyvä, että selvittelyt saatu noin hyvin nyt sitten alkuun ja sopiva maito löytynyt. Ja hienoa, jos saat imetysdieettisi toimimaan. Maidosta voi tosiaan tulla läpi mikä vaan, omalla kohdallani imetys oli pakko lopettaa, koska poikani reagoi kaikelle mitä söin.
Mietin vaan, että meillä on poikamme allergioista (sopivia ruokia 3+Neocate ja pari rotaatiolla kokeilussa, ikää 1v3kk), ettei kasvojen punoitus ole syy lopettaa jotakin tiettyä kokeiltavaa ruokaa. Siis tarkoitan, että jos punoitus ei ole lasta häiritsevää vaan esim vaan poskien punoitusta eikä lapsella ole mitään muita oireita, kannattaako ruokavalio karsia minimiin? Tietysti eri asia on (kun tosiaan aloin tyhmästi kommentoimaan vain huolimattoman lukemisen jälkeen), jos on muitakin oireita, kuten häiritsevä kutina, öiden valvominen, mahaoireet tai hengitysoireet tai refluksi jne.
Tsemppiä selvitelyihinne ja jaksamista dieetilläsi!
Floora
on selkein tapa selvittää, onko ongelma maidossa eli ei mitään maitotuotteita lapselle eikä sinulle. Jos oireet selvästi helpottaa, maito on ongelma. Sitten otetaan maito takaisin ja seurataan mitä oireita tulee. Tässä mielessä tuo lääkärin vastaanottoaika tulee sopivaan aikaan. Maidottomalla ollessa pitää huolehtia riittävästä kalsiumin saannista.
Parhaimmillaan oireet voivat helpottaa jo parin päivän kuluttua, mutta kannattaa pitää koko 2 viikkoa. Kuulema kananmuna on usein myös syyllinen, jos on maitoallergiaa.
Localoba ja poika ainakin maitoallergikko 3kk