Pitääkö raskaudesta kertoa työnatajalle, mikäli
määräaikainen työsuhde päättyy ennen äitiysloman alkua, mutta olen kuitenkin töissä vielä silloin kun tuo lainmukainen 2kk (2kk ennen äitiyslomalle jäämistä on kerrottava työnantajalle) ohittuu?
Vai onko kertominen pakollista vain mikäli jäisin töistä äitiyslomalle?
Kommentit (12)
Itselläni viimeksi kukaan ei huomannut (vaatteet päällä) että olin raskaana viikolla 33...
jos saat itsellesi jatkon käyttämällä löysiä vaatteita kannatan... ainakin yrittämisen arvoinen asia.
No poikkeus, jos työsi on vaarallista (sinulle tai vauvalle) raskaudenaikana ja sinut sen takia siirrettäisiin toisiin tehtäviin loppuraskaudeksi. Silloin olet mielestäni velvollinen kertomaan.
Ei ole pakko kertoa, mutta miksi haluat salata?
Itselläni viimeksi kukaan ei huomannut (vaatteet päällä) että olin raskaana viikolla 33...
Oletko kuullut esim. työpaikkakiusaamisesta, raskaana olevien naisten painostamisesta jopa irtisanoutumaan, jatkuvasta dissaamisesta, vittuilusta, vihjailusta ja eristämisestä sekä työnteon ja etenemisen estämisestä. Joissakin paikoissa saat sanoa hyvästi urakehitykselle jos kehtaat tulla raskaaksi. Myös määräaikaiset saavat sanoa hyvästit jatkosopimuksille, jos käy ilmi että nainen aikoo tehdä lapsen lähiaikoina...
Minä en näe montakaan syytä miksi ihmeessä kertoisin raskaudesta työpaikalla, jos ei ole pakko...
ei uusittu jäädessäni äitiyslomalle, vaikka olin ollut työpaikassani useita vuosia ja jatko oli päivänselvää. Palasin samoihin töihin sitten äitiysloman jälkeen, mutta siinä meni äitiysloman palkka ja vuosilomat... Onneksi olen nykyään vakinaistettu.
Jos olisin määräaikaisena töissä, en itse kertoisi raskaudesta ennenkuin on aivan ehdottoman pakko. Jos asiasta tulee napinaa joskus, sanoisin että minulla on ollut raskauksissa vaikeuksia, keskenmenoja tms. enkä halua asiaa julkistaa ennenkuin loppuvaiheessa, kun ollaan varmemmalla pohjalla.
mutta meillä saa esim. raskasajan neuvolat käydä työajalla. ja riippuu mitä työtä teet. eli jos olet alalla, josta haittaa sikiölle, niin sitten pitäisi kertoa, että osaavat antaa sulle sopivia töitä.
t. se, joka ilmeisesti vakinaistetaan (kts. toinen katju tänään).
Voidaan olettaa, että on painostanut sinua olemaan hiljaa
Koska 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä on kerrottava.
Oletko kuullut esim. työpaikkakiusaamisesta, raskaana olevien naisten painostamisesta jopa irtisanoutumaan, jatkuvasta dissaamisesta, vittuilusta, vihjailusta ja eristämisestä sekä työnteon ja etenemisen estämisestä. Joissakin paikoissa saat sanoa hyvästi urakehitykselle jos kehtaat tulla raskaaksi. Myös määräaikaiset saavat sanoa hyvästit jatkosopimuksille, jos käy ilmi että nainen aikoo tehdä lapsen lähiaikoina...
Minä en näe montakaan syytä miksi ihmeessä kertoisin raskaudesta työpaikalla, jos ei ole pakko...
työsuhteesi päättyy ennen äitiyslomalle jäämistä. Jos tarjoaa jatkoa, silloin joudut kertomaan ja tuskinpa palkkaa sinua. Määräaikaistahan työsuhdetta ei ole pakko jatkaa, joten perustelujakaan siihen ei tarvita miksei uutta sopimusta tehty sinun kanssa.
Ei voi irtisanoa, ellei ole vakinaista työtä. Ei määräaikaista voi irtisanoa.
vatsa kasvaa ja silleen.