Mahdotonta?? Miten syödä monipuolisesti raskausaikana, kun kaikkea pitää varoa?
Ei tuorejuustoja tai homejuustoa, salaattia vain itse pestynä ei salaattipöydästä, ei majoneeseja, ei haukea, ei villiä lohta, ei maksaa jne. En pysy mukana, en! Hulluksihan tässä tulee!
Kommentit (32)
vaan lähinnä immuunipuutteiset, vanhukset ja raskaana olevat. Muut eivät sairautta saa tai sairastavat sen niin lievänä, etteivät tiedä kyseessä olleen listerioosi, kun ei ole edes syytä mennä lääkäriin. 40 - 50 tapausta ovat ne, jotka tilastoidaan, ts. sellaiset, jotka on pystytty toteamaan, ja silloin on aina kyse vakavasta listerioosista. Raskaana olevistakin alkupuolella olevat saattavat sairastaa listerioosin tietämättä, mistä oli kyse. Keskenmenon yhteydessä ei testata, ennenaikaisen synnytyksen yhteydessä kyllä.
mutta onneksi listeriaan sairastuu vuodessa noin 40-50 ihmistä joka on verrattuna 5 miljoonaan ihmiseen aika pieni prosentti..
nuoret, alle 2v kissat jotka kulkevat ulkona, voivat ulosteillaan levittää toksoa. Toinen kissaryhmä on sairaat ja huonokuntoiset vanhemmat kissat. Jos pesee kädet hiekkalaatikon siivouksen jälkeen tai esim likaisen kissan pesun jälkeen, tarttumisriski on tosi pieni. Yleensä olematon.
olen lukenut että kuuroutta, sokeutta, ennen aikasta syntymistä ja joskus jopa kuolemaa.. vielä muuta?
ennen rv13 sehän aiheuttaa keskenmenon? eikös?
no kuinka monta vauvaa syntyy suomessa vuodessa?
varmaan tosta 40-50 ihmisestä on puolet raskaana olevia?
eli kuinka monta raskaana olevaa naista on suomessa vuodessa.. jos suhteuttaa siihen vaikka 20ihmistä.. aika pieni prosentti silti?
kuuluuko siihen niskajäykkyys? mulla on... :S
eli vielä olemattomampi prosentti. Todennäköisesti testaamattomia keskenmenon saaneita on lisäksi enemmän. Silti en turhaan riskeeraa.
Tokso aiheuttaa näkö- ja kuulovammoja sekä sikiökuolemia ym. Listeriasta seuraa usein keskenmeno/ennenaikainen synnytys tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus tai vaikea yleisinfektio. Toksosta ei ole haittaa, jos sen on sairastanut ennen raskautta, listerioosi voi puolestaan uusia.
no kuinka monta vauvaa syntyy suomessa vuodessa?
varmaan tosta 40-50 ihmisestä on puolet raskaana olevia?
eli kuinka monta raskaana olevaa naista on suomessa vuodessa.. jos suhteuttaa siihen vaikka 20ihmistä.. aika pieni prosentti silti?
kuuluuko siihen niskajäykkyys? mulla on... :S
että miten sitä pystyy syömään normaaleja määriä, kun kaikkia vitamiienja ja muita" pitäis sada riittävästi.
tosin itsellenikin tuli himo juuri noihin "kiellettyihin". mutta kohtuudella niitäkin.
Ei maksaa, raakaa lihaa tai kalaa, jotkut kalat rajoitettu, tuorejuustoja, yrttiteetä, pellavansiemeniä tai muita, kuin itsetehtyjä salaatteja ja jotain muita harvinaisempia juttujakin siinä taisi olla. Teepä listaa siitä, mitä saat syödä, niin sulla alkaa naurattaan tuo aloituksesi :)
Siis sä saat syödä ihan normaaliruokaa. Ei noita välteltäviä ole kuin muutama juttu ja ne menee äkkiä kaaliin. Sä saat syödä läpikypsennettyä lihaa, jotain kypsennettyä kalaa (kirjolohi, seiti ym.), pastoroituja juustoja ja maitotuotteita, leikkeleitä, keitettyjä vihanneksia ja tuoreitakin, kunhan ne on kunnolla pesty, kaupan majoneesia - vain omatekemä on kielletty), viljatuotteita (leipä, puurot...). Voit käydä ulkona syömässä ja valita listalta sellaisen annoksen, joissa ei noita muutamia juttuja ole.
Mä en ymmärrä mikä tuossa on vaikeeta? Ei mulla ollut mitään vaikeuksia. Ja en syönyt noita ei-suositeltuja tuotteita. Graavattua lohta oli vähän reippaammin ikävä, mutta kyllä sen raskausajan ilman muutamaa tuotetta pärjää. :)
EI saa syödä valmisannoksia/valmisruokia jos ne lämmittää mikrossa? en tajua enää... eikö raskaana uskalla syödä mitään? mikro ei kuulemma riitä. :(
eikä mua pyydetty välttämään mitään muuta kuin maksaa ja varoa kissojen pissaamia hiekkalaatikoita. ; )