Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PITÄÄKÖ mun opettaa lapsi nukkumaan päiväunet sisällä ja nukahtamaan itse? ov

Vierailija
20.02.2009 |

Lapsi on nyt 1v4kk ja nukkuu unet aina ulkona vaunuissa. Nukahtaa syliin tuttipullolle, josta nostan lapsen nukkuvana vaunuihin parvekkeelle. Pitäisikö pikkuhiljaa opettaa lapsi nukkumaan sisällä ja nukahtamaan päiväunillekin itse omaan sänkyynsä? Illalla lapsi nukahtaa hienosti yöunille ihan itse omaan sänkyyn. En oli ikinä kokeillu että nukahtaisiko päivälläkin. Epäilen kyllä että ei nukkuisi sisällä niin pitkään (2,5 h) kuin ulkona. Eikö se ole lapselle vaan haitaksi jos päiväunet jää lyhyemmäksi? Yöllä kuitenkin nukkuun 11 tuntia nyt.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pelannut mainiosti, eikä lapsi ole menossa vielä pitkään aikaan hoitoon koska loppukesällä meille tulee perheenlisäystä. Mietityttää vaan että KUULUUKO lapsen jo tossa iässä opetella itse nukahtamaan päiväunille??

Vierailija
2/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuosi sitten samankaltainen tilanne kuin teillä - esikoinen alle 1,5 v. ja odotin kuopusta syntyväksi kesällä. Esikoinen nukkui päikkärit aina vain ulkona ja halusin opettaa hänet sisäunille, koska tiesin ettei enää kauaa mahtuisi vaunuihin muutenkaan. Muistan, että maaliskuun alussa aloitin totuttamaan lasta sisäpäiväunille pitkäan aamupäiväulkoilun jälkeen. Meni muutama päivä kunnes oppi nukahtamaan sisälle - tuttipullon kanssa. Tämä kävi lopulta helpommin kuin osasin arvatakaan.

Tuttipullot "katosivat" huhtikuun alussa ja aika nopeasti esikoinen oppi olemaan ilman pulloaan. Halusin hänet eroon tuttipullosta ennen vauvan syntymää.

Nyt esikoinen nukkuu erittäin hyvin päikkärinsä sisällä edelleen ja samoin nuorimmainen, jonka kohdalla olen tietoisesti toiminut eri tavoin alusta saakka. Hän osaa nukkua päiväunet sisällä ja ulkona ja osaa myös nukahtaa itsekseen.

Jos haluat muuttaa unitottumuksianne, rohkeasti vaan kokeilemaan! Lapsi oppii uusille tavoille yllättävän nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinuna kokeilisin kuitenkin niin, että annat sen tuttipullon vaikka omassa sängyssä ja annat nukahtaa sinne. Sitten jossain vaiheessa vaihdat tuttipullon satuun, lauluun tms. Uskon kyllä, että muutaman kerran jälkeen oppii nukkumaan pitemmän pätkän myös sisällä. Miten hän illalla nukahtaa ja yöllä nukkuu?

Vierailija
4/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään mitenkään kuulu nukkua ulkona tai sisällä. Jos lapsi nukkuu ulkona hyvin, niin miksi sitä muuttamaan. Jos tarvitset vaunut uudelle lapselle kesällä, niin riittää että sitä ennen opetat nukkumaan sisällä.

Naapurin lapset nukkuivat kolmevuotiaaksi ulkona, oli sen malliset vaunut että mahtuivat nukkumaan.

Vierailija
5/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 1,5-vuotias hoitolapsikin nukkuu parhaillaan ulkona, yksi taas nukkui 2,5-vuotiaaksi, kun pienikokoisena mahtui hyvin rattaisiin. Omat lapsenikin nukkuivat paljon paremmin parvekkeella kuin sisällä.

Vierailija
6/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vaavi lopetti 1 kk ikäisenä päiväunet kokonaan... oli väsynyt ja kiukkuinen, mutta kun ei vaan saanut nukuttua kuin korkeintaan 10 min pätkiä, paitsi vaunuissa. Kaksi kertaa päivässä lähdin sitten työntelemään ja vähitellen oppi nukahtamaan vaunuihin parvekkeelle myös hyvin pienellä hytkyttelyllä. Aina välillä kokeilin opettaa sisälle nukuttamista, mutta yleensä ei nukahtanut ja jos nukahti, nukkui max puoli tuntia. Pienen vauvan kanssa myös oli aika kätevää liikkua vaunuilla vauvan nukkuessa, meidän vauva ei ainakaan kovin kauaa viihtynyt hereillä vaunuissa kaupoissa yms. mutta nukkua posotti äänistä huolimatta, jos oli päiväuniaika. Siinäpä syitä Kysymyksesi muuten auttoi varmaan tosiaan tosi paljon ap:ta...

Sitten vielä ap:lle. En kai lasta mitenkään välttämättä tarvitse opettaa nukkumaan sisälle, jos nykyinen järjestely toimii. Itse opetin siinä vaiheessa, kun siirrytiin yksiin päikkäreihin, oli silloin 11 kk (yllättävän helposti kävi kun alkoi olla lounaan jälkeen jo tosi väsynyt). Itse koin, että sisäpäikkärit on siinä mielessä helpommat, että kun usein ollaan kaupassa, puistossa yms. aamupäivä ja sitten tullaan kotiin lounaalle, niin ei tarvitse alkaa heti taas pukemaan. Jos lapsesi nukahtaa pullolle, niin oletko kokeillut vaan nostaa sänkyyn? Meillä ainakin noi sisäpäikkärit on nykyisin 2-2,5 tuntia, vaikka pienempänä tosiaan max puoli tuntia nukkui sisällä.

Vierailija
7/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin epäröin aluksi, mutta nämä paukkupakkaset saivat minut yrittämään sisälle omaan sänkyyn nukuttamista. Hyvin meni, tosin meillä ollut vähän flunssanpoikasta, joten saattaa nukahtaa senkin takia helposti. On ollut aina iltaisin todella vaikeaa nukuttaa sänkyyn, mutta päiväunille on aina nukahtanut helposti.

Vierailija
8/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin nukkui sisälläkin, mutta ei omaan sänkyyn vaan vanhempien (ja ihan yhtä pitkään nukkui, 2-3 tuntia). Ja silti ei ollut päiväkodissa kaksivuotiaana mitään ongelmia päiväunien kanssa (siellä siis sisällä unet). Tämä siis esikoisen kanssa.

Meillä kuopus on tottunut sisällä nukkuja, mutta silloin nukkuu rattaissa, ulkoillaan esikoisen kanssa tai ollaan lenkillä koiran kanssa. Kuopus vaan ei nuku tuntia pidempään, siksi en kaiketi ole jaksanut laittaa parvekkeelle nukkumaan.

Ap:lle, että kait se on ihan samaa nukkuuko lapsenne ulkona vai sisällä, mutta jos vauvan tulo tuo muutoksia noihin rutiineihin, niin ne kannattaisi muuttaa jo ennen vauvan syntymää.

Vierailija
9/10 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasella on kyllä kova vuoraaminen että tarkenee...Näyttää, että sopii vielä varmaan kesänkin olemaan rattaissa kun silloinhan ei tarvita toppapukua ja makuupussia... ja sisällä nukkumisesta ei kyllä tulisi mitään kun 5v esikoinen on melkoisen kovaääninen, eikä pienempi varmaan muutenkaan malttaisi rauhottua kun toinen leikkii. Eli jos ei nukkuisi ulkona niin ei sitten nukkuisi ollenkaan.

Vierailija
10/10 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, nro 6, suoraan sanoen minulle ei tullut mieleenkään vauvan ollessa pieni nukuttaa sitä sisällä päiväunilla. Ulkona saa raitista ilmaa ihan pienestä asti.

Tuota juuri ajattelin että jos rutiineja muuttaa, se on tehtävä ennen vauvan syntymää. Siksi tässä juuri pohdin että kokeillako sisällä nukkumista vai ei.

Illalla lapsi vaan kannetaan hereillä olevana sänkyynsä, sanotaan hyvät yöt ja laitetaa mobile soimaan, sinne nukahtaa. Joskus vähän hölisee ja oikein hankalina iltoina nousee pystyy niin että pitää mennä kumoamaan lapsi takaisin sänkyyn, mutta vain muutamia kertoja. Osaa siis nukahtaa hyvin omaan sänkyynsä, mutta en ole koskaan kokeillut miten se sujuu päivällä.

Lapsi mahtuu vaunuihin vielä kauan, eikä ole edes pieni ikäisekseen. Joten se ei ole ongelma. Ajattelin että esikoinen saa nukkua päiväunensa rauhassa jos nukkuu ulkona kun vauva kuitenkin varmaan itkee sisällä ajoittain, ja esikoinen on päiväunilla tosi herkkäuninen.

Täytyy nyt vain pähkäillä tätä. Pelkään toisaalta kokeilla sisällä nukkumista, voiko rauhallinen ulkona nukkuminen häiriintyä jos välillä kokeilen sisälle nukuttamista?

ap