Tyttö 5v ja tosi lyhyt + pullukka. Kaikki mahdolliset tutkimukset tehty (?) ja mitään sairautta
Meidän tyttö on 102cm ja 17kg, eikä missään nimessä edes pyöreä. Ikää on 4v. Teidän tyärhän on vain 3 cm lyhyempi.
Kommentit (8)
Tyttö menee painossa + käyrällä. Ei tokikaan ole LIHAVA, mutta selkeästi pyöreä kuitenkin. Th:n mukaan 99-senttiselle ihannepaino (nollakäyrä) olisi 1-1,5kg vähemmän.
Tuo painoasia vaivaa sikäli, koska tyttö tosiaanki syö terveellisesti. Ja enempi vaivaa tuo lyhyys, johon siis ei oo saatu mitään selitystä, vain toteamus, että tyttö on tosi lyhyt ikäisekseen. Käsitin, että keskipituus olisi n. 10cm enemmän.
Meillä tyttö 101cm ja 16kg ja on tosi hoikka..
Mun nuorin tyttö oli 4-vuotiaana tasan metrin ja 17 kg, eikä neuvolassa sanottu mitään, että olisi pullukka. Käyrää näytettiin, että meni vähän yläkäyrällä, mutta ei siitä sen enempää puhuttu. Nyt 6-vuotiaana hän on ihan keskipituinen ja -painoinen.
Sun lapsessas ei ole mitään vikaa, kun kerta tutkimuksetkin on tehty.
Pituus menee miinus kakkoskäyrällä ja paino about 15 % plussalla. Normaali rajoissa molemmat, varsinkin jos on koko ajan kasvanut noilla käyrillä.
Tyttö oli vauvana tosi lyhyt, mutta sitten 2-3,5v aikana kasvoi hienosti (80cm->94cm). Nyt sitten 1,5v aikana onkin tullut vain 5cm pituutta, joka siis on sekä minun että th:n mielestä vähän.
Painoa sen sijaan on tullut tosi tasaisesti koko ajan.
Ap
herää huoli jos molemmat vanhemmat ovat pitkiä ja lapsi lyhyt, silloin aletaan tutkimaan.
Pituutta tytölläsi on keskiverto 3-vuotiaan verran. Oma lapseni oli 5-vuotisneuvolassa jo 116cm...
ei ole löytynyt. Pitääkö tässä nyt jotain tehdä vai annanko vaan lapsen rauhassa olla sellainen kuin on?
Mitat siis 99cm ja 17kg. Minä olen 161cm ja mies 184cm.
Tyttö syö ihan normaalisti, suht isoja annoksia, mutta TODELLA terveellisesti. Siis paljon(!) vihanneksia, lisäksi lihaa, paljon kalaa, kanaa.. Lisukkeena lähes aina täysjyväpastaa tai tummaa riisiä, perunaa syömme ehkä kahtena päivänä viikossa.
Herkkuja ei pahemmin syödä, karkkipäivä on perjantai ja silloin ostetaan 2€:lla irtokarkkeja, jotka syödään tytön kans puoleksi. Lisäksi synttäreillä tietty herkutellaan kunnolla ja kyläreissuilla saa keksin tai kaks. Välipalana syödään paljon marjoja, hedelmiä ja mahdollisimman vähäsokerisia muroja myös. Aamupala aina puuro marjojen kanssa, iltapalaksi milloin mitäkin (leipää, hedelmää tms)
Tyttö on aika rauhallinen luonne, mutta liikutaan yhdessä kuitenkin. Käydään kerran viikossa uimassa, kerran luistelemassa ja joskus useamminki. Ulkoillaan päivittäin pari tuntia.
Missä siis voi olla vika??