Lapsi eskarissa vain 3x viikossa. Mitä mieltä olette?
Kommentit (39)
Oikein hyvältä kuulostaa ap! Pidä lapsi aina niinä samoina päivinä eskarissa + pari tuntia hoidossa ja ilmoita heille päivät, niin osaavat suunnitella hommia lapsellesi sopiviksi! Vuoden päästä on mentävä joka päivä........
kyllä siellä voi käydä sen 3 pvä viikossa. Meilläkin on tarkoitus, että eskarilainen on ensi syksynä 3 tai 4 /pvä per viikko eskarissa.
satunnaisesti eskaria käyneiden on myöhemmin vaikea sisäistää, että kouluun täytyy mennä joka päivä (tosin ei tämä kaikille vanhemmillekaan ole selvää...)
-ope
ja höpsishöpsishöö. En edes jaksa argumentoida.
Mutta kannattaa kuitenkin kysyä, onko jotkut tietyt päivät, jolloin ei ole niin "tärkeätä" ohjelmaa.
Oikein hyvältä kuulostaa ap! Pidä lapsi aina niinä samoina päivinä eskarissa + pari tuntia hoidossa ja ilmoita heille päivät, niin osaavat suunnitella hommia lapsellesi sopiviksi! Vuoden päästä on mentävä joka päivä........
Esikoisemme kävi eskarin vuoropäiväkodissa josta oli toiveena että lapset olisivat paikalla keskiviikot ja perjantait koska silloin käytiin läpi eskarikirjaa. Olin erikseen sopinut töissä ettei noihin päiviin sijoitu vp. Mutta eipä maailmaa kaada vaikkei joka päivä menisikään. Tuleehan sitä sairaspäiviäkin välillä eikä kukaan jälkeen jää.
että eskaripäivät pitää (kaikkien takia) sopia etukäteen, ja pitää niistä kiinni. Ei tyyliin nyt ei huvita lähteä! Koska kouluun on mentävä joka pvä, vaikka yleensä ei huvita :)
enemmän kotna kuin hoidossa
kun koulu alkaa niin sit se on kutakuinkin loppu elämä kello kaulassa juoksua
oma laspi oli vaihdellen eskarissa, kerran tai kolme viikossa, ihan mun työvuorojen mukaan
hyvin on koulu sujunut
vanhin neljästä lapsestamme on nyt eskarissa eikä mielellään jää pitämään vapaapäiviä. Minusta 3pv viikossa olisi riittävä, perustelen asiaa sillä että lapsi saisi olla kotona.
Mutta miksi jätät eskarin jälkeen hoitoon? Kyllä vauvan rytmit saa muuttumaan niin, että haku on mahdollista. Ainakin meillä on onnistunut. Mikä on tärkein syysi sille että et vie eskariin? Se, että kuljettaminen on työlästä (sitä se on). Vai se, että lapsi saa olla kotona vielä viimeisen vuoden enne koulua?
Eikä niitä eskaripäiviä tullut varmaan kun 3/vko. Hoidossa kun joutui olemaan viikonloppuisin, niin vapaapäivät olivat sitten viikolla. Mistään ei jäänyt jälkeen. No, eskaritehtäviä tehtiin kyllä omaan tahtiin, koska kaikki lapset olivat säännöllisen epäsäännöllisesti paikalla.
Ja kyllä tuo kouluun on lähtenyt ihan normaalisti jokainen arkipäivä, ei ole jäänyt epäselväksi, miten koulua käydään.
Meillä ainakin eskarissa on viikko-ohjelma ja kivaa tekemistä joka päivälle. Lapsille kerrotaan jo etukäteen mitä tapahtuu milloinkin ja osaavat odottaa eri päivien ohjelmia.
Olisin sitä mieltä, että joko käy eskarissa tai sitten ei. Välimuoto on kaverisuhteiden kannaltakin tylsää.
Jos vauva syntyy vasta syksyllä niin syyslukukauden vauva nukkuu niin paljon, ettei se paljon rytmiä haittaa jos täytyy välillä hakea isommat lapset hoidosta. Ainakin meidän kaikki kolme lasta on alkaneet nukkua vain yhdet päiväunet lähemmäs 1-vuotiaana ja silloin ne ajoittuvat tuohon eskarista hakuaikaan. Eikö vauvan rytmiä voisi muokata niin, että se sopisi eskarista hakuun?
Laita siis vauva vaunuihin ja reippailemaan koko sakki ne eskarimatkat. Ei sitten tarvii siirrellä turvakaukaloon ja pois.
mutta kaksi vapaapäivää viikossa olisi mielestäni liikaa ainakin omalle lapselleni. (Hän käy useimmiten kaikki 5 pvää, joskus pidetään vapaapäiviä, sovitaan etukäteen sellaisiksi päiviksi jolloin ei tapahdu mitään tärkeää.) Parina päivänä viikossa jo on eskaritehtäviä, muina päivinä muita ihan tärkeitä hommia, näin talvella hiihtoa, luistelua, uimakoulua, jumppaa, muuta liikuntaa. Mielestäni jäisi aika paljosta pois jos olisi vain 3 pvää viikossa paikalla. Lapseni osaa jo lukea ja on muutenkin ryhmän "kärkipäätä", silti pidän tärkeänä käydä eskari ihan kunnolla.
Meilläkin kuljetusten kanssa oli aluksi hankalaa mutta kannattaa miettiä mikä on lapsille paras. Selvästi sinun ajattelemasi systeemi sopii parhaiten sinulle itsellesi, ymmärrän kyllä senkin, itsekin kolmen vilkkaan pojan äitinä. Näin ulkopuolisen silmin kuitenkin paras vaihtoehto lasten kannalta olisi 4 eskaripäivää ja hakisit heidät sitten iltapäiväksi kotiin. Vauvat on sopeutuvaisia, nukkuvat silloin kun väsyttää.
missä esikoulu on ollut 70-luvun alusta lähtien. Kaikki paikkakunnan lapset ovat sen käyneet. En ole koskaan kuullut kenestäkään joka ei olisi käynyt, enkä kenestäkään, joka olisi käynyt vain osan ajasta. Täällä on ollut selvää ainakin niin kauan kuin minä olen asioita seurannut, että esikoulu on osa KOULUA, missä käydään joka päivä. Onko tällainen osittainen käyminen sellaisten aikuisten keksimä, joist aesikoulu tuntuu vielä hieman uudelta ja oudolta ja on epävarmaa itsellekin, että kuinka se oikein arjessa luonnistuu? Hyvin on näyttänyt ainakin tässä kunnassa onnistuneen, koska niiden kokemusten perusteella käytäntä levisi koko maahan.
Opin jopa lukemaan 4v ja kirjoittamaan 6v ihan mummoni hoidossa. Tosin tämän nettiajan myötä olen unohtanut kirjoitustaidon ja alkeellisimmatkin kielioppisäännöt.
Oppiihan sitä Keski-Euroopassa 3-vuotiaatkin käymään koulua kun ne sinne raahataan, mutta onko siinä isompaa järkeä?
Itse olen töissä päiväkodissa ja minulla on myös esikouluikäinen poika. minun mielestä esikoulu on lähinnä viimeinen vuosi päivähoitoa. kyllä siellä on tietysti paljon hyödyllistä lapselle, mutta ei sitä silti tarvitse niin vakavasti ottaa. Eskarista voi varsin hyvin pitää vapaapäiviä, jos siihen on mahdollisuus. Koulussa ehtii sitten olla joka päivä.
Oma poikani pitää lähes joka viikko vapaapäiviä eskarista.
Vieläpä paljon epäsäännöllisemmin. Olin opiskelija ja vapaita oli ihan milloin sattuu.
Hyvin on koulu alkanut molemmilla ja eskariopet sutautuivat asiaan erittäin positiivisesti.
Vanhinta lasta ei laitettu ollenkaan eskariin. Nyt on neljännellä luokalla ja ihanpa tuo on pärjännyt koulussa. Hän sai pian kavereita jo ekalla. Nyt tokalla oleva lapsemme aloitti 3 x viikossa eskarissa. Se sopi ihan hyvin eskarin opelle. Kuulemma jotkut muutkin kävivät silloin vain osan viikosta eskarissa. Kysyin heti ilmoittautumistilanteessa, että voiko myöhemmin ruveta käymään useammin. Se sopi opelle hyvin. Ennen syyslukukauden loppua lapsemme halusi ruveta käymään joka päivä eskarissa. Meidän kolmas, joka on nyt eskarissaoli heti sitä mieltä, että käy joka päivä. Viikonloppunakin odottaa malttamattomana eskarin alkua...