Mistä 15v:lle lastenvahti?
Ollaan lähdössä kahdeksi viikoksi reissuun miehen kanssa kahdestaan ja lapselle pitäisi saada vahti.
Sukulaiset asuu niin kaukana, että lasta ei voi sinne lähettää kun sen täytyy käydä päivisin koulussa.
Kommentit (57)
Ei 15-vuotias ole aikuinen, mutta silti! Kyllä sen ikäisen pitäis jo osata/pystyä olemaan viikko kaks yksin. Etenkin tutussa ympäristössä eli tässä tapauksessa kotona ei pitäisi olla mitään hätää! Tää on miun mielipide, mutta just tuollasen hyysäyksen takia nuorista tulee ihan uusavuttomia.. Ja ihan vaan tiedoks, että se voi olla sosiaalinen itsemurha jos esim. koulussa ikätoverit kuulee, että 15-vuotiaalla on lapsenvahti. Ja tuon ikäsenä ku ne sosiaaliset suhteet on tärkeempiä kun millonkaan muulloin elämässä! En sano, että oli helppoa asua yksin 15-vuotiaana, mutta nyt olen ylpeä, että miten hyvin selvisin!
T. se nyt 18-vuotias
Voihan tuon ikäinen olla yhden yön yksin ja useampiakin, mutta kyllä siellä ainakin osan öistä olisi hyvä olla seurana joku + päivittäin käydä katsomassa sen lisäksi.
Ja kyllä lastensuojeluakin kiinnostaisi tuo jo...
15-vuotiaan kypsyyttä selvitä yksin. 18-vuotias on toki kypsempi kuin 15, mutta yhtä kaikki, myös 18-vuotias tarvii vanhempiensa tukea ja apua. Ei 18-vuotias ole aikuinen kuin paperilla vasta. Ihmiset kypsyvät yksilöllisesti, mutta useimpien voi sanoa käyneen aikuistumisprosessinsa loppuun vasta 25-30 -vuotiaana. Ei kyse ole uusavuttomuudesta vaan siitä, että lapsi on lapsi, josta vanhemmat on vastuussa sekä juridisesti että moraalisesti. On pöyristyttävää, että kukaan edes harkitsee tuon ikäisen jättämistä yksin kahdeksi viikoksi.
Ei 15-vuotias ole aikuinen, mutta silti! Kyllä sen ikäisen pitäis jo osata/pystyä olemaan viikko kaks yksin. Etenkin tutussa ympäristössä eli tässä tapauksessa kotona ei pitäisi olla mitään hätää! Tää on miun mielipide, mutta just tuollasen hyysäyksen takia nuorista tulee ihan uusavuttomia.. Ja ihan vaan tiedoks, että se voi olla sosiaalinen itsemurha jos esim. koulussa ikätoverit kuulee, että 15-vuotiaalla on lapsenvahti. Ja tuon ikäsenä ku ne sosiaaliset suhteet on tärkeempiä kun millonkaan muulloin elämässä! En sano, että oli helppoa asua yksin 15-vuotiaana, mutta nyt olen ylpeä, että miten hyvin selvisin!
T. se nyt 18-vuotias
jopa minun 54vuotias äitini.. ja minun 30vuotias veljeni... äläkä sinä arvostele kenenkään kypsyyttä ihmistä tuntematta,sitä ei iän perusteella mitata.. minä olin 15vuotiaana jo äiti ja asuin omilani, joten en ota sen enempää kantaa siihen,että tartteeko se vahdin vai ei..
15-vuotiaan kypsyyttä selvitä yksin. 18-vuotias on toki kypsempi kuin 15, mutta yhtä kaikki, myös 18-vuotias tarvii vanhempiensa tukea ja apua. Ei 18-vuotias ole aikuinen kuin paperilla vasta. Ihmiset kypsyvät yksilöllisesti, mutta useimpien voi sanoa käyneen aikuistumisprosessinsa loppuun vasta 25-30 -vuotiaana. Ei kyse ole uusavuttomuudesta vaan siitä, että lapsi on lapsi, josta vanhemmat on vastuussa sekä juridisesti että moraalisesti. On pöyristyttävää, että kukaan edes harkitsee tuon ikäisen jättämistä yksin kahdeksi viikoksi.
T. se nyt 18-vuotias
Tai vaikka lahjo työkaveri tai joku tms. Ja vaiks valehtele, et hän tarvii asuntoa sitä varten sen aikaa....
Ite olin kiltein 15v, ja ihan vaan siks kun vanhemmat oli pois viikon. niin pidin ne megapileet. Ihan vaan siks, että saisin suosiota. Et näkisivät.
Vanhemat tosin ylireagoi asiaan palattuaan, ite makasin lumihangessa liikaa väkeviä juotuani, ja kaverit talutti kotiin mut oksentamaan.
TOTTAKAI pitää jutella lapsen kanssa siitä onko hän valmis olemaan kotona yksin sen kaksi viikkoa.
Lisäksi vanhempien pitäisi myös tuntea oma lapsensa, eli onko tällä tarvittavaa kypsyyttä selvitä se kaksi viikkoa yksin. (Tuossa iässä moni on vielä aivan lapsi ja osa taas käytännössä jo aikuisia)
On myös erilaisia perheitä ja tapoja;
* Lapsi joka on elänyt suojattua elämää "Nina Mikkosen" kaltaisessa hoivassa, (eli äiti on ollut paikalla 24/7 ja tehnyt aamupalat, pessyt pyykit jne.) ei varmaan sitä kahta viikkoa yksin pärjää.
* Lapsi jolle on pienestä pitäen annettu osa kotitöistä jne. ja jota ei ole passattu koko aikaa (eli osaa tehdä ruokaa, osaa pestä pyykkinsä, on ollut aiemminkin yksin kotona esim. vanhempien viikonloppu-/mökkireissun ajan, tai vanhempien työmatkojen vuoksi jne.) kyllä pärjää kaksi viikkoa mainiosti yksin.
Yleensä juuri tuossa iässä lapset alkavat itsenäistyä, eli eivät enää halua lähteä mökille mukaan jne. vaan jäävät kotiin.
Kannattaa myös muistaa se, että moni muuttaa yläasteen jälkeen pois kotoa...! Ja vaikka tätä ehkä pidetään "pienenä" määränä, niin se on yllättävän suuri joukko. Syrjäseuduilla ei ole lukioita/amatsuja lähellä, moni haluaa sellaiseen lukioon tai amatsuun jota ei omalla paikkakunnalla ole jne. eli on PAKKO muuttaa kotoa pois.
Eli jos lapsi itse uskoo pärjäävänsä, niin miksei häntä voisi jättää yksin kotiin pariksi viikoksi?
Olis kannattunut miettiä 15v sitten kun niitä lapsia alkoi vääntää!
-av mammojen vastaus jokaiseen kysymykseen-
mulle neuvolassa sanottiin että lasten yökyläilyyn pätee ikä/yö sääntö,15v=15 yötä,eli ap voitte jäädä reissuun yhden yön enemmän!
Ja 3v lapsi kolme yötä yksin. Hip hei!!!!
kun AV-mamma ite lähtee vaikka baariin
mulle neuvolassa sanottiin että lasten yökyläilyyn pätee ikä/yö sääntö,15v=15 yötä,eli ap voitte jäädä reissuun yhden yön enemmän!
Eihän tässä puhuta yksin jättämisestä vaan YÖKYLÄILYSTÄ! Vähän eri asia olla yökylässä kuin yksin kotona
Jolla voisi olla vara-avain varmuuden vuoksi, ja jolle voi nuori soittaa tai mennä jos tulee joku tilanne tai tarvitsee apua.
Ja isovanhemmat soittamaan kerran päivässä, se tekee jo paljon.
Ja kotiin valmiiksi pakastin täyteen ruokaa, jos ei lapsi pese pyykkiä niin opeta tai pese hänelle mahdollisimman paljon vaatteita puhtaaksi.
Jätä rahaa, ja jotain tekemistä. Vaikka muutama leffa tai peli, lehtiä jos sattuu tykkäämään sellaisista.
Kun täällä monet ovat kirjoittaneet, kuinka 15-vuotias tarvitsee aikuisen läsnäoloa, tukea jne.
Ja tottakai minunkin mielestäni tarvitsee, ehdottomasti, mutta ei minusta viikon tai kahden loma kerran vuodessa (aikaisintaan tuosta 15 v. alkaen) ole aikuisen turvan puutetta (jos lapsi voi luottaa siihen, että vanhemmat kyllä vastaavat puhelimeen ja neuvovat ja on myös joku sukulainen, naapuri, kaverin äiti tms. kehen ottaa yhteyttä). Olennaisempaa on se, miten yleensä arkisin toimitaan, vietetäänkö iltaisin aikaa yhdessä, jutellaan, syödään yhdessä, harjoitellaan kotitöitä yhdessä, ollaan kiinostuneita nuoren asioista ja mielipiteistä jne. Näistä se turvallisuuden tunne koostuu ja jos nuori itsekin kokee, että uskaltaa olla kaksi viikkoa yksin (kaikki 15 v. eivät välttämättä uskalla), niin ei se mitään hylkäämistä ole. Tosiaan monet joutuvat muuttamaan 16-vuotiaana yksin asumaan. Se ei mielestäni mikään ideaalitilanne ole, mutta kertoo siitä, että kyllä kaksi viikkoa voi olla, kun sen 50 viikkoa vuodessa saa sitten vanhempien 'turvaa' ja läsnäoloa.
Joku tuolla mainitsi seksisuhteet, alkoholinkäytön yms. Hyvä vanhempi on jutellut näistä asioista lapsensa kanssa ja tietää edes vähän missä mennään (joo, eihän ne nuoret tietenkään kaikkea kerro, mutta jotain suuntaa..) ja voi tietojen perusteella arvioida, voiko omaan nuoreensa luottaa.
Teiniäidit?
Opiskelemaan lähtö?
Nuorena muutto kotoa?
Että milloin se nuori sitten on valmis muuttamaan omilleen jos ei 15-vuotiaana vielä pärjää kotona kahta viikkoa?
Ihan oikeasti nyt hei! Järki käteen. Ei ne kaikki lapset ole valmiita olemaan kotona yksin, mutta kyse on 15-vuotiaasta, ei mistään 10-vuotiaasta. Tokihan se on vielä välillä lapsellinen se teini, mutta niin on aikuisetkin välillä todella lapsellisia. Jos nuori haluaa olla yksin ja on paikka jonne soittaa/mennä jos tulee hätä, niin mitä ongelmaa tässä muka on? Lastensuojeluasia vai? Ei todellakaan ole! Lastensuojelulla on asiaa myös siihen jos lapsen ei anneta ikinä itsenäistyä. Ei sekään tervettä ole!
Eri asia jos se teini ei halua olla kotona yksin! Voihan naapurit vahtia niiden bileiden osalta esim.. Selvät säännöt vaan. Pakastimeen ruokaa, rahaa teinille jne.
Olin itse kotona teininä useita kertoja teininä vanhempien matkan ajan (1 vko). Ikää oli juuri tuo 14-15 v. Mulla oli ruokaa tehty jääkaappiin valmiiksi ja pakastimeen. Lisäksi mulle oli annettu n. 100 e rahaa, jolla olisin voinut ostaa lisää ruokaa (mitä ei kyllä tarvinnut kun ruokaa oli muutenkin tarpeeksi). Lisäksi söin koulussa. Naapurissa oli ystäväperhe ja niille olisin voinut mennä jos ongelmia olisi ollut. Isompi siskoni asui 200 km päässä. Hänelle olisin myös voinut soittaa, sekä mummolleni, joka asui 60 km päässä. Yksin pärjäsin aina kaikki kerrat kun olin kotona ja hyvin sujui! En tarvinnut lastenvahtia enkä pitänyt bileitä. Leffoja taisin katsella ja syödä normaalia enemmän herkkuja. Rahat olivat lähes käyttämättä kun vanhemma tulivat takaisin (leffassa kävin). Vanhemmat soittivat muistaakseni jokatoinen päivä.
Jos 15-vuotias ei pärjää kahta viikkoa omassa kodissaan yksin, niin ehkä tämä tapaus tarvitsee sitten enemmänkin tukea...
8-vuotiaatkin voi olla leireillä viikkotolkulla ja itsekin olin jo 9-vuotiaana kaksi viikkoa putkeen ratsastusleirillä ja viikonloppuja yksin kun olin 12 v. Toki kaksi viikkoa on suht pitkä aika, mutta jos joku tuttu vaikka kävisi ekan viikon jälkeen chekkaamassa että ruokaa riittää, niin 15 v. varmasti tulee nuo kaksi viikkoa mainiosti toimeen yksin ja luultavasti NAUTTII vapaudestaan valtavasti!
Jos joku pyytäisi minua 15-vuotiaan lapsenvahdiksi, epäilisin että se 15-vuotias on vakavasti kehitysvammainen tai vähintää liikuntakyvytön.
15-vuotias ei voisi olla kahta viikkoa yksin, mutta kolme-neljä vuotta vanhempi voi muuttaa pois kotoa? Täällä on kyllä hassuja äitejä. Minun vanhempani olivat varsin suojelevia, todellakaan en ole ollut heitteillä. Siltikin sain olla viikon yksin 15-vuotiaana, kun muu perhe matkusti ulkomaille (olisin saanut tietenkin mennä mukaan, mutta arvatkaa kumpiko kiinnosti teiniä enemmän?). Tietenkin vanhempani tiesivät, että olen aika rauhallinen ja järkevä tapaus.
Jos 15-vuotias ei pärjää kahta viikkoa omassa kodissaan yksin, niin ehkä tämä tapaus tarvitsee sitten enemmänkin tukea...
8-vuotiaatkin voi olla leireillä viikkotolkulla ja itsekin olin jo 9-vuotiaana kaksi viikkoa putkeen ratsastusleirillä ja viikonloppuja yksin kun olin 12 v. Toki kaksi viikkoa on suht pitkä aika, mutta jos joku tuttu vaikka kävisi ekan viikon jälkeen chekkaamassa että ruokaa riittää, niin 15 v. varmasti tulee nuo kaksi viikkoa mainiosti toimeen yksin ja luultavasti NAUTTII vapaudestaan valtavasti!
Jos joku pyytäisi minua 15-vuotiaan lapsenvahdiksi, epäilisin että se 15-vuotias on vakavasti kehitysvammainen tai vähintää liikuntakyvytön.
Viime kesänä naapuri jätti 15-vuotiaansa usein yksin kun lähtivät mökille. Joo, hyvin on mukava tyttö ja sosiaalinen ja kaikkea. Mutta, voi helkutti niitä bileitä. Me naapurit jouduttiin käymään välillä vähän hillitsemässä niiden menoa. Joivat ja ajelivat sitten kännissä mopoilla, välillä oli joku kyydissä tottakai ilman kypärää. Pihalla oli välillä teinejä ördäämässä.
Lopulta oli pakko sanoa tytön vanhemmille että, jos se ei lopeta niiden bileiden pitämistä, niin meillä naapureilla ei tule vastaisuudessa olemaan muuta vaihtoehtoa kuin soittaa poliisit joka kerta paikalle.
Vanhemmat otti asian ihan hyvin vastaan, eihän ne tienneet mitä se kiltti tyttö puuhasi. Lopputulos oli se että tyttö ei enään jäänyt kotiin kun vanhemmat lähti reissuun.
Tyttö muuten kyllä pärjäsi ihan hyvin, ruokapuolen ja siivoamiset hoiti. Ja ei varmaan pelännyt sitä yksinoloa mutta, käytti vaan hyväkseen vanhempiensa hyväuskoisuutta.
Fiksu tyttö ja pärjäisi, mutta en mä vaan halua toista jättää yksin noin pitkäksi aikaa, eikä ole edes tarve. Jos mä haluan kahdeksi viikoksi miehen kanssa lähteä reissuun, niin tehdään se loma-aikaan, jolloin lapsella ei ole koulua ja voi mennä vaikka isovanhemmille siksi aikaa.
Sukulaisellemme oppivat myös kantapään kautta että 15-v luotettava ja kiltti tyttö olisi tarvinnut vahtimista viikonloppuna. Tyttö jäi siis kotiin vanhempien viikonloppureissun ajaksi. Tarkoituksen oli kutsua yökylään muutamia kavereita vanhempien luvalla. Yökyläily toki tarkoitti pieniä bileitä. Huhu bileistä ylsi vieraisiinkin korviin ja lopputuloksena oli talo täynnä täysin tuntemattomia humalaisia parikymppisiä miehiä. Tyttö joutui soittamaan poliisit ajamaan kuokkavieraat pois. Miehet tekivät erittäin suurta tuhoa talossa tahallaan. Mm. tuhosivat kalliita maalauksia ja huonekaluja. Juttu pääsi lehtiinkin koska vahingot olivat rahallisesti todella suuret.
Minä kyselisin ap:n tilanteessa naapureilta voisivatko hieman pitää lasta ja taloa silmällä (ja kertoisin tämän lapselle). Varsinainen tuki tulisi sitten puhelimen välityksellä sukulaisilta ja itseltä.
että parit bileet pidin (en jäänyt kiinni). 18-vuotiaana muutin pois kotoa ja ihan hyvin itsenäistyin vaikka en pahemmin ollut yksin pitkiä aikoja ollutkaan. Mä jouduin kotona tehdä kotitöitä, kotityöt on se a ja o, ei yksin olo pitkiä aikoja.