Aaargh! 6- ja 5-v. leikkasivat joulukalentereistaan kaikki luukut irti!!
Mikä noita tenavia oikein riivaa? He ovat aina ennen ymmärtäneet joulukalenterin merkityksen ja malttaneet jännityksellä odottaa päivää, jolloin kunkin luukun saa avata.
Ja nyt, näin isoina lapsina, leikkaavat kaikki luukut irti. Suututtaa ihan sikana, jo siksi, että näin oikeasti vaivaa löytääkseni lapsille kauniit ja persoonalliset kalenterit massatavaran sijaan.
Kysyin äsken lapsilta, että tuntuuko nyt kivalta kun joulukalenteriyllätykset on pilalla. 5-v:n mielestä ei tunnu, 6-v:n mielestä tuntuu. Häh???? Mikä murkkuikä kiltille ja harkitsevaiselle tytölleni oikein tullut??????????
Kommentit (38)
Kai annoit 5-v:lle uuden suklaan tilalle 7-v:n kalenterin parista seuraavasta luukusta.
Jos et, niin miten uskot 7-v:n oppivan miten 5-v:tä harmittaa? Ja miten hyvität 5-v:lle väärinkohtelun?
Niinhän me kaikki äidit, mutta miten ap kestää sen kaiken joulusuunnittelun jälkeen, kun kaikki ei menekään ihan putkeen? "Tää ei ollu mun joulu, mää en tarkottanu sitä tällaseks!"
Välillä olen ihmetellyt etteivät koskaan ole avaanneet muita kuin ko pv luukun! Kalenterit ovat aina olleet lasten huoneessa seinällä lasten ulottuvilla, mutta koskaan eivät ole aukaisseet liikaa lukkuja. Välillä kyllä kysytty että saako avata mutta ovat malttaneen mielensä kun olen sanonut että jos avaa vika päivän luukun niin sitten kyseisenä päivänä eivät saakkaan yllätystä.
tottakai jokaisessa lapsessa ja aikuisessa on tämä ahneus, mutta sitä ei ole syytä ruokkia tai kuitata olankohautuksella, kalenteriluukkujen avaamisesta etukäteen tulee vain tyhjä ja paha olo.
Laittakaa kalenterit niin ylös, että niihin ei pääse käsiksi kuin silloin kun kalenterit aamulla avataan.
saatte suuren tyhjyyden sisällenne siitä, että näette sen nallen lumihangessa vääränä päivänä... No, AV on puhunut. Se ei ole NORMAALIA; että lapsi on utelias.
avasin kalenterin toisest pääst söin kaikki suklaat ja availin luukut ihan tavallisesti.ei kai se nyt niin vakavaa ole välillä pittää vähä rikkoo rajoja.
kärsivällisyyttä ja odottamisen jaloa taitoa.
Ai niin, mutta eiväthän näitä taitoja 2000-luvun mulle-kaikki-heti -mammat taida arvostaa.
tottakai jokaisessa lapsessa ja aikuisessa on tämä ahneus, mutta sitä ei ole syytä ruokkia tai kuitata olankohautuksella, kalenteriluukkujen avaamisesta etukäteen tulee vain tyhjä ja paha olo.
Laittakaa kalenterit niin ylös, että niihin ei pääse käsiksi kuin silloin kun kalenterit aamulla avataan.
Olihan tämä sarkasmia, olihan??????
aukaistessaan puhkaisi väärän luukun. Teippasi itse kiinni sen katsomatta sisältöä. Olen oikein yllättynyt tavasta jolla hän suhtautuu kalenteriinsa. Pitää visusti huolen, ettei luukkuja avata etukäteen. Mutta luulenpa että ap:n lapset ovat opetuksensa saaneet, uhmakas lapsikin joutuu katumaan, kun ei olekaan enää yllätyksiä joka päivälle ja näitä päiviä vielä riittää...
Mitä ideaa on ylipäätän ostaa joulukalentereita, jos vanhemmastakin on ihan ok ja hauskaa, kun lapsi repii kaikki luukut kerralla auki.
Onko nämä näitä "Kaikki mulle heti nyt ja silti mikään ei tunnu miltään"-vanhempia, jotka kasvattavat lapsistaan kaltaisiaan.
29
se ei tarkoita, että jos sääntöä rikkoo, se on kuolemaksi. Jos äiti tuollaisesta hermostuu, äiti on t-i-u-k-k-a-p-i-p-o, jonka on syytä relata ja paljon!
Siinähän sitä just oppii, kun huomaa että olis ollu kivempi odottaa. Lapsi joka jo osaa odottaa joulukalenterin luukkujen avaamista ei sitä oppia enää tarvitse, mutta äiti joka hermostuu siitä, että lapsi avaa joulukalenterin luukut ei kyllä ole päässyt kovin pitkälle siinä kärsivällisyyden oppimisessa.
kärsivällisyyttä ja odottamisen jaloa taitoa.
Ai niin, mutta eiväthän näitä taitoja 2000-luvun mulle-kaikki-heti -mammat taida arvostaa.
Tanaan huomasin etta 7v:n Rollipeikko kalenterin 18, 23, 24 luukut, missa isot luukut ja yllatykset, olivat auki. Tai sillein ne kaikki oli raotettuna, osa kunnolla auki. Yllatykset olivat sisalla kyllakin. Kysyin tytolta miksi olet avannut ne, vaittaa kiven kovaa ettei ole, vaan etta ne ovat "pullistuneet" auki kun on kaivanut suklaita edellisista luukuista. Kerroin uudestaan avaamissaannot...
4v. avaa kiltisti luukut aamuisin, aidin kanssa etsitaan oikeat luukut.
Molemmilla on kalenterit seinalla sangyn vieressa.
ja ei kai vaan kukaan tuhma äiti ole tänään polttanut tupakka-askistaankaan kuin vain yhden röökin?...
onkos joku av-äippä muka joskus avannut keksipaketin, karkki- tai sipispussin tai vaikka vinkkupullon, ja se onkin tyhjentynyt "salaa" nopeammin kuin piti?
onkos joku av-äippä muka joskus avannut keksipaketin, karkki- tai sipispussin tai vaikka vinkkupullon, ja se onkin tyhjentynyt "salaa" nopeammin kuin piti?
ei noi kalenterit nyt oo niin haudanvakava asia.
mä ostaisin vaan uuden tilalle, hitto, eipä maksa montaa euroa, saman verran kuin karkkipussi viikonlopuksi.
joulu on vaan kerran vuodessa ja lapset on täpinöissään siitä enemmän tai vähemmän, ja ei ne nyt tappiin asti ja kauheen montaa vuotta niitä kalentereitaan edes kaipaa ja availe.
pipoa hieman löysemmälle jookos, on kakilla kivempi olla, lapsillakin.
Ap:n teksti tarjosi päivän parhaat naurut. Minä miettisin että mikä itsessä on vikana jos ottaisin tuollaisesta normaalista lasten käyttäytymisestä herneen nenään. Itse olen teipannut luukut takaisin tai sitten vaan todennut lapselle että nyt ei sitten ole kalenteria loppukuukaudeksi. Eihän tuo nyt maailmaa kaada. Todennäköisesti lapset eivät ensi vuonna tee samaa. Voihan myös olla että jos kavereilla on suklaa tms. kalenterit ja heillä itsellä perinteinen niin kapinoivat tuolla tavalla. Tai sitten avasivat vain pelkästä uteliaisuudesta. Kehoittaisin APn suhteuttamaan asian, onhan maailma täynnä paljon paljon suurempia ongelmia...
Itse olin ujo ja tunnollinen ja avasin vain yhden luukun per päivä ja juuri lähetin viestin 41v. siskolleni, että opitko koskaan avaamaan luukkua per päivä. Ei ole tullut vielä vastausta.
Siskoni oli sellainen elävä lapsi, niinkuin oma kuopukseni on.
t.17