Miten koulussa järjestyy lapsen WC-käynnit jos ei osaa vielä itse pyyhkiä?
Meillä on sellainen tilanne, että syksyllä kouluun menevä poika ei selviydy vielä itse WC-käynneistä. Kovasti on yritetty että oppisi mutta nyt en usko että syksyyn mennessä oppii tämän asian. Muuten on ihan tavallinen ja jopa tavallista lasta älykkäämpi. Meille sanottiin että älykkäät lapset ovat usein hitaampai tällaisissa asioissa. En siis halua että poika menisi vuotta myöhemmin kouluun kun on muuten ihan älykäs.
Mietin että voisiko WC-käynnit järjestää siten että vaikka opettaja ja tai mahdollinen kouluavustaja tulisi mukaan WC:hen. Luulisin että onnistuu esim. välitunnin aluksi, jottei asia häiritsisi muiden koulutunteja. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Miten koulu suhtautuu tällaiseen?
Kommentit (21)
Syksyyn on pitkä aika vielä, nyt vaan otatte asiaksi oppia sen jutun! Ekaluokkalaisen ON pystyttävä käymään itsenäisesti vessassa, pyyhkimään, avaamaan ja sulkemaan napit ja vetskarit.
se on taito joka on osattava, samoin kuin pukeminen, kengännauhojen solmiminen ja ruokailu
Parempi pysyä vaan päiväkodin puolella, jos ei opi. t. ope myös
Olispas aika noloo ku kaveritki sais tietää, että ei olis oppinut käyttään kättään pyllyllään.
Hurjaa, miten voi olla avuttomia eskarilaisia.
Voithan toki pyytää älykkäälle lapsellesi koululykkäystä kun ei paskan pyyhintä onnistu.
loppujälki ole niin puhdasta. Kakkajälki tulee pikkareihin jne.
yrittää ihan yksin. Eli et mene sinne vessaan. Ja et ole huomaavinasi jos vähän homma haisee jälkikäteen. Eli vastuu vaan lapselle itselle. Salli virheiden tekeminen. Parhaiten ihminen oppii omista virheistään ja yritys-erehdys-yritys -periaatteella. Olet vaan itse tiukkana, että et rynni apuun.
Joku raja sentään :DDD
Meillä pyyhkii 5 vuotias itse. ei se jälki nyt aina ole niin puhdasta mutta kokoajan parempaan suuntaan.
meilla rehtori aina kertoo juttua, kun yksi ekaluokkalainen tuli housut kintuista veskista ja kailotti, etta "kukas taalla pyllyt pyyhkii?"
Mikä tarkemmin on ongelma? Pyyhkiminen, pukeutuminen vai mikä? Ensin mainitun kyllä oppii treenauksella, jos lapsi ei kerran ole mikään heikkolahjainen. Housuissa kannattaa suosia kuminauhavyötäröitä ja välttää kankeita nappeja.
Mikä tarkemmin on ongelma? Pyyhkiminen, pukeutuminen vai mikä?
- 16
Katsos kun ne pelkät kognitiiviset taidot eivät todellakaan riitä. Koulukypsyys on juuri sitä, että selviää omatoimisesti tuollaisista asioista. Mutta älykkyydellähän ei ole oikeasti tämän asian kanssa mitään tekemistä. Ei mmuuta kuin treeneihin vaan. Koulun alkuun aikaa lähes puoli vuotta. Kyllä siinä ajassa sitkeällä harjoittelulla tumpelompikin oppii!
ehkä lenkkarit menee vielä itse jalkaan, mutta luistimissa ja monoissa joutuu kyllä auttamaan tosi monia. Pyllyä en pyyhkisi.
T. alakoulun sijaisuuksia tehnyt.
Eiköhän tää nyt ole selvääkin selvempi provo.
.
Armeijassa ne kyllä sanoi, ettei pyyhi alokkaan puolesta vaan äidin täytyisi tulla mukaan. No poika ei sitten kakkinut ollenkaan vaan sääti kotiin. Kolmen viikon jälkeen tuli kyllä juosten kotiin ja suoraan veskiin.
ja olet sitten apuna kun tarvitsee!
:-)
Jos ei selviydy, niin ei ole valmis kouluun, vaan on kehityksessä jäljessä tällä saralla.
ei koulun aloitusta lykätä, varsinkin kun kysessä älykäs lapsi. Onpas taas niin latistavaa besservisseriä täällä....
eli vielä on 5 kuukautta aikaa oppia pyyhkimään oma peffa. Kyllä sen siinä ajassa oppii vähän epäkäytännöllisempikin, jos vaan saa mahdollisuuden.
siinähän oppii
ja koulupäivä on niin lyhyt et sen oppii kyllä oleen ilman vessakäyntiäkin
joten joko 1) lapsi opettelee pyyhkimään itse, 2)pistät lapselle vaippahousut jalkaan koulupäiväksi tai 3) lapsi odottaa että pääsee kotiin asti.
Itse kannatan lämpimästi vaihtoehtoa 1. Ja yleensä kyllä lapset oppii sen taidon, teilläkin on kesä aikaa harjoitella. t. Ope