Synnytys vkolla 35+?
Onko kokemuksia? Joutuuko vauva keskoshoitoon ilman muuta?
Kommentit (11)
Tyttö oli 2650g, oli Nkl:n vastasyntyneiden valvontayksikössä pari vuorokautta ja sai nenämahaletkun kautta ruokaa. Sitten alkoi imeä pullosta pieniä määriä ja pääsi luokseni vuodeosastolle. Oltiin kaksi viikkoa sairaalassa (vauva tosin olisi päässyt jo viikon jälkeen kotiin, oli valohoidossa) ja imetys alkoi sujua ihan ok. Pisteet synnytyksessä 4/6/8.
mä jouduin hätä sektioon viikolla 35 ku istukka irtosi keskel yötä....ja mul oli vaun alaselkä kipeä ja luulin et tää on normaalia....mut menin sit sairaalaan ja samantie nukutukseen...jos oisin viel tunnin ollut kotona nii mun vaavi ei ois selvinnyt:( onneks oli jotain äidin vaistoa et nyt ei ole kaikki hyvin...ja tosiaan mä olin nukkumassa ku heräsin selkä kipuun...ni outoa...vauva painoi 2850g mutta joutui happikaappiin 9päiväksi....siitä ku päästiin kotiin sai rs-virusen ja eiku takas sairaalaan...sairasteli 2vuotta....nyt on 4vuotias terve vesseli.....
Minulla poika syntyi yllättäen rv.llä 35+5. Sai heti synnyttyään 9 pistettä ja pääsi vierihoitoon. (2775g ja 46cm). Keltaisuuden takia kotiuduttiin 8 päivää synnytyksestä. Muuten kaikki mennyt hyvin, terve poika ja paino mennyt yläkäyrällä koko ajan :)
Minulla meni lapsivedet yllättäen rv35+3 ja 35+5 syntyi tyttö. Mitat oli 2700g ja 48cm. Napanuora oli pahasti kaulan ympärillä, joten pisteet oli 6/8. Sokerit ym. oli ok ja tyttö oli ensin ihan tavallisesti vierihoidossa pari päivää. Sitten iski keltaisuus pahasti ja lakkasi syömästä lähes kokonaan. Siirtyi sitten vastasyntyneiden valvontaosastolle tuplavalohoitoihin ja laitettiin nenämahaletku. Viikon verran meni valohoidossa ennenkuin veriarvot koheni lopullisesti ja tyttö jaksoi taas syödä itse. Paino kun lähti nousemaan hyvin niin 11vrk iässä kotiutui. Sen jälkeen ei mitään ongelmia.
Nyt 1,5v 86cm ja melkein 12kg! :)
mun kuopus syntyi 33+3 ja söi kyllä itse alusta saakka. Tyttö oli tuolloin melkein 2100g ja olisin mielelläni ottanut hänet kotiin, mutta pitivät 2 vkoa keskolassa kasvamassa. Ja laski bilirubiiniarvotkin sen verran että oli valohoidossa 3 pv. Muuten oli ihan terve ja reipas.
Ainut "ongelma" oli, että joutui valohoitoon (lähes kaikki ennenaikaiset joutuvat?) kolmeksi päiväksi. Söi rintaa pelkästään jo viikon ikäisenä, eli 36. viikkoisena, mitä sairaalastakin ihmeteltiin suuresti. :)
Kasvanut hyvin, nyt on reipas 2-vuotias, 11kg ja 87cm!
Painoi 2,4 kg. Kaikki hyvin, toki vähän keltaisuutta ja valohoitoa. Nenämahalaletku n. 3 vkoa. Sairaalassa vauva oli reilun viikon tarkkailtavana.
2 850 g ja 46 cm pitkä, ja oli niin heikko, ettei jaksanut imeä itse pullosta (saati rinnasta). Oli 9 vrk lastenosastolla, josta 7 vrk sai ravinnon nenämahaletkun kautta.
Riippuu niin paljon lapsesta / voinnista.. Ystävälleni syntyi rv 35+3 tytär (samat mitat kuin meillä), oli vierihoidossa alusta asti, söi itse ym.ym. mutta bilirubiiniarvojen vuoksi joutui valohoitoon, saivat silti olla osastolla yhdessä.
Paino 2440g ja pituus 47cm. Sektiolla syntyi etisen istukan takia ja leikkaus tehtiin kiireellisenä, koska vedet menivät. Tyttö sai kaikesta huolimatta upeat 10 pistettä ja pääsi vierihoitoon suoraan salista. 3vrk iässä vietti yhden vuorokauden valoissa, mutta muuten pärjäsi omillaan. Jaksoi imeä itse heti alusta saakka ja heräsi syömään itse. Ei siis mitään ongelmia vaikka niistä toki varoiteltiinkin.
Nyt tyttö 3kk, 4190g ja 58cm.
oli vierihoidossa kokoajan. 4 päivää oltiin sairaalassa.
imetys ei onnistunut, mutta pullosta maitoa meni 60-120 ml/ syöttökerta.
Mutta kotona sain imetyksenkin onnistumaan
Mutta ei tuskin jaksa rintaa imeä/tai pulloa. Nenämahaletkulla safka.