Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lestadiolaisten lapset osallistua musiikin tunneille koulussa ja laulaa mitä vain

Vierailija
14.02.2009 |

Tuli mieleen kun nykyään on koulujen musiikinoppikirjoissa jopa rockia.

Voiko lesta soittaa jotain instrumenttia ja käydä soittotunneilla ja osallistua konsertteihin yms.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika lailla omantunnonkysymys. Oma esikoululaiseni sanoi, että hänelle tuli paha mieli, kun koulussa kuunneltiin rokkia. Selitin opettajalle tilanteen ja mitä me ollaan. Ja sovittiin, että jos lapsesta alkaa tuntua pahalta, niin ope järjestää hänellemuuta tekemistä ja kun tanssitaan, opettaja ymmärtää,miksi lapsi haluaa mennä seinän vierelle. Itse osallistuin kaikille musiikintunneille. Soittaminen, laulaminen ja musiikinopiskelu on hyvin yleistä lestadiolaisten piirissä. Konsertteihin suhtaudutaan aika varauksellisesti. Ei musiikin takia, vaan sen ilmapiirin takia, mikä konserteissa on.

Vierailija
2/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis miksi ihmeessä "kun tanssitaan niin opettaja ymmärtää että lapsi HALUAA mennä seinän vierelle" miksi ihmeessä lapsi haluaisi, lapset yleensä pitävät musiikista ja tanssista ja liikunnasta ylipäätään, en siis usko että sillä on lapsen haluamisen kanssa mitään tekemistä, aivopesun tulosta tuollainen, että sinä ET halua tanssia kun se on nin syntistä.. tuo on jo sairasta mielestäni.

mutta muistan kyllä kuinka meidänkin koulussa lestadiolaistyttö odotti yksin pukuhuoneessa sillä aikaa kun me muut tanssittiin liikuntatunnilla, ja ihme vielä, että silloin oli poikien ja tyttöjen liikkatunnit erikseen, että mitä ihmeen syntistä siinä on että 10-vuotiaat tytöt tanssivat keskenään liikuntasalissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap taisi tarkoittaa koulun konsertteja joissa oppilaat soittaa?

Muistan omalta ala-asteajalta,että yks lestadiolaisperhe oli niiiiiin hyviä soittamaan (kaikki 6 lasta jotka oli meidän koulussa) että ne soitti just nimenomaan kaikki koulukonsertit

Vierailija
4/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niiden ilmapiiri ei sopisi uskoville.

Jos on soittoharrastus on tarkoitus myös esiintyä, konsalla on useita eri tasoisia orkestereita ja niihin opiskelijat osallistuu ja minusta se on hienoa.

Outoa olisi jos soittaja soittaisi vain omaksi ilokseen ja esiintymiskokemus jäisi kokematta.

Tyttöni soittaa huilua ja on soittanut matineoissa sekä konserteissa eikä ole pahaa sanottavaa.

Ymmärrän jos lestat ei rock festareille mene. Taidemusiikki on eri laji ja tyylisuunta.

Siksi kysyn jatkokysymyksen voiko taidemusiikin konsertteihin osallistua vai nähdäänkö sekin pahana.

Vierailija
5/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarkennappa vähän mitä niistä tarkoitat? Ne on kaikki meinaan aika erilaisia...

Vierailija
6/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarkennappa vähän mitä niistä tarkoitat? Ne on kaikki meinaan aika erilaisia...

Vierailija
7/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kysyn jatkokysymyksen voiko taidemusiikin konsertteihin osallistua vai nähdäänkö sekin pahana.

Itse olen vl ja olen käynyt klassisen musiikon konserteissa enkä pidä sitä mitenkään pahana. Mutta tiedän, että jotkut toiset saattavat paheksua eivätkä pidä uskovaiselle sopivana käydä konserteissa. Jotkut taas vetävät rajan siihen, että ilmaiskonsertit on ok, maksulliset ei, mikä musta taas on aika hassua. :)

Ehkä siinä takana on ajatus siitä, ettei pidä "istua siellä missä pilkkaajat istuvat" eli ei pidä osallistua tämän maailman viihteeseen. Tai siitä, että konserteissa esiintyjät saavat liikaa maallista kunniaa... tällaisia perusteluja olen kuullut, mutta siis itse olen sitä mieltä että kaikin mokomin voi käydä konserteissa kuulemassa hyvää musiikkia. :)

Vierailija
8/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis poikani ei nimenomaan itse halunnut. en ollut sitä hänelle sanonut enkä myöskään opelle. itsekin yllätyin hänen käytöksestään. lapsen tanssissa ei ehkä olekaan mitään pahaa. mutta emme halua ajatus on se, "etttä,minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa." eli hakuamme suojella lasta siltä, mitä tanssi tuo mukanaan aikuisena. tarkoitin yleisiä konsertteja. ja syynäon nimenomaan nuo kaksi asiaa, mitkä eedellinen vastasi. se ei haittaakaan, jos siellä joskus käy esim. koulun mukana olen käynyt Madetojan salilla (OULUssa) muutaman kerran. mutta se, ettei siitä tulisi tapa. koulun rock-konsertteihin en osallistunut. mutta näitä asioita on vaikea ulkopuolisen ymmärtää. silti meitäkin voi kunnioittaa, vaikka ei ymmärtäisikään.

Vierailija
9/9 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esiintyjille. Kunnia kuuluu yläkertaan. Eli ei palvomaan maallisia tähtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan