Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohonnut verenpaine ja päänsärky!

Vierailija
13.02.2009 |

Mun pää on särkenyt tässä melkein muutaman viikon aina vähän. Kokeilin verenpaineeni ja se oli 140/91. Liikaa siis mun ikäiselleni (29)!!

Olen normaalipainoinen, BMI 20.8 eli en juuri voi laihduttaa. Syön terveellisesti, koitan vältellä suolaa sekä piilosuolaa jo muutenkin (en syö makkaroita, sipsejä tms. lainkaan). En polta, en juuri juo.

Suvussa tää on rasite, mutta omalla äidillä ongelmat alkoivat vasta päälle 45-vuotiaana vaikka hoikka on hänkin. Mitä ihmettä mä nyt voin tehdä?? Eilen paineet oli 138/87.. Liikaa nekin vaikkei niihin varmaan vielä lääkityksiä aloitetakaan. Raskauden aikana mun paineeni tulee varmaan olemaan ongelma, ensimmäinen siis suunnitelmissa.

Voiko mun jatkuva päänsärky olla noista paineista kiinni? Tilaan ensi viikolla lääkäriaikaa jos ei muuhun, niin tähän päänsärkyyn. Mulla on kyllä ollut jonkilainen pieni flunssakin, ei kuumetta, normaalia suurempi limaneritys vain jäljellä. Voisko olla joku poskiontelontulehdus??

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poskion teloissa on turvotusta,nestettä.

Jos kerrran vältät jo suolaisia etkä ole ylipainoinen, ainoa konsti on jutella lääkärin kanssa.

Vierailija
2/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos ihminen sanoo verenpaineensa olevan 140/91, ollaan jo ihan puskassa. Kertamittaus ei kerro mitään. Pitää puhua verenpaineTASOSTA, joka siis perustuu vähintään kahden viikon seurantaan. Ja joka mittauskerralla otetaan kolme mittausta, niistä matalin on lähimpänä todellisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikähän sun normi paineet on?? meinaa ei nuo nyt niin kohonneet ole. alapaineen suositellaan olevan 85 eli ei mistään isosta paineen noususta ole kys ja yläpaine on normaali. jos taulukoita katsotaan

Vierailija
4/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositushan on 120/75.. Ne ovat ihanteelliset.. Lievästi kohonnut verenpaine on silloin kun se on 140/90.

On mulla ollut joskus korkeampiakin paineita hetkellisesti, mutta nyt on muutamana päivänä ollut koholla. YLEENSÄ paineet ovat olleet luokkaa 125/80.

Voiko poskiontelot parantua itsestään? Mistä tietää onko poskionteloissa jotain häikkää? Limaa tulee tuolta nenän seudusta nielun kautta välillä suuhun, vihreää, hyi.

ap

Vierailija
5/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin etta kertamittaus ei kerro mitaan, verenpaineiden pitaa olla pidempaan koholla (=useampi viikko) etta voi paatella niissa olevan jotain haikkaa. Jos paineet ovat YLEENSA 125/80 niin sehan on ihan ok. Tietenkaan kaikilla ei voi olla suosituspaineet, eika 125/80 paineilla kukaan laakari aloita laakitysta. 140/90 on vaan lievasti koholla eli siihenkaan tuskin aloitetaan laakitysta kovin hataisesti, vaan tilannetta seuraillaan jonkin aikaa. Korkeat verenpaineethan alkaa olla akuutisti vaarallisia vasta huomattavasti korkeammalla tasolla, tuollaiset 140/90 paineet (vaikka olisivat jatkuviakin) ovat vasta useiden vuosien kuluessa vaarallisia, ei paivassa, viikoissa tai edes kuukausissa. Muutahan noille paineille ei juuri voi tehda kuin laakityksen jos elamantavat ovat kunnossa ja paino normaali, ja korkeat paineet kulkee suvussa.

Vierailija
6/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo mun päänsärky sitten johtuu?

Onko se poskionteloista? Muutaman viikon ollut tosiaan lievähkösti pää kipeä. Saattaa olla aamulla kun herään jo valmiiksi kipeä. Oikeastaan pää on ollut kieä koko ajan tän pari viikkoa. Burana auttaa (400 mg) kyllä hyvin, muttei sitä viitsis jatkuvasti syödä. Olenkin ottanu vaan pari kertaa viikossa ton buranan ja muuten kärsinyt lievästä särystä.

ap

Vierailija
7/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa lääkäriaika, niin saat asialle selvyyttä.

poskiontelotulehduksen kotikonstein tehtävä diagnoosi: kallista päätä eteenpäin, jos poskionteloihin sattuu/ tuntuu painetta, tulehdus on päällä. näin siis mulla diagnosoitu. joskus riittää pelkkä kävely ja poskiontelot huutaa armoa.

Vierailija
8/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut reilusti yli 150/100 ennen kuin olen alkanut tuntea mitaan oireita, ja nekin hyvin epamaaraisia (jopa lahemmas 200/130 ei ollut juuri muita oireita kuin rytmihairioita). Sehan verenpaineessa salakavalaa onkin etta sita ei juuri itse tunne. Mutta laakarille kannattaa toki varata aika jos on pitkaan jatkuvaa paansarkya, siihen voi olla monta syyta.

Vierailija
9/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen verenpainepotilas ja itselläni päänsärky tuli kun paine oli tasolla 160-190/120-130. Olinkin sairaalakunnossa. Pää tuntui heiluvan vaikka kuulemma oli paikallaan, takaraivopäänsärky oli kova.

Alapaineen suositus on ettei se olisi yli 85.

Ota kuitenkin vakavasti verenpaineasia, jos on jatkuvasti koholla niin hakeudu lääkäriin ja hän lähettää tarvittaessa sisätautilääkärille.

Verenpaineeseen on muitakin syitä kuin sukurasite ja mahdollinen ylipaino yms. Minulta suljettiin muut sairaudet pois, otettiin kokeita verestä ja virtsasta. Pissankeräyskin tehtiin. Minulla syy sukurasite.

Voin lohduttaa että on sellaisia verenpainelääkkeitä joita voi syödä raskausaikana ja niin tein kahdessa raskaudessa ja kaikki meni loistavasti. Toisessa raskaudessa lisättiin loppuraskaudesta vielä toinen lääke ja sitä jatkoin vielä kuukauden synnytyksen jälkeenkin.

Pitkittynyt päänsärky on syy mennä lääkäriin ja sen syy on selvitettävä. Kipu nostaa verenpainetta jo ihan itsessään.

Lisäksi ihan tavallinen syy päänsärylle on niska-hartiaseudun jännittyneisyys ja kireys. Onko sinulla tätä ongelmaa. Se olisi näistä helpoin selvittää ja hoitaa pois.

Vierailija
10/14 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samaa ongelmaa eli pari vuotta alkanut olla päänsärkyjä, koskaan aiemmin minulla ei ollut niihin taipumusta. Samaan aikaan alkanut tulla verenpainetta, joten yhdistän nämä toisiinsa. Alapainetta lähinnä, siis lukemat tyyliin 110/90. Silti tuokin alapaine tuntuu aiheuttavan tai ainakin olevan yhteydessä päänsärkyyn. Olen 40v ja ikäiselleni tuo on liikaa tai ei ainakaan mikään hyvä alapaine.

Lievä ylipaino/painonnousu voi olla yksi vaikuttava tekijä itselläni verenpaineen nousuun. Samoin pieni mielialalääkitys nostaa verenpainettani (venlafaksiini).

Vierailija
11/14 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
12/14 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korrelaatio toisin päin. Kipu nostaa verenpainetta, samoin jotku kipulääkkeet. Minulla oli muutama vuosi sitten selkä kipeä jolloin yläpaine oli 180. Normaalisti 120-130/70-80

Vierailija
13/14 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt omakohtaisen kokemuksen, eli ei siis ole yleistettävissä.

Mä söin teinistä asti ongelmitta yhdistelmäehkäisypillereitä, sitten vaan 7 vuoden käytön jälkeen alkoi päänsäryt, migreenikohtaukset ja verenpaineen nousu (tasolle 140/90). Kävin neurologilla, hierojalla, popsin eri särkylääkkeitä tuloksetta. Vasta kun vaihdoin yhdistelmäpillerit minipillereihin niin loppui kuukaudessa päänsäryt, migreeni ja verenpaine laski tasolöe 110/70. Seuraavana olisi varmaan tullut aivoinfarkti.

Jos siis käytät yhdistelmäehkäisyä niin keskeytä pariksi kuukaudeksi.

Vierailija
14/14 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kasviksia? Jos on korkea verenpaine, voisi olla huisasti apua. Tuoreena monipuolisesti :)

Harrastatko liikuntaa?

Juotko vettä riittävästi?

Tsemppiä 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä