Millä kestovaipat pehmeiksi, kun huuhteluainetta ei saisi laittaa?
Otsikossahan se kysymys jo olikin. Vaipat ovat siis pesun jälkeen aikamoisia korppuja!
Olen yrittänyt laittaa vähän etikkaa, kuten jossain neuvottiin, mutta ei auta. Turussa asuvan ystäväni vaipat ovat etikalla pestyinä pehmeitä kuin mitkä, voiko veden laadussa oikeasti olla näin paljon eroa paikkakunnittain? Asumme itse Espoossa.
Kommentit (4)
voi käyttää myös pul-vaipoille (jotka ei normihuuhteluaineesta tykkää). Kuivausrumpu auttaisi, mutta jos sitä ei ole niin ei auta. Oletko kokeillut käsin "nujuuttaa" imuja kun otat ne narulta? Se auttaa usein hieman. Imumateriaaleista varsinkin hamppu on kyllä kova koppuroitumaan narukuivatuksessa.
Mitä pesuainetta käytät ja kuinka paljon? Jos siinä on zeoliiittia (=savea), se voi lisätä koppuroitumista. Kestovaipoille riittää noin puolet pakkauksen ohjeen mukaisesta annostelusta. Ja oletko kysynyt määrää, kuinka paljon ystäväsi laittaa etikkaa? Jos et laita tarpeeksi? Vähän oudolta kyllä tuntuis, että Suomen vesissä voisi niin paljon olla eroja.
Uusia vaippoja hankittaessa kannattaa kiinnittää huomiota vaipan materiaaleihin ja valita narullakin pehmeinä säilyviä materiaaleja: joustofroteeta, trikoota, mikrokuitua, bambua ennemmin kuin hamppua jne.
Toivottavasti saat vaippanne pehmenemään!
tai samansuuntaista kun samat vaipat kuivuu vaarilassa ihan erilaisiksi. kotona ovat pehmoisempia ja vaarilassa koppuroita... molemmissa käytetään pesupähkinöitä (samaa merkkiäkin) ja narukuivatetaan. mietin kans että voiko olla vaan vesissä eroa? en ole vielä toista epäilystäni tarkistanut, mutta sellanenkin on käyny mielessä, että josko linkouskierroksia on eri määrä tai jotain? meillä 800 ja vaarilassa ehkä vähemmän, mutten siis ole tätä tarkistanut vielä. voisko se vaikuttaa? kotona monasti vähän pudistelen tai suoristelen imuja kuivumaan laittaessani, mutta niin teen kyllä vaarilassakin ja silti lopputuntuma on eri... kumma juttu, mutta seurailen mielenkiinnolla josko jollain ois valaistusta tähän :)
Tiina :)
Etikkaa voi käyttää pehmentämään, mutta saa laittaa aika paljon että on hyötyä ja sitten se haisee etikalle. Itse olen käyttänyt ulrichin maitohappo ja jotain muuta sitruunahappo 'huuhteluainetta'. Ovat vahvempia happoja ja siksi pienempi annostelu riittää ja eivät myöskään haise. Ja sitten niissä vesissä on eroja. Joissain paikoissa vesi on kovempaa kuin toisissa. Jos esim maaperässä on paljon kalkkia se aiheuttaa koppuraista pyykkiä, kun se kalkki jää vaatteisiin. Kannattaa huuhtoa vähän suuremmalla määrällä vettä ja käyttää noita happoja niin auttaa vähän.
Välillä vaipat jäävät kovemmiksi kuin toisinaan. Pessyt olen aina nestemäisellä Erisanilla ja huuhteluun tilkka etikkaa. Meillä käytössä pääsääntöisesti PUL-taskut, mutta välillä myös erilaiset sisävaipat ja kuoret. Esim. velourpinta (esim. Igulee) jää välillä korpummaksi jostain syystä. Tätä yritin pitkään avittaa juuri käsin nujuuttamalla. Sitten hoksasin koettaa vaateharjaa/nukkaharjaa (sellaista plyysistä?)jossa on tukeva muovinen varsi. Maksavat halpisliikkeissä ehkä euron ja risat. Sillä kun varovasti sivelee niin jo pehmenee ja nopeasti!
Harsot saan pehmenemään rullaamalla kertaalleen ympäri mankelissa heti pesun jälkeen. Ja ei ole vaikuttanut imukykyyn. Vaippaharsoina meillä on käytetty esim. valkaisemattomia MAM-harsoja. Ovat myös inan pienempiä kuin pakkauksen harsot, joten ne on mukava tunkea imuiksi jo vaikka taskun sisään : ).
Popolinin froteevaipat voi myös koettaa jyrätä mankelissa tms. Ne yleensä nujuutan vain käsin/nukkaharjalla ja käytän koko sisäpinnan peittävää kuivaliinaa. On vauvankin mukavampi olla sitten hetki märissään ennen kuin vaippa taas vaihdetaan.
t.miikuli