Millainen "rangaistus" lapselle huonosta käytöksesta!?!??!
Siis itsestä tuntuu nyt, että jotain pitäisi nyt seurata pojan eilisestä huonosta käytöksestä. Yleensä hän on hyvä käytöksinen, mutta minulla oli eilen vieras ja hänen aikanaan poika (7v) käyttäytyi tosi tyhmästi.
Hän ruikutti telkkaa ja pelejä, hän huusi minulle, häiritsi minun ja vieraani keskustelua, sanoi minua tyhmäksi, kiusasi sisaruksiaan ja vieraani lasta (no ei pahasti mutta härnäsi leikkiä ja ei päästänyt ulos huoneesta) Sanoin monesti kauniisti joka yleensä tehoaa, mutta lopulta mun oli pakko laittaa hänet omaan huoneeseensa jonne hän meni kamalalla jytinällä ja paiskasi oven kiinni.
Lisäksi hän tuli vielä uudelleen olohuoneeseen ja hajotti yhden lelukorin venyttelemällä sitä jolloin punokset ratkesivat.
Olin aivan ymmälläni pojan käytöksestä ja siitä kun kiellot eivät menneet perille. Sanoin pojalle, että kun hän tänään tulee koulusta niin puhumme vielä asiasta ja hän saattaa saada seuraamuksen tästä toiminnastaan.
Mutta en minä mitään keksi... ihan hölmöä!! Mutta kismittää niin että tuntuu ettei pelkkä puhuttelu riitä.
Mitä muut tekevät tälläisissä tilanteissa??
Kommentit (36)
Itse olisin vaikka kantanut omaan huoneeseensa tuossa tilanteessa.
"Koska käyttäydyit eieln niin järkyttävän hirveällä tavalla, antaa äiti sinulle jatkossa karkkia aina kun olet nätisti..."
???
Mulla on sellainen vilkas 7-vuotias poika, jonka edesottamuksia aina välillä joudun setvimään. Ja aina setvin puhumalla, koska se on minun mielestäni ainoa oikea konsti.
Sinuna jututtaisin poikaa ihan rauhassa. Kyselisin, mikä pojasta meni pieleen jne. Kertoisin, mikä minusta meni pieleen. Käytös kuulostaa minusta huomionhaulta, kun äidillä vieras. Kertoisin, mistä pahoitin mieleni ja miksi. En millään ymmärrä, että normaali, terve 7-vuotias ei ymmärtäisi, mistä suutuit ja miksi niin ei enää tehdä. Kunahn vaan asia puhutaan rahallisissa merkeissä ja loppuun asti. Eikä siihen mitään rangaistusta silloin tarvita.
Olen jossain vaiheessa rämpinyt tämän kasvatusmetodin kanssa suossa ja saanut mm. näillä sivuilla kura niskaan vaikka kuinka. Mutta olen silti pitänyt oman linjani, koska se on tuntunut oikealta. Ja pikkuhiljaa tuloksia on alkanut syntymäänkin. Supervilkas pikkupoikani pärjää koulussa aivan loistavasti ryhmässä, noudattaa ohjeita ja on hyvä kaveri. Viimeksi tänään juttelin open kanssa ja kyselin kuulumisia. Aina ei tarvita mitään rangaistuksia ja muita rankkoja vippaskonsteja. Ne kuuluvat koirankasvatukseen
saattelemana ja oven paiskaisi perässä kiinni.
Olen oikeesti niin suivaantuntu tuohon mitä eilen teki... ja tuo kun ei oo ihan tavallista hänelle vaikka suuttuu ja saattaa huutaa kiukuspäissään mutta että vieraiden aikana ja ilman syytä vaan alkoi heti natista..
hänellä ei oo tietokonetta mutta tällä koneella saa tosin harvoin jotain pelailla, telkkua katsoo päivittäin ja kaverit on tärkeitä...
ap
ja kysyä syytä käyttäytymiseen ja tehdä selväksi, ettei vieraiden aikana noin käyttäydytä. Pohtikaa lapsen kanssa yhdessä rankaistusta. Meillä toimii karkkipäivän menetys tai tietokonekielto. Kerrot myös jos seuraavalla kerralla käyttäytyy samanlaisessa tilanteessa edellä mainitulla tavalla tulee sitten isompi rangaistus. Ymmärränkö oikein tekstistä, että myös sinä olit ymmälläsi poikasi käytöksestä ja poikasi ehkä sen tajusi ja käytti ns. tilannetta hyväkseen.
olisi pitänyt jo heti eilen antaa.on epäreilua lasta kohtaan rangaista jälkikäteen.eli mieti nyt sopivaa sanktiota seuraavaksi kerraksi ja kerro pojalle mikä se tulee olemaan jos käyttäytyy huonosti
katsoa päivittäin telkkaria. Tai jos on jonkinlainen tietokone tai peliaika, niin yhden tai kahden sellaisen kieltäminen.
En missään nimessä lähtisi mihinkään kuukauden kestäviin rangaistuksiin. Noin pieni lapsi muista enää viikonkaan päästä, mistä häntä taas rankaistiinkaan. Ihmiset, ja lapset erityisesti, ovat myös erittäin sopeutuvaisia ja jos joku asiantila kestää kuukauden, ei se enää edes tunnu miltään, kun siihen on sopeutunut. Turha turruttaa lasta rangaistuksiin, kohta ei sitten mikään tunnu missään ja vanhemmat ovat keinottomia. Tuon ikäinen on sitäpaitsi vielä niin pieni, että jo pelkkä se, että erikseen vielä tilanteen jälkeen rangaistaan on aika iso juttu.
Sinuna juttelisin lapsen kanssa ja riippuen lapsen asenteesta päästäisin "tämän kerran" varoituksella tai sitten rankaisin jollain lyhytkestoisella, mutta lapsesi kohalla tehokkaalla tavalla.
joka käyttäytyy välillä tosi huonosti.
Meillä on ollut käytössä erilaisia "rangaistuskeinoja" esim. että pleikkaa ei pelata tai namipäivä jää väliin. Lisäksi joku mieluinen lelu saattaa mennä jäähylle. Mutta olen huomannut, että palkitseminen hyvästä toimii paremmin kuin rankaiseminen huonosta.
Meillä on nytkin ns. kiltteykampanja kotona meneillään. Olemme yhdessä sopineet säännöt ja jos niitä noudattaa saa tarran (teimme yhdessä hienon kalenterin pojan huoneeseen). Joka ilta muistutellaan mieliin säännöt ja peilataan niitä käytökseen. Kun poika on saanut 7 päivänä peräkkäin tarran, hän saa palkinnon. Palkinnot ovat tyyliin sitä, että mennään jätskille, käydään hakemassa leffavuokraamosta elokuva, mennään hampurilaiselle tms. Tämä toimii meillä hyvin!!
käytä edes omaan huoneeseen laittamista "rangasituksena" ??
Meillä siis ollut tuo omaan huoneeseen joutuminen hyvä keino, kohta sieltä yleensä tullaan rauhoittuneena.
Koetin jo eilen puhua pojalle tästä käytöksestä mutta hän vaan sivuutti asiaa joo joo tiedän tiedän.. k un koetin selittää mikä minusta meni vikaan ja mikä oli ikävää.
Tämä vieraani antoi pojalle huomiota, jutteli mukavia ennenkuin me aloimme jutella.
Ei mulla nyt mitään kamalaa rangasitusta ole ajatuksissa, mutta jotain pientä mikä saisi hänet todella miettimään mitä teki, koska viittasi tosiaan kintaalla keskusteluyrityksiini.
ap
Asioista kannattaa puhua. Pleikkakiellot tai karkkipäivä pois on sellaista pintaa, ihan niin kuin palkinnot hyvästä käytöksestäkin. 7-vuotias ymmärtää paljon! Oma poikani on 5,5-vuotias, ja kyllä hän ymmärtää, kun keskustelemme asioista kunnolla.
Ap, anteeksi vaan, mutta minusta et itsekään käyttäytynyt kovin rakentavasti tuossa tilanteessa. Pojalla oli ihan selvästi tylsää, ja sinä passitit vain omaan huoneeseen. Olisiko ollut järkevämpää keksiä sille lapselle jotakin tekemistä? Tietysti halusit olla vieraiden kanssa, mutta jos olisit malttanut aloittaa pojalle jonkun kivan, järkevän tekemisen niin kaikilla olisi ollut mukavampaa.
Mulla on sellainen vilkas 7-vuotias poika, jonka edesottamuksia aina välillä joudun setvimään. Ja aina setvin puhumalla, koska se on minun mielestäni ainoa oikea konsti.
Sinuna jututtaisin poikaa ihan rauhassa. Kyselisin, mikä pojasta meni pieleen jne. Kertoisin, mikä minusta meni pieleen. Käytös kuulostaa minusta huomionhaulta, kun äidillä vieras. Kertoisin, mistä pahoitin mieleni ja miksi. En millään ymmärrä, että normaali, terve 7-vuotias ei ymmärtäisi, mistä suutuit ja miksi niin ei enää tehdä. Kunahn vaan asia puhutaan rahallisissa merkeissä ja loppuun asti. Eikä siihen mitään rangaistusta silloin tarvita.
Olen jossain vaiheessa rämpinyt tämän kasvatusmetodin kanssa suossa ja saanut mm. näillä sivuilla kura niskaan vaikka kuinka. Mutta olen silti pitänyt oman linjani, koska se on tuntunut oikealta. Ja pikkuhiljaa tuloksia on alkanut syntymäänkin. Supervilkas pikkupoikani pärjää koulussa aivan loistavasti ryhmässä, noudattaa ohjeita ja on hyvä kaveri. Viimeksi tänään juttelin open kanssa ja kyselin kuulumisia. Aina ei tarvita mitään rangaistuksia ja muita rankkoja vippaskonsteja. Ne kuuluvat koirankasvatukseen
Toihan on koirankasvatusta! Koira ei muista, mitä teki eilen, mutta kyllä 7-vuotias muistaa! Onkohan nykyajan äideillä liikaa koiria? Niitä ne vaan osaa kasvattaa.
Mäkään en kannata mitään "rangaistuksia" vaan järkipuhetta.
jokaisen hallita, varsinkin vieraiden läsnäollessa ja toisia pitää aina kunnioittaa, eikä sanoa tyhmäksi jne.
Eli mä en näkisi järkevänä palkita hyvästä käytöksestä. Tottakai jos esimerkiksi on erityisellä tavalla kiltti, menee auttamaan sisarusta leikkien siivoamisessa, tarjoutuu viemään roskat tai jotan vastaavaa pientä.
Mä siis oletan pojan käyttäytyvän hyvin ilman että mun pitää siitä erikseen sanoa ja muistutella, joten en näe järkevänä palkita siitä.
ap again
...mutta kuulostaa kuitenkin siltä, että sorrut tämän palstan perisyntiin - "kun joku toimii meillä ja meidän lapselle, niin senhän tietenkin pitää toimia muillekin". Olisi toki hienoa, jos kaikki lapset tottelisivat aina ja noin nätisti kuin teidän lapsi. Se nyt ei vaan mene niin ja kuulosta hieman oudolta, että itse ihan oikeasti taidat uskoa tuohon. Mutta tosiaan, hyvä että olet löytänyt teille sopivan kasvatustavan, joka ideaalitilanteessa kuulostaakin ihan hyvältä. Korostan ehdottomasti sitä, että lapsen kanssa puhumista ei arvosteta ja ymmärretä minunkaan mielestä tarpeeksi. Eli puhumisella hoidetaan 95% asioista, mutta pienen lapsen kanssa homma nyt ei vain aina mene noin.
Ihan mielenkiinnosta kuitenkin kysyisin, että miten toimit lapsesi kanssa, kun hän käyttäytyy huonosti? Vai onko maailman ehkä ensimmäinen lapsi, joka aina uskoo ensimmäistä kieltoa tai varoitusta? Myös väsyneenä jne.? Totta kai ap:n muksu ymmärtää mistä on kysymys ja varmasti ymmärtää mitä teki väärin. Kyse onkin siitä, että tuon ikäinen ei aina pysty säätelemään käyttäytymistään aikuisen tavoin, kuten ap:lla kävi eilen.
AP:lle sanoisin vain sen, että miten ikinä sitten lapsen huonoon käytökseen puututkaan, niin puutu HETI. Tuo ei ole mistään kotoisin, että edellisen illan tekosia setvitään vielä vuorokauden päästä. Sinun olisi nimenomaan eilen jo pitänyt puuttua käytökseen - antaa esim. varoitus ja viimeinen varoitus, jonka jälkeen sitten jos huono käytös jatkuu, niin rangaistus toteutuu mikä se sitten onkaan teillä. 7-vuotias on vielä pikkupoika, mutta ei vieraan läsnäollessa ihan lekkeriksi voi pistää.
En tiedä, miten puhut lapsen kanssa, mutta etukäteispuhuminen voi auttaa. Eli puhutte vieraiden tulosta ja siitä miten silloin käyttäydytään.
ensin puhuisin asiasta ja sitten antaisin telkku tai kaverikiellon. Kaveri kielto varmaan tehokkaampi.
ja näköjään jäi selittämättä, että minä kyllä tarjosin pojalle tekemistä, mutta sillä hetkellä peli ja telkka eivät sopineet ja ne olivat ainoat mitä hän kelpuutti.
Ja hänet käskettiin omaan huoneeseen vasta sitten kun hän oli huutanut minulle, häirinnyt minun ja vieraani keskustelua, sanonut minua tyhmäksi, kiusannut sisaruksiaan ja vieraani lasta, eli tietenkään käsketty omaan huoneeseen silloin kun vieraita saapui.
Meillä ei ole tapana laittaa lapsia hiljaiseksi telkan tai pelin takia, vaan kyllä lasten pitää osata käyttäytyä myös vieraiden aikana hyvin ilman mitään erityiskeinoja. Mutta hänelle tarjottiin kyllä montaa muuta vaihtoehtoa tekemiseksi.
Minä koetin puhua pojalle vieraiden lähdettyä rauhassa asiasta mutta kuten kirjoitin hän koetti sivuuttaa asiaa joo joo tiedän tiedän.... ja kello oli siinä kohtaa jo sen verran, että katsoimme parhaaksi jatkaa keskustelua seuraavana päivänä koulun jälkeen ja se sopi pojalle, sanoin että jotain "rangasitusta" saattaa olla tulossa...
ap
tai yksi ilta/iltapäivä/päivä viikonlopusta pitää olla kotona äidin kanssa, eikä saa mennä kenellekään leikkimään.
Siitä rangaistuspäivästä ei tarvitse tehdä ikävää.
Voit vielä kerran jutella asiasta.
Tai voit myös sanoa pojalle, että olet tosi pettynyt hänen käytökseensä, minkäslaisen rangaistuksen hän nyt itselleen ehdottaisi.
Ei kummakaan että nykyajan lapset on niin huonosti kasvatettuja - paitsi vanhempien omasta mielestä. Poikasi mokasi törkeästi monessa kohtaa ja käyttäytyi erittäin huonosti. Tottakai siitä on rangaistava niin että muistaa ensi kerralla.
vieras oli mies ja poika oli mustasukkainen?
Noin isolle voi mielestäni toteuttaa kunnon rangaistuksen mikä tuntuu, kamalaa käytöstä tuo kuvailemasi juttu!
Jos esim tietokone on hänellä käytössä, ota vaikka kuukaudeksi pois. Tai ei kaverikyläilyjä kahteen viikkoon. Töihinkin voisi laittaa, vaikka tekemään suursiivouksen koko taloon tai siivoamaan sisaruksensa huoneen viikon ajan joka päivä, mutta semmoinen voi olla vaikeampi saada onnistumaan.